Doeners bezetten Kantoor Binnenvaart

Wat doen ze nou helemaal op dat kantoor in Rotterdam? Het is een vraag met een cynische ondertoon, waarop Kantoor Binnenvaart de afgelopen jaren onvoldoende heeft gereageerd. Dat stelt manager Erik van Toor. Het is er eenvoudig bij ingeschoten in de tien jaar dat de innige samenwerking tussen de schippersbonden CBOB, ONS en RKSB bestaat. Dienstverlening aan de binnenvaartondernemer gaat nu eenmaal boven promotie van de eigen activiteiten. ‘We zijn zo druk bezig voor de schipper dat we de communicatie weleens vergeten. Wij zijn vooral doeners.’

Doeners bezetten Kantoor Binnenvaart

Kantoor Binnenvaart (KB) ontstond in 1998 nadat de samenwerking van alle binnenvaartorganisaties in Binnenvaart Nederland niet van de grond kwam. ‘Omdat daarin teveel disciplines waren vertegenwoordigd – er zaten bijvoorbeeld ook bevrachters bij – waren we teveel besluiteloos’, zegt Jan Veldman, die tien jaar geleden betrokken was bij de oprichting van KB. ‘Daarom werd de samenwerking gezocht tussen de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB) en de Onafhankelijke Nederlandse Schippersbond (ONS). Wij wilden de leden meer diensten gaan verlenen en met name ook schippers die geen binding hadden met ONS of CBOB de mogelijkheid geven gebruik te maken van die service. Toen de Federatie van Schippersbonden ter ziele ging, kwam de RKSB St. Nicolaas erbij, later volgde Rijn & IJssel. Zo werd Kantoor Binnenvaart geboren. Ook de Bond van Eigenschippers, Vereniging van Belgische Reders (VBR), Algemene maatschappij voor Varenden (AMVV), Katholiek Sociaal Cultureel Centrum (KSCC) en de Nederlandse Particuliere Rijnvaartcentrale (NPRC) ondertekenden het convenant waarin wij afspraken de positie van het gezinsbedrijf te versterken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Doeners bezetten Kantoor Binnenvaart | Schuttevaer.nl

Doeners bezetten Kantoor Binnenvaart

Wat doen ze nou helemaal op dat kantoor in Rotterdam? Het is een vraag met een cynische ondertoon, waarop Kantoor Binnenvaart de afgelopen jaren onvoldoende heeft gereageerd. Dat stelt manager Erik van Toor. Het is er eenvoudig bij ingeschoten in de tien jaar dat de innige samenwerking tussen de schippersbonden CBOB, ONS en RKSB bestaat. Dienstverlening aan de binnenvaartondernemer gaat nu eenmaal boven promotie van de eigen activiteiten. ‘We zijn zo druk bezig voor de schipper dat we de communicatie weleens vergeten. Wij zijn vooral doeners.’

Doeners bezetten Kantoor Binnenvaart

Kantoor Binnenvaart (KB) ontstond in 1998 nadat de samenwerking van alle binnenvaartorganisaties in Binnenvaart Nederland niet van de grond kwam. ‘Omdat daarin teveel disciplines waren vertegenwoordigd – er zaten bijvoorbeeld ook bevrachters bij – waren we teveel besluiteloos’, zegt Jan Veldman, die tien jaar geleden betrokken was bij de oprichting van KB. ‘Daarom werd de samenwerking gezocht tussen de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB) en de Onafhankelijke Nederlandse Schippersbond (ONS). Wij wilden de leden meer diensten gaan verlenen en met name ook schippers die geen binding hadden met ONS of CBOB de mogelijkheid geven gebruik te maken van die service. Toen de Federatie van Schippersbonden ter ziele ging, kwam de RKSB St. Nicolaas erbij, later volgde Rijn & IJssel. Zo werd Kantoor Binnenvaart geboren. Ook de Bond van Eigenschippers, Vereniging van Belgische Reders (VBR), Algemene maatschappij voor Varenden (AMVV), Katholiek Sociaal Cultureel Centrum (KSCC) en de Nederlandse Particuliere Rijnvaartcentrale (NPRC) ondertekenden het convenant waarin wij afspraken de positie van het gezinsbedrijf te versterken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer