Piraten jagen handelsvaart Suezkanaal uit

De koopvaardij mijdt steeds vaker het Suezkanaal en kiest voor de omvaart via Kaap de Goede Hoop om de piraterij in het kustgebied van Somalië te ontlopen. Nederlandse reders zijn niet optimistisch over snel ingrijpen door de Nederlandse marine, of een gecoördineerde actie van de EU. Sommigen hopen dat Egypte in actie komt, omdat dit land een van zijn belangrijkste inkomstenbronnen ziet opdrogen.

Somalische piraten kapen steeds meer en steeds grotere schepen en breiden ook hun ‘territorium’ verder uit. Vorige week werden drie schepen gekaapt, deze week een Jeminitisch vrachtschip geladen met staal. Twee kapingen werden verijdeld door robuust ingrijpen van de Indiase en Britse marine. Van de drie kapingen vorige week veroorzaakte het kapen van de met ruwe olie geladen supertanker Sirius Star veel commotie. Wanneer met dit schip iets misgaat heeft dat grote gevolgen voor het milieu in de Golf van Aden en de Rode Zee. De kapers hebben dat drommels goed in de gaten. Zij vragen volgens insiders een losgeld van dertig miljoen dollar. Momenteel zijn zeker vijftien schepen met aan boord totaal ruim 250 zeelieden gekaapt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Piraten jagen handelsvaart Suezkanaal uit | Schuttevaer.nl

Piraten jagen handelsvaart Suezkanaal uit

De koopvaardij mijdt steeds vaker het Suezkanaal en kiest voor de omvaart via Kaap de Goede Hoop om de piraterij in het kustgebied van Somalië te ontlopen. Nederlandse reders zijn niet optimistisch over snel ingrijpen door de Nederlandse marine, of een gecoördineerde actie van de EU. Sommigen hopen dat Egypte in actie komt, omdat dit land een van zijn belangrijkste inkomstenbronnen ziet opdrogen.

Somalische piraten kapen steeds meer en steeds grotere schepen en breiden ook hun ‘territorium’ verder uit. Vorige week werden drie schepen gekaapt, deze week een Jeminitisch vrachtschip geladen met staal. Twee kapingen werden verijdeld door robuust ingrijpen van de Indiase en Britse marine. Van de drie kapingen vorige week veroorzaakte het kapen van de met ruwe olie geladen supertanker Sirius Star veel commotie. Wanneer met dit schip iets misgaat heeft dat grote gevolgen voor het milieu in de Golf van Aden en de Rode Zee. De kapers hebben dat drommels goed in de gaten. Zij vragen volgens insiders een losgeld van dertig miljoen dollar. Momenteel zijn zeker vijftien schepen met aan boord totaal ruim 250 zeelieden gekaapt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer