Guardian zeer geschikt voor passagiers zonder zeebenen

Braveheart Marine liet als eerste een stabilisatie-gyroscoop in een hydrografisch onderzoeksschip inbouwen. Afgelopen week lag dit schip, de Guardian, weer in de haven van Urk. ‘Iedereen verwonderde zich waarom dit schip niet slingert. Een stabieler schip zorgt voor veiliger overstappen van personeel.’

Guardian zeer geschikt voor passagiers zonder zeebenen
  • ‘Eén druk op de knop en de deining is weg’

  • Braveheart Marine wereldwijd actief

  • Hakvoorts bouwen bedrijf op met crew-tenders en survey-schepen

Door Michiel Satink
Het succesverhaal van de Guardian kreeg een stootje toen het in 2017 op de rotsen liep in Noorwegen. Het toont de soms lastige omstandigheden waaronder de 10 schepen en het personeel van het Urker bedrijf Braveheart Marine moeten opereren. Directeur-eigenaar Jelle Hakvoort begon in 1993 zijn bedrijf met slechts één duwboot, Nu heeft hij 32 vaste krachten in dienst over de hele wereld. Op een grote landkaart op kantoor staan rode stippen op plekken waar het bedrijf actief is of heeft gewerkt. Het continent Australië is het enige zonder een rode stip. Braveheart staat bekend om haar hydrografische onderzoeksschepen (ook wel survey-schepen) en crew tenders, het vervoer van met name personeel naar zandhoppers, olieplatformen en offshore windparken.

Naamgeving

Met ‘crewtenderen’ begon Hakvoort in Frankrijk, bij een project op de Seine. Het schip dat hij hiervoor huurde, werd door Havenbedrijf Rotterdam opgemerkt. Zou het niet uitermate geschikt zijn voor het meten van vaardieptes in de haven, vroegen de Rotterdammers zich af. Hakvoort besloot een enorm risico te nemen. ‘Het schip was uniek in haar zeegedrag. Ik heb scheepskennis en dacht: dit past precies bij de werkzaamheden in Rotterdam. Wij (Jelle en zijn vrouw Caroline Hakvoort – red.) hebben financieel onze nek uitgestoken en hebben het gekocht.’

Het pakte goed uit en Braveheart Marine werd geboren. ‘De naam komt van de gelijknamige film’, vertelt Caroline. In die film van Mel Gibson strijden de Schotten tegen de Engelsen om onafhankelijkheid. ‘Het was een enorm moedige stap om te maken. Vandaar die naam.’

Zo vaart er ook een William Wallace (een Schot die in de middeleeuwen tegen de Engelsen vocht – red.) rond van het bedrijf, nota bene van origine een Engels schip. Toen twee Braveheart-schepen naast elkaar lagen om in haven van Rotterdam personeel te vervoeren, zag een Engelsman de naam van het schip. ‘Hij wilde onder geen beding aan boord van de William Wallace’, lacht Jelle Hakvoort.

Hoge golven

Braveheart liet vervolgens een hydrografisch schip bouwen, de Freedom, ‘op de eisen van het Rotterdamse havenbedrijf’, zegt Caroline. Het was een verbeterde versie van het eerste schip, dat oorspronkelijk als passagiersjacht was gebouwd. Opvallend genoeg was het in 2010 opnieuw de jachtbouw die Jelle Hakvoort op het spoor zette van een lang gezochte oplossing. Het probleem was, dat bij te hoge golven onderzoeksschepen niet kunnen uitvaren. Hij ontdekte tijdens het werk aan de Tweede Maasvlakte dat hierdoor deze schepen vaak niet konden worden ingezet. ‘Ik heb de halve wereld afgestruind op zoek naar scheepsbouwers die hier iets op hadden gevonden.’

Tot het hem op de Monaco Boat Show opviel dat alle jachten zo stil in het water lagen. Dure jachten hebben een gyroscoop aan boord. Wederom werd een groot risico genomen: de tekeningen van de in aanbouw zijnde Guardian werden aangepast, zodat het 1500 kilo wegende gevaarte van Amerikaanse makelij aan boord kon worden gezet. Bij de doop van de Guardian in juni 2012 stond er veel wind, herinnert Caroline Hakvoort zich. ‘We voeren de haven uit met de stabilisator nog niet aan. Het schip lag in het IJsselmeer te deinen op de golven, tot het systeem werd aangezet.’

Het resultaat verblufte de opvarenden, zegt Jelle Hakvoort. Een van zijn grote klanten zei dat iemand eindelijk snapte hoe je een onderzoeksschip moet bouwen. ‘Bovendien hebben dergelijke onderzoekers aan boord vaak geen zeebenen’, zegt Hakvoort.

Zuiderzeelijngelden

Het Suezkanaal, de nieuwe gasleiding van Rusland naar Duitsland, het lokaliseren van een gezonken schip in de Nieuwe Waterweg; de schepen van Braveheart Marine worden overal ingezet. Bij het project op de Maasvlakte werden 8000 bemanningsleden afgezet zonder ook maar een enkel ongeluk, zegt de directeur. Het nieuwste schip van een vloot van 10, de Patriot, werd op Urk gebouwd. De overheid gaf met een subsidie uit het potje Zuiderzeelijngelden (de nooit gerealiseerde spoorlijn Schiphol-Groningen) een duwtje in de rug. ‘Ik was al heel ver met een bouwer in Singapore. Het schip had daar veel goedkoper kunnen worden gebouwd, maar dan had ik de vorderingen van de bouw niet kunnen zien. Nu kon ik er elke dag met de fiets langs. Het schip uit Singapore was dan voor 80% naar mijn wensen gebouwd. En die laatste 20%, daar draait het om.’

De volgende stap die Jelle en Caroline willen maken, is de bouw van een loods op de nog te realiseren Buitenhaven van Urk. ‘De sluis hier hapert nog weleens en beperkt ons in de breedte van nieuw te bouwen schepen’, zegt Caroline. Het zou bovendien een nieuw transport van een schip op een dieplader door het vissersdorp overbodig maken. In september 2017 werd de Patriot vanuit een loods op industrieterrein Zwolsehoek met een dieplader naar de haven vervoerd. Een lastig traject, maar het leverde mooie plaatjes op, glimt Hakvoort. Zelf reed hij er in een scooter vol trots naast.

Guardian zeer geschikt voor passagiers zonder zeebenen | Schuttevaer.nl

Guardian zeer geschikt voor passagiers zonder zeebenen

Braveheart Marine liet als eerste een stabilisatie-gyroscoop in een hydrografisch onderzoeksschip inbouwen. Afgelopen week lag dit schip, de Guardian, weer in de haven van Urk. ‘Iedereen verwonderde zich waarom dit schip niet slingert. Een stabieler schip zorgt voor veiliger overstappen van personeel.’

Guardian zeer geschikt voor passagiers zonder zeebenen
  • ‘Eén druk op de knop en de deining is weg’

  • Braveheart Marine wereldwijd actief

  • Hakvoorts bouwen bedrijf op met crew-tenders en survey-schepen

Door Michiel Satink
Het succesverhaal van de Guardian kreeg een stootje toen het in 2017 op de rotsen liep in Noorwegen. Het toont de soms lastige omstandigheden waaronder de 10 schepen en het personeel van het Urker bedrijf Braveheart Marine moeten opereren. Directeur-eigenaar Jelle Hakvoort begon in 1993 zijn bedrijf met slechts één duwboot, Nu heeft hij 32 vaste krachten in dienst over de hele wereld. Op een grote landkaart op kantoor staan rode stippen op plekken waar het bedrijf actief is of heeft gewerkt. Het continent Australië is het enige zonder een rode stip. Braveheart staat bekend om haar hydrografische onderzoeksschepen (ook wel survey-schepen) en crew tenders, het vervoer van met name personeel naar zandhoppers, olieplatformen en offshore windparken.

Naamgeving

Met ‘crewtenderen’ begon Hakvoort in Frankrijk, bij een project op de Seine. Het schip dat hij hiervoor huurde, werd door Havenbedrijf Rotterdam opgemerkt. Zou het niet uitermate geschikt zijn voor het meten van vaardieptes in de haven, vroegen de Rotterdammers zich af. Hakvoort besloot een enorm risico te nemen. ‘Het schip was uniek in haar zeegedrag. Ik heb scheepskennis en dacht: dit past precies bij de werkzaamheden in Rotterdam. Wij (Jelle en zijn vrouw Caroline Hakvoort – red.) hebben financieel onze nek uitgestoken en hebben het gekocht.’

Het pakte goed uit en Braveheart Marine werd geboren. ‘De naam komt van de gelijknamige film’, vertelt Caroline. In die film van Mel Gibson strijden de Schotten tegen de Engelsen om onafhankelijkheid. ‘Het was een enorm moedige stap om te maken. Vandaar die naam.’

Zo vaart er ook een William Wallace (een Schot die in de middeleeuwen tegen de Engelsen vocht – red.) rond van het bedrijf, nota bene van origine een Engels schip. Toen twee Braveheart-schepen naast elkaar lagen om in haven van Rotterdam personeel te vervoeren, zag een Engelsman de naam van het schip. ‘Hij wilde onder geen beding aan boord van de William Wallace’, lacht Jelle Hakvoort.

Hoge golven

Braveheart liet vervolgens een hydrografisch schip bouwen, de Freedom, ‘op de eisen van het Rotterdamse havenbedrijf’, zegt Caroline. Het was een verbeterde versie van het eerste schip, dat oorspronkelijk als passagiersjacht was gebouwd. Opvallend genoeg was het in 2010 opnieuw de jachtbouw die Jelle Hakvoort op het spoor zette van een lang gezochte oplossing. Het probleem was, dat bij te hoge golven onderzoeksschepen niet kunnen uitvaren. Hij ontdekte tijdens het werk aan de Tweede Maasvlakte dat hierdoor deze schepen vaak niet konden worden ingezet. ‘Ik heb de halve wereld afgestruind op zoek naar scheepsbouwers die hier iets op hadden gevonden.’

Tot het hem op de Monaco Boat Show opviel dat alle jachten zo stil in het water lagen. Dure jachten hebben een gyroscoop aan boord. Wederom werd een groot risico genomen: de tekeningen van de in aanbouw zijnde Guardian werden aangepast, zodat het 1500 kilo wegende gevaarte van Amerikaanse makelij aan boord kon worden gezet. Bij de doop van de Guardian in juni 2012 stond er veel wind, herinnert Caroline Hakvoort zich. ‘We voeren de haven uit met de stabilisator nog niet aan. Het schip lag in het IJsselmeer te deinen op de golven, tot het systeem werd aangezet.’

Het resultaat verblufte de opvarenden, zegt Jelle Hakvoort. Een van zijn grote klanten zei dat iemand eindelijk snapte hoe je een onderzoeksschip moet bouwen. ‘Bovendien hebben dergelijke onderzoekers aan boord vaak geen zeebenen’, zegt Hakvoort.

Zuiderzeelijngelden

Het Suezkanaal, de nieuwe gasleiding van Rusland naar Duitsland, het lokaliseren van een gezonken schip in de Nieuwe Waterweg; de schepen van Braveheart Marine worden overal ingezet. Bij het project op de Maasvlakte werden 8000 bemanningsleden afgezet zonder ook maar een enkel ongeluk, zegt de directeur. Het nieuwste schip van een vloot van 10, de Patriot, werd op Urk gebouwd. De overheid gaf met een subsidie uit het potje Zuiderzeelijngelden (de nooit gerealiseerde spoorlijn Schiphol-Groningen) een duwtje in de rug. ‘Ik was al heel ver met een bouwer in Singapore. Het schip had daar veel goedkoper kunnen worden gebouwd, maar dan had ik de vorderingen van de bouw niet kunnen zien. Nu kon ik er elke dag met de fiets langs. Het schip uit Singapore was dan voor 80% naar mijn wensen gebouwd. En die laatste 20%, daar draait het om.’

De volgende stap die Jelle en Caroline willen maken, is de bouw van een loods op de nog te realiseren Buitenhaven van Urk. ‘De sluis hier hapert nog weleens en beperkt ons in de breedte van nieuw te bouwen schepen’, zegt Caroline. Het zou bovendien een nieuw transport van een schip op een dieplader door het vissersdorp overbodig maken. In september 2017 werd de Patriot vanuit een loods op industrieterrein Zwolsehoek met een dieplader naar de haven vervoerd. Een lastig traject, maar het leverde mooie plaatjes op, glimt Hakvoort. Zelf reed hij er in een scooter vol trots naast.