Hotelschip

Josefien is klaar voor seizoen vol avonturen

Kijk ze daar eens liggen in de Harlingertrekvaart. Badend in het zonlicht glinstert de Josefien. Strak in de verf. Klaar voor een seizoen vol wateravonturen. Een blaf verwelkomt de bezoeker en een paar tellen later staan schippers Maarten Mannaerts en Simone Kippers aan dek.

Hotelschip Josefien ligt bij festivals, superjachtwerven en op het Wad. (Foto's René Quist)
Hotelschip Josefien ligt bij festivals, superjachtwerven en op het Wad. (Foto's René Quist)

Nauwelijks een maand mogen deze dertigers zich eigenaar noemen van het hotelschip Josefien. Toch merk je aan alles dat het nu al ‘business as usual’ is. Niet gek als je bedenkt dat de twee waterliefhebbers jaren als schippers op de bruine vloot voeren. Daar aan boord van zo’n historisch schip bloeide de liefde op. Voor elkaar, want de liefde voor het Wad en een varend bestaan was er al. Sinds een paar jaar zijn Kippers en Mannaerts getrouwd.

‘We kunnen niet echt meer uit elkaar’, zegt Maarten Mannaerts over zijn vrouw Simone.
‘We kunnen niet echt meer uit elkaar’, zegt Maarten Mannaerts over zijn vrouw Simone.

En nu is het stel dus ook zakenpartners. ‘We kunnen nu echt niet meer uit elkaar’, grapt Mannaerts. Na jaren voor anderen te hebben gevaren wilden de twee nu echt het roer in eigen handen nemen. Niet op een historisch schip, maar op een hotelschip. Meer flexibiliteit en andere doelgroepen, leggen de twee uit. ‘Ons vaargebied is nu drie keer zo groot. Met dit schip kunnen we net zo makkelijk Nederland doorvaren als gewoon droogvallen op het Wad.’

Over een paar dagen gaat de eerste reis van start. Een groep Canadezen 14 dagen door Nederland varen. ‘Wij hebben een diepgang van een meter. We kunnen eigenlijk overal heen.’

Lowlands

Aan boord zijn 11 hutten die in totaal ruimte bieden aan 22 passagiers. Elke hut heeft een eigen douche en wc. ‘Daarmee mikken we op een ander publiek dan de bruine vloot doet. Zo liggen we als hotelschip bij Lowlands deze zomer. Recent lagen we bij een werf waar een superjacht werd afgebouwd, en sliepen er medewerkers van de werf op ons schip.’

De hutten zijn comfortabel, de stuurhut juist sober.
De hutten zijn comfortabel, de stuurhut juist sober.

‘We varen de Josefien net zo makkelijk naar Zeeland om daar dienst te doen als locatie voor een huwelijk.’

Eilandhoppen

Voorop het dek staat een grijze bak. Het blijkt de fietsenstalling. ‘We richten ons ook op fietsvaarvakanties. Wil een groep eilandhoppen op het Wad? Dat kan, maar net zo makkelijk varen we dwars door Nederland.’

Het stel had al langer hun zinnen gezet op een hotelschip. Via een vriend kwamen Mannaerts en Kippers toevallig de Josefien op het spoor. ‘De eigenaar wilde stoppen en toen is het snel gegaan. Ergens in augustus 2021 werd het eerste contact gelegd en sinds maart 2022 zijn Mannaerts en Kippers eigenaar.

Rabobank

De Rabobank financierde het schip. Juist omdat het echtpaar veel ervaring heeft en een puik businessplan schreef, kwam de financiering snel tot stand. ‘Er hoefde niets aan te gebeuren. Er zaten zelfs nog wat boekingen op.’

Volgens de verse schipper-eigenaars is er met een hotelschip als Josefien meer rendement te halen dan met een schip uit de bruine vloot. Ook biedt de Josefien een andersoortige ervaring. ‘Als het slecht weer is, krijg je bij ons nog volop mee dat je op het water zit. Bij een schip uit de bruine vloot, zit je in de romp van het schip.’

Schnitzels bakken

De twee zijn allebei schipper en staan allebei in de kombuis. Na jaren op het Wad leer je wel koken voor grote groepen. ‘Laatst moest ik voor een hele groep schnitzels bakken. Dan ben je wel even bezig’, vertelt Mannaerts. ‘Wij zijn gewoon een goed team. In alles vullen we elkaar aan. Ook in de keuken doen we alles samen’, zegt Simone.

Dagelijks krijgen Mannaerts en Kippers wel een boeking of een aanvraag binnen. ‘Terwijl we nog nauwelijks iets aan marketing hebben gedaan.’ Het is vooral de website die gegadigden brengt.

In de ruime mess is het goed toeven. Passagiers kunnen heel eenvoudig een biertje of een cola pakken uit de koelkast. Afrekenen doen ze later. Bijzonder handig aan het schip is de enorme kelder die onder de vloer zit.  Daar staan de kratten bier en de voorverpakte broodjes opgestapeld. ‘De kelder ligt onder de waterlijn en daarmee blijft alles ook nog eens extra koel’, legt Mannaerts uit terwijl hij op z’n knieën door het ruim gaat.

De stuurhut van de Josephine is sober te noemen. Passagiers kunnen op de comfortabele banken meekijken hoe Maarten of Simone het schip manoeuvreert. Dat doen zij overigens zonder intelligent stuurpookje, maar gewoon met behulp van een ouderwets stuurwiel.

Schipper Maarten Mannaerts aan het roer.
Schipper Maarten Mannaerts aan het roer.

Waarom EOC?

‘De vorige eigenaar had dit schip al verzekerd bij EOC en ons woonschip is bovendien ook bij EOC verzekerd. De Josefien hoefde niet eens extra uit het water, het schip was namelijk zeer recent gekeurd. Een telefoontje naar onze relatiebeheerder was genoeg. En voor ons was EOC een volkomen logische keuze. Alle schepen waarop wij hebben gevaren waren verzekerd via EOC. Iedereen die vaart zit eigenlijk altijd bij EOC. Josefien is ook verzekerd voor aansprakelijkheid als wij tegen een brug aan varen en een passagier gewond raakt, deze risico’s moeten wij natuurlijk ook afdekken.’

Dit artikel wordt u aangeboden door EOC. Reageren? info@eoc.nl
Lees hier alle columns van scheepsverzekeraar EOC.

Wilt u ook meedoen aan deze rubriek en bent u verzekerd bij EOC? Mail dan naar rene.quist@schuttevaer.nl of bel/app naar 06 14 05 10 10.