Door bezuinigingen bij Defensie werd jaar op jaar het broodnodige onderhouds- en reparatiewerk aan het torpedovaartuig uitgesteld. Tot het 65 meter lange marineschip op een gegeven moment zoveel mankementen ging vertonen dat het aan de ketting werd gelegd. Ruim zeven jaar geleden trok de bemanning al aan de bel over de slechte staat waarin het marineschip verkeerde. Toen begin dit jaar de berichten hierover naar buiten kwamen, meldde Defensie dat het vaartuig was ingepland voor het instandhoudingsprogramma. Dit resulteerde erin dat het onderhouds- en reparatiewerk werd uitbesteed bij Damen Shipyards Den Helder. Deze werf heeft het vaartuig nu drooggezet in dok 2 op het Willemsoordcomplex in het stadshart van Den Helder. Verwacht wordt dat het schip begin 2016 weer kan worden ingezet.
De kiel van de Mercuur werd 6 november 1985 gelegd bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen. Op 21 augustus 1987 volgde de oplevering en indienststelling. Het torpedowerkschip kreeg Den Helder als thuishaven. (PAS)
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?