Tuigboek

ILT haalt bakzeil over gebruik Dyneema door bruine vloot

De bruine vloot mag in afwachting van een TNO-onderzoek voorlopig nog touwen gemaakt van Dyneema gebruiken. Dat schrijft de ILT in een brief die maandagavond laat is verstuurd. Vorige week ontstond er grote commotie tijdens een informatiebijeenkomst van de ILT over de verplichte aanvullende keuring van de volledige bruine vloot. Daarbij stelde ILT dat kunststoflijnen zoals Dyneema voortaan uit den boze zijn omdat de wet dat al jaren verbiedt.

Touw gemaakt van Dyneema.
Touw gemaakt van Dyneema is volgens schippers veel sterker en veiliger dan andere materialen. Foto Shutterstock

Het vervangen van die lijnen zou schippers duizenden euro’s kosten. Weggegooid geld was de mening van veel schippers omdat er momenteel een onderzoek door TNO wordt gedaan over de veiligheid van Dyneema in de chartervaart. De verwachting van de brancheorganisatie BBZ is dat Dyneema onder voorwaarden toegestaan wordt.

Directeur Paul van Ommen vindt daarom de ILT-opstelling te formalistisch. ‘De bepaling is waarschijnlijk rond het jaar 2000 in het Binnenschepenbesluit (voorloper van Estrin) gekomen, vermoedelijk om tegen te gaan dat oranje plastic pakdraad werd gebruikt. Maar de HMPE’s zijn ver doorontwikkelde polyethylenen.’

Garnalenkotter Zandvoort

Dyneema, of HMPE’s zijn van een geheel andere orde, schetst Van Ommen. ‘Het wordt gebruikt in de offshore, in de binnenvaart en laatst, toen de staalkabels braken bij het lostrekken van die garnalenkotter bij Zandvoort, lukte dat lostrekken wel met Dyneema heb ik begrepen.’

‘Het is heel vreemd dat dat verbod alleen voor de binnenzeilvaart geldt, of er nog steeds alleen bij ons in staat. Waarom mag het daar wel allemaal worden gebruikt en niet in zeilvaart?’

Daarom heeft de ILT in samenspraak met de taskforce historische zeilvloot besloten het gebruik van lijnen met hoogwaardige kunststofvezels (1) vooralsnog toe te staan, mits de lijnen niet worden toegepast in het staand want en de lijnen goed worden gedocumenteerd in het tuigboek. Tevens zal worden gekeken naar de volgende punten:

  • Het materiaal dient te allen tijde te zijn voorzien van een coating of een beschermende mantel tegen inwerking van UV licht;
  • De materiaalsoort, de breeksterkte en leeftijd moet te allen tijde herleidbaar zijn middels een certificaat of productspecificatie en leveringsbon;
  • Lieren en schijven van blokken dienen geschikt te zijn voor het toegepaste materiaal;
  • Voor lopende lijnen (vallen en takels in bakstagen en dirken) geldt een hogere breeksterkte t.o.v. een staalkabel volgens de tabel van art. 20.15;
  • Eindverbindingen in dirken/kraanlijnen en bakstagen mogen uitsluitend door een deskundige worden gemaakt;
  • Alle overige eindverbindingen dienen volgens protocol van de fabrikant te worden gemaakt.

ILT haalt bakzeil over gebruik Dyneema door bruine vloot | Schuttevaer.nl
Tuigboek

ILT haalt bakzeil over gebruik Dyneema door bruine vloot

De bruine vloot mag in afwachting van een TNO-onderzoek voorlopig nog touwen gemaakt van Dyneema gebruiken. Dat schrijft de ILT in een brief die maandagavond laat is verstuurd. Vorige week ontstond er grote commotie tijdens een informatiebijeenkomst van de ILT over de verplichte aanvullende keuring van de volledige bruine vloot. Daarbij stelde ILT dat kunststoflijnen zoals Dyneema voortaan uit den boze zijn omdat de wet dat al jaren verbiedt.

Touw gemaakt van Dyneema.
Touw gemaakt van Dyneema is volgens schippers veel sterker en veiliger dan andere materialen. Foto Shutterstock

Het vervangen van die lijnen zou schippers duizenden euro’s kosten. Weggegooid geld was de mening van veel schippers omdat er momenteel een onderzoek door TNO wordt gedaan over de veiligheid van Dyneema in de chartervaart. De verwachting van de brancheorganisatie BBZ is dat Dyneema onder voorwaarden toegestaan wordt.

Directeur Paul van Ommen vindt daarom de ILT-opstelling te formalistisch. ‘De bepaling is waarschijnlijk rond het jaar 2000 in het Binnenschepenbesluit (voorloper van Estrin) gekomen, vermoedelijk om tegen te gaan dat oranje plastic pakdraad werd gebruikt. Maar de HMPE’s zijn ver doorontwikkelde polyethylenen.’

Garnalenkotter Zandvoort

Dyneema, of HMPE’s zijn van een geheel andere orde, schetst Van Ommen. ‘Het wordt gebruikt in de offshore, in de binnenvaart en laatst, toen de staalkabels braken bij het lostrekken van die garnalenkotter bij Zandvoort, lukte dat lostrekken wel met Dyneema heb ik begrepen.’

‘Het is heel vreemd dat dat verbod alleen voor de binnenzeilvaart geldt, of er nog steeds alleen bij ons in staat. Waarom mag het daar wel allemaal worden gebruikt en niet in zeilvaart?’

Daarom heeft de ILT in samenspraak met de taskforce historische zeilvloot besloten het gebruik van lijnen met hoogwaardige kunststofvezels (1) vooralsnog toe te staan, mits de lijnen niet worden toegepast in het staand want en de lijnen goed worden gedocumenteerd in het tuigboek. Tevens zal worden gekeken naar de volgende punten:

  • Het materiaal dient te allen tijde te zijn voorzien van een coating of een beschermende mantel tegen inwerking van UV licht;
  • De materiaalsoort, de breeksterkte en leeftijd moet te allen tijde herleidbaar zijn middels een certificaat of productspecificatie en leveringsbon;
  • Lieren en schijven van blokken dienen geschikt te zijn voor het toegepaste materiaal;
  • Voor lopende lijnen (vallen en takels in bakstagen en dirken) geldt een hogere breeksterkte t.o.v. een staalkabel volgens de tabel van art. 20.15;
  • Eindverbindingen in dirken/kraanlijnen en bakstagen mogen uitsluitend door een deskundige worden gemaakt;
  • Alle overige eindverbindingen dienen volgens protocol van de fabrikant te worden gemaakt.