Afscheid van oudste containerschepen

Met tranen in de ogen nam Alexander Kayser als directeur van de Container Terminal Mainz (CTM) afscheid van zijn Christa Kayser en Alexander Kayser. Ze waren de eerste containerschepen op de Rijn die met drie rijen en lagen containers konden varen. Ook hadden ze als een van de eerste een hefbare stuurhut. Het ms Onderneming IV (135 x 11,45 meter) van schipper Johan de Korte bracht ze vorig weekeinde van CTM in Mainz naar sloperij Treffers in Haarlem.

Schepen bij de Waalbrug bij Nijmegen

Door Erik van Huizen
Alexander Kayser hoeft niet lang na te denken als naar de geschiedenis van het tweetal wordt gevraagd. ‘De Christa K. en de Alexander K. zijn in 1958 gebouwd. De schepen zijn dan 67,50 meter lang en 7,50 meter breed en meten 748 ton. In de Alexander staat een Deutz motor, in de Christa een MWM. Beide motoren leveren 500 pk en met turbo 750 pk. De schepen varen in eerste instantie voornamelijk met zand en grind.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Afscheid van oudste containerschepen | Schuttevaer.nl

Afscheid van oudste containerschepen

Met tranen in de ogen nam Alexander Kayser als directeur van de Container Terminal Mainz (CTM) afscheid van zijn Christa Kayser en Alexander Kayser. Ze waren de eerste containerschepen op de Rijn die met drie rijen en lagen containers konden varen. Ook hadden ze als een van de eerste een hefbare stuurhut. Het ms Onderneming IV (135 x 11,45 meter) van schipper Johan de Korte bracht ze vorig weekeinde van CTM in Mainz naar sloperij Treffers in Haarlem.

Schepen bij de Waalbrug bij Nijmegen

Door Erik van Huizen
Alexander Kayser hoeft niet lang na te denken als naar de geschiedenis van het tweetal wordt gevraagd. ‘De Christa K. en de Alexander K. zijn in 1958 gebouwd. De schepen zijn dan 67,50 meter lang en 7,50 meter breed en meten 748 ton. In de Alexander staat een Deutz motor, in de Christa een MWM. Beide motoren leveren 500 pk en met turbo 750 pk. De schepen varen in eerste instantie voornamelijk met zand en grind.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer