Op 23 februari 2023 zagen medewerkers van Van den Herik Sliedrecht water onder de damwand doorstromen. Ze moesten maken dat ze wegkwamen. Het binnenstromende water zorgde ervoor dat de damwand over een lengte van 10 meter verzakte. De damwand was in totaal 750 meter lang. De bouwkuip is aangelegd voor de verruimingswerkzaamheden in het Julianakanaal, die ook dit deel van de Maasroute geschikt moeten maken voor tweebaksduwvaart. De bouwkuip was in november 2022 aangelegd.
Samenloop
Deltares kreeg opdracht van Rijkswaterstaat de toedracht te onderzoeken. De conclusie is, dat sprake is van een samenloop van omstandigheden, die uiteindelijk heeft geleid tot onderloopsheid van de damwand. ‘Tijdens de werkzaamheden is een wel ontstaan. De oorzaak ligt in lekkage van water uit het kanaal naar de ondergrond onder bouwputbodem. Er is zeker lekkage ontstaan bij het inbrengen van de damwanden en die is later verergerd bij het droogpompen van de bouwkuip en het ontgraven van de bouwkuip. Dit blijkt uit de peilbuismetingen’, schrijft Deltares. Aanbevolen wordt onderzoek te doen naar de schade aan de damwandplanken. Deze schade kan ontstaan zijn bij het inbrengen of bij het bezwijken van de damwanden.
Camerabeelden van het moment van falen zijn beschikbaar van een bewakingscamera op de damwand. Tegen 8.00 uur is op de video vrij duidelijk te zien dat er een ‘wel’ aanwezig is in de bouwkuip welke veel water geeft. In de minuten daarna begint de damwand te vervormen en stroomt op 1,5 tot 2 m boven de bouwputbodem aan weerszijden van de ‘wel’ openingen in de damwand waaruit (veel) water stroomt. De damwand is dan al naar voren richting de bouwput verplaatst en dit neemt verder toe totdat de ‘ketting’ van damwanden breekt en de damwand in het geheel ‘openklapt’ als een deur. Uit het Deltares-rapport Onderzoek naar falen bouwkuip Julianakanaal
Na het ontstaan van de wel is de wand door de waterdruk bezweken, concludeert Deltares. Wat er nu precies fout is gegaan, kunnen de onderzoekers echter niet zeggen, het uitgebreide onderzoek ten spijt. Er is onder meer gekeken naar metingen, videobeelden en ooggetuigenverslagen.
Levensader
Het Julianakanaal is een belangrijke levensader voor veel grote en kleine bedrijven en de scheepvaart. Rijkswaterstaat wil echter niet meer werken met bouwkuipen en het kanaal nu enkele maanden stremmen en droogleggen. Daarom wordt samen met belanghebbenden gewerkt aan een impact-analyse, waarin onder meer wordt gekeken naar de economische impact van zo’n stremming.
Over een lengte van 26 kilometer is het Julianakanaal op verschillende plekken vanaf 2012 al verdiept en verruimd om de Maasroute geschikt te maken voor grotere scheepvaart (klasse Vb). Het laatste overgebleven stukje is het traject van drie kilometer tussen Berg en Obbicht.
De laatste stand van zaken rond het project is te vinden op de projectpagina: Verruiming Julianakanaal op de Maasroute | Rijkswaterstaat