Hoe groot de schade wel precies is, zal pas duidelijk worden als de ONE Apus terug is in Azië, en er een inspectie kan plaatsvinden. Het ongeval gebeurde ten noordwesten van Hawaii, op een tocht van de Chinese haven Yantian naar Long Beach in de Verenigde Staten. De kapitein is na het ongeluk meteen teruggevaren, om in een nog aan te wijzen Aziatische haven de nog aanwezige containers te redden en de schade op te nemen.
Lees de update: ONE Apus verloor in totaal 1816 containers, 54 bevatten vuurwerk
Containerverlies
Als er daadwerkelijk 1.900 containers of meer in zee zijn verdwenen, is dat een ontzettend hoog aantal. Het aantal containers dat alle containerschepen bij elkaar wereldwijd verliezen op jaarbasis, werd door de World Shipping Council onlangs nog geschat op 1.382 stuks. Bij het veelbesproken ongeluk met de MSC Zoe van bijna twee jaar geleden verdwenen 342 containers in de Waddenzee.
Lees ook: MSC Zoe verliest 270 containers
Het ONE Apus-ongeluk wordt vermoedelijk het grootste containerverlies sinds dat van de MOL Comfort. Dat schip, ook al van Japanse huize, verging in 2013 in de Indische Oceaan met 4.293 containers aan boord.
Twee keer per week verzendt onze redactie een gratis nieuwsbrief. Wilt u op de hoogte worden gehouden van alle actualiteiten uit de maritieme sector? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief!