Zestig schippers in Brussel

Ongeveer zestig binnenschippers betogen vandaag tijdens de hoorzitting van de Europese Commissie in Brussel. Dat meldt de Belgische krant De Morgen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (105)

  • wanneer stop dat gelul van belgen over nederlanders en omgekeerd nu eens? mag ik de belgen er aan herrineren, dat toen daar gestaakt werd voor zondagsrust er verschillende belze college, tegen mij gezecht hebbn op zaterdagavond “gelukkig ik ben over de grens dan kan ik morgen tenminste verder varen” misschien vergeten? waar is nu jullie zondagsrust?

    Geplaatst door: johan op
  • Als je van deze stelling uit gaat zal het ook nooit lukken en wordt het tijd om eens een ander beroep te gaan zoeken.
    Zeker nooit aktie gevoerd?
    Gezellig hoor gezamenlijke belangen,feestjes,en je kunt nog eens wat aan je kleinkinderen vertellen later.
    Oja het zou nog eens wat kunnen opleveren ook.

    Geplaatst door: Eric op
  • jammer dat er een hoop gefrustreerde hollanders zijn die het nodig vinden om de belgen aan te vallen. het was toch al van te voren op 1 hand uit te tellen dat deze “demonstratie” ging mislukken? er is nog nooit eenheid in de binnenvaart geweest. bij iedere aktie is er nooit een volledig draagvlak geweest om iedereen zover mee te krijgen voor actie. en dan nu wel? tuurlijk, en toen werd ik nat wakker……..

    Geplaatst door: kulletje op
  • Fijn dat onze jeugdige schippers ook nog even hun visie op dit probleem geven.
    Ik moet zeggen dit geeft hoop voor de toekomst van dit voormalige prachtige vak.
    Wordt het niet is tijd om naar bed te gaan?
    Of failliet te gaan?

    Geplaatst door: Eric op
  • onze rekening staat rood

    de rivieren zijn blauw

    met al ons gekloot

    staan er straks heel veel in de kou

    Geplaatst door: beginnend dichter op
  • Pluto, Donald, Joske Vermeulen, een bloemenbak die verandert in een klokkenluider,….ik kan niet meer volgen!

    PS zijn er ook verstandige voorstellen?

    Geplaatst door: een ongeruste kollega op
  • @ Popeye,

    Ik had helemaal geen commentaar op uw reactie maar wel op die van Donald d. De klokkenluider van het samen slap team zoals hij t noemt doet tenminste iets. Donald d was zeker niet in Brussel en doet dus niets. Iedereen die met de binnenvaart iets te maken heeft, heeft er belang bij dat het beter wordt. Waarschijnlijk ook deze eend.

    Geplaatst door: Fabian op
  • Om alle misverstanden te vermijden die gene die zich als Joske Vermeulen meld is niet de Joske die sommige collega’s kennen.als ik iets te vermelden heb dan doe ik dat wel onder mijn echte naam.

    Geplaatst door: Joske op
  • wie kent het verhaal van de 3 honden?2 honden(1 belg en 1 nedl)vechten om een been(hun schip) de 3de(oostblokker) staat aan de zijlijn wacht het goede moment af,en gaat lopen met het been ,2 andere blijven al gapend achter zonder been.moraal van verhaal zoals het enkele jaren was oostbl.konden hier goedkoop schepen krijgen,als het zo verder gaat krijgen ze goedkope jonge schepen,

    Geplaatst door: pluto op
  • @ fabian. Wat is er dom aan de waarheid? Of is er iets niet waar wat ik schrijf?

    Geplaatst door: popeye op
  • Donald doet een hele dag niet anders dan domme dingen. Wel jij doet hier heel domme uitspraken. Als je echt niets te vertellen hebt wat meerwaarde biedt, hou dan je mond en ga verder disney films kijken. Wat een niveau hier zeg.

    Geplaatst door: Fabian op
  • iedereen reageert, heeft een mening en weet het uiteraard beter dan de buurman.(ik ook) Maar of je nou nederlander, belg of een geweldige stripheld bent, alles draait om dat ene moment en wel het moment van het aannemen van je reis. Als IEDEREEN op dat moment het juiste doet(niet beneden je kostprijs), dan ben ik er van overtuigd dat binnen een paar weken de binnenvaart er weer heel anders uitziet. GEWOON DOEN DUS!!!

    Geplaatst door: popeye op
  • miss.ideetje voor nieuwe disney film,”de klokkenluiders van het Samen Slap Team”

    Geplaatst door: donald d op
  • Hallo Rinse
    Je hbt groot gelijk het is oude klerezooi, maar alleen door dieoude klerezooi drijf ik nog zonder grote problemen. Daarom zou er een sloopregeling moeten komen dankan mijn oude klerezooi weg en kan ik lekker gaan vissen.Trouwens van welk bouwjaar is jou schip ?????
    Groetjes Wouter (met die oude KLR ZOOI)

    Geplaatst door: Wouter op
  • ik ben het geheel met versus eens,als de banken nu niet hun verantwoording nemen dan halen ze gelijk (zoals nu gebeurt)de goede ondernemers onderuit.ik vraag me af hoelang kun je doorgaan met mensen handje boven het hoofd houden stopzetten van aflossing en hier en daar de rente is het zelfde als een langzame dood sterven (zakelijk gezien dan)en bovendien gaat er een hele grote besmetting van uit zodat we allemaal voor minder moeten varen en allemaal onderuit zakken.als europa zn mooie vloot niet kwijt wil word het tyd om s aktie te ondernemen (vooral door de banken)

    Geplaatst door: w.kleine op
  • Ik hoor dat hier allemaal graag bezig en ook ik vind dat er iets moet gebeuren maar wat als ze terug 14€ naar Thionville betalen en 15€ naar Blenod. Gaan we dan nog 12u per dag varen en 5 dagen in de week werken, ik dacht het niet, dan gaan we weer met ze’n alle varen gelijk ne’n zot om onze spaarboek te spekken en dan krijgen we weer het kolder en kopen we heel China leeg, Ik ben wel te vinden voor een bodem tarief maar het is nogal evident dat de andere partij dan een plafond tarief gaan vragen en wat is dat dan? 8€ naar Thionville???, Ik zou toch nog een willen zeggen dat ik een dikke vis gevangen heb met een dikke reis, Ik vind het SAMEN STERK plan nog altid het beste, gewoon niet meer aanpakken onder een bepaalde prijs en de crisis uitzweten tot beteren tijden.

    Geplaatst door: versus op
  • gewoon de vaarwegen blokkeren met de jonge schepen die niet meer kunnen betalen,daar kan men toch niets claimen,daar valt alleen maar wat stof uit hun zakken te halen,en draaid de bank ervoor op,nemen ze zo onder dwang hun verantwoordelijkheid.De mensen die nog wat te verliezen hebben kunnen(wat te begrijpen is)hun nek niet voor zoiets uitsteken,alleen de hopeloze gevallen kunnen er wat mee winnen ze zijn nml.verlost van hun schip en die komt terug toe aan de rechtmatige eigenaar DE BANK en komt men zo in de pers met waar het echte probleem van de binnenvrt.nml.de overgefinancierde jonge schepen!! slopen is helemaal geen optie want welke schepen worden er gesloopt?de oost-blok schepen die veel oude schepen hebben opgekocht uit het westen,want het is europa en het zijn ook europese binnenvaartlanden

    Geplaatst door: eric op
  • Wat ik hier allemaal lees is niet mis,wat een crisis allemaal kan veroorzaken.Bijna oorlog Belgie -Nederland. Een feit is inderdaad 1-0 voor Belgie.De verdeeldheid en verharding is groot allemaal gevolgen van een tijd na 1993 ,dit was de laatste kans om een beurs te behouden. Het was toen later ieder voor zich en God voor ons allen !En zo is het ook nu.En in het verleden is er voldoende gewezen op de gevolgen van een overcapiciteit.Uiteindelijk moet de markt z,n werk doen.Een schipper is een individueel wezen,en dat is onze grootste zwakte.

    Geplaatst door: Martin op
  • Allez goe bezig,

    Ten eerste aan de die die gisteren in Brussel stonden Chapeau!!!! Doe zo voort vecht voor jullie job laat jullie zien. Spijtig wel om te zien dat jullie met zo weinig waren.

    Ten tweede stop met elkander hier uit te schelden of met de vinger te wijzen maar sla verd***e de handen eens in elkaar en neem zwaardere acties zodat jullie een echt topic worden in het nieuws, laat zien wat jullie waard zijn en niet alleen aan de politiek maar ook aan de gewone mens, want zonder jullie geen goederen goedkoop op hun plaats. Kijk desnoods naar andere landen vroeger, zie hoe in Frankrijk de vissers samen met het wegtransport het hele land heeft lamgelegd en dat al meerdere keren.

    SHIPPERS jullie kunnen NEDERLAND, BELGIE en DUITSLAND platleggen, Doe het en vecht voor betere prijzen.

    Want ik als Walpersoon aan de zijlijn zie waartoe jullie in staat kunnen zijn alleen durven spijtig genoeg sommigen hun bek alleen maar hier open doen.

    Vergeet niet dit treft jullie allemaal en niet alleen de groten, de kleinsten de middelmatige. Maar iedereen die vaart jong en oud.

    Sympathisant

    Geplaatst door: s op
  • John voor elke belg onder de 25 met een schip van 4 à 4,5 mil mag jij me op mijn gezicht slaan en ik op dat van jouw voor nederland, maar ben er van overtuigd dat jij bont en blauw zal zien en ik nog mooi voor de dag zal komen!

    Geplaatst door: pascal op
  • Een sloopregeling voor sommigen zou wel heeeeeeeeeel mooi wezen zijn ze gelijk van de schulden af of toch niet
    er is nog steeds grote verdeeldheid onder de colega,s maar we moeten het wel oplossen en voor niks gaat de zon op
    een 5 daagse werk week is ook geen optie zoals wouter zei
    vroeger gingen we ook dag en nacht is ook geen optie weet ik ook wel
    En dan wil ik toch nog ff kwijt dat er niet veel mensen in brussel waren ik was er wel.
    Wij lagen in Munster dus was toch ook een stukje rijden.
    Nou Wouter veel succes met je ouwe klre zooi
    jij mag gesloopt
    worden met die kvb
    succes

    Geplaatst door: rinse op
  • Hallo collega’s eerst en vooral wil ik mij verontschuldigen,ik was er gisteren ook niet bij,was zinnens te komen maar ben onvoorzien vrijdag niet geladen gekomen,en moest gisteren verder laden. Nu commentaar geven op collega’s die er niet waren vind ik er over.Enkele jaren geleden waren jullie er ook niet om onze beurs te verdedigen. Jullie hadden geen beurs nodig,en keek niet verder dan jullie neus lang was.Nu willen jullie terug een bodemtarief.Maar ik ben bereid het verleden te laten en naar de toekomst te kijken,maar neem collega’s die deze moed niet kunnen opbrengen om opnieuw te gaan strijden niets kwalijk.De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
    Eddy Joos mede oprichter van BBT

    Geplaatst door: Eddy Joos op
  • wanneer dringt het nu is tot die botte hersenen door dat er te veel verdeeldheid is er is niets en er komt niets. gewoon de tijd afwachten en na regen komt zonneschijn het wordt echt wel weer goed. blijf hopen.

    Geplaatst door: optimist op
  • Als je alles een beetje leest dan is de verdeeldheid groter dan ooit !

    Boze mensen , woeste mensen enz .

    Wat voor winst ga je halen als we boos of kwaad zijn op mekaar ? De tegen partij lacht zich dood .

    Ik denk als je tegen de CAB bent heb je niks te zoeken in brussel !

    Dit is een hele goede rede . Dus het zijn niet allemaal klootzakken . Misschien hebben deze mensen een andere mening en die heb je te resecteren !

    Want stel het cab krijgt zijn zin en er gaan schepen tegen de kant . Is er dan al bekend welke schepen dat zijn ????

    Of gaat de bank dit invullen en de schepen aanwijzen wie er tegen de kant moet omdat hij niet meer heeft kunnen aflossen . Maar deze onder nemer heeft meer waarde dan schuld ( 60 % afgelost )
    Maar dit schip heeft ook niet voor deze vrachten en heeft de aflossing ook stil gezet . En dan kan de bank doen wat ze willen en kiezen wie er stil moet gaan liggen .

    Ik ben ook niet voor de stilligregeling omdat ik denk dat dit een regeling is die de cowboys in het zadel houden .

    Dit is een vrije mening dus ben ik niet in Brussel geweest .

    Geplaatst door: nobody op
  • nog iets er waren fatsoenlijke bevrachtingskantoren die dit initiatief steunden en aan de schippers de vrijheid gaven de boel stil te gooien.

    Geplaatst door: verbrugge j op
  • En anders 5 daagse werkdagen invoeren van max 12 uur pe dag. binnen vier weken ziet de crisis er anders uit.Dan nog de sloopregeling erin zonder dat er nieuwgebouwd mag worden.Dan is de vloot al redelijk uitgedund door de oudere schepen en de mensen die er geen zin meer in hebben.Op die manier maken we een kans oom het mischien nog zonder al te veel kleerscheuren eruit te komen.
    Ik ga het dan wel al vissend vanuit mijn camper bekijken.Want wat ik ook niet begrijp wat het ons er toe brengt om continue te gaan varen,dat deden jullie vaders en opa’s toch ook niet.Dus gewoon 12 uur per dag 5 dagen lang en al het overtollige personeel eruit! Niet leuk maar als je moet kiezen tussen een goede jongen of je bedrijf kanje beter voorstellen om contact te houden tot betere tijden, je zul zien dat ze er begrip voor hebben (op een enkeling na)!!

    Geplaatst door: Wouter op
  • ces trieste waren gistern de mooiste woorden uit de mond van een waalse ondernemer.Diegene die hopen dat het CAB plan het gaat halen weten volgens mij niet dat wij de belgen en onze banken ook moeten instemmen.NA ONS IN DE KOU TE LATEN STAAN denk ik dat het wel eens heel moeilijk onderhandelen word.
    Gewoon een paar honderd duizend euro op straat gegooid.
    Dat was de prijs van jullie treinticketje.BELG VAN MS ORGANZA DIE ER WEL BIJ WAS

    Geplaatst door: verbruuge j op
  • Dat is dan een druppel op de gloeiende plaat Wouter

    Geplaatst door: Eric op
  • Gewoon weer een sloopregeling invoeren. Ik bied er gelijk 5 aan. Dan is alweer 5400 ton uit de markt
    gesloopt.

    Geplaatst door: Wouter op
  • al dat geleuter om noorder of zuiderburen;ik was er gisteren ook niet en hoop ook op betere tijden voor iedereen; maar had iedereen het hele jaar door af en toe eens nee gezegd tegen die mooie prijzen dan hadden jullie niet moeten gaan betogen in brussel en dat geld nu nog alijd zeg nee met zijn allen en de prijzen zijn binnen de kortste keren terug opverdienbaar en dan kun je wat doen nu blijft iedereen maar aanmodderen en dat zal dan nog voor heel lang zijn want vergeet niet de crisis is niet voorbij groeten. Vandeweghe johan

    Geplaatst door: vandeweghe johan op
  • Deze week zei iemand van de wal tegen mij,in een goede tijd kon het niet op,zowel bij de grote als de kleine schepen,vakanties, prive een hoop te verteren, duurder dan duur was nog niet gek genoeg,pracht en praal,deurknoppen van goud in die woningen,wij werden soms echt de ogen uit gestoken,nu is de tijd minder en beginnen ze te kermen en te piepen,wat laat de binnenvaart zich in z\’n r… kijken,en zo is het.
    Ook wij zijn 1 van die jonge nieuwbouwers,maar vinden het zo jammer dat alles maar over 1 kam geschoren word,er zijn ook mensen die jaren dag en nacht gevaren hebben en vervolgens \”gewoontjes\”afbouwden.
    En er is altijd al haat en nijd onderling geweest in de binnenvaart,dus ga nu niet ineens van elkaar verwachten dat we het allemaal met elkaar eens worden.

    Geplaatst door: een jonge nieuwbouwer op
  • ja hoor het is allemaal de schuld van de nederlanders. als die demonstratie in den haag was geweest was het aantal belgen ook op 1 hand te tellen geweest. maak je nou niet zo kwaad op jullie noorderburen anders hebben we dadelijk naast een crisis ook nog een een binnenvaartoorlog. aan de andere kant misschien niet zo gek idee gewoon de beuk erin hebben we zo de aandacht.

    Geplaatst door: heldere kijk op de wereld op
  • Peter, wel of geen demonstratie, de crisis zou toch wel aangemeld worden. Ook vandaag zitten er weer Nederlandse en Belgische ondernemers [schippers]in Brussel,die belangenloos voor onze belangen opkomen. We moeten wel toegeven dat we onze zuiderburen en zeker Anton van Megen een beetje in hun hemd hebben laten staan, al denk ik zelf dat het ook niet zoveel toevoegt.

    En dan nog een woord aan Ger Veuger.
    De CBOB heeft haar leden daarin vrij gelaten. Dat is en blijft het standpunt van het bestuur van de CBOB.
    De andere kant is, waar waren dan al die mensen van de ASV?
    Mvg John V

    Geplaatst door: John V op
  • En dan tropicana Anton van Megen die daar moederziel alleen staat terwijl de schepen langs razen.
    Ze kunnen nog geen uurtje stilliggen.
    Solidariteit anno 2009.
    CAB laat me niet lachen.

    Geplaatst door: niet zo trotseNederlander op
  • TJA, Ons heeft het ook geld gekost. 04:00 opstaan en lang gereisd. Je schrijft dat geleuter helpt niets maar bent wel voor een CAB regeling. Dus je wacht gewoon (met die duizend andere)dat iemand anders in Brussel gaat staan. Vooral zo doorgaan!

    Geplaatst door: peter op
  • Ik ben niet geweest!
    Dat geleuter in Brussel voor de deur heft nog nooit iemand geholpen en het kost me wel wat.
    Ik hoop op een CAB regeling.
    Varen voor wat meer en daarna weer poosje liggen.
    Lijkt mij een redelijke oplossing.

    Geplaatst door: Tja op
  • mijnheer Corné,

    Wat doet het hier ter zake dat onze banken omver gevallen zijn. Dat heeft toch niets te maken hoe de belgische schepen gefinancierd zijn. Op onze regering ben ik totaal niet fier, die bakken er helemaal niks van. Maar dit is allemaal naast de kwestie, het gaat hier nu over ons probleem. De belgische binnenvaart hun probleem is de nederlandse binnenvaart. Elke nederlander die 35% in zijn schip heeft zitten heeft terecht nieuwgebouwen, heb ik totaal geen probleem mee. Helaas vrees ik dat ze maar heel dunnetjes gezaaid zijn. De Rabobank zal trouwens nog serieus in de problemen komen, want die hebben wel aardig wat centen in de nieuwe schepen zitten met een tophypotheek.

    Geplaatst door: woeste belg op
  • De Belgen hebben volkomen gelijk om woest op de Nederlanders te zijn.
    Iedereen die het heeft laten afweten moet zich schamen.
    Als we nu toch competatief aan het doen zijn;
    Een nul voor de Belgen.

    Geplaatst door: niet zo trotse Nederlander op
  • JA PETER, laat maar hangen het zal wel groeien !

    Geplaatst door: joske vermeulen op
  • Onze zuiderburen gaan toch niet vertellen dat die jonge belgische collega,s onder de 25 met een nieuwe 110 van 4a4.5 miljoen na een paar jaar varen wel 1.5 miljoen eigen geld hebben.ik heb liever de bank achter me aan die zijn zelf het risico aangegaan dan famile want het gat tot 35% word wel op die manier gedicht en ben je net zo nat

    Geplaatst door: john op
  • Kan allemaal wel zijn maar we moeten toch zoveel eigen middelen hebben en 5 jaar ons schip houden, Hadden jullie super land dat ook gedaan was er nu geen overcapaciteit,

    Geplaatst door: boze belg op
  • jullie NL toch in Belgie is het land arm maar de mensen rijk

    Geplaatst door: ZELL op
  • citaat: ‘In Belgie moet je gewoon 35 % eigen kapitaal hebben anders krijg je je project niet gefinancierd algemene regel bij onze banken dus trek maar je eigen conclusie’

    Welke conclusie moet er getrokken worden? Als ik de laatste twee jaar bekijk dan kan ik niet zeggen dat de Belgische banken het zo goed gedaan hebben. De Belgische banken waren de eerste banken in Europa die door de Amerikaanse bankencrisis werden verziekt; blijkbaar waren de banken toch niet zo gezond. We kunnen concluderen dat België in feite nu geen eigen bankensector meer bezit: in het afgelopen jaar zijn grotendeels alle Belgische banken uitelkaar gevallen en aan buitenlandse ondernemingen(oa in Frankrijk) verkocht.

    Daarnaast kampt de belgische staat met gigantische tekorten en gigantische schulden: de eigen regering heeft zelfs aangegeven dat België in feite virtueel failliet is.

    Als we deze opmerkingen aanschouwen, dan lijkt het mij dat uit Belse hoek minder gewezen moet worden op de financiering in Nederland. Blijkbaar kunnen de Belgen op macroniveau hun financieën ook niet op orde houden. Op dat gebied doen ze dit in Nederland beter: een relatief lage staatschuld en nog geen omgevallen systeembanken. Het debacle ABN-Fortis hebben wij aan onze zuiderburen te wijten.

    Geplaatst door: Corné Janssen op
  • HALLO PETER ENZ… IK DENK NIET DAT ALLE SCHEPEN NA OPENBARE VERKOOP ALLE VERKOCHT WORD WAAR HALEN ZE DE SCHIPPERS VANDAAN OF LIEVER GEZEGD INVERSTEDERS VOLGENS MIJ ZIJN ER MEER SCHEPEN ALS SCHIPPERS ER ZIJN ER VEEL MET 2 TOT 3 SCHEPEN IN HUN MAAG DIE EBBEN WILLEN HANDELEN EN VERKEERT GEHANDELD OVER HOEVEEL HYPOTHEEK SPREEK MEN DAN LAAT DE BANK HUN VERANTWOORDING NEMEN

    Geplaatst door: ZELL op
  • ga vooral zo verder met alles voor den tv te vertellen goe bezig

    Geplaatst door: piet op
  • Ik ben geen schipper maar ik volg met grote belangstelling het wel en wee in de binnenvaart. Ik ben dan ook hogelijk verbaast over de domheid van veel kennelijke einzelgangers over het absolute gebrek aan wil om ook maar iets te doen om deze buitengewoon abnormale situatie in de binnenvaart te keren. Het totale gebrek aan saamhorigheid en inzicht dat in deze tijd alleen door eendrachtig samen te werken betere tarieven kunnen worden afgedwongen, is ten hemel schreiend. als je je buurman geen cent gunt ben je hem zelf ook niet waard. Het oplegplan is een prima plan en een paar dubbeltjes inleveren om een gulden meer te krijgen is denk in hoe dan ook een goede ruil. Zoals het nu gaat gaan een honderden schippers op termijn failliet en de schepen komen voor een appel en een ei op de markt, worden gekocht door verladers en partijen die nog een zak geld hebben en die kunnen dan bij de huidige tarieven quitte varen en zo de prijzen nog langen gelukkig laag houden tot meerdere eer en glorie en grote rijkdom van die sterke partijen en jullie de kleintjes ook al hen je een schip van 6 miljoen, zijn de klos.

    Geplaatst door: jan op
  • Joske! die schepen blijven bestaan. Had ik toch al vermeld! En zoals je zegt die jonge gasten. Die blijven op die schepen varen voor de bank. Of denk je soms dat die bank al die schepen in de hoek gaat leggen. Nu duidelijk?

    Geplaatst door: Peter op
  • Als alle mensen met al hun gebreken zich zelf bekeken zouden ze het praten over een ander wel laten

    Geplaatst door: stille schipper op
  • In Brussel waren ze diep onder de indruk van jullie. Als er 1 ding duidelijk is gemaakt in Brussel is het wel dat er bij de binnenvaart sector absoluut geen probleem is door de crisis en dus ook totaal geen hulp nodig hebben van Brussel of Den Haag. Stelletje kankerpitten jullie verdienen goud geld bij deze tarieven alleen de loosers niet natuurlijk met die drote nieuwe schepen dat zijn de kolezakken die de schuld hebben en nu een prob leem hebben. Maar och dat zijn er maar 60 op de 4000. Ga lekker zo door jongens dan komen jullie er wel, in de hel en naar de verdommenis.

    Geplaatst door: jan op
  • Meningen zijn als spijkers: hoe vaker je er op slaat, hoe dieper ze doordringen

    Geplaatst door: Bertje op
  • Ik begrijp het maar al te goed, dat de banken een lening geven aan ondernemers, die wel een gezonde onderneming hebben.Die gene dat 4j geleden nog als stuurman of zelfs matroos voeren en met een hypoteek van 90 – 110% rondvaren, die gaan er als eerste uit . Deze gaan weer als aflosser of loondienst weer aan de slag. SNAPJE MENEER PETER

    Geplaatst door: joske vermeulen op
  • schijnbaar begrijpt u er niets van. Die schepen worden echt niet gesloopt hoor. Denkt u soms dat de bank die schepen in de hoek legt.

    Geplaatst door: peter op
  • Allé dan gaan we straks genoeg aflossers krijgen, zodat die hun prijs ook weer normaal, zoals ne gewone werknemer

    Geplaatst door: joske vermeulen op
  • beste das koenraad,
    Die rotte appels zoal u die noemt zullen ook na faillsement echt niet verdwijnen. Het is gewoon frustrerend dat er geen enkele eenheid is. Wij waren met grotere nl tonnage in Brussel aanwezig en ben diep teleurgesteld.

    Geplaatst door: peter op
  • collega’s maak jullie toch bekent ik vind het zo laag om te eindigen zoals boze belg of jan &willem
    groeten De Roeck Luc ms saphir

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • IK BEN NIET NAAR BRUSSEL GEWEEST ;’k heb nog in de “gouden jaren” op de sluis van klein ternaaien gestaan om collega’s tegen te houden , ‘k was een van de oprichters van het bbt , hebben met een handvol schippers de gasolieclausules in belgie ingevoerd en heb altijd gestreden voor een eerlijke markt! nog nooit hebben we iets bereikt met het vriendelijk te vragen . wat hadden jullie nu verwacht 400 nederlandse schippers in brussel ? dit kan sowieso niet goed komen er is gewoon teveel tonnage vs aanbod .
    voor de “klokkenluider” en consoorten even dit :
    jullie hebben het mee verzeikt kom dus nu niet bléren. wees voor eens in jullie leven een man en en zeg eens neen tegen rotvrachten lig je daardoor 2-3 weken stil: so be it!
    ook in belgie is er teveel krediet gegeven maar ik heb nooit een bankdirecteur met een pistool gezien die de schipper dwong te tekenen voor de miljoenen schuld.
    De hoogmoed van de belgische nieuwbouw-elite is tot z’n eind gekomen,ik vraag me af of zij “ons” de sukkelaars wel een hand geven als we elkaar tegenkomen.
    hoe goedkoper iedereen blijft varen;des te sneller kunnen we de rotte appels weghalen en er terug een gezonde markt van maken !!!
    En martin mijn naam mag je ook weten :
    koenraad daes m/s nautiek

    Geplaatst door: daes koenraad op
  • Wie heeft jou dat wijsgemaakt, demonstratie in Brussel was om aandacht te vragen voor de crisis in de binnenvaart en deze te erkennen en pas vandaag worden oplossingen aangedragen en eventueel beslissingen genomen, toch wel zonde dat we de mening van onze nederlandse collega’s daar niet hebben gehoord.moeten we het zelf maar oplossen en inderdaad de sterkste zal overwinnen

    Geplaatst door: zeer boze belg op
  • @ Pieter Bruining.
    Daar hebben we nu net het punt,ik was vast van plan om naar de demonstratie te gaan voor het aanmelden van de crisis,echter heeft men de demonstratie gekaapt en er een demonstratie tegen de stilligregeling van gemaakt,en aangezien ik voor een stilligregeling van het crisisberaad ben heeft het dan ook weinig zin om ertegen te gaan demonstreren.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • DE CRISIS GAAT VANZELF OPLOSSEN DE STERKSTE ZULLEN HET OVERWINNEN DE GROOTSTE KLAPPEN GAAT BIJ DE N DE BURREN VALLEN.

    Geplaatst door: ZELL op
  • Hallo Pieter,
    Ik was zeer blij dat er toch enkele nederlanders aanwezig waren in Brussel.Ik hoop dat Anton van Megen en ook andere mensen die zich sterk maken voor de scheepvaart de kracht kunnen blijven houden tegen al die Europese domme binnenschippers.
    Groeten De Roeck Luc MS Saphir

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • Hallo Luc,

    Fijn dat er nog mensen zijn die de realiteit onder ogen kunnen zien.
    Ik voel me soms net een Nederlandse Don Qui Chotte en het grieft me dat ik en de Nederlandse collega’s die wel berijd zijn hun nek uit te steken, door de Zuiderburen en door het gros van hun Nederlandse collega’s zo onheus behandeld worden.
    Neem nu Anton van Megen, hij is niet eens binnenschipper maar steekt wel meer dan zijn nek uit om de hele binnenvaartvloot te helpen. En dat terwijl hij eigenlijk nog herstellende is van een ongeval wat hem fataal had kunnen worden. Ik wil via deze weg in het bijzonder mijn dank aan hem uitspreken.

    Om misverstanden te voorkomen, wij zijn met vier (door de pers en Pierre Verbercht niet mee getelde) Nederlanders naar Brussel gekomen om de crisis aan te laten melden en tegen de plannen van het CAB te stemmen.
    Ik heb overigens veel meer dan tachtig personen geteld volgens mijn telling waren er tussen de 150 en 200 man aanwezig. En die ene vrouw was ook niet alleen. Niet genoeg, dat ben ik met jullie eens, maar toch.

    Dank je wel voor je uitnodiging voor een eventuele volgende manifestatie. Ik zal hier graag gebruik van maken.

    Misschien ben ik tegen die tijd wel Belg want ook ik schaamde mij er voor Hollander te zijn.

    Heel veel sterkte allemaal

    Geplaatst door: Pieter Buining op
  • Dat klopt maar ik had ook geen sticker in mijn stuurhut hangen

    Geplaatst door: nuchtere nederlander op
  • Dan heeft U s’nachts ook gevaren nuchtere nederlander dat U dit gezien heeft.
    De Roeck Luc MS Saphir

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • Zijn deze boze Belgen mischien dezelfde die we in 1993 ’s nachts tegen kwamen op de moezel met een 14 uur’s sticker voor het raam geplakt in de stuurhut?

    Geplaatst door: nuchtere nederlander op
  • Wie met 1 vinger wijst naar de ander,wijst met 3 vingers naar ZICHZELF…

    Geplaatst door: rob op
  • Het wordt stilletjes tijd dat de rotte appels er van tussen gaan jammer genoeg staan er in Nederland nog bomen vol van Lambada Jean

    Geplaatst door: Govaert Jean op
  • De Dank gaat zeker uit aan die enkele Nederlanders die er aanwezig waren de 16de in Brussel.Hopelijk zijn jullie met de volgende manifestatie erbij.
    De Roeck Luc MS Saphir

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • Het is zeer stil aan de “noorder” kant.

    Geplaatst door: belg op
  • Wat een verwijten tegen de nieuwbouw zouden we beter mee stoppen want we zitten allemaal in het zelfde schuitje .WAt er in brussel is gebeurd vind ik spijtig maar toch dank voor die enkele die er waren. Voor de rest voel ik mij als Belg zijnde weer gebruikt door de Nederlanders wat mijn inzicht nooit zal veranderen.
    De Roeck Luc MS Saphir

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • In Belgie moet je gewoon 35 % eigen kapitaal hebben anders krijg je je project niet gefinancierd algemene regel bij onze banken dus trek maar je eigen conclusie

    Geplaatst door: zeer boze belg op
  • als de vrije markt alles oplost hebben we ook geen regering meer nodig,kijk eens naar de voedselmarkt op de wereld,1 op de 6 mensen op deze aardbol heeft honger terwijl er graan de veevoer ingaat of gebruikt wordt voor energieopwekking (nu zeg ik niet dat er een schipper honger heeft hoor) maar het zegt wel iets over hoe de vrije markt werkt.Dat er bedrijven falliet gaan is niet zo erg maar de schepen gaan niet falliet die blijven op de markt,als je nu een 110 meter koopt heb je veel minder hypotheek als mensen die al bv 30 jaar bezig zijn en gaan dus nog goedkoper varen.Dus degenen met geld kopen alles op en degenen met weinig geld kunnen dat niet en dan krijg je een groot verschil tussen arm en rijk en dat is iets wat niet in een democratie hoort.

    Geplaatst door: schipper op
  • Ik ben niet heel snel teleurgestel of gefrusteerd maar wat ons gister in Brussel overkwam of beter gezegt niet overkwam deed ons toch wel heel veel pijn.
    Met 7 of 8 Nederlandse schippers op wat een grote demonstratie had moeten zijn.
    Ik schaamde me dat ik Hollander ben.
    Nu kan iedereen een smoes verzinnen maar als je niet bereid bent het probleem gezamelijk op te lossen en gister is gebleken dat de Nederlandse schipper het in zijn eentje op wil lossen dan kunnen we het wel vergeten dan is iedere maatregel die getroffen wordt een stap achteruit inplaats van vooruit.
    CBOB gefeliciteerd jullie hebben schijnbaar een grote achterban want alle Nederlanders hebben gedaan wat jullie wilden niet naar Brussel.
    Maar hoe denken jullie in Hemels naam iets te bereiken zonder steun van je achterban.
    DOMKOPPEN !!!!
    ger en tineke veuger-klos
    m/s cambio

    Geplaatst door: ger veuger op
  • zo nu is het toch klaar en duidelijk ,laat de vrije markt toch gewoon zijn gang gaan ,zoals in de natuur ,de zwakke overleven de winter niet meer,en de sterkere zien het malse gras terug groeien in de lente

    Geplaatst door: rewil op
  • Meneer de boze belg, hoe komt U aan deze cijfers?Heeft U alle binnenvaartbedrijven van Belgie en Nederland doorgelicht?Niets anders dan een schatting of toch onderbouwt?Ga vooral zo door!

    Geplaatst door: rob op
  • De markt gaat het zelf oplossen op termijn en pech voor diegene die het niet halen of op papier al failliet zijn, maar de bank ze laat varen, omdat hun anders met de schulden blijven zitten. succes !

    Geplaatst door: sven op
  • De klokkenluider zorgt er wel voor dat alles in’t nieuws komt, Ik wil dat wel eens een Hollandse schipper zien doen. Ik hoop dat ieder land ze’n eigen boontjes dopt, dan komen we in Belgie er nog goed vanaf, In Belgie heeft 90% op ze’n minst 35% eigen middelen, in Nederland nog geen 10% dat is het verschil

    Geplaatst door: boze belg op
  • Diene klokkeluider in brussel heeft teminste het lef om iets te ondernemen en constant in de weer is om deze crisis tot een goed einde te brengen voor hemzelf EN zijn collega’s neem daar maar eens een voorbeeld aan is wel makkellijk om vanuit je luie zetel commentaar te leveren

    Geplaatst door: zeer boze belg op
  • gisteren op nieuws gezien in belgie,er is een nieuwe klokkeluider van de notre-dame in brussel,die zelf als het even kan,als eerste onder de afgesproken prijs gaat van X-€ in begin van dit jaar,maar nu wil men met de pluimen gaan lopen daar in brussel!!!???

    Geplaatst door: moezelkrak op
  • en corectie er waren 80 schippers aanwezig

    Geplaatst door: d op
  • de schippers die niet in brussel waren moeten nu ook gene comentaar geven en ik ben zeer teleurgesteld in men noorder buren want die zijn ten slotte met meer ondernemers dan wij

    Geplaatst door: d op
  • Nu dacht ik in Brussel, de crisis lijkt voorbij . Geen problemen meer in Nederland, buiten de zes aanwezigen . Nu lijkt het probleem alleen nog bij ons in België te liggen . Wie is er nu schuld aan de huidige situatie ? En wie staat er nu in Brussel ? In elke categorie zitten de problemen . Bij de nieuwe of jonge schepen die geinvesteerd hebben . Anderzijds dan weer bij de oudere schepen die de aankomende nieuwe ccr eisen niet kunnen financieren .
    Dus hou nu even op met dat vingergewijs . En klaag straks niet dat er maatregelen komen waar je niet mee tevreden bent . Want jij was niet in Brussel om je stem te laten horen . Wat mij wel heel erg verbaasd is dat de CAB bijéénkomsten zoveel toeloop kende in Rotterdam terwijl er zo weinig draagvlak voor is . Nu dat hopelijk de kaarten worden uitgedeeld bleven jullie weg, terwijl dat het nog zo belangrijk is . Wie onderneemt hier nu onverantwoord ? Alvast toch bedankt aan degene die er wel waren . Jammer voor de thuisblijvers dat jullie eigen toekomst door andere laten beslissen . En dit terwijl jullie bonden deze actie wel steunden . En waar zijn de meer dan 400 aangeslotenen bij Anton van Megen ? Alleen maar meelezen en af en toe eens commentaar geven en voor de rest laat Anton het maar oplossen . Een fijn publiek zijn jullie . Schande .
    Mijn naam mogen wel weten .

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • Crisis????????

    Er is helemaal geen crisis bij de nederlandse binnenvaart. Anders hadden er wel meer mensen geweest vandaag. Er was 130 man waarvan over de 100 belgen. Dat is 10% van de belgische vloot, want we zijn met 1000. Hadden de nederlanders er al met 5% geweest hadden we er wel met 400 man gestaan. Nee allemaal denken ze wat kunnen we daar nu gaan doen, maar zonder enige vorm van solidariteit gaan we nergens komen. Als belgen hebben we ook al het samen sterk team gerealiseerd, nu is het aan de nederlanders. Lossen jullie het nu maar eens op. Want van al diegene die ik hier met modder zie gooien naar een ander, heb ik er toch ook geen enkele gezien. Het gaat hier wel altijd over die nieuwbouw, maar er is voor iedereen een probleem. De schippers van de kleinere schepen hadden er ook moeten staan. Van de belgen die er waren betaald het meerendeel nog steeds netjes intrest en kapitaal, hoe is het bij de nederlanders gesteld? We gaan het vanaf nu gewoon hard spelen, en de markt zijn werk laten doen. Laat de banken de stekker er maar uit trekken bij de ondernemers die niet meer aan hun verplichtingen voldoen. Jullie beseffen toch wel dat ze nu gewoon afwachten tot er eventueel een oplossing zou komen. Wordt de crisis niet aangemeldt, zullen er ongetwijfeld koppen rollen. Maar dat is blijkbaar toch niet zo erg. Er zijn uiteraard ook nederlanders met gezonde ondernemingen, en voor hen hoop ik uiteraard het beste.
    Dat de sterksten mogen overleven.

    Geplaatst door: Fabian De Wachter op
  • welk een jaloezie word hier verkondigd onvoorstelbaar, maar jullie moeten jullie realiseren dat het onoverkomelijk is dat jullie in de zelfde situatie belanden als zoals verwacht deze crisis nog enkel jaren aanhoud en jullie ook de solidariteit van de gehele scheepvaart nodig hebben nou vergeet het dan maar

    Geplaatst door: zeer boze belg op
  • goed bezig op tv zeggen dat ge het schip van uw ouders wil overnemen maar dat het nu ni kan want ze kunnen financieel ni.laat die dan zelf nog wat varen en koopt gij een klein schip zoals het vroeger ging en werk u eigen toekomst uit neem niet dat van u ouders over.het spreekwoord zegt wel:wie het kleine niet eert,is het grote niet weert.

    Geplaatst door: p op
  • 3 jaar goud verdient velen boven stand geleefd want de buurman moest nog overtroffen worden en maar casco”s laten afkomen ze stonden nog niet op ponton in china of hij was al doorverkocht voor een miljoentje euro meer en bij dat casco moest een nieuwe auto en niet een kleintje ineens een audi q 7of mercedes of bmw x5 en daarbovenop een huis maar niet beneden de 500000 euro.alle luxe voorzien ook aan boord sauna want je kunt toch niet zonder.nu kun je de schuld wel op de makelaar steken ,die heeft de prijzen van de schepen opgedreven maar de schipper heeft wel “n handtekening gezet toch?en nu bleten.verkoop jullie huis en auto en de hipotheek zal een stuk gemakkelijker gaan maar terugstappen is moeilijk.nog zo iets,de jeugd die van school komt op wat voor schip beginnen die?nieuwbouw of toch een heel recent schip zo groot mogelijk.ge hebt vele jaren met veel winst schepen verkocht maar het moest groter en duurder zijn en nu zit je in de zeik.hetgeen er bij komt is dat de grote schepen met veel te kleine partijen gaan varen en zo gaan die de kleinere schepen ook mee de dieperik ingegaan.wat een stom idee om de schepen die dat toch vracht vervoeren de hypotheek van een schip dat stilligt moet aflossen.waar is de logica?en blijf a.u.b van het geld dat dient om schepen te slopen dat dient niet om de nieuwbouw te redden.kom met z”n allen eens met beide voeten op de grond en leef niet meer naast jullie schoenen dan zal het leven al een stuk makkelijker zijn.

    Geplaatst door: p op
  • Dit wil ik even kwijt: ZE DRONKEN EEN GLAS,ZE DEDEN EEN PLAS EN ALLES BLEEF ZOALS HET WAS.

    Veel sterkte toegewenst aan alle collega’s die niet voor het grote hypotheek hebben gekozen. Het uur van de waarheid komt steeds dichter bij.

    Geplaatst door: Jacob op
  • R.B. Wij hebben het niet over de nieuwbouwschepen maar over alle schepen. Maar schijnbaar gaat het met jullie goed.
    Gefeliciteerd.

    Geplaatst door: peter op
  • Naar de haaien?? ,lekker goedkoop toch , nog nooit een haai gezien die Gasolie en Smeerolie verbruikt , moeten haaien eigenlijk havengeld betalen????

    Geplaatst door: altijd positief op
  • Ik heb het helemaal niet over dat we niet meer hoeven af te lossen, en 60% toeslag op onze vrachten, en als er bodemtarieven zijn hoeft het echt niet zo te zijn dat wij in een eventuele goede tijden nog steeds deze tarieven handhaven. Bodemtarieven betekent dat we niet onder de prijzen gaan. Maar ik begrijp uw mening dat u graag ziet dat alles zo blijft zoals nu.
    Geweldig!

    Geplaatst door: peter op
  • Hallo Nieuwbouwer.
    Eindelijk wakker geworden?? de kleine binnenvaart wil niet meer de kooltjes uit het vuur halen voor de grote binnenvaart. Als je ondernemer genoeg bent om je tot je nek in de schulden te steken, ben dan ook ondernemer genoeg om met een paar honderd schepen in Lobith te gaan liggen. misschien gaat dat helpe, zoniet dan moet de vrijen markt zijn werk maar doen.

    Geplaatst door: R.B. op
  • Wat is de boeren dan wel gelukt????!! Die paar zakcenten?? Nog even en de schippers gaan handtekeningen verzamelen…. Allemaal tijdverspilling. In die tussentijd lossen we dan nog maar even. Hebben we toch nog iets.

    Geplaatst door: bliek op
  • Beste Peter,
    Wat gaan de hoge heren in Brussel nu doen? Aan de banken vriendelijk vragen of dat de hypotheken nooit meer afgelost hoeven te worden? Of gaan zij nu onze hypotheken even aflossen? Krijgen we nu van hen 60% vrachttoeslag? Gaan hun nu bepalen tegen welke tarieven er gevaren mag worden,maar dan ook niet zeiken als de markt aantrekt dat we er niks bij krijgen dat is onze eigen stomme fout. Als er een oud gediende rond liep dan kwamen de vraagtekens zeker uit z`n oren,Toerbeurten voor schippers-Staken want het gaat niet eerlijk-Beurzen weg-Toerbeurten voor schippers, ik zou gek worden van die mensen!!!
    Ik weet het echt niet meer!!!
    Laat ieder nou voor zich ondernemen en als het niet lukt eerlijk je verlies toegeven en je failliet laten verklaren, gewoon de markt z`n werk laten doen.
    Jammer dat het zo moet maar dat hadden we eerder in moeten zien MAAR HELAAS!!!!!
    Sterkte met alles en succes met je mooie ideeën alleen vraag mij niet om ze te steunen!! Ik steun alleen de markt en probeer er steeds het beste van te maken.
    Schipper op een Notedop.(70m)

    Geplaatst door: Jan op
  • wij waren vandaag in Brussel als een van de weinige NL schippers. Ik vind het beschamend ook vanwege het feit dat er niemand van de nl banken aanwezig waren. Zo bereiken we nooit iets. Dat wat de boeren wel is gelukt. Nu kunnen we verder gaan met onze zeer lage vrachtprijzen. Bedankt voor jullie solidatieteit, ik hoop dat jullie vandaag goed verdiend hebben.

    Geplaatst door: Peter op
  • Is dat zo boze belg of hebben die nieuwbouwers hun vorige schepen misschien duur naar Belgie verkocht en zelf voor dezelfde prijs nieuw materiaal aangeschaft ik weet er wel stel

    Geplaatst door: jansen op
  • Is dat zo boze belg of hebben die nieuwbouwers hun vorige schepen misschien duur naar Belgie verkocht en zelf voor dezelfde prijs nieuw materiaal aangeschaft ik weet er wel stel

    Geplaatst door: jansen op
  • 60 personen is:

    1 hele procent van de binnenvaart……

    Geplaatst door: puk op
  • Inmiddels heb ik mijn lidmaatschap van de bond opgezegd.
    Ik braakneigingen van demonstraties.

    Leve de vrije markt,nog een jaar en dan hebben we weer een gezonde markt.

    Geplaatst door: jan op
  • Dat er zo weinig mensen zijn zegt ook wel iets wat men van de ideeen van de Kantoorbonden vind. Maar dat vinden deze zelfde bonden ook niet zo belangrijk. Ze houden ook nog steeds vol dat een overgrote meerderheid voor een oplegregeling is. Terwijl alle equettes het tegen deel bewijzen.Wa t de banken vinden dat is veel belangrijker.Als jullie nog meer leden willen verliesen moet je vooral op deze wijze doorgaan.

    Geplaatst door: Binnenvaartondernemer op
  • Degene die hier commentaar leveren staan kennelijk ook niet in Brussel en zijn waarschijnlijk ook aan het varen !!!

    Geplaatst door: Hans op
  • Er staan ongeveer 100 mensen in Brussel.maar 90% er van zijn Belgen, Waar zitten die Nederlanders met hun grote mond???? jullie hebben het meer nodig dan wij zene!!!!

    Geplaatst door: Boze Belg op
  • Had u anders verwacht? Voor behoud EV stonden we ook voor joker in Den Haag, zou het nu ineens anders zijn? En waar zijn al die nieuwbouwers? Die varen toch met veel te klein partijen rond.Ik krijg weer het iedee dat men ons meer brobeerd te doen geloven dan er aan de hand is. Ach ieder voor zich want de binnenvaart hoeft op Bos niet te rekenen.

    Geplaatst door: johan op
  • Waar zijn nu al die schippers met hun grote mond???????????? Er kwamen er toch zoveel????????

    De nieuwbouw heeft alles gedaan, hoor ik al maanden. die varen nu gewoon door nartuurlijk. Maar als er zo weinig schippers in brussel zijn. Heeft dan iedereen een nieuw schip???????? Of heeft iedreen een grote mond….maar blijf ook gewoon varen???????????????

    Geplaatst door: Een nieuwbouwer!!!!!!!!!!!!! op
  • Naar de haaien? En wie betaalt de gasolie daarvoor?

    Geplaatst door: brutuzzz op
  • ..er zijn een pak meer mensen op kommuniefeesten en trouwfeesten van schippers! goed bezig!

    Geplaatst door: Willem op
  • Gaan we toch nog ergens heen

    Geplaatst door: Jan op

Reageer

Zestig schippers in Brussel | Schuttevaer.nl

Zestig schippers in Brussel

Ongeveer zestig binnenschippers betogen vandaag tijdens de hoorzitting van de Europese Commissie in Brussel. Dat meldt de Belgische krant De Morgen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (105)

  • wanneer stop dat gelul van belgen over nederlanders en omgekeerd nu eens? mag ik de belgen er aan herrineren, dat toen daar gestaakt werd voor zondagsrust er verschillende belze college, tegen mij gezecht hebbn op zaterdagavond “gelukkig ik ben over de grens dan kan ik morgen tenminste verder varen” misschien vergeten? waar is nu jullie zondagsrust?

    Geplaatst door: johan op
  • Als je van deze stelling uit gaat zal het ook nooit lukken en wordt het tijd om eens een ander beroep te gaan zoeken.
    Zeker nooit aktie gevoerd?
    Gezellig hoor gezamenlijke belangen,feestjes,en je kunt nog eens wat aan je kleinkinderen vertellen later.
    Oja het zou nog eens wat kunnen opleveren ook.

    Geplaatst door: Eric op
  • jammer dat er een hoop gefrustreerde hollanders zijn die het nodig vinden om de belgen aan te vallen. het was toch al van te voren op 1 hand uit te tellen dat deze “demonstratie” ging mislukken? er is nog nooit eenheid in de binnenvaart geweest. bij iedere aktie is er nooit een volledig draagvlak geweest om iedereen zover mee te krijgen voor actie. en dan nu wel? tuurlijk, en toen werd ik nat wakker……..

    Geplaatst door: kulletje op
  • Fijn dat onze jeugdige schippers ook nog even hun visie op dit probleem geven.
    Ik moet zeggen dit geeft hoop voor de toekomst van dit voormalige prachtige vak.
    Wordt het niet is tijd om naar bed te gaan?
    Of failliet te gaan?

    Geplaatst door: Eric op
  • onze rekening staat rood

    de rivieren zijn blauw

    met al ons gekloot

    staan er straks heel veel in de kou

    Geplaatst door: beginnend dichter op
  • Pluto, Donald, Joske Vermeulen, een bloemenbak die verandert in een klokkenluider,….ik kan niet meer volgen!

    PS zijn er ook verstandige voorstellen?

    Geplaatst door: een ongeruste kollega op
  • @ Popeye,

    Ik had helemaal geen commentaar op uw reactie maar wel op die van Donald d. De klokkenluider van het samen slap team zoals hij t noemt doet tenminste iets. Donald d was zeker niet in Brussel en doet dus niets. Iedereen die met de binnenvaart iets te maken heeft, heeft er belang bij dat het beter wordt. Waarschijnlijk ook deze eend.

    Geplaatst door: Fabian op
  • Om alle misverstanden te vermijden die gene die zich als Joske Vermeulen meld is niet de Joske die sommige collega’s kennen.als ik iets te vermelden heb dan doe ik dat wel onder mijn echte naam.

    Geplaatst door: Joske op
  • wie kent het verhaal van de 3 honden?2 honden(1 belg en 1 nedl)vechten om een been(hun schip) de 3de(oostblokker) staat aan de zijlijn wacht het goede moment af,en gaat lopen met het been ,2 andere blijven al gapend achter zonder been.moraal van verhaal zoals het enkele jaren was oostbl.konden hier goedkoop schepen krijgen,als het zo verder gaat krijgen ze goedkope jonge schepen,

    Geplaatst door: pluto op
  • @ fabian. Wat is er dom aan de waarheid? Of is er iets niet waar wat ik schrijf?

    Geplaatst door: popeye op
  • Donald doet een hele dag niet anders dan domme dingen. Wel jij doet hier heel domme uitspraken. Als je echt niets te vertellen hebt wat meerwaarde biedt, hou dan je mond en ga verder disney films kijken. Wat een niveau hier zeg.

    Geplaatst door: Fabian op
  • iedereen reageert, heeft een mening en weet het uiteraard beter dan de buurman.(ik ook) Maar of je nou nederlander, belg of een geweldige stripheld bent, alles draait om dat ene moment en wel het moment van het aannemen van je reis. Als IEDEREEN op dat moment het juiste doet(niet beneden je kostprijs), dan ben ik er van overtuigd dat binnen een paar weken de binnenvaart er weer heel anders uitziet. GEWOON DOEN DUS!!!

    Geplaatst door: popeye op
  • miss.ideetje voor nieuwe disney film,”de klokkenluiders van het Samen Slap Team”

    Geplaatst door: donald d op
  • Hallo Rinse
    Je hbt groot gelijk het is oude klerezooi, maar alleen door dieoude klerezooi drijf ik nog zonder grote problemen. Daarom zou er een sloopregeling moeten komen dankan mijn oude klerezooi weg en kan ik lekker gaan vissen.Trouwens van welk bouwjaar is jou schip ?????
    Groetjes Wouter (met die oude KLR ZOOI)

    Geplaatst door: Wouter op
  • ik ben het geheel met versus eens,als de banken nu niet hun verantwoording nemen dan halen ze gelijk (zoals nu gebeurt)de goede ondernemers onderuit.ik vraag me af hoelang kun je doorgaan met mensen handje boven het hoofd houden stopzetten van aflossing en hier en daar de rente is het zelfde als een langzame dood sterven (zakelijk gezien dan)en bovendien gaat er een hele grote besmetting van uit zodat we allemaal voor minder moeten varen en allemaal onderuit zakken.als europa zn mooie vloot niet kwijt wil word het tyd om s aktie te ondernemen (vooral door de banken)

    Geplaatst door: w.kleine op
  • Ik hoor dat hier allemaal graag bezig en ook ik vind dat er iets moet gebeuren maar wat als ze terug 14€ naar Thionville betalen en 15€ naar Blenod. Gaan we dan nog 12u per dag varen en 5 dagen in de week werken, ik dacht het niet, dan gaan we weer met ze’n alle varen gelijk ne’n zot om onze spaarboek te spekken en dan krijgen we weer het kolder en kopen we heel China leeg, Ik ben wel te vinden voor een bodem tarief maar het is nogal evident dat de andere partij dan een plafond tarief gaan vragen en wat is dat dan? 8€ naar Thionville???, Ik zou toch nog een willen zeggen dat ik een dikke vis gevangen heb met een dikke reis, Ik vind het SAMEN STERK plan nog altid het beste, gewoon niet meer aanpakken onder een bepaalde prijs en de crisis uitzweten tot beteren tijden.

    Geplaatst door: versus op
  • gewoon de vaarwegen blokkeren met de jonge schepen die niet meer kunnen betalen,daar kan men toch niets claimen,daar valt alleen maar wat stof uit hun zakken te halen,en draaid de bank ervoor op,nemen ze zo onder dwang hun verantwoordelijkheid.De mensen die nog wat te verliezen hebben kunnen(wat te begrijpen is)hun nek niet voor zoiets uitsteken,alleen de hopeloze gevallen kunnen er wat mee winnen ze zijn nml.verlost van hun schip en die komt terug toe aan de rechtmatige eigenaar DE BANK en komt men zo in de pers met waar het echte probleem van de binnenvrt.nml.de overgefinancierde jonge schepen!! slopen is helemaal geen optie want welke schepen worden er gesloopt?de oost-blok schepen die veel oude schepen hebben opgekocht uit het westen,want het is europa en het zijn ook europese binnenvaartlanden

    Geplaatst door: eric op
  • Wat ik hier allemaal lees is niet mis,wat een crisis allemaal kan veroorzaken.Bijna oorlog Belgie -Nederland. Een feit is inderdaad 1-0 voor Belgie.De verdeeldheid en verharding is groot allemaal gevolgen van een tijd na 1993 ,dit was de laatste kans om een beurs te behouden. Het was toen later ieder voor zich en God voor ons allen !En zo is het ook nu.En in het verleden is er voldoende gewezen op de gevolgen van een overcapiciteit.Uiteindelijk moet de markt z,n werk doen.Een schipper is een individueel wezen,en dat is onze grootste zwakte.

    Geplaatst door: Martin op
  • Allez goe bezig,

    Ten eerste aan de die die gisteren in Brussel stonden Chapeau!!!! Doe zo voort vecht voor jullie job laat jullie zien. Spijtig wel om te zien dat jullie met zo weinig waren.

    Ten tweede stop met elkander hier uit te schelden of met de vinger te wijzen maar sla verd***e de handen eens in elkaar en neem zwaardere acties zodat jullie een echt topic worden in het nieuws, laat zien wat jullie waard zijn en niet alleen aan de politiek maar ook aan de gewone mens, want zonder jullie geen goederen goedkoop op hun plaats. Kijk desnoods naar andere landen vroeger, zie hoe in Frankrijk de vissers samen met het wegtransport het hele land heeft lamgelegd en dat al meerdere keren.

    SHIPPERS jullie kunnen NEDERLAND, BELGIE en DUITSLAND platleggen, Doe het en vecht voor betere prijzen.

    Want ik als Walpersoon aan de zijlijn zie waartoe jullie in staat kunnen zijn alleen durven spijtig genoeg sommigen hun bek alleen maar hier open doen.

    Vergeet niet dit treft jullie allemaal en niet alleen de groten, de kleinsten de middelmatige. Maar iedereen die vaart jong en oud.

    Sympathisant

    Geplaatst door: s op
  • John voor elke belg onder de 25 met een schip van 4 à 4,5 mil mag jij me op mijn gezicht slaan en ik op dat van jouw voor nederland, maar ben er van overtuigd dat jij bont en blauw zal zien en ik nog mooi voor de dag zal komen!

    Geplaatst door: pascal op
  • Een sloopregeling voor sommigen zou wel heeeeeeeeeel mooi wezen zijn ze gelijk van de schulden af of toch niet
    er is nog steeds grote verdeeldheid onder de colega,s maar we moeten het wel oplossen en voor niks gaat de zon op
    een 5 daagse werk week is ook geen optie zoals wouter zei
    vroeger gingen we ook dag en nacht is ook geen optie weet ik ook wel
    En dan wil ik toch nog ff kwijt dat er niet veel mensen in brussel waren ik was er wel.
    Wij lagen in Munster dus was toch ook een stukje rijden.
    Nou Wouter veel succes met je ouwe klre zooi
    jij mag gesloopt
    worden met die kvb
    succes

    Geplaatst door: rinse op
  • Hallo collega’s eerst en vooral wil ik mij verontschuldigen,ik was er gisteren ook niet bij,was zinnens te komen maar ben onvoorzien vrijdag niet geladen gekomen,en moest gisteren verder laden. Nu commentaar geven op collega’s die er niet waren vind ik er over.Enkele jaren geleden waren jullie er ook niet om onze beurs te verdedigen. Jullie hadden geen beurs nodig,en keek niet verder dan jullie neus lang was.Nu willen jullie terug een bodemtarief.Maar ik ben bereid het verleden te laten en naar de toekomst te kijken,maar neem collega’s die deze moed niet kunnen opbrengen om opnieuw te gaan strijden niets kwalijk.De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
    Eddy Joos mede oprichter van BBT

    Geplaatst door: Eddy Joos op
  • wanneer dringt het nu is tot die botte hersenen door dat er te veel verdeeldheid is er is niets en er komt niets. gewoon de tijd afwachten en na regen komt zonneschijn het wordt echt wel weer goed. blijf hopen.

    Geplaatst door: optimist op
  • Als je alles een beetje leest dan is de verdeeldheid groter dan ooit !

    Boze mensen , woeste mensen enz .

    Wat voor winst ga je halen als we boos of kwaad zijn op mekaar ? De tegen partij lacht zich dood .

    Ik denk als je tegen de CAB bent heb je niks te zoeken in brussel !

    Dit is een hele goede rede . Dus het zijn niet allemaal klootzakken . Misschien hebben deze mensen een andere mening en die heb je te resecteren !

    Want stel het cab krijgt zijn zin en er gaan schepen tegen de kant . Is er dan al bekend welke schepen dat zijn ????

    Of gaat de bank dit invullen en de schepen aanwijzen wie er tegen de kant moet omdat hij niet meer heeft kunnen aflossen . Maar deze onder nemer heeft meer waarde dan schuld ( 60 % afgelost )
    Maar dit schip heeft ook niet voor deze vrachten en heeft de aflossing ook stil gezet . En dan kan de bank doen wat ze willen en kiezen wie er stil moet gaan liggen .

    Ik ben ook niet voor de stilligregeling omdat ik denk dat dit een regeling is die de cowboys in het zadel houden .

    Dit is een vrije mening dus ben ik niet in Brussel geweest .

    Geplaatst door: nobody op
  • nog iets er waren fatsoenlijke bevrachtingskantoren die dit initiatief steunden en aan de schippers de vrijheid gaven de boel stil te gooien.

    Geplaatst door: verbrugge j op
  • En anders 5 daagse werkdagen invoeren van max 12 uur pe dag. binnen vier weken ziet de crisis er anders uit.Dan nog de sloopregeling erin zonder dat er nieuwgebouwd mag worden.Dan is de vloot al redelijk uitgedund door de oudere schepen en de mensen die er geen zin meer in hebben.Op die manier maken we een kans oom het mischien nog zonder al te veel kleerscheuren eruit te komen.
    Ik ga het dan wel al vissend vanuit mijn camper bekijken.Want wat ik ook niet begrijp wat het ons er toe brengt om continue te gaan varen,dat deden jullie vaders en opa’s toch ook niet.Dus gewoon 12 uur per dag 5 dagen lang en al het overtollige personeel eruit! Niet leuk maar als je moet kiezen tussen een goede jongen of je bedrijf kanje beter voorstellen om contact te houden tot betere tijden, je zul zien dat ze er begrip voor hebben (op een enkeling na)!!

    Geplaatst door: Wouter op
  • ces trieste waren gistern de mooiste woorden uit de mond van een waalse ondernemer.Diegene die hopen dat het CAB plan het gaat halen weten volgens mij niet dat wij de belgen en onze banken ook moeten instemmen.NA ONS IN DE KOU TE LATEN STAAN denk ik dat het wel eens heel moeilijk onderhandelen word.
    Gewoon een paar honderd duizend euro op straat gegooid.
    Dat was de prijs van jullie treinticketje.BELG VAN MS ORGANZA DIE ER WEL BIJ WAS

    Geplaatst door: verbruuge j op
  • Dat is dan een druppel op de gloeiende plaat Wouter

    Geplaatst door: Eric op
  • Gewoon weer een sloopregeling invoeren. Ik bied er gelijk 5 aan. Dan is alweer 5400 ton uit de markt
    gesloopt.

    Geplaatst door: Wouter op
  • al dat geleuter om noorder of zuiderburen;ik was er gisteren ook niet en hoop ook op betere tijden voor iedereen; maar had iedereen het hele jaar door af en toe eens nee gezegd tegen die mooie prijzen dan hadden jullie niet moeten gaan betogen in brussel en dat geld nu nog alijd zeg nee met zijn allen en de prijzen zijn binnen de kortste keren terug opverdienbaar en dan kun je wat doen nu blijft iedereen maar aanmodderen en dat zal dan nog voor heel lang zijn want vergeet niet de crisis is niet voorbij groeten. Vandeweghe johan

    Geplaatst door: vandeweghe johan op
  • Deze week zei iemand van de wal tegen mij,in een goede tijd kon het niet op,zowel bij de grote als de kleine schepen,vakanties, prive een hoop te verteren, duurder dan duur was nog niet gek genoeg,pracht en praal,deurknoppen van goud in die woningen,wij werden soms echt de ogen uit gestoken,nu is de tijd minder en beginnen ze te kermen en te piepen,wat laat de binnenvaart zich in z\’n r… kijken,en zo is het.
    Ook wij zijn 1 van die jonge nieuwbouwers,maar vinden het zo jammer dat alles maar over 1 kam geschoren word,er zijn ook mensen die jaren dag en nacht gevaren hebben en vervolgens \”gewoontjes\”afbouwden.
    En er is altijd al haat en nijd onderling geweest in de binnenvaart,dus ga nu niet ineens van elkaar verwachten dat we het allemaal met elkaar eens worden.

    Geplaatst door: een jonge nieuwbouwer op
  • ja hoor het is allemaal de schuld van de nederlanders. als die demonstratie in den haag was geweest was het aantal belgen ook op 1 hand te tellen geweest. maak je nou niet zo kwaad op jullie noorderburen anders hebben we dadelijk naast een crisis ook nog een een binnenvaartoorlog. aan de andere kant misschien niet zo gek idee gewoon de beuk erin hebben we zo de aandacht.

    Geplaatst door: heldere kijk op de wereld op
  • Peter, wel of geen demonstratie, de crisis zou toch wel aangemeld worden. Ook vandaag zitten er weer Nederlandse en Belgische ondernemers [schippers]in Brussel,die belangenloos voor onze belangen opkomen. We moeten wel toegeven dat we onze zuiderburen en zeker Anton van Megen een beetje in hun hemd hebben laten staan, al denk ik zelf dat het ook niet zoveel toevoegt.

    En dan nog een woord aan Ger Veuger.
    De CBOB heeft haar leden daarin vrij gelaten. Dat is en blijft het standpunt van het bestuur van de CBOB.
    De andere kant is, waar waren dan al die mensen van de ASV?
    Mvg John V

    Geplaatst door: John V op
  • En dan tropicana Anton van Megen die daar moederziel alleen staat terwijl de schepen langs razen.
    Ze kunnen nog geen uurtje stilliggen.
    Solidariteit anno 2009.
    CAB laat me niet lachen.

    Geplaatst door: niet zo trotseNederlander op
  • TJA, Ons heeft het ook geld gekost. 04:00 opstaan en lang gereisd. Je schrijft dat geleuter helpt niets maar bent wel voor een CAB regeling. Dus je wacht gewoon (met die duizend andere)dat iemand anders in Brussel gaat staan. Vooral zo doorgaan!

    Geplaatst door: peter op
  • Ik ben niet geweest!
    Dat geleuter in Brussel voor de deur heft nog nooit iemand geholpen en het kost me wel wat.
    Ik hoop op een CAB regeling.
    Varen voor wat meer en daarna weer poosje liggen.
    Lijkt mij een redelijke oplossing.

    Geplaatst door: Tja op
  • mijnheer Corné,

    Wat doet het hier ter zake dat onze banken omver gevallen zijn. Dat heeft toch niets te maken hoe de belgische schepen gefinancierd zijn. Op onze regering ben ik totaal niet fier, die bakken er helemaal niks van. Maar dit is allemaal naast de kwestie, het gaat hier nu over ons probleem. De belgische binnenvaart hun probleem is de nederlandse binnenvaart. Elke nederlander die 35% in zijn schip heeft zitten heeft terecht nieuwgebouwen, heb ik totaal geen probleem mee. Helaas vrees ik dat ze maar heel dunnetjes gezaaid zijn. De Rabobank zal trouwens nog serieus in de problemen komen, want die hebben wel aardig wat centen in de nieuwe schepen zitten met een tophypotheek.

    Geplaatst door: woeste belg op
  • De Belgen hebben volkomen gelijk om woest op de Nederlanders te zijn.
    Iedereen die het heeft laten afweten moet zich schamen.
    Als we nu toch competatief aan het doen zijn;
    Een nul voor de Belgen.

    Geplaatst door: niet zo trotse Nederlander op
  • JA PETER, laat maar hangen het zal wel groeien !

    Geplaatst door: joske vermeulen op
  • Onze zuiderburen gaan toch niet vertellen dat die jonge belgische collega,s onder de 25 met een nieuwe 110 van 4a4.5 miljoen na een paar jaar varen wel 1.5 miljoen eigen geld hebben.ik heb liever de bank achter me aan die zijn zelf het risico aangegaan dan famile want het gat tot 35% word wel op die manier gedicht en ben je net zo nat

    Geplaatst door: john op
  • Kan allemaal wel zijn maar we moeten toch zoveel eigen middelen hebben en 5 jaar ons schip houden, Hadden jullie super land dat ook gedaan was er nu geen overcapaciteit,

    Geplaatst door: boze belg op
  • jullie NL toch in Belgie is het land arm maar de mensen rijk

    Geplaatst door: ZELL op
  • citaat: ‘In Belgie moet je gewoon 35 % eigen kapitaal hebben anders krijg je je project niet gefinancierd algemene regel bij onze banken dus trek maar je eigen conclusie’

    Welke conclusie moet er getrokken worden? Als ik de laatste twee jaar bekijk dan kan ik niet zeggen dat de Belgische banken het zo goed gedaan hebben. De Belgische banken waren de eerste banken in Europa die door de Amerikaanse bankencrisis werden verziekt; blijkbaar waren de banken toch niet zo gezond. We kunnen concluderen dat België in feite nu geen eigen bankensector meer bezit: in het afgelopen jaar zijn grotendeels alle Belgische banken uitelkaar gevallen en aan buitenlandse ondernemingen(oa in Frankrijk) verkocht.

    Daarnaast kampt de belgische staat met gigantische tekorten en gigantische schulden: de eigen regering heeft zelfs aangegeven dat België in feite virtueel failliet is.

    Als we deze opmerkingen aanschouwen, dan lijkt het mij dat uit Belse hoek minder gewezen moet worden op de financiering in Nederland. Blijkbaar kunnen de Belgen op macroniveau hun financieën ook niet op orde houden. Op dat gebied doen ze dit in Nederland beter: een relatief lage staatschuld en nog geen omgevallen systeembanken. Het debacle ABN-Fortis hebben wij aan onze zuiderburen te wijten.

    Geplaatst door: Corné Janssen op
  • HALLO PETER ENZ… IK DENK NIET DAT ALLE SCHEPEN NA OPENBARE VERKOOP ALLE VERKOCHT WORD WAAR HALEN ZE DE SCHIPPERS VANDAAN OF LIEVER GEZEGD INVERSTEDERS VOLGENS MIJ ZIJN ER MEER SCHEPEN ALS SCHIPPERS ER ZIJN ER VEEL MET 2 TOT 3 SCHEPEN IN HUN MAAG DIE EBBEN WILLEN HANDELEN EN VERKEERT GEHANDELD OVER HOEVEEL HYPOTHEEK SPREEK MEN DAN LAAT DE BANK HUN VERANTWOORDING NEMEN

    Geplaatst door: ZELL op
  • ga vooral zo verder met alles voor den tv te vertellen goe bezig

    Geplaatst door: piet op
  • Ik ben geen schipper maar ik volg met grote belangstelling het wel en wee in de binnenvaart. Ik ben dan ook hogelijk verbaast over de domheid van veel kennelijke einzelgangers over het absolute gebrek aan wil om ook maar iets te doen om deze buitengewoon abnormale situatie in de binnenvaart te keren. Het totale gebrek aan saamhorigheid en inzicht dat in deze tijd alleen door eendrachtig samen te werken betere tarieven kunnen worden afgedwongen, is ten hemel schreiend. als je je buurman geen cent gunt ben je hem zelf ook niet waard. Het oplegplan is een prima plan en een paar dubbeltjes inleveren om een gulden meer te krijgen is denk in hoe dan ook een goede ruil. Zoals het nu gaat gaan een honderden schippers op termijn failliet en de schepen komen voor een appel en een ei op de markt, worden gekocht door verladers en partijen die nog een zak geld hebben en die kunnen dan bij de huidige tarieven quitte varen en zo de prijzen nog langen gelukkig laag houden tot meerdere eer en glorie en grote rijkdom van die sterke partijen en jullie de kleintjes ook al hen je een schip van 6 miljoen, zijn de klos.

    Geplaatst door: jan op
  • Joske! die schepen blijven bestaan. Had ik toch al vermeld! En zoals je zegt die jonge gasten. Die blijven op die schepen varen voor de bank. Of denk je soms dat die bank al die schepen in de hoek gaat leggen. Nu duidelijk?

    Geplaatst door: Peter op
  • Als alle mensen met al hun gebreken zich zelf bekeken zouden ze het praten over een ander wel laten

    Geplaatst door: stille schipper op
  • In Brussel waren ze diep onder de indruk van jullie. Als er 1 ding duidelijk is gemaakt in Brussel is het wel dat er bij de binnenvaart sector absoluut geen probleem is door de crisis en dus ook totaal geen hulp nodig hebben van Brussel of Den Haag. Stelletje kankerpitten jullie verdienen goud geld bij deze tarieven alleen de loosers niet natuurlijk met die drote nieuwe schepen dat zijn de kolezakken die de schuld hebben en nu een prob leem hebben. Maar och dat zijn er maar 60 op de 4000. Ga lekker zo door jongens dan komen jullie er wel, in de hel en naar de verdommenis.

    Geplaatst door: jan op
  • Meningen zijn als spijkers: hoe vaker je er op slaat, hoe dieper ze doordringen

    Geplaatst door: Bertje op
  • Ik begrijp het maar al te goed, dat de banken een lening geven aan ondernemers, die wel een gezonde onderneming hebben.Die gene dat 4j geleden nog als stuurman of zelfs matroos voeren en met een hypoteek van 90 – 110% rondvaren, die gaan er als eerste uit . Deze gaan weer als aflosser of loondienst weer aan de slag. SNAPJE MENEER PETER

    Geplaatst door: joske vermeulen op
  • schijnbaar begrijpt u er niets van. Die schepen worden echt niet gesloopt hoor. Denkt u soms dat de bank die schepen in de hoek legt.

    Geplaatst door: peter op
  • Allé dan gaan we straks genoeg aflossers krijgen, zodat die hun prijs ook weer normaal, zoals ne gewone werknemer

    Geplaatst door: joske vermeulen op
  • beste das koenraad,
    Die rotte appels zoal u die noemt zullen ook na faillsement echt niet verdwijnen. Het is gewoon frustrerend dat er geen enkele eenheid is. Wij waren met grotere nl tonnage in Brussel aanwezig en ben diep teleurgesteld.

    Geplaatst door: peter op
  • collega’s maak jullie toch bekent ik vind het zo laag om te eindigen zoals boze belg of jan &willem
    groeten De Roeck Luc ms saphir

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • IK BEN NIET NAAR BRUSSEL GEWEEST ;’k heb nog in de “gouden jaren” op de sluis van klein ternaaien gestaan om collega’s tegen te houden , ‘k was een van de oprichters van het bbt , hebben met een handvol schippers de gasolieclausules in belgie ingevoerd en heb altijd gestreden voor een eerlijke markt! nog nooit hebben we iets bereikt met het vriendelijk te vragen . wat hadden jullie nu verwacht 400 nederlandse schippers in brussel ? dit kan sowieso niet goed komen er is gewoon teveel tonnage vs aanbod .
    voor de “klokkenluider” en consoorten even dit :
    jullie hebben het mee verzeikt kom dus nu niet bléren. wees voor eens in jullie leven een man en en zeg eens neen tegen rotvrachten lig je daardoor 2-3 weken stil: so be it!
    ook in belgie is er teveel krediet gegeven maar ik heb nooit een bankdirecteur met een pistool gezien die de schipper dwong te tekenen voor de miljoenen schuld.
    De hoogmoed van de belgische nieuwbouw-elite is tot z’n eind gekomen,ik vraag me af of zij “ons” de sukkelaars wel een hand geven als we elkaar tegenkomen.
    hoe goedkoper iedereen blijft varen;des te sneller kunnen we de rotte appels weghalen en er terug een gezonde markt van maken !!!
    En martin mijn naam mag je ook weten :
    koenraad daes m/s nautiek

    Geplaatst door: daes koenraad op
  • Wie heeft jou dat wijsgemaakt, demonstratie in Brussel was om aandacht te vragen voor de crisis in de binnenvaart en deze te erkennen en pas vandaag worden oplossingen aangedragen en eventueel beslissingen genomen, toch wel zonde dat we de mening van onze nederlandse collega’s daar niet hebben gehoord.moeten we het zelf maar oplossen en inderdaad de sterkste zal overwinnen

    Geplaatst door: zeer boze belg op
  • @ Pieter Bruining.
    Daar hebben we nu net het punt,ik was vast van plan om naar de demonstratie te gaan voor het aanmelden van de crisis,echter heeft men de demonstratie gekaapt en er een demonstratie tegen de stilligregeling van gemaakt,en aangezien ik voor een stilligregeling van het crisisberaad ben heeft het dan ook weinig zin om ertegen te gaan demonstreren.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • DE CRISIS GAAT VANZELF OPLOSSEN DE STERKSTE ZULLEN HET OVERWINNEN DE GROOTSTE KLAPPEN GAAT BIJ DE N DE BURREN VALLEN.

    Geplaatst door: ZELL op
  • Hallo Pieter,
    Ik was zeer blij dat er toch enkele nederlanders aanwezig waren in Brussel.Ik hoop dat Anton van Megen en ook andere mensen die zich sterk maken voor de scheepvaart de kracht kunnen blijven houden tegen al die Europese domme binnenschippers.
    Groeten De Roeck Luc MS Saphir

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • Hallo Luc,

    Fijn dat er nog mensen zijn die de realiteit onder ogen kunnen zien.
    Ik voel me soms net een Nederlandse Don Qui Chotte en het grieft me dat ik en de Nederlandse collega’s die wel berijd zijn hun nek uit te steken, door de Zuiderburen en door het gros van hun Nederlandse collega’s zo onheus behandeld worden.
    Neem nu Anton van Megen, hij is niet eens binnenschipper maar steekt wel meer dan zijn nek uit om de hele binnenvaartvloot te helpen. En dat terwijl hij eigenlijk nog herstellende is van een ongeval wat hem fataal had kunnen worden. Ik wil via deze weg in het bijzonder mijn dank aan hem uitspreken.

    Om misverstanden te voorkomen, wij zijn met vier (door de pers en Pierre Verbercht niet mee getelde) Nederlanders naar Brussel gekomen om de crisis aan te laten melden en tegen de plannen van het CAB te stemmen.
    Ik heb overigens veel meer dan tachtig personen geteld volgens mijn telling waren er tussen de 150 en 200 man aanwezig. En die ene vrouw was ook niet alleen. Niet genoeg, dat ben ik met jullie eens, maar toch.

    Dank je wel voor je uitnodiging voor een eventuele volgende manifestatie. Ik zal hier graag gebruik van maken.

    Misschien ben ik tegen die tijd wel Belg want ook ik schaamde mij er voor Hollander te zijn.

    Heel veel sterkte allemaal

    Geplaatst door: Pieter Buining op
  • Dat klopt maar ik had ook geen sticker in mijn stuurhut hangen

    Geplaatst door: nuchtere nederlander op
  • Dan heeft U s’nachts ook gevaren nuchtere nederlander dat U dit gezien heeft.
    De Roeck Luc MS Saphir

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • Zijn deze boze Belgen mischien dezelfde die we in 1993 ’s nachts tegen kwamen op de moezel met een 14 uur’s sticker voor het raam geplakt in de stuurhut?

    Geplaatst door: nuchtere nederlander op
  • Wie met 1 vinger wijst naar de ander,wijst met 3 vingers naar ZICHZELF…

    Geplaatst door: rob op
  • Het wordt stilletjes tijd dat de rotte appels er van tussen gaan jammer genoeg staan er in Nederland nog bomen vol van Lambada Jean

    Geplaatst door: Govaert Jean op
  • De Dank gaat zeker uit aan die enkele Nederlanders die er aanwezig waren de 16de in Brussel.Hopelijk zijn jullie met de volgende manifestatie erbij.
    De Roeck Luc MS Saphir

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • Het is zeer stil aan de “noorder” kant.

    Geplaatst door: belg op
  • Wat een verwijten tegen de nieuwbouw zouden we beter mee stoppen want we zitten allemaal in het zelfde schuitje .WAt er in brussel is gebeurd vind ik spijtig maar toch dank voor die enkele die er waren. Voor de rest voel ik mij als Belg zijnde weer gebruikt door de Nederlanders wat mijn inzicht nooit zal veranderen.
    De Roeck Luc MS Saphir

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • In Belgie moet je gewoon 35 % eigen kapitaal hebben anders krijg je je project niet gefinancierd algemene regel bij onze banken dus trek maar je eigen conclusie

    Geplaatst door: zeer boze belg op
  • als de vrije markt alles oplost hebben we ook geen regering meer nodig,kijk eens naar de voedselmarkt op de wereld,1 op de 6 mensen op deze aardbol heeft honger terwijl er graan de veevoer ingaat of gebruikt wordt voor energieopwekking (nu zeg ik niet dat er een schipper honger heeft hoor) maar het zegt wel iets over hoe de vrije markt werkt.Dat er bedrijven falliet gaan is niet zo erg maar de schepen gaan niet falliet die blijven op de markt,als je nu een 110 meter koopt heb je veel minder hypotheek als mensen die al bv 30 jaar bezig zijn en gaan dus nog goedkoper varen.Dus degenen met geld kopen alles op en degenen met weinig geld kunnen dat niet en dan krijg je een groot verschil tussen arm en rijk en dat is iets wat niet in een democratie hoort.

    Geplaatst door: schipper op
  • Ik ben niet heel snel teleurgestel of gefrusteerd maar wat ons gister in Brussel overkwam of beter gezegt niet overkwam deed ons toch wel heel veel pijn.
    Met 7 of 8 Nederlandse schippers op wat een grote demonstratie had moeten zijn.
    Ik schaamde me dat ik Hollander ben.
    Nu kan iedereen een smoes verzinnen maar als je niet bereid bent het probleem gezamelijk op te lossen en gister is gebleken dat de Nederlandse schipper het in zijn eentje op wil lossen dan kunnen we het wel vergeten dan is iedere maatregel die getroffen wordt een stap achteruit inplaats van vooruit.
    CBOB gefeliciteerd jullie hebben schijnbaar een grote achterban want alle Nederlanders hebben gedaan wat jullie wilden niet naar Brussel.
    Maar hoe denken jullie in Hemels naam iets te bereiken zonder steun van je achterban.
    DOMKOPPEN !!!!
    ger en tineke veuger-klos
    m/s cambio

    Geplaatst door: ger veuger op
  • zo nu is het toch klaar en duidelijk ,laat de vrije markt toch gewoon zijn gang gaan ,zoals in de natuur ,de zwakke overleven de winter niet meer,en de sterkere zien het malse gras terug groeien in de lente

    Geplaatst door: rewil op
  • Meneer de boze belg, hoe komt U aan deze cijfers?Heeft U alle binnenvaartbedrijven van Belgie en Nederland doorgelicht?Niets anders dan een schatting of toch onderbouwt?Ga vooral zo door!

    Geplaatst door: rob op
  • De markt gaat het zelf oplossen op termijn en pech voor diegene die het niet halen of op papier al failliet zijn, maar de bank ze laat varen, omdat hun anders met de schulden blijven zitten. succes !

    Geplaatst door: sven op
  • De klokkenluider zorgt er wel voor dat alles in’t nieuws komt, Ik wil dat wel eens een Hollandse schipper zien doen. Ik hoop dat ieder land ze’n eigen boontjes dopt, dan komen we in Belgie er nog goed vanaf, In Belgie heeft 90% op ze’n minst 35% eigen middelen, in Nederland nog geen 10% dat is het verschil

    Geplaatst door: boze belg op
  • Diene klokkeluider in brussel heeft teminste het lef om iets te ondernemen en constant in de weer is om deze crisis tot een goed einde te brengen voor hemzelf EN zijn collega’s neem daar maar eens een voorbeeld aan is wel makkellijk om vanuit je luie zetel commentaar te leveren

    Geplaatst door: zeer boze belg op
  • gisteren op nieuws gezien in belgie,er is een nieuwe klokkeluider van de notre-dame in brussel,die zelf als het even kan,als eerste onder de afgesproken prijs gaat van X-€ in begin van dit jaar,maar nu wil men met de pluimen gaan lopen daar in brussel!!!???

    Geplaatst door: moezelkrak op
  • en corectie er waren 80 schippers aanwezig

    Geplaatst door: d op
  • de schippers die niet in brussel waren moeten nu ook gene comentaar geven en ik ben zeer teleurgesteld in men noorder buren want die zijn ten slotte met meer ondernemers dan wij

    Geplaatst door: d op
  • Nu dacht ik in Brussel, de crisis lijkt voorbij . Geen problemen meer in Nederland, buiten de zes aanwezigen . Nu lijkt het probleem alleen nog bij ons in België te liggen . Wie is er nu schuld aan de huidige situatie ? En wie staat er nu in Brussel ? In elke categorie zitten de problemen . Bij de nieuwe of jonge schepen die geinvesteerd hebben . Anderzijds dan weer bij de oudere schepen die de aankomende nieuwe ccr eisen niet kunnen financieren .
    Dus hou nu even op met dat vingergewijs . En klaag straks niet dat er maatregelen komen waar je niet mee tevreden bent . Want jij was niet in Brussel om je stem te laten horen . Wat mij wel heel erg verbaasd is dat de CAB bijéénkomsten zoveel toeloop kende in Rotterdam terwijl er zo weinig draagvlak voor is . Nu dat hopelijk de kaarten worden uitgedeeld bleven jullie weg, terwijl dat het nog zo belangrijk is . Wie onderneemt hier nu onverantwoord ? Alvast toch bedankt aan degene die er wel waren . Jammer voor de thuisblijvers dat jullie eigen toekomst door andere laten beslissen . En dit terwijl jullie bonden deze actie wel steunden . En waar zijn de meer dan 400 aangeslotenen bij Anton van Megen ? Alleen maar meelezen en af en toe eens commentaar geven en voor de rest laat Anton het maar oplossen . Een fijn publiek zijn jullie . Schande .
    Mijn naam mogen wel weten .

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • Crisis????????

    Er is helemaal geen crisis bij de nederlandse binnenvaart. Anders hadden er wel meer mensen geweest vandaag. Er was 130 man waarvan over de 100 belgen. Dat is 10% van de belgische vloot, want we zijn met 1000. Hadden de nederlanders er al met 5% geweest hadden we er wel met 400 man gestaan. Nee allemaal denken ze wat kunnen we daar nu gaan doen, maar zonder enige vorm van solidariteit gaan we nergens komen. Als belgen hebben we ook al het samen sterk team gerealiseerd, nu is het aan de nederlanders. Lossen jullie het nu maar eens op. Want van al diegene die ik hier met modder zie gooien naar een ander, heb ik er toch ook geen enkele gezien. Het gaat hier wel altijd over die nieuwbouw, maar er is voor iedereen een probleem. De schippers van de kleinere schepen hadden er ook moeten staan. Van de belgen die er waren betaald het meerendeel nog steeds netjes intrest en kapitaal, hoe is het bij de nederlanders gesteld? We gaan het vanaf nu gewoon hard spelen, en de markt zijn werk laten doen. Laat de banken de stekker er maar uit trekken bij de ondernemers die niet meer aan hun verplichtingen voldoen. Jullie beseffen toch wel dat ze nu gewoon afwachten tot er eventueel een oplossing zou komen. Wordt de crisis niet aangemeldt, zullen er ongetwijfeld koppen rollen. Maar dat is blijkbaar toch niet zo erg. Er zijn uiteraard ook nederlanders met gezonde ondernemingen, en voor hen hoop ik uiteraard het beste.
    Dat de sterksten mogen overleven.

    Geplaatst door: Fabian De Wachter op
  • welk een jaloezie word hier verkondigd onvoorstelbaar, maar jullie moeten jullie realiseren dat het onoverkomelijk is dat jullie in de zelfde situatie belanden als zoals verwacht deze crisis nog enkel jaren aanhoud en jullie ook de solidariteit van de gehele scheepvaart nodig hebben nou vergeet het dan maar

    Geplaatst door: zeer boze belg op
  • goed bezig op tv zeggen dat ge het schip van uw ouders wil overnemen maar dat het nu ni kan want ze kunnen financieel ni.laat die dan zelf nog wat varen en koopt gij een klein schip zoals het vroeger ging en werk u eigen toekomst uit neem niet dat van u ouders over.het spreekwoord zegt wel:wie het kleine niet eert,is het grote niet weert.

    Geplaatst door: p op
  • 3 jaar goud verdient velen boven stand geleefd want de buurman moest nog overtroffen worden en maar casco”s laten afkomen ze stonden nog niet op ponton in china of hij was al doorverkocht voor een miljoentje euro meer en bij dat casco moest een nieuwe auto en niet een kleintje ineens een audi q 7of mercedes of bmw x5 en daarbovenop een huis maar niet beneden de 500000 euro.alle luxe voorzien ook aan boord sauna want je kunt toch niet zonder.nu kun je de schuld wel op de makelaar steken ,die heeft de prijzen van de schepen opgedreven maar de schipper heeft wel “n handtekening gezet toch?en nu bleten.verkoop jullie huis en auto en de hipotheek zal een stuk gemakkelijker gaan maar terugstappen is moeilijk.nog zo iets,de jeugd die van school komt op wat voor schip beginnen die?nieuwbouw of toch een heel recent schip zo groot mogelijk.ge hebt vele jaren met veel winst schepen verkocht maar het moest groter en duurder zijn en nu zit je in de zeik.hetgeen er bij komt is dat de grote schepen met veel te kleine partijen gaan varen en zo gaan die de kleinere schepen ook mee de dieperik ingegaan.wat een stom idee om de schepen die dat toch vracht vervoeren de hypotheek van een schip dat stilligt moet aflossen.waar is de logica?en blijf a.u.b van het geld dat dient om schepen te slopen dat dient niet om de nieuwbouw te redden.kom met z”n allen eens met beide voeten op de grond en leef niet meer naast jullie schoenen dan zal het leven al een stuk makkelijker zijn.

    Geplaatst door: p op
  • Dit wil ik even kwijt: ZE DRONKEN EEN GLAS,ZE DEDEN EEN PLAS EN ALLES BLEEF ZOALS HET WAS.

    Veel sterkte toegewenst aan alle collega’s die niet voor het grote hypotheek hebben gekozen. Het uur van de waarheid komt steeds dichter bij.

    Geplaatst door: Jacob op
  • R.B. Wij hebben het niet over de nieuwbouwschepen maar over alle schepen. Maar schijnbaar gaat het met jullie goed.
    Gefeliciteerd.

    Geplaatst door: peter op
  • Naar de haaien?? ,lekker goedkoop toch , nog nooit een haai gezien die Gasolie en Smeerolie verbruikt , moeten haaien eigenlijk havengeld betalen????

    Geplaatst door: altijd positief op
  • Ik heb het helemaal niet over dat we niet meer hoeven af te lossen, en 60% toeslag op onze vrachten, en als er bodemtarieven zijn hoeft het echt niet zo te zijn dat wij in een eventuele goede tijden nog steeds deze tarieven handhaven. Bodemtarieven betekent dat we niet onder de prijzen gaan. Maar ik begrijp uw mening dat u graag ziet dat alles zo blijft zoals nu.
    Geweldig!

    Geplaatst door: peter op
  • Hallo Nieuwbouwer.
    Eindelijk wakker geworden?? de kleine binnenvaart wil niet meer de kooltjes uit het vuur halen voor de grote binnenvaart. Als je ondernemer genoeg bent om je tot je nek in de schulden te steken, ben dan ook ondernemer genoeg om met een paar honderd schepen in Lobith te gaan liggen. misschien gaat dat helpe, zoniet dan moet de vrijen markt zijn werk maar doen.

    Geplaatst door: R.B. op
  • Wat is de boeren dan wel gelukt????!! Die paar zakcenten?? Nog even en de schippers gaan handtekeningen verzamelen…. Allemaal tijdverspilling. In die tussentijd lossen we dan nog maar even. Hebben we toch nog iets.

    Geplaatst door: bliek op
  • Beste Peter,
    Wat gaan de hoge heren in Brussel nu doen? Aan de banken vriendelijk vragen of dat de hypotheken nooit meer afgelost hoeven te worden? Of gaan zij nu onze hypotheken even aflossen? Krijgen we nu van hen 60% vrachttoeslag? Gaan hun nu bepalen tegen welke tarieven er gevaren mag worden,maar dan ook niet zeiken als de markt aantrekt dat we er niks bij krijgen dat is onze eigen stomme fout. Als er een oud gediende rond liep dan kwamen de vraagtekens zeker uit z`n oren,Toerbeurten voor schippers-Staken want het gaat niet eerlijk-Beurzen weg-Toerbeurten voor schippers, ik zou gek worden van die mensen!!!
    Ik weet het echt niet meer!!!
    Laat ieder nou voor zich ondernemen en als het niet lukt eerlijk je verlies toegeven en je failliet laten verklaren, gewoon de markt z`n werk laten doen.
    Jammer dat het zo moet maar dat hadden we eerder in moeten zien MAAR HELAAS!!!!!
    Sterkte met alles en succes met je mooie ideeën alleen vraag mij niet om ze te steunen!! Ik steun alleen de markt en probeer er steeds het beste van te maken.
    Schipper op een Notedop.(70m)

    Geplaatst door: Jan op
  • wij waren vandaag in Brussel als een van de weinige NL schippers. Ik vind het beschamend ook vanwege het feit dat er niemand van de nl banken aanwezig waren. Zo bereiken we nooit iets. Dat wat de boeren wel is gelukt. Nu kunnen we verder gaan met onze zeer lage vrachtprijzen. Bedankt voor jullie solidatieteit, ik hoop dat jullie vandaag goed verdiend hebben.

    Geplaatst door: Peter op
  • Is dat zo boze belg of hebben die nieuwbouwers hun vorige schepen misschien duur naar Belgie verkocht en zelf voor dezelfde prijs nieuw materiaal aangeschaft ik weet er wel stel

    Geplaatst door: jansen op
  • Is dat zo boze belg of hebben die nieuwbouwers hun vorige schepen misschien duur naar Belgie verkocht en zelf voor dezelfde prijs nieuw materiaal aangeschaft ik weet er wel stel

    Geplaatst door: jansen op
  • 60 personen is:

    1 hele procent van de binnenvaart……

    Geplaatst door: puk op
  • Inmiddels heb ik mijn lidmaatschap van de bond opgezegd.
    Ik braakneigingen van demonstraties.

    Leve de vrije markt,nog een jaar en dan hebben we weer een gezonde markt.

    Geplaatst door: jan op
  • Dat er zo weinig mensen zijn zegt ook wel iets wat men van de ideeen van de Kantoorbonden vind. Maar dat vinden deze zelfde bonden ook niet zo belangrijk. Ze houden ook nog steeds vol dat een overgrote meerderheid voor een oplegregeling is. Terwijl alle equettes het tegen deel bewijzen.Wa t de banken vinden dat is veel belangrijker.Als jullie nog meer leden willen verliesen moet je vooral op deze wijze doorgaan.

    Geplaatst door: Binnenvaartondernemer op
  • Degene die hier commentaar leveren staan kennelijk ook niet in Brussel en zijn waarschijnlijk ook aan het varen !!!

    Geplaatst door: Hans op
  • Er staan ongeveer 100 mensen in Brussel.maar 90% er van zijn Belgen, Waar zitten die Nederlanders met hun grote mond???? jullie hebben het meer nodig dan wij zene!!!!

    Geplaatst door: Boze Belg op
  • Had u anders verwacht? Voor behoud EV stonden we ook voor joker in Den Haag, zou het nu ineens anders zijn? En waar zijn al die nieuwbouwers? Die varen toch met veel te klein partijen rond.Ik krijg weer het iedee dat men ons meer brobeerd te doen geloven dan er aan de hand is. Ach ieder voor zich want de binnenvaart hoeft op Bos niet te rekenen.

    Geplaatst door: johan op
  • Waar zijn nu al die schippers met hun grote mond???????????? Er kwamen er toch zoveel????????

    De nieuwbouw heeft alles gedaan, hoor ik al maanden. die varen nu gewoon door nartuurlijk. Maar als er zo weinig schippers in brussel zijn. Heeft dan iedereen een nieuw schip???????? Of heeft iedreen een grote mond….maar blijf ook gewoon varen???????????????

    Geplaatst door: Een nieuwbouwer!!!!!!!!!!!!! op
  • Naar de haaien? En wie betaalt de gasolie daarvoor?

    Geplaatst door: brutuzzz op
  • ..er zijn een pak meer mensen op kommuniefeesten en trouwfeesten van schippers! goed bezig!

    Geplaatst door: Willem op
  • Gaan we toch nog ergens heen

    Geplaatst door: Jan op

Reageer