Belangrijke doorvoerroute

Inkomsten Suezkanaal dalen hard door aanvallen op Rode Zee

Egypte heeft de inkomsten uit het Suezkanaal flink zien dalen door de onrust op de Rode Zee, waardoor veel westerse schepen de belangrijke doorvoerroute mijden. Volgens de Suez Canal Authority (SCA) leverde het kanaal sinds het begin dit jaar 40% minder op dan de eerste dagen van vorig jaar. Het aantal doorvarende schepen daalde in deze periode van 777 naar 544.

Het kanaal leverde sinds het begin van dit jaar 40 procent minder op dan de eerste dagen van vorig jaar.
Het kanaal leverde sinds het begin van dit jaar 40 procent minder op dan de eerste dagen van vorig jaar. Foto Shutterstock
Lees hier meer over de situatie op de Rode Zee.

SCA-voorzitter Osama Rabie zegt rederijen kortingen te hebben aangeboden om alsnog de gevaarlijk geachte route te nemen. Hier zou echter nauwelijks gebruik van zijn gemaakt. De meeste rederijen wachten liever totdat de onrust wat is gaan liggen. Alleen schepen die grote haast hebben met hun lading, kiezen er volgens Rabie niet voor om om te varen langs de zuidelijke punt van Afrika.

Door Iran gesteunde Houthi-rebellen vallen sinds twee maanden bijna dagelijks westerse schepen aan in de Rode Zee. Ze zouden hiermee steun willen betuigen aan Hamas in de oorlog met Israël. Uit veiligheidsoverwegingen mijden rederijen daarom de belangrijke doorvaarroute waar ook het Suezkanaal onderdeel van is. In de nacht van donderdag op vrijdag reageerden de Britten en Amerikanen met een tegenaanval op de Houthi’s.

In een interview met Financial Times gaf topman Vincent Clerc van rederij Maersk donderdag nog aan dat de vaarstop mogelijk nog maanden kan duren.

Tesla schort productie op

De aanvallen en het omvaren hebben gevolgen voor de leveringsketens. Zo schort Tesla een groot deel van zijn productie in een fabriek bij Berlijn op van 29 januari tot 11 februari. De fabrikant van elektrische auto’s stelt minder onderdelen te ontvangen doordat vrachtschepen de Rode Zee mijden en om moeten varen.

‘De gewapende conflicten in de Rode Zee en de daarmee gepaard gaande verschuivingen in transportroutes tussen Europa en Azië via Kaap de Goede Hoop hebben ook invloed op de productie in Grünheide’, zegt Tesla in een verklaring. ‘De aanzienlijk langere transporttijden creëren een gat in de toeleveringsketens’, voegt de fabrikant toe.

Inkomsten Suezkanaal dalen hard door aanvallen op Rode Zee | Schuttevaer.nl
Belangrijke doorvoerroute

Inkomsten Suezkanaal dalen hard door aanvallen op Rode Zee

Egypte heeft de inkomsten uit het Suezkanaal flink zien dalen door de onrust op de Rode Zee, waardoor veel westerse schepen de belangrijke doorvoerroute mijden. Volgens de Suez Canal Authority (SCA) leverde het kanaal sinds het begin dit jaar 40% minder op dan de eerste dagen van vorig jaar. Het aantal doorvarende schepen daalde in deze periode van 777 naar 544.

Het kanaal leverde sinds het begin van dit jaar 40 procent minder op dan de eerste dagen van vorig jaar.
Het kanaal leverde sinds het begin van dit jaar 40 procent minder op dan de eerste dagen van vorig jaar. Foto Shutterstock
Lees hier meer over de situatie op de Rode Zee.

SCA-voorzitter Osama Rabie zegt rederijen kortingen te hebben aangeboden om alsnog de gevaarlijk geachte route te nemen. Hier zou echter nauwelijks gebruik van zijn gemaakt. De meeste rederijen wachten liever totdat de onrust wat is gaan liggen. Alleen schepen die grote haast hebben met hun lading, kiezen er volgens Rabie niet voor om om te varen langs de zuidelijke punt van Afrika.

Door Iran gesteunde Houthi-rebellen vallen sinds twee maanden bijna dagelijks westerse schepen aan in de Rode Zee. Ze zouden hiermee steun willen betuigen aan Hamas in de oorlog met Israël. Uit veiligheidsoverwegingen mijden rederijen daarom de belangrijke doorvaarroute waar ook het Suezkanaal onderdeel van is. In de nacht van donderdag op vrijdag reageerden de Britten en Amerikanen met een tegenaanval op de Houthi’s.

In een interview met Financial Times gaf topman Vincent Clerc van rederij Maersk donderdag nog aan dat de vaarstop mogelijk nog maanden kan duren.

Tesla schort productie op

De aanvallen en het omvaren hebben gevolgen voor de leveringsketens. Zo schort Tesla een groot deel van zijn productie in een fabriek bij Berlijn op van 29 januari tot 11 februari. De fabrikant van elektrische auto’s stelt minder onderdelen te ontvangen doordat vrachtschepen de Rode Zee mijden en om moeten varen.

‘De gewapende conflicten in de Rode Zee en de daarmee gepaard gaande verschuivingen in transportroutes tussen Europa en Azië via Kaap de Goede Hoop hebben ook invloed op de productie in Grünheide’, zegt Tesla in een verklaring. ‘De aanzienlijk langere transporttijden creëren een gat in de toeleveringsketens’, voegt de fabrikant toe.