Tweede krachtpatser voor Heerema

In de Spaanse havenstad Vigo is de tweede zeesleper gedoopt die Heerema Marine Contractors (HMC) bij Astilleros Armon heeft laten bouwen. De sleper heeft de naam Kolga gekregen en is een zusterschip van de Bylgia die medio dit jaar al door deze Spaanse werf is opgeleverd.

Beide zusjes kunnen met hun trekkracht van zo’n 200 ton als echte krachtpatsers worden beschouwd. De 72 meter lange en 18 meter brede trekpaarden kunnen sleep-, bevoorradings- en ankerwerk verrichten. Voor dit laatste zijn de ankerlieren zodanig uitgevoerd dat er zelfs ankerwerk mee kan worden gedaan in een waterdiepte van 1500 meter. Dit laatste is veelal het geval voor de grote kraanschepen van HMC die steeds vaker installatiewerk in heel diep water moeten uitvoeren. Bijzonder aan het duo is verder hun grote bunkercapaciteit van 2500 kubieke meter. Hiermee kan in één ruk van Rotterdam naar Kaapstad worden gevaren. Verder zijn beide zeeslepers voorzien van intrekbare schroeven en een klasse 2 dynamisch positioneringssysteem.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Tweede krachtpatser voor Heerema | Schuttevaer.nl

Tweede krachtpatser voor Heerema

In de Spaanse havenstad Vigo is de tweede zeesleper gedoopt die Heerema Marine Contractors (HMC) bij Astilleros Armon heeft laten bouwen. De sleper heeft de naam Kolga gekregen en is een zusterschip van de Bylgia die medio dit jaar al door deze Spaanse werf is opgeleverd.

Beide zusjes kunnen met hun trekkracht van zo’n 200 ton als echte krachtpatsers worden beschouwd. De 72 meter lange en 18 meter brede trekpaarden kunnen sleep-, bevoorradings- en ankerwerk verrichten. Voor dit laatste zijn de ankerlieren zodanig uitgevoerd dat er zelfs ankerwerk mee kan worden gedaan in een waterdiepte van 1500 meter. Dit laatste is veelal het geval voor de grote kraanschepen van HMC die steeds vaker installatiewerk in heel diep water moeten uitvoeren. Bijzonder aan het duo is verder hun grote bunkercapaciteit van 2500 kubieke meter. Hiermee kan in één ruk van Rotterdam naar Kaapstad worden gevaren. Verder zijn beide zeeslepers voorzien van intrekbare schroeven en een klasse 2 dynamisch positioneringssysteem.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer