Door de aanvaring zijn er drie containers overboord geslagen. Vermoedelijk gaat het om een lege container. HEBO is onderweg om de containers te bergen. Het scheepvaartverkeer wordt gereguleerd. ‘Dat betekent dat schepen er wel langs kunnen’, licht Schellekens toe.
In overleg met de havenmeester wordt gekeken hoe het schip weer losgemaakt kan worden. ‘Maar meestal is het zo dat als het water bij eb weer gaat zakken, een schip vanzelf los komt’, zegt Schellekens.
Omwonenden laten aan Rijnmond weten dat het een enorme knal was toen het schip de brug raakte. Volgens de Veiligheidsregio zijn meerdere containers van de boot gevallen. De brandweer heeft de gasleidingen die door de Willemsbrug lopen gecontroleerd. De brug heeft alleen verfschade.
Op onderstaande video is te zien hoe de container in het water valt.
Er zijn geen gewonden gevallen. Het containerschip Monika Deymann is 135 meter lang en 14,5 meter breed. Reederei Deymann staat er bekend om juist veel energie te steken in opleidingen.
In 2022 voer er ook een containerschip tegen de Willemsbrug.
Het is opvallend dat er zelden een schip tegen de Erasmusbrug aanvaart en juist wel vaker tegen de Willemsbrug. Het havenbedrijf heeft hiervoor niet direct een verklaring. Wel is het zo dat de doorvaarhoogte van de Willemsbrug iets lager is dan de die van de Erasmusbrug.