Binnenkijken op uniek schip

Pioneering Spirit: De lichten gaan nooit uit op het grootste werkschip ter wereld

Het installeren en verwijderen van jackets en topsides van offshore-platformen, het leggen van pijpleidingen en accommodatie bieden aan meer dan 500 bemanningsleden. Allseas’ Pioneering Spirit is indrukwekkend, niet alleen om te zien, maar vooral om waar het grootste werkschip ter wereld toe in staat is. Het schip ligt voor de winter in de Prinses Alexiahaven in Rotterdam.

Duidelijk te zien: de unieke U-vormige romp van de Pioneering Spirit. Foto's Robin van den Bovenkamp

Het duurt even om vanaf de Tweede Maasvlakte naar de Pioneering Spirit te komen. Wie bij de afmeersteiger van de Futureland Ferry de crewtender pakt, doet er meer dan een kwartier over om bij het schip te komen, dat midden in de haven voor anker ligt. De gigant heeft onlangs een project bij Denemarken afgerond en de jacket en topside geïnstalleerd voor een platform dat deel uitmaakt van het windpark DolWin6. Nu ligt ze tot begin 2023 in Rotterdam om te overwinteren, zegt PR-manager Jeroen Hagelstein.

Altijd aan

Van de maximaal 570 bemanningsleden die op het schip werken, zijn er nu nog zo’n 300 aan boord. ‘Het schip is eigenlijk altijd “aan”. Zelfs als het niet bezig is met projecten’, zegt Hagelstein. ‘Het kost namelijk veel meer energie om het schip uit te schakelen en pas weer op te starten bij projecten.’

De Pioneering Spirit is niet aangesloten op walstroom, omdat de Alexiahaven een tijdelijke afmeerplek is die niet over een aansluiting beschikt. Voor de stroomvoorziening draaien permanent een of meerdere van de negen dieselmotoren aan boord.

Op het helikopterplatfom van de Pioneering Spirit sta je op 55 meter hoogte.

Anekdote

De Pioneering Spirit heeft twee rompen, waardoor een U-vormige inham aan de voorkant ontstaat. Over hoe het schip haar vorm kreeg, weet kapitein Fred Regtop een anekdote te vertellen. Toen eigenaar Edward Heerema tijdens de bouw op de Zuid-Koreaanse DSME-werf een kijkje kwam nemen in het droogdok waarin het schip lag, zag hij dat er aan beide zijden nog ruimte over was. ‘Het schip kan dus breder! Snij het maar doormidden en zet er nog een stuk tussen’, zei Heerema volgens dit verhaal. 

En zo geschiedde. In de productiestraat staat op het tussengelaste stuk van het schip het ‘hart’ van het schip: een metalen kunstwerk, rood en zwart.

Het ‘hart’ van het schip.

Het werkschip werd uiteindelijk 382 meter lang en 124 meter breed. Maar het zijn niet deze afmetingen die ervoor zorgen dat het Allseas-schip het grootste werkschip ter wereld wordt genoemd. ‘Dat is de waterverplaatsing, waarmee de grootte van schepen vaker wordt gemeten op ranglijsten’, aldus Hagelstein. ‘Dit schip heeft een waterverplaatsing van een miljoen ton. En ook de hefcapaciteit maakt haar de grootste.’

Die capaciteit bestaat uit een jacket lift-systeem met een hijsvermogen van 20.000 ton, waarmee de zwaarste stalen frames van platformen op zee in een keer worden verwijderd en geïnstalleerd. Daarnaast is er een topside lift-systeem in de inham, met op dit moment nog een hefvermogen van 48.000 ton.

Om haar werk te doen manoeuvreert het schip als een hoefijzer om de platformconstructie heen en kan door het bewegingscompensatiesysteem in een keer een topside plaatsen of weghalen.

Maar nu ligt in die inham de Oceanic, om te helpen bij het vergroten van de topside lift-capaciteit van de Pioneering Spirit. Het systeem moet binnenkort maar liefst 60.000 ton in een keer kunnen tillen.

De Oceanic ligt in de inham om extra liftcapaciteit te installeren.

Daarnaast staat op het achterschip ook nog een Huisman-kraan met een hijsvermogen van 5000 ton.

Snelheid belangrijk

Dankzij het ontwerp en de enorme hefcapaciteit van het schip kan het relatief snel opereren, met minder voorbereidende werkzaamheden. En dat is belangrijk in deze drukke tijden, aldus de kapitein. ‘Ik moet mijn pensioen iets uitstellen vanwege de drukte en het algehele personeelstekort’, lacht hij. Regtop ziet dat er overal in de maritieme sector personeelstekorten zijn. ‘Maar wij hebben nog het geluk dat dit werk er zo machtig uitziet, waardoor mensen hier graag willen komen. En het schip is zo stabiel, dat je niet eens doorhebt dat je op zee werkt.’

Het ontbreekt de bemanningsleden aan boord aan niks: van karaokeruimte tot bar (waar alleen op zaterdagavond in de haven twee alcoholische drankjes per persoon worden geschonken) tot kantine met een werelds menu.

Allseas is zo overtuigd van de stabiliteit van het schip, dat op de brug een aquarium staat. Dat is ook het geval bij de Solitaire.

Vooral vanaf 2023 zal Allseas hard aan de bak moeten om de vraag vanuit de gas- en oliesector bij te houden. ‘Door de hoge olieprijs en grote energievraag investeren oliemaatschappijen veel in nieuwe ontwikkelingen. Ook de kleinere bedrijven willen nu hard aan hun infrastructuur werken.’

De ultieme stabiliteitstest op de brug: een gevuld aquarium.

De Pioneering Spirit werkte vanaf 2019 aan de aanleg van de 2500 kilometer lange Nord Stream 2-gaspijpleiding. ‘Vanaf het begin wisten we dat er Amerikaanse sancties boven ons hoofd hingen’, aldus Hagelstein. ‘En toen we nog 130 kilometer pijplijn te leggen hadden, gingen die sancties in en moesten we stoppen. Maar de klant heeft ons betaald voor alle aangelegde kilometers.’

Pijpleidingen bestaan uit pijpstukken van 12 meter die in de productiestraat aan boord aan elkaar worden gelast om vervolgens geleidelijk op de zeebodem te leggen.

De pijpenfabriek aan boord, met linksboven een ‘double-jointed’ pipe van 24 meter.

Naast al het werk dat Allseas doet met de Pioneering Spirit, is het concern ook bezig met het verzamelen van diepzee-mangaanknollen in de Stille Oceaan. ‘Momenteel testen we tussen Mexico en Hawaii de functionaliteit en productiecapaciteit van alle onderdelen van ons systeem.’

Het systeem bestaat uit een voertuig dat over de zeebodem rijdt en de mangaanknollen opraapt, een verticaal transportsysteem dat de knollen naar de oppervlakte brengt en een schip, de Hidden Gem, waar de knollen verzameld worden voor transport naar de kust. Sinds begin deze maand voert Allseas productieproeven uit. ‘Dan kijken we of we gedurende 24 uur 40 ton mangaanknollen per uur kunnen oprapen in het gebied.’

Op de brug van het schip. Rechtsboven de kapitein Fred Regtop. Foto René Quist

Lees ook:

Allseas-eigenaar Edward Heerema stopt, zoon Pieter neemt rol over

Sleipnir vestigt wereldrecord met hijs van 17.000 ton op zee

Pioneering Spirit: De lichten gaan nooit uit op het grootste werkschip ter wereld | Schuttevaer.nl
Binnenkijken op uniek schip

Pioneering Spirit: De lichten gaan nooit uit op het grootste werkschip ter wereld

Het installeren en verwijderen van jackets en topsides van offshore-platformen, het leggen van pijpleidingen en accommodatie bieden aan meer dan 500 bemanningsleden. Allseas’ Pioneering Spirit is indrukwekkend, niet alleen om te zien, maar vooral om waar het grootste werkschip ter wereld toe in staat is. Het schip ligt voor de winter in de Prinses Alexiahaven in Rotterdam.

Duidelijk te zien: de unieke U-vormige romp van de Pioneering Spirit. Foto's Robin van den Bovenkamp

Het duurt even om vanaf de Tweede Maasvlakte naar de Pioneering Spirit te komen. Wie bij de afmeersteiger van de Futureland Ferry de crewtender pakt, doet er meer dan een kwartier over om bij het schip te komen, dat midden in de haven voor anker ligt. De gigant heeft onlangs een project bij Denemarken afgerond en de jacket en topside geïnstalleerd voor een platform dat deel uitmaakt van het windpark DolWin6. Nu ligt ze tot begin 2023 in Rotterdam om te overwinteren, zegt PR-manager Jeroen Hagelstein.

Altijd aan

Van de maximaal 570 bemanningsleden die op het schip werken, zijn er nu nog zo’n 300 aan boord. ‘Het schip is eigenlijk altijd “aan”. Zelfs als het niet bezig is met projecten’, zegt Hagelstein. ‘Het kost namelijk veel meer energie om het schip uit te schakelen en pas weer op te starten bij projecten.’

De Pioneering Spirit is niet aangesloten op walstroom, omdat de Alexiahaven een tijdelijke afmeerplek is die niet over een aansluiting beschikt. Voor de stroomvoorziening draaien permanent een of meerdere van de negen dieselmotoren aan boord.

Op het helikopterplatfom van de Pioneering Spirit sta je op 55 meter hoogte.

Anekdote

De Pioneering Spirit heeft twee rompen, waardoor een U-vormige inham aan de voorkant ontstaat. Over hoe het schip haar vorm kreeg, weet kapitein Fred Regtop een anekdote te vertellen. Toen eigenaar Edward Heerema tijdens de bouw op de Zuid-Koreaanse DSME-werf een kijkje kwam nemen in het droogdok waarin het schip lag, zag hij dat er aan beide zijden nog ruimte over was. ‘Het schip kan dus breder! Snij het maar doormidden en zet er nog een stuk tussen’, zei Heerema volgens dit verhaal. 

En zo geschiedde. In de productiestraat staat op het tussengelaste stuk van het schip het ‘hart’ van het schip: een metalen kunstwerk, rood en zwart.

Het ‘hart’ van het schip.

Het werkschip werd uiteindelijk 382 meter lang en 124 meter breed. Maar het zijn niet deze afmetingen die ervoor zorgen dat het Allseas-schip het grootste werkschip ter wereld wordt genoemd. ‘Dat is de waterverplaatsing, waarmee de grootte van schepen vaker wordt gemeten op ranglijsten’, aldus Hagelstein. ‘Dit schip heeft een waterverplaatsing van een miljoen ton. En ook de hefcapaciteit maakt haar de grootste.’

Die capaciteit bestaat uit een jacket lift-systeem met een hijsvermogen van 20.000 ton, waarmee de zwaarste stalen frames van platformen op zee in een keer worden verwijderd en geïnstalleerd. Daarnaast is er een topside lift-systeem in de inham, met op dit moment nog een hefvermogen van 48.000 ton.

Om haar werk te doen manoeuvreert het schip als een hoefijzer om de platformconstructie heen en kan door het bewegingscompensatiesysteem in een keer een topside plaatsen of weghalen.

Maar nu ligt in die inham de Oceanic, om te helpen bij het vergroten van de topside lift-capaciteit van de Pioneering Spirit. Het systeem moet binnenkort maar liefst 60.000 ton in een keer kunnen tillen.

De Oceanic ligt in de inham om extra liftcapaciteit te installeren.

Daarnaast staat op het achterschip ook nog een Huisman-kraan met een hijsvermogen van 5000 ton.

Snelheid belangrijk

Dankzij het ontwerp en de enorme hefcapaciteit van het schip kan het relatief snel opereren, met minder voorbereidende werkzaamheden. En dat is belangrijk in deze drukke tijden, aldus de kapitein. ‘Ik moet mijn pensioen iets uitstellen vanwege de drukte en het algehele personeelstekort’, lacht hij. Regtop ziet dat er overal in de maritieme sector personeelstekorten zijn. ‘Maar wij hebben nog het geluk dat dit werk er zo machtig uitziet, waardoor mensen hier graag willen komen. En het schip is zo stabiel, dat je niet eens doorhebt dat je op zee werkt.’

Het ontbreekt de bemanningsleden aan boord aan niks: van karaokeruimte tot bar (waar alleen op zaterdagavond in de haven twee alcoholische drankjes per persoon worden geschonken) tot kantine met een werelds menu.

Allseas is zo overtuigd van de stabiliteit van het schip, dat op de brug een aquarium staat. Dat is ook het geval bij de Solitaire.

Vooral vanaf 2023 zal Allseas hard aan de bak moeten om de vraag vanuit de gas- en oliesector bij te houden. ‘Door de hoge olieprijs en grote energievraag investeren oliemaatschappijen veel in nieuwe ontwikkelingen. Ook de kleinere bedrijven willen nu hard aan hun infrastructuur werken.’

De ultieme stabiliteitstest op de brug: een gevuld aquarium.

De Pioneering Spirit werkte vanaf 2019 aan de aanleg van de 2500 kilometer lange Nord Stream 2-gaspijpleiding. ‘Vanaf het begin wisten we dat er Amerikaanse sancties boven ons hoofd hingen’, aldus Hagelstein. ‘En toen we nog 130 kilometer pijplijn te leggen hadden, gingen die sancties in en moesten we stoppen. Maar de klant heeft ons betaald voor alle aangelegde kilometers.’

Pijpleidingen bestaan uit pijpstukken van 12 meter die in de productiestraat aan boord aan elkaar worden gelast om vervolgens geleidelijk op de zeebodem te leggen.

De pijpenfabriek aan boord, met linksboven een ‘double-jointed’ pipe van 24 meter.

Naast al het werk dat Allseas doet met de Pioneering Spirit, is het concern ook bezig met het verzamelen van diepzee-mangaanknollen in de Stille Oceaan. ‘Momenteel testen we tussen Mexico en Hawaii de functionaliteit en productiecapaciteit van alle onderdelen van ons systeem.’

Het systeem bestaat uit een voertuig dat over de zeebodem rijdt en de mangaanknollen opraapt, een verticaal transportsysteem dat de knollen naar de oppervlakte brengt en een schip, de Hidden Gem, waar de knollen verzameld worden voor transport naar de kust. Sinds begin deze maand voert Allseas productieproeven uit. ‘Dan kijken we of we gedurende 24 uur 40 ton mangaanknollen per uur kunnen oprapen in het gebied.’

Op de brug van het schip. Rechtsboven de kapitein Fred Regtop. Foto René Quist

Lees ook:

Allseas-eigenaar Edward Heerema stopt, zoon Pieter neemt rol over

Sleipnir vestigt wereldrecord met hijs van 17.000 ton op zee