30-jarig bestaan

Grote verladers blij met spitsen

Als wij met een spits willen gaan varen moeten we het nu doen, want over 10 jaar bestaat dit niet meer. Dat dacht ik bijna 40 jaar geleden over de spitsenvaart. En ik kreeg gelijk, 10 jaar later was de vrijwillige toerbeurt Noord-Zuid door de overheid weg geliberaliseerd. Maar spitsenschippers zijn niet voor een gat te vangen.

De circa 200 gasten waren niet in het gareel te krijgen voor de groepsfoto op de binnenplaats van het kasteel. Foto ELV
  • ELV-schippers vieren 30-jarig bestaan met klanten in Belgisch kasteel

Onder aanvoering van Henk Schipper (Sursum Corda) en Johnny Scholten (Mokum) werd in 1994 de Europese Logistieke Vervoerderscoöperatie (ELV) opgericht als antwoord op de vrije markt en in een poging verladers een beter vervoersproduct te bieden. Het werd een succes, zo bleek zaterdag 25 mei maar weer eens bij de viering van het 30-jarig bestaan, waarvoor de 80 coöperatieleden, plus zo’n 120 genodigden bijeenkwamen voor het diner en dansfeest in Chateau de la Motte nabij Sint Truiden in België.

De vloot van zo’n 80 spitsen en Canal du Nord-schepen vervoerde de afgelopen 30 jaar meer dan 25 miljoen ton voor onder meer grote klanten als Tata Steel en Cargill. Die waren naar het feest gekomen om hun dank uit te spreken. Ze roemden vooral de oplossingsgerichtheid van de coöperatie en stelden onomwonden uit te zijn op voortzetting van de langdurige relatie. Er wordt gezamenlijk opgetrokken in de lobby voor behoud van de vaarweginfrastructuur en naar oplossingen gezocht voor de toekomst. Er komen nieuwe logistieke concepten aan en de vergroening en digitalisering van de vloot wordt aangepakt. Zo varen er intussen 15 schepen op de biobrandstof HVO100 en wordt een aantal uitgerust met een trackpilot. Ook wordt de instroom van jonge schippers gestimuleerd, bedoeling is de komende jaren de vlootomvang op het huidige niveau te houden.