Vertragingen

Iffezheim: stuurvrouw had gedronken, sluiskolk jaar gestremd

De stuurvrouw die aan het roer zat toen de 110-er La Primavera zaterdag tegen de bovendeur van sluis Iffezheim voer was onder invloed. Dat meldt de gezamenlijke Frans/Duitse Wasserschutzpolizei in Gambsheim vandaag (17 november) in een persbericht. Hoeveel alcohol ze in haar bloed had moet nog worden vastgesteld.

De kapotgevaren sluisdeur Foto EinsatzReport24

‘De op het tijdstip voor de koers van het vrachtschip verantwoordelijke stuurvrouw staat onder ernstige verdenking onder de invloed van alcohol te zijn geweest. Daarom is tegen haar een proces-verbaal wegens het in gevaar brengen van het scheepvaartverkeer opgemaakt’, schrijft de politie. De kwestie kan behalve tot strafvervolging ook leiden tot intrekking van het vaarbewijs, aldus het bericht.

Reservedeur

De La Primavera voer zaterdagmiddag 11 november in de afvaart met flinke snelheid tegen de bovendeur van de rechter sluiskolk van sluis Iffezheim op de Rijn. De 80 ton zware deur is zo beschadigd dat deze in zijn geheel vervangen moet worden. Die klus gaat waarschijnlijk een jaar duren, zegt een vertegenwoordiger van de WSA Oberrhein. Tot die tijd is de kolk gestremd. Er is geen reservedeur beschikbaar. Bouw van een nieuwe gaat meer dan een miljoen euro kosten, is de schatting

WSA

De La Primavera voer zaterdagmiddag 11 november in de afvaart met flinke snelheid tegen de bovendeur van de rechter sluiskolk van sluis Iffezheim op de Rijn.

De scheepvaart op de Bovenrijn zou de komende tijd wel eens grote last kunnen hebben van het feit dat een kolk eruit ligt. Want sinds een paar maanden wordt gewerkt aan de interne kanalen van de andere kolk, Volgens een woordvoerder van de WSA wordt er daarom al een tijd slechts op halve snelheid geschut, wat opgeteld bij de stremming van de andere kolk tot aanmerkelijke vertraging kan leiden.
De La Primavera is ondertussen terug op de thuisbasis Delfzijl. De schipper zegt dat de zaak bij de verzekering ligt en wil verder niet reageren.

Correctie: Dit bericht is vrijdagavond aangepast nu blijkt dat de politie heeft aangegeven dat de stuurvrouw inderdaad onder invloed was. Hoeveel alcohol ze in haar bloed had moet nog worden vastgesteld, zegt de politie na vragen van de redactie van Weekblad Schuttevaer.

Deel dit artikel

Reacties (4)

  • @Versluis, u heeft inhoudelijk gelijk, maar uw toon had wel iets vriendelijker gemogen. Ik had voor ik m’n commentaar gaf even de foto’s geraadpleegd, en ik herinnerde mij een hefdeur aan de benedenzijde, maar dat was een andere hogerop gelegen sluiscomplex Gambsheim in datzelfde kanaal, en de meeste volgende kolken hadden dat ook. Ik had m’n eigen foto’s dus even nog iets beter moeten bestuderen, excuses voor mijn vergissing.
    Die roldeur verklaart ook waarom een keer eerder bij dit sluiscomplex in Iffezheim het gehele kanaalpand was leeggelopen. Kennelijk heeft men er daarna niet van geleerd, anders had men wel een aanvaarbeveiliging geplaatst. Des te kwalijker is het dat infrastructuur zo (onnodig) kwetsbaar is bij behoorlijk grote economische belangen. En waarom moet dan zo’n reparatie meer dan een jaar, en zo’n renovatie zelfs 18 maanden duren? Ik begreep van een recentere reis op de Neckar dat sommige kolken al meerdere jaren lang geheel droog staan, en er tijden lang zelfs niet eens aan gewerkt wordt. Als er dan met de andere kolk ook iets misgaat, zoals ons overkwam in Hirschhorn (defecte hydrauliek slagboom aanvaarkabel benedendeur), geeft dat een vele uren lange stremming. De andere kolk stond droog in renovatie. Wij lagen toen afgeschut opgesloten omdat de benedendeuren pas geopend konden worden, nadat de aanvaarkabel (na reparatie hydrauliek) was opgehaald. Uiteraard heb ik daar foto’s van ;-).
    Zo’n slagboom met aanvaarkabel zou men dus ook bij elk bovenhoofd kunnen plaatsen, toch?
    Schippers moeten hun hydraulisch stuurwerk dubbel uitvoeren en regelmatig laten keuren, geldt voor sluizen dan niet ook zoiets?
    In Nederland hanteert RWS tegenwoordig een “machinerichtlijn”, die soms overdreven streng wordt toegepast, denk aan Waalwijk, waar het niveauverschil en risico gering zijn. Wat in Iffezheim gebeurde, kan dus ook bij de bovensegmentdeur van de nieuwe noordkolk in Eefde. De directomkeerbare motor of keerkoppeling hoeft maar te weigeren in de bovenvoorhaven. Bij openstaande benedendeuren heb je dan een flink probleem, met kans op leeglopen kanaalpand.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Nou bedankt dan. Ach in Gambsheim (volgende sluis)
    is 1 kolk tot Mei 2024 nog buiten gebruik. Na een bescheiden inloop periode gaat kolk 2 voor 18 maanden in revisie..
    Tip voor grote innemrs : Zorgen en verdriet kun je niet verdrinken, ze blijven drijven.

