Future Proof Shipping

Na eerste waterstofschip legt Future Proof Shipping nu bal bij de verlader: ‘Stap in’

Het eerste emissieloze binnenvaartschip, het eerste binnenvaartschip op waterstof, het eerste A0-emissielabel. Voor de Rotterdamse rederij Future Proof Shipping was 2023 een jaar van eersten. Als het aan CEO Richard Klatten ligt, blijft het daar niet bij en vaart in 2030 ook nummer 30 op waterstof. Daarvoor legt hij de bal nadrukkelijk bij de verlader. ‘Wij hebben financiers, het geld is er, de techniek is er. Stap in.’

Benieuwd naar het hele verhaal? Download hier het Schuttevaer Kerstmagazine voor deze – en nog veel meer – mooie artikelen.

JBA2351 Richard Klatten CEO FPS
Future Proof Shipping CEO Richard Klatten: ‘Als de ambitie wegvalt in Den Haag, liggen we zo 5 tot 10 jaar achter’. Foto's Future Proof Shipping

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (7)

  • Als de Akte van Mannheim geschrapt wordt op gebied van accijnsvrije gasolie dan zou dat het milieu niks helpen omdat de schone binnenvaart dan ineens dubbel zo duur wordt. Schippers kunnen niet de klap opvangen van die verhoging. Terwijl de binnenvaart nu al een van de schonere transportmodaliteiten is, wordt die dan gewoon de nek omgedraaid uit naam van het milieubeleid.
    En het verhaal dat die accijns dan in een investeringsfonds wordt gestopt om daarmee de binnenvaart te vergroenen is ook niet haalbaar. Dat is lood om oud ijzer toch. En belastingen die omhoog gaan vinden vaak niet meer de weg terug naar de doelgroep waarvoor deze bedacht is.

    Kortom: laat de binnenvaart zo aantrekkelijk mogelijk en zorg dat je stimuleert zonder te dreigen met sancties. Subsidie op nieuwe motoren en zorgen dat die kosten te dragen zijn voor ondernemers. Een bedrijf als FPS kan dat goed zeggen met meerdere grote schepen, maar de particuliere schippers met een kleiner schip duwen ze voor de bus met dit soort uitspraken.

    Geplaatst door: L.J.A. Bosman op
  • Het is een hardnekkig misverstand dat varen op waterstof emissieloos is. Voor het maken van waterstof is veel electriciteit nodig. Vrijwel zeker is de gebruikte electriciteit niet geheel “groen” en worden daarvoor nog fossiele brandstoffen voor gebruikt. Overigens geldt hetzelfde voor electrische auto’s. En maar adverteren dat er emissieloos gereden en gevaren wordt…. Zolang er voor electriciteit nog fossiele bronnen gebruikt worden is varen of rijden op waterstof of electriciteit niet emissieloos. Het punt is nog ver weg dat alle electriciteit “groen” is.

    Geplaatst door: fvanderkruk op
  • Beste heer van der Hoeven,
    bij alle waterstanden wordt iedere EU ingezetene geacht de wet te kennen en toe te passen. Op de 1e foto was de 1 van H2 Barge 1 opengewerkt zeer slecht leesbaar, en het ENI in rood. Latere foto in licht geel/groen, maar de wet schrijft heel duidelijk zwart/wit of omgekeerd voor. Hij mag blij zijn dat ik hem hierop attendeer. Als ie een BOA met een slecht humeur treft, moet ie niet raar opkijken als ie er een bekeuring voor krijgt. Met zijn uitspraak over emissies kun je een reactie als de mijne verwachten. Men kan het beter van mij vernemen dan van een boa plus prent erbij.
    En wat betreft die roeiboot. Er bestaan al decennia lang electrische buitenboord motoren. Mijn broer heeft er zelfs drie. Die losse accu’s daarvoor kan men gewoon onder het varen opladen vanuit hun eigen boordnet. Dus die benzine motor met die benzine jerrycan was helemaal niet nodig geweest, en als er foto’s voor promotie materiaal gemaakt moeten worden, dan haal je zulke “storende” items toch eerst even weg? Niet over nagedacht dus.
    Er bestaan inderdaad al personenauto’s op H2, maar ook zeer vele 100 % electrische. Op die H2 Barge 1 zouden fossiele auto’s niet voor mogen komen, zelfs niet van een monteur die een stuk meevaart. Het gaat immers om het totaalplaatje en diens uitstraling als innovatieve vooroploper.
    De trein rijdt in Nederland grotendeels op windstroom, en hier in Arnhem rijden er electrische trolleybussen. Zelfs de dieselbussen zijn allemaal omgebouwd naar CNG, veel schoner. Zelf rij ik op GTL met 1 Liter op 28 km in mijn zeer kleine 24 jaar oude dieselautootje met reeds 488.000 km op de klok. Ik wens later liever H2 dan zware accu’s.
    Misschien nog even een tip voor u. Omdat ik moeizaam berichten kan typen en vooral lezen met maar slechts een 80 % oog, doe ik dat eerst in concept in een simpele teksteditor en herstel vervolgens alle typefouten in meerdere pogingen. Daarna copie”eer ik dat stuk herstelde tekst met knippen (Ctrl C) en plakken (Ctrl V) in het invulveld van Schuttevaer, gaat fantastisch. Daar worden de typefouten zelfs nog rood onderstreept, zodat je ze kunt herstellen voor je op “plaats reactie” clickt. En ik heb voor de zekerheid dan ook steeds een copie voor mij zelf lokaal op disk staan, altijd handig. Soms hergebruik ik delen daarvan. Doe er uw voordeel mee.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Beste heer Derksen,
    Is dat niet een beetje spijkers op laagwater zoeken?
    Iemand dacht ik bestel letters in de firmakleur. En een goedgekeurde roeiboot met een brandstofcel is er nog niet. Riemen.?? En personeel in tijd van krapte? Enkel een auto op H2? Of zonder auto? Trein
    en bus mag niet, ook fossiel… Fietsen? Gun de pioniers hun kans!

    Geplaatst door: adrivdhoeven@outlook.com op
  • Beste heer Derksen,
    Is dat niet een beetje spijkers op laagwater zoeken?
    Iemand dacht ik bestel letters in de formateur. En een goedgekeurde roeiboot met een brandstofcel is er nog niet. Riemen.?? En personeel in tijd van krapte? Enkel een auto op H2? Of zonder auto? Trein en bus mag niet, ook fossiel…

    Geplaatst door: adrivdhoeven@outlook.com op
  • Beste heer Derksen,
    Is dat niet een beetje spijkers op laagwater zoeken?
    Iemand dacht ik bestel letters in de formateur. En een goedgekeurde roeiboot met een brandstofcel is er nog niet. Riemen.?? En personeel in tijd van krapte? Enkel een auto op H2? Of zonder auto? Trein en bis mag niet

    Geplaatst door: adrivdhoeven@outlook.com op
  • Beste heer Klatten, Volgens mij is de H2Barge 1 strikt gesproken geen emissieloos schip. Er staat een bijboot met benzine buitenboord motor op het roefdek met een rode kunststof jerrycan benzine er naast en ook nog twee auto’s die waarschijnlijk een fossiele motor en brandstof in hun tanks hebben (althans een zeker), zie laatste foto.
    En wat zit er in die losse 1m3 HDPE tank op het roefdek aan stuurboord (2e foto)?
    Ook de bemanning aan boord of aan wal stoot CO2 uit. Er is pas sprake van een volledig emissieloos schip indien het 100 % automatisch zelfstandig vaart zonder dat daar een mens, dier of plant aan te pas komt. Dus ook geen mensen in een op afstand bediende locatie. Denk aan die automatische varende veerbootjes in Stockholm die afstoppen bij voorlangs kruisende vaart. Ja zelfs planten (in de woning) stoten (’s nachts) CO2 uit ;-). Ook de verwerking van alle afvalstoffen (zowel bedrijfsmatig als woninggebonden) die vrijkomen dient dan emissieloos te zijn. Denk aan de opvang van te verwijderen verouderde verflagen (schuren) en overige verbruiksmaterialen. Het wegverkeer kan dus nooit emissieloos worden zolang er banden en remblokken en remschoenen gebruikt worden die fijn stof afgeven, ook al rijden ze electrisch of op waterstof.
    Overigens heeft de CvO-keurder bij dit schip zijn werk ook niet goed gedaan, want de vermelding van het ENI op het achterchip voldoet niet aan de wet volgens ES-TRIN, BPR en RPR, dat contrasterende kleuren in de juiste afmetingen voorschrijft. Het lijkt mij slim om dat snel in orde te maken, voordat een BOA kans ziet daarvoor de (zet-)schipper te gaan bekeuren. Formeel mag je namelijk niet eens aanstalten maken om te gaan varen als je schip niet 100 % aan de wet voldoet. In de praktijk komt men daar wel regelmatig mee weg. Echter camera’s langs de vaarweg, op sluizen, bruggen en aan drones signaleren zulke tekortkomingen ook, en dan is een bekeuring op afstand achteraf ook gewoon mogelijk, dan bent u bij deze ge”informeerd. Kortom, er is nog werk aan de winkel ;-).
    Uiteraard wens ik u veel succes met het overtuigen van klanten en verladers om zoveel mogelijk fossiel vrij vervoer te gaan gebruiken en promoten.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op

Reageer

Na eerste waterstofschip legt Future Proof Shipping nu bal bij de verlader: ‘Stap in’ | Schuttevaer.nl
Future Proof Shipping

Na eerste waterstofschip legt Future Proof Shipping nu bal bij de verlader: ‘Stap in’

Het eerste emissieloze binnenvaartschip, het eerste binnenvaartschip op waterstof, het eerste A0-emissielabel. Voor de Rotterdamse rederij Future Proof Shipping was 2023 een jaar van eersten. Als het aan CEO Richard Klatten ligt, blijft het daar niet bij en vaart in 2030 ook nummer 30 op waterstof. Daarvoor legt hij de bal nadrukkelijk bij de verlader. ‘Wij hebben financiers, het geld is er, de techniek is er. Stap in.’

Benieuwd naar het hele verhaal? Download hier het Schuttevaer Kerstmagazine voor deze – en nog veel meer – mooie artikelen.

JBA2351 Richard Klatten CEO FPS
Future Proof Shipping CEO Richard Klatten: ‘Als de ambitie wegvalt in Den Haag, liggen we zo 5 tot 10 jaar achter’. Foto's Future Proof Shipping

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (7)

  • Als de Akte van Mannheim geschrapt wordt op gebied van accijnsvrije gasolie dan zou dat het milieu niks helpen omdat de schone binnenvaart dan ineens dubbel zo duur wordt. Schippers kunnen niet de klap opvangen van die verhoging. Terwijl de binnenvaart nu al een van de schonere transportmodaliteiten is, wordt die dan gewoon de nek omgedraaid uit naam van het milieubeleid.
    En het verhaal dat die accijns dan in een investeringsfonds wordt gestopt om daarmee de binnenvaart te vergroenen is ook niet haalbaar. Dat is lood om oud ijzer toch. En belastingen die omhoog gaan vinden vaak niet meer de weg terug naar de doelgroep waarvoor deze bedacht is.

    Kortom: laat de binnenvaart zo aantrekkelijk mogelijk en zorg dat je stimuleert zonder te dreigen met sancties. Subsidie op nieuwe motoren en zorgen dat die kosten te dragen zijn voor ondernemers. Een bedrijf als FPS kan dat goed zeggen met meerdere grote schepen, maar de particuliere schippers met een kleiner schip duwen ze voor de bus met dit soort uitspraken.

    Geplaatst door: L.J.A. Bosman op
  • Het is een hardnekkig misverstand dat varen op waterstof emissieloos is. Voor het maken van waterstof is veel electriciteit nodig. Vrijwel zeker is de gebruikte electriciteit niet geheel “groen” en worden daarvoor nog fossiele brandstoffen voor gebruikt. Overigens geldt hetzelfde voor electrische auto’s. En maar adverteren dat er emissieloos gereden en gevaren wordt…. Zolang er voor electriciteit nog fossiele bronnen gebruikt worden is varen of rijden op waterstof of electriciteit niet emissieloos. Het punt is nog ver weg dat alle electriciteit “groen” is.

    Geplaatst door: fvanderkruk op
  • Beste heer van der Hoeven,
    bij alle waterstanden wordt iedere EU ingezetene geacht de wet te kennen en toe te passen. Op de 1e foto was de 1 van H2 Barge 1 opengewerkt zeer slecht leesbaar, en het ENI in rood. Latere foto in licht geel/groen, maar de wet schrijft heel duidelijk zwart/wit of omgekeerd voor. Hij mag blij zijn dat ik hem hierop attendeer. Als ie een BOA met een slecht humeur treft, moet ie niet raar opkijken als ie er een bekeuring voor krijgt. Met zijn uitspraak over emissies kun je een reactie als de mijne verwachten. Men kan het beter van mij vernemen dan van een boa plus prent erbij.
    En wat betreft die roeiboot. Er bestaan al decennia lang electrische buitenboord motoren. Mijn broer heeft er zelfs drie. Die losse accu’s daarvoor kan men gewoon onder het varen opladen vanuit hun eigen boordnet. Dus die benzine motor met die benzine jerrycan was helemaal niet nodig geweest, en als er foto’s voor promotie materiaal gemaakt moeten worden, dan haal je zulke “storende” items toch eerst even weg? Niet over nagedacht dus.
    Er bestaan inderdaad al personenauto’s op H2, maar ook zeer vele 100 % electrische. Op die H2 Barge 1 zouden fossiele auto’s niet voor mogen komen, zelfs niet van een monteur die een stuk meevaart. Het gaat immers om het totaalplaatje en diens uitstraling als innovatieve vooroploper.
    De trein rijdt in Nederland grotendeels op windstroom, en hier in Arnhem rijden er electrische trolleybussen. Zelfs de dieselbussen zijn allemaal omgebouwd naar CNG, veel schoner. Zelf rij ik op GTL met 1 Liter op 28 km in mijn zeer kleine 24 jaar oude dieselautootje met reeds 488.000 km op de klok. Ik wens later liever H2 dan zware accu’s.
    Misschien nog even een tip voor u. Omdat ik moeizaam berichten kan typen en vooral lezen met maar slechts een 80 % oog, doe ik dat eerst in concept in een simpele teksteditor en herstel vervolgens alle typefouten in meerdere pogingen. Daarna copie”eer ik dat stuk herstelde tekst met knippen (Ctrl C) en plakken (Ctrl V) in het invulveld van Schuttevaer, gaat fantastisch. Daar worden de typefouten zelfs nog rood onderstreept, zodat je ze kunt herstellen voor je op “plaats reactie” clickt. En ik heb voor de zekerheid dan ook steeds een copie voor mij zelf lokaal op disk staan, altijd handig. Soms hergebruik ik delen daarvan. Doe er uw voordeel mee.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Beste heer Derksen,
    Is dat niet een beetje spijkers op laagwater zoeken?
    Iemand dacht ik bestel letters in de firmakleur. En een goedgekeurde roeiboot met een brandstofcel is er nog niet. Riemen.?? En personeel in tijd van krapte? Enkel een auto op H2? Of zonder auto? Trein
    en bus mag niet, ook fossiel… Fietsen? Gun de pioniers hun kans!

    Geplaatst door: adrivdhoeven@outlook.com op
  • Beste heer Derksen,
    Is dat niet een beetje spijkers op laagwater zoeken?
    Iemand dacht ik bestel letters in de formateur. En een goedgekeurde roeiboot met een brandstofcel is er nog niet. Riemen.?? En personeel in tijd van krapte? Enkel een auto op H2? Of zonder auto? Trein en bus mag niet, ook fossiel…

    Geplaatst door: adrivdhoeven@outlook.com op
  • Beste heer Derksen,
    Is dat niet een beetje spijkers op laagwater zoeken?
    Iemand dacht ik bestel letters in de formateur. En een goedgekeurde roeiboot met een brandstofcel is er nog niet. Riemen.?? En personeel in tijd van krapte? Enkel een auto op H2? Of zonder auto? Trein en bis mag niet

    Geplaatst door: adrivdhoeven@outlook.com op
  • Beste heer Klatten, Volgens mij is de H2Barge 1 strikt gesproken geen emissieloos schip. Er staat een bijboot met benzine buitenboord motor op het roefdek met een rode kunststof jerrycan benzine er naast en ook nog twee auto’s die waarschijnlijk een fossiele motor en brandstof in hun tanks hebben (althans een zeker), zie laatste foto.
    En wat zit er in die losse 1m3 HDPE tank op het roefdek aan stuurboord (2e foto)?
    Ook de bemanning aan boord of aan wal stoot CO2 uit. Er is pas sprake van een volledig emissieloos schip indien het 100 % automatisch zelfstandig vaart zonder dat daar een mens, dier of plant aan te pas komt. Dus ook geen mensen in een op afstand bediende locatie. Denk aan die automatische varende veerbootjes in Stockholm die afstoppen bij voorlangs kruisende vaart. Ja zelfs planten (in de woning) stoten (’s nachts) CO2 uit ;-). Ook de verwerking van alle afvalstoffen (zowel bedrijfsmatig als woninggebonden) die vrijkomen dient dan emissieloos te zijn. Denk aan de opvang van te verwijderen verouderde verflagen (schuren) en overige verbruiksmaterialen. Het wegverkeer kan dus nooit emissieloos worden zolang er banden en remblokken en remschoenen gebruikt worden die fijn stof afgeven, ook al rijden ze electrisch of op waterstof.
    Overigens heeft de CvO-keurder bij dit schip zijn werk ook niet goed gedaan, want de vermelding van het ENI op het achterchip voldoet niet aan de wet volgens ES-TRIN, BPR en RPR, dat contrasterende kleuren in de juiste afmetingen voorschrijft. Het lijkt mij slim om dat snel in orde te maken, voordat een BOA kans ziet daarvoor de (zet-)schipper te gaan bekeuren. Formeel mag je namelijk niet eens aanstalten maken om te gaan varen als je schip niet 100 % aan de wet voldoet. In de praktijk komt men daar wel regelmatig mee weg. Echter camera’s langs de vaarweg, op sluizen, bruggen en aan drones signaleren zulke tekortkomingen ook, en dan is een bekeuring op afstand achteraf ook gewoon mogelijk, dan bent u bij deze ge”informeerd. Kortom, er is nog werk aan de winkel ;-).
    Uiteraard wens ik u veel succes met het overtuigen van klanten en verladers om zoveel mogelijk fossiel vrij vervoer te gaan gebruiken en promoten.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op

Reageer