Titel: Projectcoördinator veiligheid zeilvaart
Bedrijf: BBZ
Standplaats: Amsterdam
Sector: Zeilvaart
Werver: Paul van Ommen, directeur secretariaat van Vereniging voor Beroepschartervaart BBZ
Om welke projecten gaat het zoal?
Als nieuwe projectleider in de zeilvaart ligt je focus eerst en vooral op het zoeken en ontwikkelen van nieuwe werkwijzen in de zeilvaart. Recente ongelukken met dodelijke afloop hebben geleid tot diverse analyses van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Die zegt eigenlijk dat de bedrijven achter de 300 zeilschepen in Nederland moeten professionaliseren op een niveau waarop de zeevaart dit al doet. Er moet meer structuur in het bedrijf komen, en dan met name in veiligheidsprocedures, zonder dat het een hele papierwinkel gaat worden. Hoe vaak is er onderhoud, hoe wordt onderhoud georganiseerd? Deze vragen leidden tot wisselende antwoorden. Terwijl onderhoud direct met preventie te maken heeft; dit kun je niet aan het toeval overlaten.
Is meer onderhoud alleen genoeg?
Nee. Naast een duidelijk opgezet plan moet de sector aan verslaglegging doen en aantonen dat er daadwerkelijk onderhoud is gepleegd. Je moet plannen wat je minimaal wil bereiken. Er moet dus een standaardisering in de verslaglegging komen. De nieuwe kandidaat moet binnen het Platform Veiligheid Chartervaart – een groep van schippers, keurende instanties, expertisebedrijven en de overheid – zorgen voor een intensieve kennisuitwisseling tussen professionals in de zeilvaart: het gesprek organiseren en hiervoor alle ingrediënten aanleveren.
Wat is er gedaan met de bevindingen van de Onderzoeksraad?
We hebben rond 2018 een branchenorm voor het onderhoud van rondhouten vastgesteld, maar achteraf bleek: dan ben je nog niet klaar. Deel je de branchenorm uit, dan zeggen de meeste schippers: voldoe ik al aan. Het plannen en daadwerkelijk uitvoeren van onderhoud is feitelijk te weinig gedaan. Om te bereiken dat er meer structuur in komt, moet de nieuwe projectleider de havens in, het gesprek met schippers aangaan en de discussie hierover aanjagen en trekken.
Kwestie van overtuigingskracht?
Dat valt wel mee, denk ik. De overtuiging zit namelijk al in de vloot zelf. Veel schippers zien al welke kant we op moeten. Bovendien is het besef allang ingedaald dat we het voortouw moeten nemen en niet langer op de overheid kunnen blijven leunen. Die is op een grotere afstand komen te staan.
Aan wat voor persoon denk je?
Ik denk dat bijna elke stuurman dit werk zou moeten kunnen doen. Stuurlieden zijn gewend aan het werken volgens protocollen – bovendien is er tijdens de opleiding veel aandacht geweest voor veiligheid. Belangrijk is dat je sociaal en empathisch bent, een luisterend oor voor schippers hebt en dienstbaar kan zijn. Het is daarnaast belangrijk dat je je eigen visie op de materie hebt.
Waarom zou iemand graag willen solliciteren?
Je krijgt een zeer betekenisvolle baan met inhoud die je voor het grootste deel zelf kan inrichten. Je gaat onderzoeken en inventariseren, wat betekent dat er ontzettend veel nieuwe info los komt over: wat kom je tegen, wat zijn de trends, wat zijn best practices, wat zien we over het hoofd? Het is natuurlijk zeer eervol werk om de vloot, en de veiligheid ervan, steviger neer te zetten. In dit specialistische beroep krijg je te maken met de hoeders van de beroepsmatige zeilvaart. Welke andere sector is wat dat betreft nou vergelijkbaar? Ja, de molenaars misschien. Je gaat aan de slag met een unieke groep.