Sloophamer

Scheepssloperij Treffers ontmantelt eerste saneringskotter

Scheepssloperij Treffers in Haarlem heeft de bedenkelijke eer om de eerste kotter van de huidige saneringsronde onder de sloophamer te brengen. Het is de KW-5 Leendert de Mol van rederij J. van der Plas & Zn uit Katwijk aan Zee. Naar schatting meer dan 50 kotters zullen de komende tijd worden gesloopt.

De KW-5 Leendert de Mol is als vissersschip al bijna niet meer herkenbaar. Foto Treffers

De sanering treft vele (familie)bedrijven in de visserij. Behalve het inleveren van de licentie en het contingent moet de eigenaar zijn schip laten slopen. Treffers zal daarvan naar verwachting een flink deel voor zijn rekening nemen, evenals Hoeben RDM in Kampen. Ook het Belgische Galloo in Gent zal een deel ontmantelen. Daar liggen inmiddels twee grote Nederlandse boomkorkotters voor de kant te wachten op sloop.

Jonge kotter

Met de KW-5 beet Treffers het spits af. En er is werk aan de winkel, want voor 1 april 2024 moeten alle te saneren schepen zijn gesloopt. Volgens Edwin Lammerse van Treffers is de KW-5 intussen nagenoeg verdwenen. Het betrof een nog vrij nieuwe en goed onderhouden Eurokotter. Het casco werd in 2000 gebouwd bij de Cenal Shipyard in het Poolse Gdansk in opdracht van Machinefabriek Padmos in Stellendam. De vestiging van Padmos in Bruinisse bouwde de 23,97 meter lange kotter van 152 bt als hoofdaannemer af. Het schip was uitgerust met een Mitsubishi hoofdmotor van 300 pk.

Motor naar IJmuiden

Alle bruikbare visgerei en onderdelen zijn eerst van het schip gehaald. Die krijgen weer een bestemming in de visserij. Volgens Lammerse is de hoofdmotor verkocht aan H. Visser & Zn in IJmuiden, eigenaar van de garnalenkotter IJM-8. De lieren en onderdelen gaan naar Rederij Jaczon in Scheveningen en het visgerei en de koppeling naar handelsonderneming Kibo op Urk.

Volgende in rij

Treffers is al sinds 1952 actief in de scheepssloperij in Haarlem. Met 25 personeelsleden houdt het zich voor circa 95% bezig met wat zij zelf zeggen het recyclen van boten en schepen. Daarnaast is Treffers actief in de autosloperij en handel in metalen.

De Haarlemse slopers hebben inmiddels met meerdere eigenaren van vissersschepen een sloopcontract afgesloten. Zo zullen binnenkort de in 1969 gebouwde 29,20 meter lange flyshooter UK-242 Kleine Jan van Zeevisserijbedrijf SL-27 BV uit Stellendam, de in 1964 gebouwde 33,78 meter lange mesheftenvisser KG-8 Ensis van Seafarm uit Kamperland en de in 1969 gebouwde 22,46 meter lange garnalenkotter YE-88 Ida van Visserijbedrijf P. Krijger en Zonen uit Yerseke worden ontmanteld. Met anderen is men nog in onderhandeling. 

Lees ook:

Sanering slaat groot gat in vissersvloot 

‘Sanering Nederlandse vissersvloot brengt voedselzekerheid in gevaar’