Conti Lines

Dubbele doop en tewaterlating bij GS Yard Waterhuizen

GS Yard in Waterhuizen heeft 1 februari bouwnummer 241 CL Nogaro te water gelaten. Ook werd het aan de afbouwkade liggende bouwnummer 237 CL Flanders gedoopt. Beide schepen zijn van het type Eco Trader 3700 en worden gebouwd in opdracht Conti Lines Coastel NV in Antwerpen.

Tewaterlating CL Nogaro
De CL Nogaro is het tweede schip dat dwarsscheeps van de oude (nieuwe) helling glijdt. Foto F.J. Olinga

De CL Nogaro werd gedoopt door Gina Swenters van Conti Lines en het 1 augustus vorig jaar van stapel gelopen bouwnummer 237 kreeg haar naam van Gabriella Reghellin van een in Monaco gevestigd joint venture-vestiging van Conti Lines.
Het familiebedrijf Conti Lines beredert vijf bulk- en breakbulkcarriers in grootte variërend van 40.800 tot 63.800 dwt. Naast het hoofdkantoor in Antwerpen heeft het bedrijf vestigingen in Londen, Istanboel, Dubai en Hongkong.
Zowel de bouwbegeleiding als het complete management van de CL Flanders (IMO 9969455) en CL Nogaro (IMO 9969493) is in handen van De Bock Maritiem in Alkmaar.

Seriebouw

Voor GS Yard zijn de schepen respectievelijk het vijfde en zesde schip op rij van de serie Eco Trader 3700. Eerder werden de Alma, Alinda en Greetje gebouwd voor Rederij Holwerda in Heerenveen en de Mark D voor Reederei Drevin in het Duitse Cuxhaven.
De in samenwerking met Groot Ship Design te Leek ontworpen schepen van 3700 dwt zijn 88 meter lang, 13,35 meter breed en hebben een holte van 7,05 meter. Ze hebben een open top-notatie en één ruim van 62,30 meter bij 10,80 meter met een inhoud van 182.000 cft. De luikenkap is uitgelegd om 48 containers te vervoeren en op de luiken kan op negen posities IMO 1-containers worden vervoerd. De ontwerpdiepgang bij 3000 dwt bedraagt 4,30 meter, bij 3700 ton 4,90 meter. Met de open top-notatie, hoge zichtlijn vanaf de brug, tussendekken en containerfittingen zijn de schepen geschikt voor projectladingen en stukgoed.

Warmteterugwinning

Een 749 kW Mitsubishi S12R hoofdmotor levert een snelheid van 10 knopen bij een brandstofverbruik van drie ton per etmaal. De hoofdmotor kan ook later worden ge-upgrade naar 1040 kW, waarvoor de MK-installatie al is uitgelegd. Tevens worden Volvo gensets geïnstalleerd. De schepen zijn uitgerust met warmteterugwinning in de machinekamer, waarmee onder meer de accommodaties worden verwarmd.
De Mitsubishi wordt geleverd door Koedood, de generatorsets door de combinatie Koedood en De Ruyter Dieseltechniek. De boegschroef heeft een vermogen van 265 kW.

Vaargebied

Er zal voornamelijk worden gevaren met bulk- en stukgoederen zoals bosproducten, graan en staal. De Eco Trader 3700-serie is speciaal ontwikkeld voor de vaart op de Europese kustwateren. Gedurende de zomer kunnen ze eveneens op de Oostzee en in het Middellandse Zeegebied worden ingezet.

Dubbele doop en tewaterlating bij GS Yard Waterhuizen | Schuttevaer.nl
Conti Lines

Dubbele doop en tewaterlating bij GS Yard Waterhuizen

GS Yard in Waterhuizen heeft 1 februari bouwnummer 241 CL Nogaro te water gelaten. Ook werd het aan de afbouwkade liggende bouwnummer 237 CL Flanders gedoopt. Beide schepen zijn van het type Eco Trader 3700 en worden gebouwd in opdracht Conti Lines Coastel NV in Antwerpen.

Tewaterlating CL Nogaro
De CL Nogaro is het tweede schip dat dwarsscheeps van de oude (nieuwe) helling glijdt. Foto F.J. Olinga

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer