Rijn weer vrijgegeven, vier schepen vastgevaren op Deutzer Platte

De Rijn bij Keulen is dinsdagavond 20 augustus om 18.30 uur weer vrijgegeven. Eerst mocht de dalvaart passeren, daarna de bergvaart. Er lagen tientallen schepen te wachten. Er geldt nu een oploopverbod ter hoogte van de Deutzer Platte.

Rijn weer vrijgegeven, vier schepen vastgevaren op Deutze Platte
  • ‘Het kan niet zo zijn dat het WSA de Fehltiefe gaat ophogen en ophogen en er maar van uit gaat dat de binnenvaart zich daar aan gaat houden’

Het WSA in Keulen heeft aangegeven dat het de vastliggers verantwoordelijk wil gaan stellen voor de ontstane schade omdat de schepen te diep zouden hebben afgeladen. Ook in de Duitse media gaat het er alleen maar over wie de schade betaalt van de ’te diep afgeladen schepen die door hun eigen schuld vastliepen op de Deutzer Platte’.

Volgens Koninklijke Schuttevaer heeft de vaarwegbeheerder echter een zorgplicht voor de rivier, die ze niet adequaat nakomt. Er ontstaan volgens Martin van Dijk, voorzitter van de Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer na een hoogwaterperiode altijd Fehltiefen, die op tijd weggebaggerd moeten worden.

‘Het kan niet zo zijn dat het WSA de Fehltiefe gaat ophogen en ophogen en er maar van uit gaat dat de binnenvaart zich daar aan gaat houden’, zegt Martin van Dijk. ‘Ze vrijwaren zich van alle schade die eventueel ontstaat, maar als ze meer aan preventief onderhoud zouden doen, dan ontstaan situaties als deze niet.’

‘De aanbesteding van de baggerwerkzaamheden heeft schijnbaar lange tijd nodig gehad. We hebben als Koninklijke Schuttevaer een paar weken geleden bij het hoofdkantoor bij het nieuwe directoraat-generaal van de WSA in Bonn al aangegeven dat wij hun preventieve onderhoud niet goed genoeg vinden. Wij vinden dat meteen na een hoogwaterperiode op kritieke punten, zoals de Deutzer Platte, gebaggerd moet worden. En achteraf kun je constateren dat dat had gemoeten. Maar het water is kennelijk harder gevallen dan ze hadden gedacht.’

Vier schepen hebben zich sinds zondag 18 augustus vastgevaren op de Deutze Platte bij Keulen. Maandagmiddag als laatste het Nederlandse koppelverband Maranta, geladen met kolen. Dat gebeurde kort nadat de vaart weer vrijgegeven was. Zondag en maandag liepen de Emma, Newton en Piz Palü al vast op de ondiepte.

Het schip Maranta I en de duwbak Maranta II werden ontkoppeld. De lading werd deels overgeslagen op andere schepen. De Maranta I kwam aan het begin van de middag weer los, de bak werd getornd door een Luxemburgs schip en was om 15.30 uur los. Daarna moest de rivierbodem worden onderzocht en worden gebaggerd, voordat de vaart om 18.30 uur werd vrijgegeven. Het WSA wist al een aantal weken van de ondiepte. Midden deze week beginnen de al eerder geplande baggerwerkzaamheden.

De Nederlandse tanker Newton en de Belgische tanker Emma liepen in de nacht van zondag op maandag 19 augustus ook al tussen de Deutzerbrücke en de Severinsbrücke aan de grond. De Emma kwam maandag rond het middaguur weer vrij, de Newton volgde rond 16 uur. Het Nederlandse containerschip Henri R was bij het lostornen betrokken. De vaart werd rond 16 uur voor de dalvaart vrijgegeven. De rivierbodem was met het lostrekken van de tankers losgewoeld en het WSA gaf daarom een vaargeul van 40 meter breed voor de scheepvaart vrij. De dal- en bergvaart zouden om de beurt mogen passeren. Amper een half uur later liep de Maranta vast.

Niet tornen

Van Dijk heeft maandagochtend een dringend beroep gedaan op het WSA Köln om niet te gaan tornen aan de Emma en Newton. ‘Het is veel verstandiger om de schepen te lichten. Als je aan het tornen bent, komen er flink wat pk’s  los bij de torner en daarachter ontstaat een nieuwe grote bult. Dat leidt tot nog meer Fehltiefen.’

De ondiepten worden veroorzaakt door zand dat zich afzet bij de invaart van de Deutzerhaven en de Rheinauhaven. Met het lage water blijft daar momenteel niet genoeg vaardiepte over. De Pegel Keulen stond dinsdagmorgen op 2,08 meter en woensdagmorgen op 1,97 meter, verwachting is dat de waterstand daalt.

