Hoogwater

Tanker voorkomt op nippertje aanvaring met spoorbrug Zutphen

De Nederlandse tanker Megan is woensdag rond twaalf uur aan een aanvaring ontsnapt toen het zich in de afvaart niet juist positioneerde voor de gesloten opening van de spoorbrug in Zutphen. Het schip kwam schuin te liggen.

tanker Megan.
Tanker Megan. Foto's Eddy Masselink

De noodoplossing die de schipper in no-time bedacht was om het schip ter plekke te keren, ook al was daar hoegenaamd geen ruimte en tijd voor. Hij liet de kop van het schip aan stuurboordzijde tegen een paal lopen en stuurde de achterzijde de sterke stroming in. Terwijl de tanker zienderogen naar de brug liep, zag de schipper toch kans op het allerlaatste moment een aanvaring met de brug voorkomen door volgas de draaiing over bakboord te ondersteunen. De afstand tussen schip en brug bleef beperkt tot één meter.

Na deze hachelijke affaire besloot de schipper ter plekke weer rond te gaan richting zijn eindbestemming in Kampen. Niettemin volgde hij het advies van een collegaschipper op om eerst terug te varen naar Doesburg omdat hij daar meer ruimte zou hebben om te keren. De onfortuinlijke en aangeslagen schipper nam dat advies ter harte.

Foto’s Eddy Masselink

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • Had helaas niet eerder gelegenheid te reageren. Een inschattingsfout maakt iedereen wel eens, de kunst is om ad hoc snel een alternatief te verzinnen. Lang niet iedereen heeft veel ervaring met stromend hoog water. Ik begreep dan ook niet waarom deze schipper zijn matroos niet snel naar voren gestuurd heeft om direct een tros op die paal te zetten en te houden tot ie rond was. Een anker presenteren was een andere optie geweest. Dan was het risico van mogelijk tegen de brug zakken al geringer. Helemaal naar Doesburg varen om te gaan zwaaien was ook overbodig. Overigens mag dat daar maar tot slechts 86 meter scheepslengte. 110ers moeten dus kop voor kunnen stilhouden. 135 meters mogen hier niet eens varen. Hij had na het opdraaien gewoon overstuur door de hefbrug kunnen gaan, zoals dat vroeger zonder boegschroef ook moest om het schip in bedwang te kunnen houden met een geringer motorvermogen. Daarna had ie gewoon kunnen gaan zwaaien in de kom van de ingang van het Twentekanaal. M.a.w. hier werd moeilijker gedaan dan nodig. Voor wat betreft de hoogte aanduiding, zou men een digitaal cijfer paneel moeten plaatsen zoals ook in gebruik is bij sluis Weurt. Nog beter zelfs twee, een voor het vaste gedeelte en een voor de hef.
    Wie AIS+ECDIS heeft en gebruikt, zou op de kaart kunnen zien dat het hefgedeelte aan de linker oever ligt. Dus voortijdig verkeerde wal gaan varen en medewerking van de opvaart verlangen met het blauwe bord en witte knipperlicht.
    Zaterdag de 27e januari vernam ik op de ALV van Schuttevaer Z.O.N. van een schipper dat een 110 x 11,40 schip er helemaal niet door kon ! De waterstand was te laag voor het hefgedeelte wat onder water aanmerkelijk smaller is dan 12 meter. Daarnaast was het waterpeil te hoog voor het vaste gedeelte van de brug. Als je dat overkomt moet je dus een andere waterstand afwachten of gaan omvaren. Hij had er alleen bij zeer hoog water, of laag water door gekunnen, maar bij tussenliggende waterstanden helaas vaak ook niet. M.a.w. de gehele brug zou geheven moeten kunnen worden, net als in Dordrecht gedaan is. Inderdaad alle reden om dit knelpunt snel te gaan opheffen tot minimaal Rijnvaarthoogte 9,10 meter bij de hoogtste bevaarbare waterstand. In Zwijndrecht heeft men zowel de brug als het station flink opgehoogd. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat projecten in de Randstad regelmatig beter gehonoreerd worden, dan projecten in noord-, oost en zuid Nederland. KBN en ASV doe hier a.u.b. wat mee. Iedereen sterkte in deze turbulente tijden.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Je kunt ook kopvoor tegen het remmingwerk , achter even vastmaken en wachten tot de brug open gaat
    Een goede brugwachter op de brug, die je alle info kan geven per marifoon en/of telefoon, zou ook mooi zijn.Maar zij zitten elders, helaas.
    Morgen heb ik hier aan boord weer EBIS en moeten alle reis-planningen weer in een map aantoonbaar zijn.

    Geplaatst door: hennya op
  • Volgens mij goed opgelost het blijft mensenwerk het is een bijzondere rivier met een sterke stroming.
    Een inschattingsfout is snel gemaakt

    Geplaatst door: Jaap Leiker op
  • Nou een rotplek is Zutphen niet hoor om kopvoor te houden,maar je moet optijd naar je verkeerde wal en een drijfgangentje hebben dan kan een kind de was doen.
    En een Post en borden lampen en zwaailichten heb je allemaal niks aan,je bent schipper dus je moet opletten.

    Geplaatst door: laborieux op
  • Slechte traject voorbereiding schipper.staat ook nog peilschaal ruim boven de brug.
    Mijn advies om een verkeerspost te Zutphen. En bij een hoogte van minder dan 6 meter een stanby sleepboot.
    Vandaag of morgen wordt de brug er uit gevaren.
    Gevolg langdurende stremming en miljoenen schade.
    Mvg.jos hollebrandse

    Geplaatst door: Jos hollebrandse op
  • Hallo allemaal. Heb gister contact gezocht met schuttevaer om een voorstel te doen over Zutphen.
    Men was in vergadering en ik zou terug gebeld worden.tot heden nog niet dus.
    Verder wil ik opmerken dat de schipper niet aan traject voorbereiding gedaan heeft.
    Enkele kilometers boven de brug is een hoogte schaal. Hier moet misschien een zwaailicht op.
    Verder is mijn advies om bij een waterstand waar bij de brughoogte minder dan 6 meter is een sleepboot stand-by te leggen in Zutphen.
    Aan de ijselkop een bord plaatsen met verboden kopvoor te nemen binnen 500 m. Boven de ijselkop.
    Het zal mij niet verbazen als de hele brug vandaag of morgen er uitgevaren wordt.
    Met als gevolg een langdurende stremming en millioenen schade.
    Mvg.jos hollebrandse.

    Geplaatst door: Jos hollebrandse op
  • Schipper binnenvaart is echt een vak, een ambacht. Onder zeer wisselende omstandigheden wordt er gevaren en dat gaat vrijwel altijd goed. “Goed nieuws is geen nieuws” is het adagio in de media en daarom lezen we alleen wat er (bijna) niet goed gaat.
    Afgelopen zondag was ik bij de spoorbrug van Zutphen waar het zó druk was vanwege omvaren (door de stremming Oranjesluizen) dat er een file ontstond. Alles verliep ordenlijk, professioneel, begripvol en medewerkzaam. Maar dát lees of hoor je nergens.

    Geplaatst door: Confiance1961 op
  • Deze Bruggen uit de tijd van Metusalem, zouden allang gesloopt horen te wezen en vervangen door Bruggen op Rijnvaarthoogte, en de IJssel op de plek van de draai verbreden en een langer remmingwerk.
    Volgens de geleerde komt hoogwater steeds meer voor, en zeker in het najaar, als het vroeg donker is en laat licht.
    De IJssel moet bevaarbaar zijn voor 110 mtr Schepen, dan hoort de infrastructuur hier ook naar aan gepast te wezen, grotere zwaaikommen.
    Nu is het gelukkig goed afgelopen, maar de vaarwegbeheerder speelt met mensenlevens.

    Geplaatst door: J.C. Hagens op
  • “Schipperen”

    Geplaatst door: bakker1 op
  • Is het nou echt nodig om deze manoeuvre breed uit te meten in dit vakmedium? Iedereen die daar wel eens komt weet dat het een rotplek is om een schip kopvoor stil te houden. Vooral bij deze waterstand. Dat er dan wel eens een noodgreep wordt gedaan is onvermijdelijk. Lof voor de schipper die dit prima heeft opgelost.

    Geplaatst door: toor op

Reageer

Tanker voorkomt op nippertje aanvaring met spoorbrug Zutphen | Schuttevaer.nl
Hoogwater

Tanker voorkomt op nippertje aanvaring met spoorbrug Zutphen

De Nederlandse tanker Megan is woensdag rond twaalf uur aan een aanvaring ontsnapt toen het zich in de afvaart niet juist positioneerde voor de gesloten opening van de spoorbrug in Zutphen. Het schip kwam schuin te liggen.

tanker Megan.
Tanker Megan. Foto's Eddy Masselink

De noodoplossing die de schipper in no-time bedacht was om het schip ter plekke te keren, ook al was daar hoegenaamd geen ruimte en tijd voor. Hij liet de kop van het schip aan stuurboordzijde tegen een paal lopen en stuurde de achterzijde de sterke stroming in. Terwijl de tanker zienderogen naar de brug liep, zag de schipper toch kans op het allerlaatste moment een aanvaring met de brug voorkomen door volgas de draaiing over bakboord te ondersteunen. De afstand tussen schip en brug bleef beperkt tot één meter.

Na deze hachelijke affaire besloot de schipper ter plekke weer rond te gaan richting zijn eindbestemming in Kampen. Niettemin volgde hij het advies van een collegaschipper op om eerst terug te varen naar Doesburg omdat hij daar meer ruimte zou hebben om te keren. De onfortuinlijke en aangeslagen schipper nam dat advies ter harte.

Foto’s Eddy Masselink

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • Had helaas niet eerder gelegenheid te reageren. Een inschattingsfout maakt iedereen wel eens, de kunst is om ad hoc snel een alternatief te verzinnen. Lang niet iedereen heeft veel ervaring met stromend hoog water. Ik begreep dan ook niet waarom deze schipper zijn matroos niet snel naar voren gestuurd heeft om direct een tros op die paal te zetten en te houden tot ie rond was. Een anker presenteren was een andere optie geweest. Dan was het risico van mogelijk tegen de brug zakken al geringer. Helemaal naar Doesburg varen om te gaan zwaaien was ook overbodig. Overigens mag dat daar maar tot slechts 86 meter scheepslengte. 110ers moeten dus kop voor kunnen stilhouden. 135 meters mogen hier niet eens varen. Hij had na het opdraaien gewoon overstuur door de hefbrug kunnen gaan, zoals dat vroeger zonder boegschroef ook moest om het schip in bedwang te kunnen houden met een geringer motorvermogen. Daarna had ie gewoon kunnen gaan zwaaien in de kom van de ingang van het Twentekanaal. M.a.w. hier werd moeilijker gedaan dan nodig. Voor wat betreft de hoogte aanduiding, zou men een digitaal cijfer paneel moeten plaatsen zoals ook in gebruik is bij sluis Weurt. Nog beter zelfs twee, een voor het vaste gedeelte en een voor de hef.
    Wie AIS+ECDIS heeft en gebruikt, zou op de kaart kunnen zien dat het hefgedeelte aan de linker oever ligt. Dus voortijdig verkeerde wal gaan varen en medewerking van de opvaart verlangen met het blauwe bord en witte knipperlicht.
    Zaterdag de 27e januari vernam ik op de ALV van Schuttevaer Z.O.N. van een schipper dat een 110 x 11,40 schip er helemaal niet door kon ! De waterstand was te laag voor het hefgedeelte wat onder water aanmerkelijk smaller is dan 12 meter. Daarnaast was het waterpeil te hoog voor het vaste gedeelte van de brug. Als je dat overkomt moet je dus een andere waterstand afwachten of gaan omvaren. Hij had er alleen bij zeer hoog water, of laag water door gekunnen, maar bij tussenliggende waterstanden helaas vaak ook niet. M.a.w. de gehele brug zou geheven moeten kunnen worden, net als in Dordrecht gedaan is. Inderdaad alle reden om dit knelpunt snel te gaan opheffen tot minimaal Rijnvaarthoogte 9,10 meter bij de hoogtste bevaarbare waterstand. In Zwijndrecht heeft men zowel de brug als het station flink opgehoogd. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat projecten in de Randstad regelmatig beter gehonoreerd worden, dan projecten in noord-, oost en zuid Nederland. KBN en ASV doe hier a.u.b. wat mee. Iedereen sterkte in deze turbulente tijden.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Je kunt ook kopvoor tegen het remmingwerk , achter even vastmaken en wachten tot de brug open gaat
    Een goede brugwachter op de brug, die je alle info kan geven per marifoon en/of telefoon, zou ook mooi zijn.Maar zij zitten elders, helaas.
    Morgen heb ik hier aan boord weer EBIS en moeten alle reis-planningen weer in een map aantoonbaar zijn.

    Geplaatst door: hennya op
  • Volgens mij goed opgelost het blijft mensenwerk het is een bijzondere rivier met een sterke stroming.
    Een inschattingsfout is snel gemaakt

    Geplaatst door: Jaap Leiker op
  • Nou een rotplek is Zutphen niet hoor om kopvoor te houden,maar je moet optijd naar je verkeerde wal en een drijfgangentje hebben dan kan een kind de was doen.
    En een Post en borden lampen en zwaailichten heb je allemaal niks aan,je bent schipper dus je moet opletten.

    Geplaatst door: laborieux op
  • Slechte traject voorbereiding schipper.staat ook nog peilschaal ruim boven de brug.
    Mijn advies om een verkeerspost te Zutphen. En bij een hoogte van minder dan 6 meter een stanby sleepboot.
    Vandaag of morgen wordt de brug er uit gevaren.
    Gevolg langdurende stremming en miljoenen schade.
    Mvg.jos hollebrandse

    Geplaatst door: Jos hollebrandse op
  • Hallo allemaal. Heb gister contact gezocht met schuttevaer om een voorstel te doen over Zutphen.
    Men was in vergadering en ik zou terug gebeld worden.tot heden nog niet dus.
    Verder wil ik opmerken dat de schipper niet aan traject voorbereiding gedaan heeft.
    Enkele kilometers boven de brug is een hoogte schaal. Hier moet misschien een zwaailicht op.
    Verder is mijn advies om bij een waterstand waar bij de brughoogte minder dan 6 meter is een sleepboot stand-by te leggen in Zutphen.
    Aan de ijselkop een bord plaatsen met verboden kopvoor te nemen binnen 500 m. Boven de ijselkop.
    Het zal mij niet verbazen als de hele brug vandaag of morgen er uitgevaren wordt.
    Met als gevolg een langdurende stremming en millioenen schade.
    Mvg.jos hollebrandse.

    Geplaatst door: Jos hollebrandse op
  • Schipper binnenvaart is echt een vak, een ambacht. Onder zeer wisselende omstandigheden wordt er gevaren en dat gaat vrijwel altijd goed. “Goed nieuws is geen nieuws” is het adagio in de media en daarom lezen we alleen wat er (bijna) niet goed gaat.
    Afgelopen zondag was ik bij de spoorbrug van Zutphen waar het zó druk was vanwege omvaren (door de stremming Oranjesluizen) dat er een file ontstond. Alles verliep ordenlijk, professioneel, begripvol en medewerkzaam. Maar dát lees of hoor je nergens.

    Geplaatst door: Confiance1961 op
  • Deze Bruggen uit de tijd van Metusalem, zouden allang gesloopt horen te wezen en vervangen door Bruggen op Rijnvaarthoogte, en de IJssel op de plek van de draai verbreden en een langer remmingwerk.
    Volgens de geleerde komt hoogwater steeds meer voor, en zeker in het najaar, als het vroeg donker is en laat licht.
    De IJssel moet bevaarbaar zijn voor 110 mtr Schepen, dan hoort de infrastructuur hier ook naar aan gepast te wezen, grotere zwaaikommen.
    Nu is het gelukkig goed afgelopen, maar de vaarwegbeheerder speelt met mensenlevens.

    Geplaatst door: J.C. Hagens op
  • “Schipperen”

    Geplaatst door: bakker1 op
  • Is het nou echt nodig om deze manoeuvre breed uit te meten in dit vakmedium? Iedereen die daar wel eens komt weet dat het een rotplek is om een schip kopvoor stil te houden. Vooral bij deze waterstand. Dat er dan wel eens een noodgreep wordt gedaan is onvermijdelijk. Lof voor de schipper die dit prima heeft opgelost.

    Geplaatst door: toor op

Reageer