Ladingdocumenten tankvaart blijven problemen opleveren

De ladingdocumenten in de tankvaart blijven problemen opleveren. Volgens het ADNR (1.4.2.1.1) is de afzender verantwoordelijk voor afgifte van het vervoersdocument, maar een aantal terminals ziet zichzelf als vuller en weigert het document te verstrekken. Dat bleek op de vergadering van de Overlegorgaan Particuliere Tankvaart Ondernemers (OPTO) op 16 oktober in Rotterdam. In principe is een wijziging in het ADNR de enige oplossing voor dit probleem, maar dat is niet mogelijk voor 2011.

Het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart (CBRB) adviseerde de leden dwingend niet zelf vervoersdocumenten op te stellen, want hieraan kleeft ook aansprakelijkheid. Het maken van vervoersdocumenten is alleen toegestaan voor de lege of geloste tanks van het schip, of als de schipper een document van de afzender bezit waarin staat dat hij dat mag. Dit soort documenten moeten ‘on behalf of’ de afzender zijn opgesteld met een autorisatie. Het is daarom logisch dat die taak bij de vullers ligt, want dat is eenvoudiger te regelen dan voor ongeveer 1000 tankvaartondernemers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Ladingdocumenten tankvaart blijven problemen opleveren | Schuttevaer.nl

Ladingdocumenten tankvaart blijven problemen opleveren

De ladingdocumenten in de tankvaart blijven problemen opleveren. Volgens het ADNR (1.4.2.1.1) is de afzender verantwoordelijk voor afgifte van het vervoersdocument, maar een aantal terminals ziet zichzelf als vuller en weigert het document te verstrekken. Dat bleek op de vergadering van de Overlegorgaan Particuliere Tankvaart Ondernemers (OPTO) op 16 oktober in Rotterdam. In principe is een wijziging in het ADNR de enige oplossing voor dit probleem, maar dat is niet mogelijk voor 2011.

Het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart (CBRB) adviseerde de leden dwingend niet zelf vervoersdocumenten op te stellen, want hieraan kleeft ook aansprakelijkheid. Het maken van vervoersdocumenten is alleen toegestaan voor de lege of geloste tanks van het schip, of als de schipper een document van de afzender bezit waarin staat dat hij dat mag. Dit soort documenten moeten ‘on behalf of’ de afzender zijn opgesteld met een autorisatie. Het is daarom logisch dat die taak bij de vullers ligt, want dat is eenvoudiger te regelen dan voor ongeveer 1000 tankvaartondernemers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer