Gyrotol houdt schip horizontaal

Een zware gyro (vliegwiel) ontwikkelt genoeg richtkracht om een schip vrijwel horizontaal op de golven te houden in een woelige zee. Een op volle snelheid draaiende gyrotol wil namelijk altijd het object waarin het staat een perfect horizontale positie laten innemen. Wanneer de as van de gyro vastzit aan het casco, zal deze de rolbewegingen van het schip dus tegenwerken.

Seakeeper

Door Hans Heynen
Wanneer een golf het schip scheef duwt, zal een draaiende gyro van geschikte afmetingen, het schip onmiddellijk terug in haar horizontale positie duwen. Het Californische Seakeeper ontwikkelde vanuit deze gedachte een stabilisatiesysteem dat honderden tonnen wegende schepen horizontaal kan houden, ook wanneer ze stilliggen. ‘Er zijn twee modellen, de M7000A, een 455 kilo wegend systeem, voor het stabiliseren tot 30 ton per unit, en de M21000, een 1320 kilo wegend systeem, voor het stabiliseren tot 90 ton per unit’, zegt Marine Sales Manager Rob de Wijs van importeur Kemper & Van Twist uit Dordrecht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Gyrotol houdt schip horizontaal | Schuttevaer.nl

Gyrotol houdt schip horizontaal

Een zware gyro (vliegwiel) ontwikkelt genoeg richtkracht om een schip vrijwel horizontaal op de golven te houden in een woelige zee. Een op volle snelheid draaiende gyrotol wil namelijk altijd het object waarin het staat een perfect horizontale positie laten innemen. Wanneer de as van de gyro vastzit aan het casco, zal deze de rolbewegingen van het schip dus tegenwerken.

Seakeeper

Door Hans Heynen
Wanneer een golf het schip scheef duwt, zal een draaiende gyro van geschikte afmetingen, het schip onmiddellijk terug in haar horizontale positie duwen. Het Californische Seakeeper ontwikkelde vanuit deze gedachte een stabilisatiesysteem dat honderden tonnen wegende schepen horizontaal kan houden, ook wanneer ze stilliggen. ‘Er zijn twee modellen, de M7000A, een 455 kilo wegend systeem, voor het stabiliseren tot 30 ton per unit, en de M21000, een 1320 kilo wegend systeem, voor het stabiliseren tot 90 ton per unit’, zegt Marine Sales Manager Rob de Wijs van importeur Kemper & Van Twist uit Dordrecht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer