De Maeslantkering uit 1997 sluit geheel automatisch bij een waterstand van 3 meter boven NAP bij Rotterdam en 2,9 meter boven NAP bij Dordrecht. De waterstand bij Rotterdam schommelt al de hele donderdag rondom die 3 meter volgens Rijkswaterstaat. Zodra het vrijwel zeker lijkt dat de kering de deuren gaat sluiten, krijgt het Haven Coördinatie Centrum een seintje dat de waterweg waarschijnlijk dicht gaat. Vanaf twee uur voor de definitieve sluiting is er geen scheepvaart meer mogelijk omdat de kering veel ruimte nodig heeft om te sluiten.
De Maeslantkering sluit ieder jaar eens voor een proef. En is ook al twee keer gesloten tijdens een storm (2007 en 2018), echter was dat toen niet wegens de hoge waterstand. ‘Dat waren verificiatieslutingen. Het waterpeil was nog niet op de afgesproken 3 meter, maar men wilde even kijken of alles werkte mocht het later nodig zijn.’
De Maeslantkering heeft de grootste beweegbare onderdelen van alle keringen in de hele wereld. De beide halfronde deuren zijn elk 210 meter lang, 22 meter hoog en 15 meter diep. Als de kering sluit lopen de deuren vol water, zodat ze naar de bodem zakken en zo het water tegenhouden. De Maeslantkering en de Hartelkering die daarachter ligt worden elk jaar op proef gesloten om te zien of het systeem nog vlekkeloos werkt.