Uit goede bron vernam de Belgische maritieme nieuwssite Flows dat het ongeluk gebeurde bij het bunkeren van het containerschip CT Pachuca, dat ligt aangemeerd bij MPET. Naar verluidt zou een leiding niet goed afgesloten geweest zijn tijdens het bunkeren.
Het schip CT Pachuca is gebouwd in 2005 en eigendom van Contarga Ltd, onder management van USC Barnkrug GMBH. Het schip is 139 meter lang en 20 meter breed en vaart onder de vlag van Madeira.
Tekst gaat verder onder de foto
![Olielek Antwerpen](https://www.schuttevaer.nl/wp-content/uploads/2024/06/Olielek-Antwerpen.jpeg)
Na het vinden van het lek in het Deurganckdok heeft de haven de situatie in kaart gebracht. Daaruit bleek in eerste instantie dat 18 schepen waren vervuild, inmiddels zijn 20 schepen besmeurd met olie. Ook is er olie gevonden in de Schelde en de vaargeul van het Deurganckdok. ‘Besmeurde schepen mogen niet vertrekken voordat ze gereinigd zijn. Daarnaast moet het vaarwater zo snel mogelijk worden schoongemaakt. We werken hiervoor samen met Brabo Cleaning Services en de Afdeling Maritieme Toegang’, legt de Antwerpse haven in een verklaring uit.
De havendiensten ruimen de olie op waarvoor verschillende schepen worden ingezet. ‘We monitoren vanuit de lucht om de schepen bij te sturen en de situatie in kaart te brengen. Er wordt met man en macht gewerkt om de vervuiling op te ruimen’, aldus de haven. Ook de kaaimuren worden gereinigd.
Vertraging
Volgens de haven blijven de terminals operationeel, maar leidt de situatie wel tot vertragingen voor de scheepvaart. Door de situatie moeten veel schepen worden omgeleid. Er is momenteel een selectief opvaartverbod voor het Deurganckdok. De Kieldrechtsluis blijft voorlopig gesloten. Vaarverkeer wordt zo veel mogelijk omgeleid via de Kallosluis.