Amsterdam krijgt duurste walstroom

Walstroom gaat in Amsterdam 34 cent exclusief btw per kilowattuur (kWh) kosten en is vanaf februari verplicht voor de binnenvaart en riviercruiseschepen. Daarmee verstrekt de hoofdstad de duurste walstroom van Nederland. Walstroom kost in Rotterdam en rond het Merwedekanaal (Nieuwegein) 27 cent per kWh inclusief btw en in de Drechtsteden 34 cent inclusief btw. De brancheorganisaties CBRB, Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer staan op hun achterste benen en eisen dat het tarief omlaag gaat.

Door Tessa Heerschop

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • Het is gewoon schandalig dat het zo duur word allemaal en dan je betaald ook nog een keer haven geld.
    begin me bijna af te vragen of dit is om de staats kas te spekken via de rug van de schipper!

    Geplaatst door: MattB op
  • Enkeltarief
    Enkeltarief is altijd hetzelfde, ongeacht het tijdstip waarop u elektriciteit verbruikt.

    Vaste kosten per maand kWh-prijs
    KeuzeTarief Zakelijk Budget € 4,00 7,23 cent
    .
    Piek-/daltarief
    Piek-/daltarief is van toepassing in Noord-Brabant en Limburg. Als daltarief gelden de uren op werkdagen tussen 21.00 uur ’s avonds en 7.00 uur ’s ochtends, en alle uren in het weekend en op nationaal erkende feestdagen (Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en eerste en tweede Kerstdag). Eén week heeft 98 uur daltarief.

    Vaste kosten per maand kWh-prijs piektarief kWh-prijs daltarief
    KeuzeTarief Zakelijk Budget € 4,00 9,10 cent 5,37 cent
    .
    Normaal-/laagtarief
    Normaal-/laagtarief is van toepassing in heel Nederland met uitzondering van Noord-Brabant en Limburg. Als laagtarief gelden de uren op werkdagen tussen 23.00 uur ’s avonds en 7.00 uur ’s ochtends, en alle uren in het weekend en op nationaal erkende feestdagen (Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en eerste en tweede Kerstdag). Eén week heeft 88 uur laagtarief.

    Vaste kosten per maand kWh-prijs normaaltarief kWh-prijs laagtarief
    KeuzeTarief Zakelijk Budget € 4,00 8,61 cent 5,17 cent

    Geplaatst door: dirk op
  • het is nogal vreemd dat wij als bedrijf meer moeten betalen voor stroom, dan de bedrijven die aan de wal zitten,

    Geplaatst door: dirk op
  • Met SAMENWERKEN mensen DAT is het enigste manier waarmee er wat bereikt wordt NIET met bleren !!!!
    Maar ja samenwerken is een vies woord
    ja De bonden…ja wat doen die? Doen net als de schippers …Het komt vanzelf goed

    Geplaatst door: Maria op
  • Het blijft gewoon vreemd dat ze zelf graag de meest duurzaamste stad willen zijn en voorals het imago graag willen maar de kosten aan anderen opleggen.
    wat betaald de gemeente zelf voor haar ambitie?
    Of moet het imago wat weer geld oplevert door anderen worden betaald?

    Geplaatst door: Tja op
  • Amsterdam heeft de ambitie om in 2020 de duurzaamste haven te zijn. Daar zijn ze dan wel wat laat mee.Amsterdam is de laatste grote haven op het gebied van havenontvangstinstallaties.
    De Rijncruisevaart loost onbeperkt alles wat op de reis is opgezameld in de Amsterdamse haven.

    Geplaatst door: Annalies op
  • In Amsterdam wordt het havengebeuren in feite grotendeels bepaald door nieuwkomers die een duur appartement etc. hebben gekocht aan de haven.
    Daardoor ontstaan dit soort zaken als walaansluitingen,onmogelijke parkeermogelijkheden en alles waar tegen men kan ageren. Wanneer krijgen die nieuwe walbewoners inspraak over de typen schepen etc. die bij hun in de buurt even kunnen afmeren of erger nog langs varen. Dat is niet ver weg denk ik.
    Daan heeft gelijk UITZICHTBELASTING en daarmee walstroom en parkeermogelijkheden voor de scheepvaart subsidieren, dan komen er wel minder praatjes van de wal en kunnen de tarieven omlaag.

    Geplaatst door: Jaap op
  • Mensen willen dolgraag aan het water,de haven, wonen en dan begint het geklaag over de scheepvaart.
    Het walstroomtarief kan gemakkelijk omlaag worden gebracht door UITZICHTBELASTING te gaan heffen en daarmee de kosten walstroom te subsidieren.
    Tenslotte is die walstroom alleen maar uitgevonden omdat vele NIEUWE walbewoners continie klagen over lawaai en stank.
    Wel de lusten maar geen begrip voor een situatie die al tientallen jaren bestaat, in het verleden waren er geen fluister etc. aggregaten en toen werd ook niet veel geklaagd door mensen die al jaren aan het water woonden.
    Overigens,waarom wordt de scheepvaart veel harder aangepakt dan het spoor, al jaren denderen treinen door dichtbebouwde stadswijken met gevolg lawaai en trillingen. Trillingen waardoor hele huizenblokken scheuren kunnen gaan vertonen en vertonen.

    Geplaatst door: Daan op
  • schande hoe de binnenvaart behandeld wordt.
    walstroom havengeld parkeerkaart, alles bij elkaar opgeteld zou ik voor dat geld een mooi appartement kunnen huren.ik denk dat mijn maand lasten dan lager liggen. en onze organisaties maken zich druk over anonieme reacties .jullie zouden op dit soort gebied maar eens beter samenwerken

    Geplaatst door: p op
  • Op zich heb ik niets tegen walstroom mits dit betaalbaar is en alleen wanneer je voor langere tijd ligt, als ook alle gemeentes eerst eens rond de tafel waren gaan zitten en gekozen hadden voor een uniform systeem dat had dit groot aanbesteed
    kunnen worden en een stuk goedkoper ook hadden ze
    samen een verbruikscontract tegen een scherpe prijs af kunnen sluiten en 1 punt voor de betalingen scheelt een heleboel kosten maar helaas dat is teveel gevraagd.

    Geplaatst door: Arno Boogaart op
  • stroom tarief gewoon naar beneden 15 cent of gratis maken dan steekt iedereen ze stekker netjes in, maar ja anders kunnen de heren geen nieuwe audi of bmw rijden tuurlijk vandaar die graai cultuur

    Geplaatst door: eppo op
  • Het zit mij beetje dwars dat een gemeente walstroom wil voor de scheepvaart om een groen imago daarna zelf de aanbesteding doet en het tarief bepaalt en een registratie en faktureringssysteem verzint en aan het eind van de streep dwing je de gebruiker met een plicht om de installatie te gebruiken tegen een voor de gemeente kostendekkend systeem.

    Zo kan ik ook van alles verzinnen!
    Je doet ales mooi, goed en voor de hoofdprijs om je eigen imago te versterken en de prijs leg je neer bij gebruikers die gedwongen worden het te gebruiken!
    Heel arrogant en volgens mij ook niet erg democratisch.

    En de bonden pleiten dan nog voor en bepaalt tarief ook!
    Zijn jullie vergeten dat bijv. Groningen en Wormerveer het gewoon gratis aanbieden omdat die gemeenten tenminste zien dat hun het graag schoon en rustig willen hebben en dat ze het daarom ook zelf moeten betalen?
    Ik weet wel, het ideaal is niet overal haalbaar maar blijf daar wel voor stijden en maak niet op voorhand al een compromis zoals nu.

    Geplaatst door: Jan Steenstra op
  • Misschien kunnen ze dan gelijk met de mensen van Drechtsteden om tafel gaan zitten, omdat die het bedrag verkeerd begrepen hebben. Zei zeggen dat de binnenvaartorganisaties 27 cent een redelijk tarief vinden. Staat in de folder die wij afgelopen week hebben toegezonden hebben gekregen van de Drechtsteden. Ik lees hierboven dat het toch om een geheel ander tarief gaat. Stelletje afzetters die gemeenten allemaal. Duur havengeld betalen en dan ook nog een stroomvoorziening betalen met een belachelijk hoog tarief en ook nog een kabel van minstens 200 meter lang kopen omdat je anders niet bij de ‘mooi gedesignde’ stroomkasten kunnen komen. En natuurlijk geen sociaal leven meer aangezien de buurman er elk moment tussen uit kan gaan om te laden of te lossen.

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • je kan me niet vertellen dat als de binnenvaart de generatoren uit zet de luchtkwaliteit verbetert in die mate zo als de gemeente denk .het is in mijn ogen een andere mannier om geld binnen te krijgen en de binnenvaart is daar de dupe van maar als je verder kijkt gaat de gehele gemeenschap er aan betalen .om de dood een voudige reden dat ze er dadelijk achter komen dat het niet werkt maar wel een hoop geld heeft gekost.
    vb ik lig met een tanker geladen en moet mijn product op tempratuur kunnen de walstroom kasten niet aan daarbij komt dat het adn het niet toe laad om die stroomkabels in de lading zone te hebben liggen en dan het gewicht wat die kabels .dat tegen de arbo regels is .
    container schepen die de container moeten koelen .
    ik moet met mijn containerschip losse laden in de eemhaven de terminal geen tijd ga een plekje zoeken 9 van de tien keer word dat frisohaven (daar komen ook stroomkasten)ga bij een buurman op zij 3 breed nou gaan we kabel trekken zijn we een uur verder .eindelijk weer een uur later buurman er tussen uit weer kabel er uit verhalen weer aan sluiten half uur later beld de terminal kom losse laden kabels op ruimen en dit ritueel herhaald zig vele malen en dit zijn enkele voorbeelden .met andere woorden we staan met de rug tegen de muur want we kunnen niet buiten de havens gaan liggen want dan kunne we ons niet aan melden voor te lossen en laden dus als binnenvaart ben je verplicht om zo dicht mogenlijk bij je laad of losplaats te liggen en dan met alle gevolgen vandien .alle regelgeving spreken mekaar tegen .het word de binnenvaart onmogenlijk gemaak om hun werk goed en veilig te kunnen doen ,we worden op elk gebied tegen gewerkt . ik hoop dat deze sector wat dichter bij mekaar komt .en alle eigen belangen op zij te zetten .en niet meer met ons te laten solle .

    Geplaatst door: fred op
  • laat ik beginnen dat ik graag in amsterdam kom, maar met het schip wordt het steeds lastiger om er leuk te komen. Amsterdam = geen plaats voor afval = weinig ligplaatsen voor kegelschepen = duur drinkwater en nu ook al duur in stroom wordt lekker dan in het mooie amsterdam maar dan nog liever amsterdam dan 010 of antwerpen

    Geplaatst door: Berttexel op
  • Sommigen moeten het artikel wat begint met “0rganisaties” ook eens lezen.
    Boos zijn kan ook in normaal taalgebruik.

    Geplaatst door: andre op
  • weet iemand niet of het goedkoper is om met generator tedraaien en boete tebetalen dan dat stroom verbruik temoeten betalen van een dag? ongeveer 70-110euro perdag?

    Geplaatst door: ikke op
  • goede morgen
    een oproep allemaal de rechtsbijstand verzekering bellen en die gaan zeggen dat het waarschijnlijk een kartel is en bevestigen dit met een brief stuur dit massaalnaar de bonden en de nma.
    dan kunnen die daarmee aan de slag want dit is bij de beesten af
    o ja die briefen heb ik ook opgestuurd

    Geplaatst door: stephan op
  • Schone generators zijn weg gegooid geld ze zijn duurder in aanschaf en in gebruik (tussen 5-10 % ) aan gasolie en je mag ze toch niet in bewoond gebied gebruiken jan

    Geplaatst door: jan op
  • Ik heb 14.000 euro geinvesteerd in een schone generator (ondertussen alleen voor Nederland buiten de havens….) kan ik dat verrekenen met het stroomtarief van Amsterdam?
    Zij berekenen ook hun investering door, een waar ik niet om gevraagd heb.

    Geplaatst door: Hans op

Reageer

Amsterdam krijgt duurste walstroom | Schuttevaer.nl

Amsterdam krijgt duurste walstroom

Walstroom gaat in Amsterdam 34 cent exclusief btw per kilowattuur (kWh) kosten en is vanaf februari verplicht voor de binnenvaart en riviercruiseschepen. Daarmee verstrekt de hoofdstad de duurste walstroom van Nederland. Walstroom kost in Rotterdam en rond het Merwedekanaal (Nieuwegein) 27 cent per kWh inclusief btw en in de Drechtsteden 34 cent inclusief btw. De brancheorganisaties CBRB, Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer staan op hun achterste benen en eisen dat het tarief omlaag gaat.

Door Tessa Heerschop

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • Het is gewoon schandalig dat het zo duur word allemaal en dan je betaald ook nog een keer haven geld.
    begin me bijna af te vragen of dit is om de staats kas te spekken via de rug van de schipper!

    Geplaatst door: MattB op
  • Enkeltarief
    Enkeltarief is altijd hetzelfde, ongeacht het tijdstip waarop u elektriciteit verbruikt.

    Vaste kosten per maand kWh-prijs
    KeuzeTarief Zakelijk Budget € 4,00 7,23 cent
    .
    Piek-/daltarief
    Piek-/daltarief is van toepassing in Noord-Brabant en Limburg. Als daltarief gelden de uren op werkdagen tussen 21.00 uur ’s avonds en 7.00 uur ’s ochtends, en alle uren in het weekend en op nationaal erkende feestdagen (Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en eerste en tweede Kerstdag). Eén week heeft 98 uur daltarief.

    Vaste kosten per maand kWh-prijs piektarief kWh-prijs daltarief
    KeuzeTarief Zakelijk Budget € 4,00 9,10 cent 5,37 cent
    .
    Normaal-/laagtarief
    Normaal-/laagtarief is van toepassing in heel Nederland met uitzondering van Noord-Brabant en Limburg. Als laagtarief gelden de uren op werkdagen tussen 23.00 uur ’s avonds en 7.00 uur ’s ochtends, en alle uren in het weekend en op nationaal erkende feestdagen (Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en eerste en tweede Kerstdag). Eén week heeft 88 uur laagtarief.

    Vaste kosten per maand kWh-prijs normaaltarief kWh-prijs laagtarief
    KeuzeTarief Zakelijk Budget € 4,00 8,61 cent 5,17 cent

    Geplaatst door: dirk op
  • het is nogal vreemd dat wij als bedrijf meer moeten betalen voor stroom, dan de bedrijven die aan de wal zitten,

    Geplaatst door: dirk op
  • Met SAMENWERKEN mensen DAT is het enigste manier waarmee er wat bereikt wordt NIET met bleren !!!!
    Maar ja samenwerken is een vies woord
    ja De bonden…ja wat doen die? Doen net als de schippers …Het komt vanzelf goed

    Geplaatst door: Maria op
  • Het blijft gewoon vreemd dat ze zelf graag de meest duurzaamste stad willen zijn en voorals het imago graag willen maar de kosten aan anderen opleggen.
    wat betaald de gemeente zelf voor haar ambitie?
    Of moet het imago wat weer geld oplevert door anderen worden betaald?

    Geplaatst door: Tja op
  • Amsterdam heeft de ambitie om in 2020 de duurzaamste haven te zijn. Daar zijn ze dan wel wat laat mee.Amsterdam is de laatste grote haven op het gebied van havenontvangstinstallaties.
    De Rijncruisevaart loost onbeperkt alles wat op de reis is opgezameld in de Amsterdamse haven.

    Geplaatst door: Annalies op
  • In Amsterdam wordt het havengebeuren in feite grotendeels bepaald door nieuwkomers die een duur appartement etc. hebben gekocht aan de haven.
    Daardoor ontstaan dit soort zaken als walaansluitingen,onmogelijke parkeermogelijkheden en alles waar tegen men kan ageren. Wanneer krijgen die nieuwe walbewoners inspraak over de typen schepen etc. die bij hun in de buurt even kunnen afmeren of erger nog langs varen. Dat is niet ver weg denk ik.
    Daan heeft gelijk UITZICHTBELASTING en daarmee walstroom en parkeermogelijkheden voor de scheepvaart subsidieren, dan komen er wel minder praatjes van de wal en kunnen de tarieven omlaag.

    Geplaatst door: Jaap op
  • Mensen willen dolgraag aan het water,de haven, wonen en dan begint het geklaag over de scheepvaart.
    Het walstroomtarief kan gemakkelijk omlaag worden gebracht door UITZICHTBELASTING te gaan heffen en daarmee de kosten walstroom te subsidieren.
    Tenslotte is die walstroom alleen maar uitgevonden omdat vele NIEUWE walbewoners continie klagen over lawaai en stank.
    Wel de lusten maar geen begrip voor een situatie die al tientallen jaren bestaat, in het verleden waren er geen fluister etc. aggregaten en toen werd ook niet veel geklaagd door mensen die al jaren aan het water woonden.
    Overigens,waarom wordt de scheepvaart veel harder aangepakt dan het spoor, al jaren denderen treinen door dichtbebouwde stadswijken met gevolg lawaai en trillingen. Trillingen waardoor hele huizenblokken scheuren kunnen gaan vertonen en vertonen.

    Geplaatst door: Daan op
  • schande hoe de binnenvaart behandeld wordt.
    walstroom havengeld parkeerkaart, alles bij elkaar opgeteld zou ik voor dat geld een mooi appartement kunnen huren.ik denk dat mijn maand lasten dan lager liggen. en onze organisaties maken zich druk over anonieme reacties .jullie zouden op dit soort gebied maar eens beter samenwerken

    Geplaatst door: p op
  • Op zich heb ik niets tegen walstroom mits dit betaalbaar is en alleen wanneer je voor langere tijd ligt, als ook alle gemeentes eerst eens rond de tafel waren gaan zitten en gekozen hadden voor een uniform systeem dat had dit groot aanbesteed
    kunnen worden en een stuk goedkoper ook hadden ze
    samen een verbruikscontract tegen een scherpe prijs af kunnen sluiten en 1 punt voor de betalingen scheelt een heleboel kosten maar helaas dat is teveel gevraagd.

    Geplaatst door: Arno Boogaart op
  • stroom tarief gewoon naar beneden 15 cent of gratis maken dan steekt iedereen ze stekker netjes in, maar ja anders kunnen de heren geen nieuwe audi of bmw rijden tuurlijk vandaar die graai cultuur

    Geplaatst door: eppo op
  • Het zit mij beetje dwars dat een gemeente walstroom wil voor de scheepvaart om een groen imago daarna zelf de aanbesteding doet en het tarief bepaalt en een registratie en faktureringssysteem verzint en aan het eind van de streep dwing je de gebruiker met een plicht om de installatie te gebruiken tegen een voor de gemeente kostendekkend systeem.

    Zo kan ik ook van alles verzinnen!
    Je doet ales mooi, goed en voor de hoofdprijs om je eigen imago te versterken en de prijs leg je neer bij gebruikers die gedwongen worden het te gebruiken!
    Heel arrogant en volgens mij ook niet erg democratisch.

    En de bonden pleiten dan nog voor en bepaalt tarief ook!
    Zijn jullie vergeten dat bijv. Groningen en Wormerveer het gewoon gratis aanbieden omdat die gemeenten tenminste zien dat hun het graag schoon en rustig willen hebben en dat ze het daarom ook zelf moeten betalen?
    Ik weet wel, het ideaal is niet overal haalbaar maar blijf daar wel voor stijden en maak niet op voorhand al een compromis zoals nu.

    Geplaatst door: Jan Steenstra op
  • Misschien kunnen ze dan gelijk met de mensen van Drechtsteden om tafel gaan zitten, omdat die het bedrag verkeerd begrepen hebben. Zei zeggen dat de binnenvaartorganisaties 27 cent een redelijk tarief vinden. Staat in de folder die wij afgelopen week hebben toegezonden hebben gekregen van de Drechtsteden. Ik lees hierboven dat het toch om een geheel ander tarief gaat. Stelletje afzetters die gemeenten allemaal. Duur havengeld betalen en dan ook nog een stroomvoorziening betalen met een belachelijk hoog tarief en ook nog een kabel van minstens 200 meter lang kopen omdat je anders niet bij de ‘mooi gedesignde’ stroomkasten kunnen komen. En natuurlijk geen sociaal leven meer aangezien de buurman er elk moment tussen uit kan gaan om te laden of te lossen.

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • je kan me niet vertellen dat als de binnenvaart de generatoren uit zet de luchtkwaliteit verbetert in die mate zo als de gemeente denk .het is in mijn ogen een andere mannier om geld binnen te krijgen en de binnenvaart is daar de dupe van maar als je verder kijkt gaat de gehele gemeenschap er aan betalen .om de dood een voudige reden dat ze er dadelijk achter komen dat het niet werkt maar wel een hoop geld heeft gekost.
    vb ik lig met een tanker geladen en moet mijn product op tempratuur kunnen de walstroom kasten niet aan daarbij komt dat het adn het niet toe laad om die stroomkabels in de lading zone te hebben liggen en dan het gewicht wat die kabels .dat tegen de arbo regels is .
    container schepen die de container moeten koelen .
    ik moet met mijn containerschip losse laden in de eemhaven de terminal geen tijd ga een plekje zoeken 9 van de tien keer word dat frisohaven (daar komen ook stroomkasten)ga bij een buurman op zij 3 breed nou gaan we kabel trekken zijn we een uur verder .eindelijk weer een uur later buurman er tussen uit weer kabel er uit verhalen weer aan sluiten half uur later beld de terminal kom losse laden kabels op ruimen en dit ritueel herhaald zig vele malen en dit zijn enkele voorbeelden .met andere woorden we staan met de rug tegen de muur want we kunnen niet buiten de havens gaan liggen want dan kunne we ons niet aan melden voor te lossen en laden dus als binnenvaart ben je verplicht om zo dicht mogenlijk bij je laad of losplaats te liggen en dan met alle gevolgen vandien .alle regelgeving spreken mekaar tegen .het word de binnenvaart onmogenlijk gemaak om hun werk goed en veilig te kunnen doen ,we worden op elk gebied tegen gewerkt . ik hoop dat deze sector wat dichter bij mekaar komt .en alle eigen belangen op zij te zetten .en niet meer met ons te laten solle .

    Geplaatst door: fred op
  • laat ik beginnen dat ik graag in amsterdam kom, maar met het schip wordt het steeds lastiger om er leuk te komen. Amsterdam = geen plaats voor afval = weinig ligplaatsen voor kegelschepen = duur drinkwater en nu ook al duur in stroom wordt lekker dan in het mooie amsterdam maar dan nog liever amsterdam dan 010 of antwerpen

    Geplaatst door: Berttexel op
  • Sommigen moeten het artikel wat begint met “0rganisaties” ook eens lezen.
    Boos zijn kan ook in normaal taalgebruik.

    Geplaatst door: andre op
  • weet iemand niet of het goedkoper is om met generator tedraaien en boete tebetalen dan dat stroom verbruik temoeten betalen van een dag? ongeveer 70-110euro perdag?

    Geplaatst door: ikke op
  • goede morgen
    een oproep allemaal de rechtsbijstand verzekering bellen en die gaan zeggen dat het waarschijnlijk een kartel is en bevestigen dit met een brief stuur dit massaalnaar de bonden en de nma.
    dan kunnen die daarmee aan de slag want dit is bij de beesten af
    o ja die briefen heb ik ook opgestuurd

    Geplaatst door: stephan op
  • Schone generators zijn weg gegooid geld ze zijn duurder in aanschaf en in gebruik (tussen 5-10 % ) aan gasolie en je mag ze toch niet in bewoond gebied gebruiken jan

    Geplaatst door: jan op
  • Ik heb 14.000 euro geinvesteerd in een schone generator (ondertussen alleen voor Nederland buiten de havens….) kan ik dat verrekenen met het stroomtarief van Amsterdam?
    Zij berekenen ook hun investering door, een waar ik niet om gevraagd heb.

    Geplaatst door: Hans op

Reageer