Noorwegen wil nog dit jaar beginnen met bouw grootste zeetunnel

De Noorse regering heeft geld vrijgemaakt voor de bouw van de Stad Ship-tunnel. De 1,7 kilometer lange tunnel voor de zeevaart moet een veilige doorgang bieden door het Noorse schiereiland Stad.

De beoogde Stad Ship Tunnel die het Noorse land doorkruist (Foto: Norwegian Coastal Administration)
De beoogde Stad Ship Tunnel die het Noorse land doorkruist (Foto: Norwegian Coastal Administration)

Als de tunnel is gebouwd hoeven zeeschepen niet meer door de Stadhavet Zee. Dit water staat te boek als grillig en gevaarlijk met soms vele meters hoge golven. Sinds 1945 hebben 33 zeelieden hier de dood gevonden.

De tunnel doorkruist straks het smalste deel van het schiereiland Stad. Volgens de Noren wordt het de grootste scheepstunnel ter wereld. De tunnel wordt 1700 meter lang en 36 meter breed. Schepen met een breedte tot 21,50 meter kunnen de tunnel passeren. Voor de bouw moet circa drie miljoen kubieke meter rots worden verwijderd. De Norwegian Coastal Administration (NCA) verwacht dat de bouw zo’n drie tot vier jaar in beslag neemt.

Snel beginnen

In 2017 kwam de NCA voor het eerst naar buiten met het tunnelplan. Sindsdien werden meerdere veiligheidsanalyses uitgevoerd. De tunnel is begroot op 340 miljoen euro. Het geld daarvoor komt uit het Nationale Transport Plan van Noorwegen.

Het project moet nog wel worden goedgekeurd door het parlement. Maar minister van Transport en Communicatie Knut Arild Hareide verwacht hier geen problemen. De NCA denkt dat de bouw nog dit jaar kan beginnen.

Lees ook:

Noorwegen bouwt grootste scheepstunnel ter wereld

Diepstekende schepen risico voor Noordzeekanaaltunnels

Noorwegen wil nog dit jaar beginnen met bouw grootste zeetunnel | Schuttevaer.nl

Noorwegen wil nog dit jaar beginnen met bouw grootste zeetunnel

De Noorse regering heeft geld vrijgemaakt voor de bouw van de Stad Ship-tunnel. De 1,7 kilometer lange tunnel voor de zeevaart moet een veilige doorgang bieden door het Noorse schiereiland Stad.

De beoogde Stad Ship Tunnel die het Noorse land doorkruist (Foto: Norwegian Coastal Administration)
De beoogde Stad Ship Tunnel die het Noorse land doorkruist (Foto: Norwegian Coastal Administration)

Als de tunnel is gebouwd hoeven zeeschepen niet meer door de Stadhavet Zee. Dit water staat te boek als grillig en gevaarlijk met soms vele meters hoge golven. Sinds 1945 hebben 33 zeelieden hier de dood gevonden.

De tunnel doorkruist straks het smalste deel van het schiereiland Stad. Volgens de Noren wordt het de grootste scheepstunnel ter wereld. De tunnel wordt 1700 meter lang en 36 meter breed. Schepen met een breedte tot 21,50 meter kunnen de tunnel passeren. Voor de bouw moet circa drie miljoen kubieke meter rots worden verwijderd. De Norwegian Coastal Administration (NCA) verwacht dat de bouw zo’n drie tot vier jaar in beslag neemt.

Snel beginnen

In 2017 kwam de NCA voor het eerst naar buiten met het tunnelplan. Sindsdien werden meerdere veiligheidsanalyses uitgevoerd. De tunnel is begroot op 340 miljoen euro. Het geld daarvoor komt uit het Nationale Transport Plan van Noorwegen.

Het project moet nog wel worden goedgekeurd door het parlement. Maar minister van Transport en Communicatie Knut Arild Hareide verwacht hier geen problemen. De NCA denkt dat de bouw nog dit jaar kan beginnen.

Lees ook:

Noorwegen bouwt grootste scheepstunnel ter wereld

Diepstekende schepen risico voor Noordzeekanaaltunnels