De Vertom Anette werd gedoopt en gezegend door Anette Ruttmann, echtgenote van Jürgen Ruttmann, voormalig lid van de raad van commissarissen van Vertom en voormalig CEO van het Duitse MST, een partner van Vertom.
Het 7280 dwt metende schip behoort tot de zogenoemde Labrax-serie met dieselelektrische voortstuwing. ‘De serie is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van duurzame scheepvaartoplossingen en sluit daarmee volledig aan bij de ambities van zowel de Vertom Group als Thecla Bodewes Shipyards. Deze schepen gaan een substantiële bijdrage leveren aan de transitie naar emissievrije scheepvaart’, aldus een woordvoerder van de werf.
De Labrax-serie is ontworpen door Groot Ship Design en wordt volledig gebouwd in Kampen. Het ontwerp is gericht op een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Op die manier wordt de CO2-uitstoot beperkt en een kostenreductie gerealiseerd. De aandrijving zou in de toekomst omgebouwd kunnen worden om te varen op methanol of op waterstof met brandstofcel-technologie.
Tekst gaat verder onder de foto.
Meer bestellingen
Vertom Group bestelde eerst zes schepen, maakte daar toen acht van en inmiddels is de order vergroot naar 12 identieke Labrax-schepen. Daarvan zijn er nu vijf geleverd en vier al in de vaart. CEO Arjan de Jong van Vertom Group: ‘We zijn onder de indruk van het vakmanschap en de resultaten gerealiseerd door Thecla Bodewes Shipyards en ons Vertom nieuwbouwteam. Ook bedanken we alle maritieme toeleveranciers. De prestaties van de vier eerder geleverde schepen overtreffen onze verwachtingen.’
De Vertom Anette is 118,60 meter lang en 14,30 meter breed en is identiek aan de eerder opgeleverde zusterschepen Vertom Tomma, Vertom Patty, Vertom Cyta en Vertom Anne Marit.