De 110 meter lange Emma was geladen met 1800 ton diesel onderweg in de richting van Bonn, De 86 meter lange Newton was geladen met 1543 ton aardoliedestillaat in de afvaart. De schepen kwamen kort na elkaar en kort bij elkaar vast te zitten.

Zondagmiddag raakte de Nederlandse tanker Piz Palü op vrijwel dezelfde plek aan de grond. Het WSA twijfelde toen om lading uit de tanker te pompen. Aan het eind van de middag werd dit schip door een andere tanker losgetrokken en kon de vaart onbeschadigd voorzetten.  (MdV)

<object id="flashObj" width="486" height="416" classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=9,0,47,0"><param name="movie" value="http://c.brightcove.com/services/viewer/federated_f9?isVid=1" /><param name="bgcolor" value="#FFFFFF" /><param name="flashVars" value="videoId=2618757789001&linkBaseURL=http%3A%2F%2Fwww.ksta.de%2Fvideos%2Fvideo–havarierter-kohlefrachter-geborgen%2C15189544%2C24067416.html&playerID=14540355001&playerKey=AQ~~,AAAAAG8r-Vw~,8gf0qqMrAyX9vxViqIEbTKxdUUN3bwxm&domain=embed&dynamicStreaming=true" /><param name="base" value="http://admin.brightcove.com" /><param name="seamlesstabbing" value="false" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="swLiveConnect" value="true" /><param name="allowScriptAccess" value="always" /><embed src="http://c.brightcove.com/services/viewer/federated_f9?isVid=1" bgcolor="#FFFFFF" flashVars="videoId=2618757789001&linkBaseURL=http%3A%2F%2Fwww.ksta.de%2Fvideos%2Fvideo–havarierter-kohlefrachter-geborgen%2C15189544%2C24067416.html&playerID=14540355001&playerKey=AQ~~,AAAAAG8r-Vw~,8gf0qqMrAyX9vxViqIEbTKxdUUN3bwxm&domain=embed&dynamicStreaming=true" base="http://admin.brightcove.com" name="flashObj" width="486" height="416" seamlesstabbing="false" type="application/x-shockwave-flash" allowFullScreen="true" swLiveConnect="true" allowScriptAccess="always" pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash"></embed></object>

Rijn weer vrijgegeven, vier schepen vastgevaren op Deutzer Platte | Schuttevaer.nl

Rijn weer vrijgegeven, vier schepen vastgevaren op Deutzer Platte

De Rijn bij Keulen is dinsdagavond 20 augustus om 18.30 uur weer vrijgegeven. Eerst mocht de dalvaart passeren, daarna de bergvaart. Er lagen tientallen schepen te wachten. Er geldt nu een oploopverbod ter hoogte van de Deutzer Platte.

Rijn weer vrijgegeven, vier schepen vastgevaren op Deutze Platte
  • ‘Het kan niet zo zijn dat het WSA de Fehltiefe gaat ophogen en ophogen en er maar van uit gaat dat de binnenvaart zich daar aan gaat houden’

Het WSA in Keulen heeft aangegeven dat het de vastliggers verantwoordelijk wil gaan stellen voor de ontstane schade omdat de schepen te diep zouden hebben afgeladen. Ook in de Duitse media gaat het er alleen maar over wie de schade betaalt van de ’te diep afgeladen schepen die door hun eigen schuld vastliepen op de Deutzer Platte’.

Volgens Koninklijke Schuttevaer heeft de vaarwegbeheerder echter een zorgplicht voor de rivier, die ze niet adequaat nakomt. Er ontstaan volgens Martin van Dijk, voorzitter van de Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer na een hoogwaterperiode altijd Fehltiefen, die op tijd weggebaggerd moeten worden.

‘Het kan niet zo zijn dat het WSA de Fehltiefe gaat ophogen en ophogen en er maar van uit gaat dat de binnenvaart zich daar aan gaat houden’, zegt Martin van Dijk. ‘Ze vrijwaren zich van alle schade die eventueel ontstaat, maar als ze meer aan preventief onderhoud zouden doen, dan ontstaan situaties als deze niet.’

‘De aanbesteding van de baggerwerkzaamheden heeft schijnbaar lange tijd nodig gehad. We hebben als Koninklijke Schuttevaer een paar weken geleden bij het hoofdkantoor bij het nieuwe directoraat-generaal van de WSA in Bonn al aangegeven dat wij hun preventieve onderhoud niet goed genoeg vinden. Wij vinden dat meteen na een hoogwaterperiode op kritieke punten, zoals de Deutzer Platte, gebaggerd moet worden. En achteraf kun je constateren dat dat had gemoeten. Maar het water is kennelijk harder gevallen dan ze hadden gedacht.’

