Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

[UPDATE] Rehoboth zinkt in storm op IJsselmeer

LELYSTAD

Met man en macht wordt momenteel geprobeerd de machinekamer van de op het IJsselmeer bij Makkum gezonken ms Rehoboth droog te houden. De BDS Transporter heeft zojuist bergingspompen ter plaatse gebracht.

1 / 1
Het IJsselmeer heeft de Rehoboth verzwolgen.

Het IJsselmeer heeft de Rehoboth verzwolgen.

Dat meldt Sleepbedrijf Bootsma uit Makkum, dat de sleepboot Aegir ter plaatse heeft. ‘Het binnenvaartschip ligt stabiel op de bodem, maar water dringt nu de machinekamer binnen. Dat moeten we zien te voorkomen’, zegt sleepbooteigenaar P. Bootsma, die zelf niet ter plaatse is.

De Rehoboth van W. Kleine uit Kampen zonk rond het middaguur ter hoogte van Makkum. Volgens een woordvoerder van de Centrale Meldpost IJsselmeergebied heeft de KNRM drie opvarenden en een hond veilig van boord gehaald. Het schip was naar verluidt met een lading zout onderweg van Harlingen naar Kwaadmechelen en kwam  in een storm van 9 Beaufort terecht. Overkomend water heeft de luiken ingedrukt, waarna het ruim snel vervulde.

Rijkswaterstaat ontving om 11:50 uur een noodoproep. Volgens de eerste berichten was de mosselkotter YE-161 als eerste ter plaatse om hulp te bieden. Ook de Alida van de KNRM was snel ter plaatse. De redders slaagden erin de bemanning van boord te halen.

UPDATE: Zwaar gehavende Rehoboth drijft weer

Reacties (15)
  • DWdH

    Beste Daan.
    Zou je je volledige naam willen vermelden, dit om vooroordelen/misverstanden te voorkomen.
    Vriendelijke groet, Daan den Herder

  • Reddingwezen

    Kleine rectificatie op de hulpverleende mosselkotter. De Bru 40 heeft als eerste getracht de golven te breken toen het schip nog voer en dreef. Hij is ter plaatse gebleven totdat de opvarenden veilig aan wal waren gezet door de reddingboot. Daarna is bedankt door het kustwachtcentrum en heeft zijn reis vervolgt. De YE 161 was enkele uren later en heeft ook zijn diensten aangeboden maar was niet nodig.

  • Kees Droog

    Gelukkig weer boven water gepompt en veilig in Kornwerderzand aan gekomen

  • Kees Droog

    Gelukkig weer vlot en veilig in Kornwerderzand aan gekomen.

  • j.hagens

    Alexia voor 4 Jaar terug is er een Belgisch Schip voor Stavoren ten onder gegaan, dus mekaar met de vinger nawijzen heeft geen nut.
    De vrachtprijs is zo hoog of laag als de druk op de markt.

  • J.Teunisse

    Haran. Extra dik plaatje aluminium doet het niet. De Blommaert Friesekap model is bij 10 meter ruim breedte slechts een drupwater, neerslag protectie. Dan moet je eerder denken aan ponton luiken. De ex RoRo Simmental had een beperkte zeeklasse. Daar lagen wat robuustere luiken op. Tja. windkracht 10 , reeds dagen aangekondigd? Denk aan de Cardium 2019. Verder lees de polis voorwaarden eens goed te aanzien van dekking. De bereidheid elke akkefietje af te hameren is reeds lang voorbij.

  • fvanderkruk

    Dat er NOOIT gestopt wordt kunt u niet weten

  • Williebrordus

    Vroeger lagen we wel eens “verwaaid” maar tegenwoordig wordt er doorgevaren of het nu wel op niet kan dat maakt niet uit. Er wordt NOOIT gestopt. De verzekering dekt de schade.

  • Laconier

    We weten niet wat er gespeeld heeft. Toch goed om het rapport van het bijna 20 jaar geleden RvTv onderzoek ‘ongevallen op het Marker- en Ijsselmeer’ nog eens te lezen.

  • Daan

    En weer zo’n cowboy.
    En een bekende!
    Maar de verzekering betaald wel….
    Hij moet zich kapot schamen!

  • Maja Le Sage

    Stom om buiten te gaan maar misschien weinig keus gehad. Vreselijk om zo je schip te zien gaan ongeacht de reden. Het zal je maar gebeuren!

  • Haran

    De luiken zijn bij de meeste schepen niet van extra dik voor golfoverslag. Dat moest je extra bestellen. Dan heb je iets meer zekerheid. Buigen kan dan ook maar niet massaal

  • Jeroen LIST

    Als ik heel eerlijk ben vind ik het niet echt gepast om nu al met.modder te gaan gooien.
    Het lijkt mij beter om even te wachten totdat er precies duidelijk is wat er is gebeurt

  • rienkabrahamse

    Alexia je hebt helemaal gelijk. Daarbij komt dat er toch geen risico aan zit, de verzekering betaald gewoon uit als het misgaat. Dat hebben we bij de Cardium gezien. Tegenwoordig wordt storm vroegtijdig voorspeld.

  • alexia

    de hollanders moeten de vrachten nog meer naar beneden halen dan krijg je deze toestanden dat je materiaal kwijt speelt dat je deze risicos moet nemen begrijpen we niet maar wij zijn stommen belgen

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook