Profiel

Nieuwe minister Barry Madlener is ervaren Kamerlid met vader uit de haven

Barry Madlener (55) is de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Als een van de eerste negen Tweede Kamerleden voor de PVV in 2006 kent hij een lange geschiedenis bij de partij van Geert Wilders. Ook kent hij een lange geschiedenis in de commissie van IenW, maar die was weinig maritiem. Wie is de nieuwe minister?

Barry Madlener (PVV) richtte zich in de commissie Infrastructuur en Waterstaat vooral op het spoor. Foto ANP

Madlener wordt op 6 januari 1969 geboren in Leiden, maar groeit op in het Zuid-Hollandse dorp Oostvoorne. Na het behalen van een havo-diploma volgt hij een opleiding tot makelaar. Op zijn 19e verhuist hij naar Rotterdam. In 2002 wordt Madlener politiek actief.  Daarover zegt hij op de website van de Tweede Kamer: ‘In de loop van mijn carrière als makelaar raakte ik meer en meer maatschappelijk betrokken. Ik kwam voor mijn werk veel bij de mensen thuis en dan werd er vaak over maatschappelijke problemen en politiek gesproken. Dan voelde ik vaak de ergernis van deze hardwerkende burgers over het feit dat de politiek zover van de mensen af staat.’

Leefbaar Rotterdam

Madlener sluit zich aan bij Leefbaar Rotterdam en staat tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2002 op plaats 11. Tijdens die verkiezingen haalt de partij onder leiding van Pim Fortuyn 17 zetels. Madlener krijgt daarmee een plekje in de Rotterdamse gemeenteraad. Madlener ziet Fortuyn als voorbeeld van ‘nieuwe politiek’, schrijft hij op de site van de PVV. Zo ziet hij Geert Wilders ook. En wanneer die in 2006 voor het eerst meedoet aan de Tweede Kamerverkiezingen sluit Madlener zich aan bij deze nieuwe partij. Hij staat bij die verkiezingen op plek zeven, de PVV haalt negen zetels.

Buiten een uitstap naar het Europees Parlement – als lijsttrekker en fractievoorzitter – van 2009 tot 2012, zit Madlener onafgebroken in de Tweede Kamer namens de PVV. Als nummer 11 tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 krijgt hij opnieuw een zetel in de Kamer. Madlener staat in de Top 10 van meest ervaren Kamerleden, op basis van dagen in de Tweede Kamer.

Tekst gaat verder onder de foto

PVV leider Geert Wilders (l) en lijsttrekker Barry Madlener worden uitgelaten ontvangen op de uitslagenavond van de verkiezingen voor het Europees Parlement in 2009.

Geen water, maar spoor

Madlener heeft meerdere keren zitting gehad in de commissie Infrastructuur en Waterstaat, zo ook nu. Maar hij heeft binnen de PVV niet het maritieme dossier, dat wordt nu gedaan door het nieuwe Kamerlid Hidde Heutink. Madlener’s aandacht was vooral gericht op het openbaar vervoer, met name de NS. Zo riep hij in 2023 in een interview met vakblad SpoorPro nog op dat NS en ProRail moeten worden samengevoegd en in handen van de staat moeten komen. Op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is er echter iemand anders voor deze onderwerpen. Dat is de – nog te benoemen – staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu. Madlener zal zich in deze nieuwe rol nu juist moeten bezighouden met die andere modaliteiten binnen het ministerie.

Een licht maritiem verleden heeft Madlener wel. Zijn vader had een ‘goede baan in de haven’, vertelde hij in een interview met het FD in 2010. Dat was ook de reden dat hij zijn jeugd in Oostvoorne doorbracht.

Koppejan

Madlener zal overigens ook de huidige voorzitter van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), Ad Koppejan, kennen. Beide heren zaten gelijktijdig in de Tweede Kamer, Koppejan is voormalig CDA-Kamerlid. Hij was een van de twee CDA-Kamerleden die zich in 2010 bij de vorming van het kabinet Rutte I openlijk verzetten tegen een samenwerking met de PVV. Madlener was op zijn beurt de rechterhand van Geert Wilders tijdens die onderhandelingen met de VVD en CDA om tot een kabinet te komen. Uiteindelijk kwam er een kabinet met gedoogsteun. Nu zal Koppejan opnieuw met Madlener om tafel moeten, om op te komen voor de binnenvaart.

Nieuwe minister Barry Madlener is ervaren Kamerlid met vader uit de haven | Schuttevaer.nl
Profiel

Nieuwe minister Barry Madlener is ervaren Kamerlid met vader uit de haven

Barry Madlener (55) is de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Als een van de eerste negen Tweede Kamerleden voor de PVV in 2006 kent hij een lange geschiedenis bij de partij van Geert Wilders. Ook kent hij een lange geschiedenis in de commissie van IenW, maar die was weinig maritiem. Wie is de nieuwe minister?

Barry Madlener (PVV) richtte zich in de commissie Infrastructuur en Waterstaat vooral op het spoor. Foto ANP

Madlener wordt op 6 januari 1969 geboren in Leiden, maar groeit op in het Zuid-Hollandse dorp Oostvoorne. Na het behalen van een havo-diploma volgt hij een opleiding tot makelaar. Op zijn 19e verhuist hij naar Rotterdam. In 2002 wordt Madlener politiek actief.  Daarover zegt hij op de website van de Tweede Kamer: ‘In de loop van mijn carrière als makelaar raakte ik meer en meer maatschappelijk betrokken. Ik kwam voor mijn werk veel bij de mensen thuis en dan werd er vaak over maatschappelijke problemen en politiek gesproken. Dan voelde ik vaak de ergernis van deze hardwerkende burgers over het feit dat de politiek zover van de mensen af staat.’

Leefbaar Rotterdam

Madlener sluit zich aan bij Leefbaar Rotterdam en staat tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2002 op plaats 11. Tijdens die verkiezingen haalt de partij onder leiding van Pim Fortuyn 17 zetels. Madlener krijgt daarmee een plekje in de Rotterdamse gemeenteraad. Madlener ziet Fortuyn als voorbeeld van ‘nieuwe politiek’, schrijft hij op de site van de PVV. Zo ziet hij Geert Wilders ook. En wanneer die in 2006 voor het eerst meedoet aan de Tweede Kamerverkiezingen sluit Madlener zich aan bij deze nieuwe partij. Hij staat bij die verkiezingen op plek zeven, de PVV haalt negen zetels.

Buiten een uitstap naar het Europees Parlement – als lijsttrekker en fractievoorzitter – van 2009 tot 2012, zit Madlener onafgebroken in de Tweede Kamer namens de PVV. Als nummer 11 tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 krijgt hij opnieuw een zetel in de Kamer. Madlener staat in de Top 10 van meest ervaren Kamerleden, op basis van dagen in de Tweede Kamer.

Tekst gaat verder onder de foto

PVV leider Geert Wilders (l) en lijsttrekker Barry Madlener worden uitgelaten ontvangen op de uitslagenavond van de verkiezingen voor het Europees Parlement in 2009.

Geen water, maar spoor

Madlener heeft meerdere keren zitting gehad in de commissie Infrastructuur en Waterstaat, zo ook nu. Maar hij heeft binnen de PVV niet het maritieme dossier, dat wordt nu gedaan door het nieuwe Kamerlid Hidde Heutink. Madlener’s aandacht was vooral gericht op het openbaar vervoer, met name de NS. Zo riep hij in 2023 in een interview met vakblad SpoorPro nog op dat NS en ProRail moeten worden samengevoegd en in handen van de staat moeten komen. Op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is er echter iemand anders voor deze onderwerpen. Dat is de – nog te benoemen – staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu. Madlener zal zich in deze nieuwe rol nu juist moeten bezighouden met die andere modaliteiten binnen het ministerie.

Een licht maritiem verleden heeft Madlener wel. Zijn vader had een ‘goede baan in de haven’, vertelde hij in een interview met het FD in 2010. Dat was ook de reden dat hij zijn jeugd in Oostvoorne doorbracht.

Koppejan

Madlener zal overigens ook de huidige voorzitter van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), Ad Koppejan, kennen. Beide heren zaten gelijktijdig in de Tweede Kamer, Koppejan is voormalig CDA-Kamerlid. Hij was een van de twee CDA-Kamerleden die zich in 2010 bij de vorming van het kabinet Rutte I openlijk verzetten tegen een samenwerking met de PVV. Madlener was op zijn beurt de rechterhand van Geert Wilders tijdens die onderhandelingen met de VVD en CDA om tot een kabinet te komen. Uiteindelijk kwam er een kabinet met gedoogsteun. Nu zal Koppejan opnieuw met Madlener om tafel moeten, om op te komen voor de binnenvaart.