Vier schepen hebben zich sinds zondag 18 augustus vastgevaren op de Deutze Platte bij Keulen. Maandagmiddag als laatste het Nederlandse koppelverband Maranta, geladen met kolen. Dat gebeurde kort nadat de vaart weer vrijgegeven was. Zondag en maandag liepen de Emma, Newton en Piz Palü al vast op de ondiepte.

Het schip Maranta I en de duwbak Maranta II werden ontkoppeld. De lading werd deels overgeslagen op andere schepen. De Maranta I kwam aan het begin van de middag weer los, de bak werd getornd door een Luxemburgs schip en was om 15.30 uur los. Daarna moest de rivierbodem worden onderzocht en worden gebaggerd, voordat de vaart om 18.30 uur werd vrijgegeven. Het WSA wist al een aantal weken van de ondiepte. Midden deze week beginnen de al eerder geplande baggerwerkzaamheden.

De Nederlandse tanker Newton en de Belgische tanker Emma liepen in de nacht van zondag op maandag 19 augustus ook al tussen de Deutzerbrücke en de Severinsbrücke aan de grond. De Emma kwam maandag rond het middaguur weer vrij, de Newton volgde rond 16 uur. Het Nederlandse containerschip Henri R was bij het lostornen betrokken. De vaart werd rond 16 uur voor de dalvaart vrijgegeven. De rivierbodem was met het lostrekken van de tankers losgewoeld en het WSA gaf daarom een vaargeul van 40 meter breed voor de scheepvaart vrij. De dal- en bergvaart zouden om de beurt mogen passeren. Amper een half uur later liep de Maranta vast.

Niet tornen

Van Dijk heeft maandagochtend een dringend beroep gedaan op het WSA Köln om niet te gaan tornen aan de Emma en Newton. ‘Het is veel verstandiger om de schepen te lichten. Als je aan het tornen bent, komen er flink wat pk’s  los bij de torner en daarachter ontstaat een nieuwe grote bult. Dat leidt tot nog meer Fehltiefen.’

De ondiepten worden veroorzaakt door zand dat zich afzet bij de invaart van de Deutzerhaven en de Rheinauhaven. Met het lage water blijft daar momenteel niet genoeg vaardiepte over. De Pegel Keulen stond dinsdagmorgen op 2,08 meter en woensdagmorgen op 1,97 meter, verwachting is dat de waterstand daalt.

De 110 meter lange Emma was geladen met 1800 ton diesel onderweg in de richting van Bonn, De 86 meter lange Newton was geladen met 1543 ton aardoliedestillaat in de afvaart. De schepen kwamen kort na elkaar en kort bij elkaar vast te zitten.

Zondagmiddag raakte de Nederlandse tanker Piz Palü op vrijwel dezelfde plek aan de grond. Het WSA twijfelde toen om lading uit de tanker te pompen. Aan het eind van de middag werd dit schip door een andere tanker losgetrokken en kon de vaart onbeschadigd voorzetten.  (MdV)

<object id="flashObj" width="486" height="416" classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=9,0,47,0"><param name="movie" value="http://c.brightcove.com/services/viewer/federated_f9?isVid=1" /><param name="bgcolor" value="#FFFFFF" /><param name="flashVars" value="videoId=2618757789001&linkBaseURL=http%3A%2F%2Fwww.ksta.de%2Fvideos%2Fvideo–havarierter-kohlefrachter-geborgen%2C15189544%2C24067416.html&playerID=14540355001&playerKey=AQ~~,AAAAAG8r-Vw~,8gf0qqMrAyX9vxViqIEbTKxdUUN3bwxm&domain=embed&dynamicStreaming=true" /><param name="base" value="http://admin.brightcove.com" /><param name="seamlesstabbing" value="false" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="swLiveConnect" value="true" /><param name="allowScriptAccess" value="always" /><embed src="http://c.brightcove.com/services/viewer/federated_f9?isVid=1" bgcolor="#FFFFFF" flashVars="videoId=2618757789001&linkBaseURL=http%3A%2F%2Fwww.ksta.de%2Fvideos%2Fvideo–havarierter-kohlefrachter-geborgen%2C15189544%2C24067416.html&playerID=14540355001&playerKey=AQ~~,AAAAAG8r-Vw~,8gf0qqMrAyX9vxViqIEbTKxdUUN3bwxm&domain=embed&dynamicStreaming=true" base="http://admin.brightcove.com" name="flashObj" width="486" height="416" seamlesstabbing="false" type="application/x-shockwave-flash" allowFullScreen="true" swLiveConnect="true" allowScriptAccess="always" pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash"></embed></object>