    Don’t drink and drive

    Geplaatst door: J. Teunisse op
  • @Derksen, doe wel eerst je huiswerk voor je ergens op reageer. Iffezheim heeft geen hefdeuren aan de beneden kant maar roldeuren……..

    Geplaatst door: P.Versluis op
  • Misschien overwegen om er gelijk 2 stuks van te laten maken, dat is per saldo relatief goedkoper, en heeft men gelijk een reservedeur zolang er nog geen aanvaarbescherming is aangebracht. Ik mag toch aannemen dat de bovendeuren voor beide kolken nagenoeg identiek zullen zijn? Het is niet de eerste keer dat er aanvaringen en schades aan deze 2 sluiskolken zijn, dus is een reserve deur gezien het grote economische belang toch wel te rechtvaardigen? Gelukkig heeft de benedenzijde een hefdeur, zodat die snel gesloten kon worden om te voorkomen dat het gehele pand zou leeglopen, al schijnt dat ook al eens gebeurd te zijn, had ik vaag begrepen.
    Een andere tijdelijk optie zou kunnen zijn om de bovendeur van de linker kolk (tijdelijk) te verplaatsen naar de rechter kolk, zodat er weer wel met maximale capaciteit genivelleerd kan worden met alle 4 de spoelriolen van zowel bovenhoofd als benedenhoofd van de rechter kolk, juist om nog meer vertragingen te beperken. Dan kan men de linker kolk riolen eerst rustig herstellen, daarna de bovendeur weer van de rechter kolk naar linkerkolk terug verplaatsen, en in de rechter kolk eveneens de 4 spoelriolen voor nivelleren gaan schoonmaken, herstellen en aansmeren tot de nieuwe bovenzakdeur(en) gereed is.
    En als laatste eens gaan nadenken over (verse) bouwtekeningen van alle deuren van alle sluiscomplexen om in toekomstige gevallen sneller nieuwe deuren te kunnen laten maken. Hier is duidelijk te merken dat er een tekort is aan vakmensen die de regie over onderhoud en beheer goed in de gaten houden, juist om bij toenemend verkeer het gebruik en vooral het onderhoud beter te kunnen borgen. De economische belangen zijn nu veel groter dan destijds bij de aanleg en bouw van dat Grand Canal d’Alsace. Ik krijg de indruk dat er bij vele objecten steeds ad hoc en hap snap wordt gewerkt, en minder preventief en vooruitdenkend. Dat was 25 jaar geleden al zo, en nu nog erger. Er is van die 10 sluiscomplexen er altijd wel een of meer sluiskolken in storing en/of (groot) onderhoud. Op Main, Neckar en andere kanalen ook trouwens. Ik wens de WSV veel wijsheid, RWS eveneens, opdat men van elkaar leert en verbetert. Wie er wat aan kan doen, veel succes gewenst.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op

Reageer

Iffezheim: stuurvrouw had gedronken, sluiskolk jaar gestremd | Schuttevaer.nl
Vertragingen

Iffezheim: stuurvrouw had gedronken, sluiskolk jaar gestremd

De stuurvrouw die aan het roer zat toen de 110-er La Primavera zaterdag tegen de bovendeur van sluis Iffezheim voer was onder invloed. Dat meldt de gezamenlijke Frans/Duitse Wasserschutzpolizei in Gambsheim vandaag (17 november) in een persbericht. Hoeveel alcohol ze in haar bloed had moet nog worden vastgesteld.

De kapotgevaren sluisdeur Foto EinsatzReport24

‘De op het tijdstip voor de koers van het vrachtschip verantwoordelijke stuurvrouw staat onder ernstige verdenking onder de invloed van alcohol te zijn geweest. Daarom is tegen haar een proces-verbaal wegens het in gevaar brengen van het scheepvaartverkeer opgemaakt’, schrijft de politie. De kwestie kan behalve tot strafvervolging ook leiden tot intrekking van het vaarbewijs, aldus het bericht.

Reservedeur

De La Primavera voer zaterdagmiddag 11 november in de afvaart met flinke snelheid tegen de bovendeur van de rechter sluiskolk van sluis Iffezheim op de Rijn. De 80 ton zware deur is zo beschadigd dat deze in zijn geheel vervangen moet worden. Die klus gaat waarschijnlijk een jaar duren, zegt een vertegenwoordiger van de WSA Oberrhein. Tot die tijd is de kolk gestremd. Er is geen reservedeur beschikbaar. Bouw van een nieuwe gaat meer dan een miljoen euro kosten, is de schatting

WSA

De La Primavera voer zaterdagmiddag 11 november in de afvaart met flinke snelheid tegen de bovendeur van de rechter sluiskolk van sluis Iffezheim op de Rijn.

De scheepvaart op de Bovenrijn zou de komende tijd wel eens grote last kunnen hebben van het feit dat een kolk eruit ligt. Want sinds een paar maanden wordt gewerkt aan de interne kanalen van de andere kolk, Volgens een woordvoerder van de WSA wordt er daarom al een tijd slechts op halve snelheid geschut, wat opgeteld bij de stremming van de andere kolk tot aanmerkelijke vertraging kan leiden.
De La Primavera is ondertussen terug op de thuisbasis Delfzijl. De schipper zegt dat de zaak bij de verzekering ligt en wil verder niet reageren.

Correctie: Dit bericht is vrijdagavond aangepast nu blijkt dat de politie heeft aangegeven dat de stuurvrouw inderdaad onder invloed was. Hoeveel alcohol ze in haar bloed had moet nog worden vastgesteld, zegt de politie na vragen van de redactie van Weekblad Schuttevaer.

Deel dit artikel

Reacties (4)

  • @Versluis, u heeft inhoudelijk gelijk, maar uw toon had wel iets vriendelijker gemogen. Ik had voor ik m’n commentaar gaf even de foto’s geraadpleegd, en ik herinnerde mij een hefdeur aan de benedenzijde, maar dat was een andere hogerop gelegen sluiscomplex Gambsheim in datzelfde kanaal, en de meeste volgende kolken hadden dat ook. Ik had m’n eigen foto’s dus even nog iets beter moeten bestuderen, excuses voor mijn vergissing.
    Die roldeur verklaart ook waarom een keer eerder bij dit sluiscomplex in Iffezheim het gehele kanaalpand was leeggelopen. Kennelijk heeft men er daarna niet van geleerd, anders had men wel een aanvaarbeveiliging geplaatst. Des te kwalijker is het dat infrastructuur zo (onnodig) kwetsbaar is bij behoorlijk grote economische belangen. En waarom moet dan zo’n reparatie meer dan een jaar, en zo’n renovatie zelfs 18 maanden duren? Ik begreep van een recentere reis op de Neckar dat sommige kolken al meerdere jaren lang geheel droog staan, en er tijden lang zelfs niet eens aan gewerkt wordt. Als er dan met de andere kolk ook iets misgaat, zoals ons overkwam in Hirschhorn (defecte hydrauliek slagboom aanvaarkabel benedendeur), geeft dat een vele uren lange stremming. De andere kolk stond droog in renovatie. Wij lagen toen afgeschut opgesloten omdat de benedendeuren pas geopend konden worden, nadat de aanvaarkabel (na reparatie hydrauliek) was opgehaald. Uiteraard heb ik daar foto’s van ;-).
    Zo’n slagboom met aanvaarkabel zou men dus ook bij elk bovenhoofd kunnen plaatsen, toch?
    Schippers moeten hun hydraulisch stuurwerk dubbel uitvoeren en regelmatig laten keuren, geldt voor sluizen dan niet ook zoiets?
    In Nederland hanteert RWS tegenwoordig een “machinerichtlijn”, die soms overdreven streng wordt toegepast, denk aan Waalwijk, waar het niveauverschil en risico gering zijn. Wat in Iffezheim gebeurde, kan dus ook bij de bovensegmentdeur van de nieuwe noordkolk in Eefde. De directomkeerbare motor of keerkoppeling hoeft maar te weigeren in de bovenvoorhaven. Bij openstaande benedendeuren heb je dan een flink probleem, met kans op leeglopen kanaalpand.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Nou bedankt dan. Ach in Gambsheim (volgende sluis)
    is 1 kolk tot Mei 2024 nog buiten gebruik. Na een bescheiden inloop periode gaat kolk 2 voor 18 maanden in revisie..
    Tip voor grote innemrs : Zorgen en verdriet kun je niet verdrinken, ze blijven drijven.

    Don’t drink and drive

    Geplaatst door: J. Teunisse op
  • @Derksen, doe wel eerst je huiswerk voor je ergens op reageer. Iffezheim heeft geen hefdeuren aan de beneden kant maar roldeuren……..

    Geplaatst door: P.Versluis op
  • Misschien overwegen om er gelijk 2 stuks van te laten maken, dat is per saldo relatief goedkoper, en heeft men gelijk een reservedeur zolang er nog geen aanvaarbescherming is aangebracht. Ik mag toch aannemen dat de bovendeuren voor beide kolken nagenoeg identiek zullen zijn? Het is niet de eerste keer dat er aanvaringen en schades aan deze 2 sluiskolken zijn, dus is een reserve deur gezien het grote economische belang toch wel te rechtvaardigen? Gelukkig heeft de benedenzijde een hefdeur, zodat die snel gesloten kon worden om te voorkomen dat het gehele pand zou leeglopen, al schijnt dat ook al eens gebeurd te zijn, had ik vaag begrepen.
    Een andere tijdelijk optie zou kunnen zijn om de bovendeur van de linker kolk (tijdelijk) te verplaatsen naar de rechter kolk, zodat er weer wel met maximale capaciteit genivelleerd kan worden met alle 4 de spoelriolen van zowel bovenhoofd als benedenhoofd van de rechter kolk, juist om nog meer vertragingen te beperken. Dan kan men de linker kolk riolen eerst rustig herstellen, daarna de bovendeur weer van de rechter kolk naar linkerkolk terug verplaatsen, en in de rechter kolk eveneens de 4 spoelriolen voor nivelleren gaan schoonmaken, herstellen en aansmeren tot de nieuwe bovenzakdeur(en) gereed is.
    En als laatste eens gaan nadenken over (verse) bouwtekeningen van alle deuren van alle sluiscomplexen om in toekomstige gevallen sneller nieuwe deuren te kunnen laten maken. Hier is duidelijk te merken dat er een tekort is aan vakmensen die de regie over onderhoud en beheer goed in de gaten houden, juist om bij toenemend verkeer het gebruik en vooral het onderhoud beter te kunnen borgen. De economische belangen zijn nu veel groter dan destijds bij de aanleg en bouw van dat Grand Canal d’Alsace. Ik krijg de indruk dat er bij vele objecten steeds ad hoc en hap snap wordt gewerkt, en minder preventief en vooruitdenkend. Dat was 25 jaar geleden al zo, en nu nog erger. Er is van die 10 sluiscomplexen er altijd wel een of meer sluiskolken in storing en/of (groot) onderhoud. Op Main, Neckar en andere kanalen ook trouwens. Ik wens de WSV veel wijsheid, RWS eveneens, opdat men van elkaar leert en verbetert. Wie er wat aan kan doen, veel succes gewenst.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op

Reageer