Faillissement CV’s IJssel Trader en Schelde Trader

Reider Shipping BV in Winschoten maakt heeft bekendgemaakt dat 25 juni het faillissement is uitgesproken van Scheepvaartbedrijf ms IJssel Trader CV en Scheepvaartbedrijf ms Schelde Trader CV. Ook de beherend vennoten IJssel Trader Beheer BV en Schelde Trader Beheer BV zijn failliet verklaard.

‘Het faillissement is door de rederij zelf aangevraagd maar komt onverwacht omdat de rederij op verzoek van de financierende bank (de HSH Nordbank in Hamburg) een reddingsplan voor de schepen had gemaakt en het proces van herstructurering zich in de afrondende fase bevond’, stelt Reider Shipping in een persbericht.

De ms IJssel Trader en ms Schelde Trader zijn in 2003 gekocht met behulp van de inbreng van commanditair kapitaal via zogeheten Scheeps CV-constructies. De participanten konden deelnemen met een minimale inleg van 15.000 euro. Destijds is  in totaal voor beide schepen 9,6 miljoen euro aan commanditair kapitaal bijeengebracht.

Volgens Reider Shipping heeft de rederij eind april een herstructureringsplan besproken met de participanten besproken en is toen een voorwaardelijk besluit genomen om door te gaan met de herstructurering. ‘De eis van de bank was, dat de rederij uiteindelijk tenminste 75% van het commanditair kapitaal per scheepvaartbedrijf zou verkrijgen. In aanvulling op de participantenvergadering zijn nog vier informatiebijeenkomsten georganiseerd. Wanneer het percentage van 75% zou worden gerealiseerd, was de bank bereid een nieuwe lening te verstrekken, waarmee de continuïteit van de schepen gewaarborgd zou zijn.

‘In de afgelopen periode heeft een groot aantal participanten gehoor gegeven aan het verzoek mee te werken. Voor de Schelde Trader is goedkeuring verkregen van circa 64% van het totaal aantal participaties, voor de IJssel zat dit percentage zelfs al op circa 73%. Desondanks heeft de HSH Nordbank ons 24 juni laten weten geen verdere financiering voor de ms IJssel Trader en de ms Schelde Trader te willen verstrekken.’

Het vermogensverlies voor de participanten als gevolg van deze faillissementen bedraagt in totaal zo’n 5,5 miljoen euro. Voor de IJssel Trader en Schelde Trader staat dit jaar groot onderhoud gepland. Om te blijven voldoen aan de klasse-eisen moeten beide schepen worden gedokt. Het tweetal is eind mei in Azië door de charteraars teruggeleverd. De planning was aansluitend de dokking uit te voeren. Na de dokking zouden de schepen worden aangeleverd voor goede charters in het Caribisch Gebied.

‘Wij betreuren dit enorme verlies voor alle betrokkenen ten zeerste. Onze inspanningen van intensief overleg en afstemming met de bank gedurende de afgelopen maanden hebben helaas niet het gewenste resultaat opgeleverd. De directie vindt het onvoorstelbaar dat door het faillissement het zicht op enig toekomstperspectief is weggenomen. Wij zijn dan ook erg teleurgesteld over de handelwijze van de bank.’

Voor het eveneens door de HSH Nordbank gefinancierde zusterschip de ms Waal Trader werd in september 2012 al faillissement aangevraagd. Als curator is aangesteld de heer Eshuis van Trip Advocaten in Groningen.

Faillissement CV’s IJssel Trader en Schelde Trader | Schuttevaer.nl

Faillissement CV’s IJssel Trader en Schelde Trader

Reider Shipping BV in Winschoten maakt heeft bekendgemaakt dat 25 juni het faillissement is uitgesproken van Scheepvaartbedrijf ms IJssel Trader CV en Scheepvaartbedrijf ms Schelde Trader CV. Ook de beherend vennoten IJssel Trader Beheer BV en Schelde Trader Beheer BV zijn failliet verklaard.

‘Het faillissement is door de rederij zelf aangevraagd maar komt onverwacht omdat de rederij op verzoek van de financierende bank (de HSH Nordbank in Hamburg) een reddingsplan voor de schepen had gemaakt en het proces van herstructurering zich in de afrondende fase bevond’, stelt Reider Shipping in een persbericht.

De ms IJssel Trader en ms Schelde Trader zijn in 2003 gekocht met behulp van de inbreng van commanditair kapitaal via zogeheten Scheeps CV-constructies. De participanten konden deelnemen met een minimale inleg van 15.000 euro. Destijds is  in totaal voor beide schepen 9,6 miljoen euro aan commanditair kapitaal bijeengebracht.

Volgens Reider Shipping heeft de rederij eind april een herstructureringsplan besproken met de participanten besproken en is toen een voorwaardelijk besluit genomen om door te gaan met de herstructurering. ‘De eis van de bank was, dat de rederij uiteindelijk tenminste 75% van het commanditair kapitaal per scheepvaartbedrijf zou verkrijgen. In aanvulling op de participantenvergadering zijn nog vier informatiebijeenkomsten georganiseerd. Wanneer het percentage van 75% zou worden gerealiseerd, was de bank bereid een nieuwe lening te verstrekken, waarmee de continuïteit van de schepen gewaarborgd zou zijn.

‘In de afgelopen periode heeft een groot aantal participanten gehoor gegeven aan het verzoek mee te werken. Voor de Schelde Trader is goedkeuring verkregen van circa 64% van het totaal aantal participaties, voor de IJssel zat dit percentage zelfs al op circa 73%. Desondanks heeft de HSH Nordbank ons 24 juni laten weten geen verdere financiering voor de ms IJssel Trader en de ms Schelde Trader te willen verstrekken.’

Het vermogensverlies voor de participanten als gevolg van deze faillissementen bedraagt in totaal zo’n 5,5 miljoen euro. Voor de IJssel Trader en Schelde Trader staat dit jaar groot onderhoud gepland. Om te blijven voldoen aan de klasse-eisen moeten beide schepen worden gedokt. Het tweetal is eind mei in Azië door de charteraars teruggeleverd. De planning was aansluitend de dokking uit te voeren. Na de dokking zouden de schepen worden aangeleverd voor goede charters in het Caribisch Gebied.

‘Wij betreuren dit enorme verlies voor alle betrokkenen ten zeerste. Onze inspanningen van intensief overleg en afstemming met de bank gedurende de afgelopen maanden hebben helaas niet het gewenste resultaat opgeleverd. De directie vindt het onvoorstelbaar dat door het faillissement het zicht op enig toekomstperspectief is weggenomen. Wij zijn dan ook erg teleurgesteld over de handelwijze van de bank.’

Voor het eveneens door de HSH Nordbank gefinancierde zusterschip de ms Waal Trader werd in september 2012 al faillissement aangevraagd. Als curator is aangesteld de heer Eshuis van Trip Advocaten in Groningen.