Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

‘Spitsenwereldje’ blij met jonge collega

A/B DUSAMA

Wie als 25-jarige besluit om in deze tijden spitsenschipper te worden moet wel van buiten het spitsenwereldje komen. Jonge schippers(zonen) zoeken het in de grotere schepen en ruimer water. Maar zo niet de 25-jarige boerenzoon Marc Duijzer uit het Zeeuwse Sint Annaland. Hij maakt deze maand zijn eerste reis op de Dusama, de voormalige Lidi van Piet en Lidi van Gent uit Terneuzen. Dusama staat voor Duijzer Samuel Marinus.

1 / 1
Marc Duijzer: ‘Je moest eens weten bij hoeveel banken ik ben geweest voordat een het aandurfde’ (Foto Willem de Niet)

Marc Duijzer: ‘Je moest eens weten bij hoeveel banken ik ben geweest voordat een het aandurfde’ (Foto Willem de Niet)

  • Marc Duijzer maakt voorzichtige start op spits Dusama

Door Willem de Niet
Duijzer: ‘Ik kom niet uit een schippersgezin. Maar voelde me al jong aangetrokken tot de binnenvaart. En ja, ik heb heel bewust voor een spits gekozen. Mede omdat ik er alleen op ga varen. Maar ook omdat ik voorzichtig wil beginnen. Ik wil me niet in een onzeker financieel avontuur storten. De banken zijn trouwens ook niet meer zo scheutig. Ik moet mezelf eerst maar eens bewijzen op dit schip. Dan zien we daarna wel verder. Het lijkt er trouwens op dat de banken liever een groot nieuw schip financieren dan een veel kleiner oud scheepje. Je moest eens weten bij hoeveel banken ik ben geweest voordat ik er een vond die het wel aandurfde met me.’

Opleiding
De nieuwbakken schipper-eigenaar deed eerst vier jaar elektrotechniek voordat hij de vierjarige opleiding aan het STC volgde. Daarna volgden vier jaar vaartijd, twee als matroos en twee als stuurman-schipper. ‘In die vier jaar heb ik op van alles gevaren. In vaste dienst en als aflosser. Tot schepen van 110 bij 11,45 meter. Maar de spits bleef trekken. Toen ik de Lidi uiteindelijk kon kopen heb ik de knoop doorgehakt.’

Via de scheepsmakelaar kwam Duijzer in een hele andere hoek van het land terecht dan waar hij normaal gesproken zal varen. ‘Ik wilde voor de aankoopkeuring naar een werf in de buurt, maar de makelaar zei dat ik beter naar De Vlijt in Coevorden kon gaan. En ik moet zeggen dat het goed is bevallen. Hele geschikte mensen waar je goed terechtkunt, ook qua prijs. Ik heb geen spijt van de lange reis erheen. Je ziet weer eens een ander stuk van het land. Een heel mooi stuk, moet ik zeggen. Verrassend bijna.’

Piloot
Voordat Duijzer zijn aandeel wil meepakken in de Franse graanoogst wordt eerst nog een kopschroef ingebouwd. ‘Een van de verplichtingen als je zoals ik alleen gaat varen. Een piloot staat verder nog hoog op mijn verlanglijstje. Als je het roer aan niemand kunt overgeven, is het wel makkelijk als het schip ook zonder dat je constant je handen aan het roer hebt even op koers blijft. Dat vaart wat ontspannener. Ja, het zal een druk leven worden. Je mag natuurlijk maar 12 uur varen per dag, het betekent niet dat je daarnaast ook 12 uur rust hebt. Onderhoud, eten koken, wassen en de administratie.’

En er moet een hond uitgelaten worden. Friese Stabij Bandit is de scheepshond. Een echte bandiet, want van het wegloperige type. ‘Ik kan hem niet op de wal zetten en even aan zijn lot overlaten, want dan kan het lang duren voordat hij weer terug is, Maar dat heb ik wel over voor het gezelschap. Hij zegt wel niks terug, maar het is toch alsof je aanspraak hebt. En het is een geruststellend idee. Hij is goed waaks, soms een beetje té. Nee, een aanstaande schippersvrouw is nog niet in zicht.’ 

Vaar-Frans
De onzekerheid of en wanneer het project Seine-Nord wordt uitgevoerd en het effect daarvan op de spitsenvaart boeit Duijzer nog niet erg. ‘Het zal nog wel een heel aantal jaren duren voordat het klaar is. Ze hebben al ooit wel een datum genoemd van 2017, maar als het gaat zoals het meestal met dit soort grote projecten gaat, kan het ook wel 2020, 2025 worden. En misschien blazen ze het wel af. In elk geval heb ik er al een heel aantal jaren opzitten voordat het zover is. Wellicht is het dan de tijd voor de overstap naar een groter schip. Maar daar ben ik nu natuurlijk nog niet serieus mee bezig. Ze zeggen dat september een goed moment is om te beginnen, nu de Franse graanoogst afgevoerd moet worden. Dat loopt tot het voorjaar door en in die tijd moet ik mijn weg in het wereldje hebben gevonden.’

Duijzer volgde ooit al een aantal lessen Frans, maar wil nog wel even een opfriscursus volgen. ‘Nee, ik kan niet van mezelf zeggen dat ik vloeiend Frans spreek. Ik red me ermee en het vaar-Frans gaat trouwens wel en dat heb je het meeste nodig. En in de praktijk leer je het snelst. Met een paar lessen erbij komt het best goed.’

Duijzer zegt uit het spitsenwereldje louter positieve commentaren te hebben gekregen. ‘Het is echt meer zo van “blij dat er een jonge collega bij komt” dan dat ze me als een extra concurrent op de vrachtenmarkt zien.’

Duijzer heeft zich gemeld bij het samenwerkingsverband ELV, zodat hij voorlopig niet zelf de boer op hoeft om aan vracht te komen.

Reacties (11)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • ineke van gent

    Het is vreemd om een andere eigenaar op het schip te zien. Leuk artikel in de krant. Mooi als er een wens van je uitkomt, om op een spits te varen.
    Goede vaart. Groeten Ineke van Gent

  • erik&heidi

    goeie vaart mark! en heel veel plezier met varen!en dat we snel elkaar zien!

  • Kuup

    Mark,gefeliciteerd met je aankoop!
    Veel succes ermee en kom gauw eens langs zij voor een Werkendams bakske,anders vergeet je nog hoe dat smaakt!

    Groetjes Leendert en Bianca

  • Maarten

    Mooi artikel. Heb de eerste 17 jaar van mijn leven ook op een spits doorgebracht. Daarvan de laatste twee jaar MET piloot.
    Niet mee wachten Marc, gelijk deze investering doen.

  • MatroosVincent

    Ik sluit me aan bij Tankerboy, dus succes en een behouden vaart!!

  • Angelo van Gent

    Hoi Mark, toch raar om iemand anders in de deur opening te zien staan! Ik wens je alle succes en een goeie vaart! Ik kom je vast nog wel eens tegen op de westerschelde! Groeten angelo

  • tankerboy

    Succes kerel! Een behouden vaart toegewenst

  • roy van den kieboom

    hey Mark

    gefeliciteerd met je schip dat het eindelijk is gelukt heel veel succes

    gr roy

  • Spitsenliefhebber

    Eindelijk een bank gevonde goed zo.
    Ik werk nu bij Rws en droom al jaren van de spitsenvaart.
    Voordat ik bij rws ging werken heb ik in loondienst op spits gevaren nu droom ik van eigen spits.

  • pieterman

    Beste Setallander
    proficiat met je mooie spits en met vragen kwam de paus in rome en als je het niet weet vraag je gewoon:oemoemenoe.

  • Ton

    Heel mooi verhaal, en van dezxe kant heel veel succes gewenst. Eindelijk eens iemand die gewoon van onderaf begint, en zijn gezonde verstand gebruikt. Tegenwoordig moet het allemaal nieuw en zeer groot zijn, met heeeeel veel schuld. Grote nieuw auto op de roef, en dan maar klagen dat er niet veel te verdienen valt.

Lees ook