Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Cardium zinkt onder extreme omstandigheden bij Vlissingen

RITTHEM/BORSSELE [UPDATE]

Het open, met zand geladen binnenvaartschip Cardium heeft zaterdagmiddag 9 maart bij extreem weer in de monding van de Sloehaven water gemaakt en is vervolgens gezonken. Bij de reddingsactie werd de schipper aan wal gebracht, de tweede opvarende, een Filipijnse matroos, werd dinsdag nog altijd vermist. Over de oorzaak is volgens de Veiligheidsregio Zeeland nog niets bekend.

1 / 3
Open zandschip Cardium zinkt diep, bemanningslid nog vermist

Open zandschip Cardium zinkt diep, bemanningslid nog vermist

  • Schipper gered, geen hoop meer voor matroos

Door Dirk van der Meulen

Twee boten van de KNRM gingen er na de eerste melding om 15:20 uur meteen op af. De Cardium (3237 ton, 110×11,45m, bouwjaar 2009) vaart zonder luiken en was met een lading zand onderweg van Rotterdam via Hansweert naar de haven van Vlissingen. Bij extreem weer – KNMI gaf code geel, Vlissingen zuidwest 9 en in buien 10 Bft, met golfhoogten van 110 cm en hoger – is dat met een open schip een groot risico, reageren varenden op Facebook.

‘Over de vloed komt daar met zulk weer de deining binnen’ en ‘Het is een groot open gat vanuit zee’, schrijven ervaren schippers. Op Marinetraffic lijkt het of de Cardium op het laatst probeerde terug te gaan of al zinkende is gedraaid en wellicht is overspoeld. Op de Westerschelde ter hoogte van de Europaweg Zuid tussen Ritthem en Borssele is ze volledig gezonken. Het schip ligt volgens de hulpdiensten op een diepte van zo’n 20 meter, buiten de vaargeul. De oorzaak wordt onderzocht als het schip geborgen wordt, zo gaf de politie aan. Het Team Ongevallendienst van ILT doet onderzoek naar het zinken van de Cardium.

Schipper gered

Eén van de twee opvarenden kwam volgens eerste berichten zelfstandig naar de wal. Later meldde de Veiligheidsregio: ‘Deze persoon lag in het water en is door één van de aanwezige schepen die hulp heeft geboden aan de kant gebracht.’ Het ging om de 39-jarige schipper/eigenaar Dennis Wisse van de Cardium uit Rilland, die aan boord werd genomen van de loodsboot Pioneer. Hij werd aan de calamiteitensteiger in de Sloehaven door ambulancepersoneel onderzocht vanwege onderkoelingsverschijnselen, is naar het ziekenhuis in Goes gebracht en mocht na behandeling naar huis. Schipper Wisse geeft desgevraagd geen commentaar op het incident.

De toegesnelde hulp van de Belgische loodsboot Honte, RWS 78, RWS 79, P 41 en diverse schepen van Multraship werden voor een zoekactie naar de vermiste matroos opgelijnd over een groot gebied langs de Sloehaven bij Ritthem en de kerncentrale in Borssele, ongeveer tot aan de Westerscheldetunnel.  De politie zocht vanaf de kant, tot het te donker werd. De Kustwacht had een ‘Search & Rescue’ actie opgezet met een helikopter en twee reddingsboten. Er was ook een traumahelikopter opgeroepen. Bergingsbedrijf Multraship was met twee boten in actie.

Duikactie

Vanwege de sterke stroming en om veiligheidsredenen kon er niet meteen door duikers binnenin het schip worden gezocht. Wel is het scheepvaartverkeer voor de reddingsoperatie stilgelegd. Rijkswaterstaat stelde een opvaarverbod in voor niet-kegelschepen met bestemming Zeeland Refinery en tussen Everingen en Sloe. Later op de avond, vanaf 21:45 uur, werd De Honte, waar de Cardium zonk, door Rijkswaterstaat gestremd.

Om 22:33 uur bij laag water ging een duiker van sleep- en bergingsbedrijf Multraship vanaf de Multrasalvor 4 te water om af te dalen naar het schip op zoek naar de vermiste man. Hij kreeg assistentie van de reddingboot Zeemanshoop uit Breskens. Ambulance en brandweer waren ook aanwezig. Rond middernacht werd de duikactie zonder resultaat afgebroken. De zoekactie werd voor dat moment gestaakt, aldus de Veiligheidsregio. ‘Het incident wordt overgedragen en gaat verder onder leiding van Rijkswaterstaat als een berging.’

Berging later

Zondag was het, met KNMI-code oranje, volgens woordvoerder Edwin de Feijter van Rijkswaterstaat te onveilig voor een nieuwe duikactie. Op Omroep Zeeland zei hij dat de hulpdiensten er inmiddels niet meer van uitgaan dat de vermiste opvarende nog in leven is. Desondanks willen Rijkswaterstaat en de duikers van Multraship proberen om zijn stoffelijk overschot te vinden, zodat het geborgen kan worden en overgedragen aan de familie.


De berging van het schip zal nog wel even op zich laten wachten, denkt De Feijter. ‘Het ligt niet in de vaargeul en hindert de scheepvaart niet. Dus is het aan de eigenaar en verzekeraar om een berger te kiezen en een plan voor de berging op te stellen.’ Inmiddels is bekend dat de berging wordt uitgevoerd door Multraship Towage & Salvage en Hebo Maritiemservices.

Op de wal spoelen mogelijk persoonlijke eigendommen aan van de opvarenden van de gezonken Cardium. De Veiligheidsregio vraagt mensen die iets aantreffen dit af te leveren bij het dichtstbijzijnde gemeentehuis.  (DvdM  /HVZeeland)

Reacties (7)
  • Ineke Boon

    Verschrikkelijk wat er is gebeurd maar waarom ga je met zo. open groot schip geladen en wel in zulk weer daar varen levensgevaarlijk sterkte voor de familie weg droom

  • E.O.P. Lansmeer

    Vrees dat H.A. Laak wel eens gelijk kon krijgen, open schip met deze omstandigheden + een slachtoffer (RIP) er zijn meer gevallen die hier op lijken waarbij de verzekering alleen de bergings kosten betaald heeft. Maar wie ben ik?

  • A. Elzinga

    Extreme omstandigheden ??? gewoon storm, dat gebeurt wel ns vaker. niks extreem aan en is onderdeel van het weer. verwaaid liggen is een oplossing in dat geval.

  • J.C Hagens

    Meneer van Laak, ik hoop van niet, ben zelf lid van de EOC, vindt het heel belangrijk dat men de nabestaande fatsoenlijk behandelt, en niet afscheept met een fooitje.
    Dus na Hollands recht en niet naar het recht van afkomst van de werknemer.

  • H. A. van Laak

    Ik denk dat hier een moeilijk juridisch gevecht gaat plaats vinden. wat het leek alleen maar erger gaat maken.

  • J Wakker

    Sterkte voor de families…

  • M. Smitsman

    Verschrikkelijk!

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook