Omdat er in het voor dit schip benodigde vermogen nog geen motoren leverbaar zijn die zowel op stookolie als op aardgas draaien is gekozen voor een elektrische schroefinstallatie die kan worden aangedreven door twee op aardgas draaiende generatoren of twee op zware olie draaiende generatoren. ‘De huidige dual fuel gasmotoren werken alleen in combinatie met gasolie. De scheepsmotorenfabrikanten werken wel aan trifuelmotoren, maar die zijn nog niet productierijp’, zegt Valkier van Anthony Veder. Omdat de gasmotoren gescheiden moeten staan van de andere motoren, heeft het schip twee machinekamers. De aardgasmotoren hebben een vermogen van 2380 kW per stuk, de zware-oliemotoren hebben een vermogen van 3840 kW per stuk. De aardgasmotoren verbruiken 16,5 ton gas per dag en zorgen voor een maximum snelheid van veertien knopen. De zware-oliegeneratoren zijn goed voor een maximum snelheid van vijftien knopen. Daarnaast leveren de oliegeneratoren stroom voor de koeling van de tanks wanneer het schip ethyleen, LPG of andere petrochemische gassen vervoerd. Het LNG hoeft tijdens het vervoer niet te worden gekoeld. Het verbruik van de gasmotoren zorgt dan voor voldoende ‘boil off’, zeg maar verdamping, om het vloeibare gas kouder dan 163 graden onder nul te houden.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?