Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

‘Complete anarchie' op Amsterdamse grachten

DEVENTER

Opstoppingen, verhuftering en agressie, het schenden van vaarregels en de maximumsnelheid, en zelfs gevaarlijke situaties. Dat zijn de gevolgen van de toenemende pleziervaart op de Amsterdamse grachten, volgens rondvaartschipper Margriet de Hooge, die hieraan toevoegt dat de toezichthoudende instanties meestal afwezig of onbereikbaar zijn.

1 / 1
Margriet de Hooge vaart 23 jaar met toeristen door de grachten van Amsterdam en zegt dat de toestand op het water langzamerhand onhoudbaar is geworden. (Foto Ernst van Deursen)

Margriet de Hooge vaart 23 jaar met toeristen door de grachten van Amsterdam en zegt dat de toestand op het water langzamerhand onhoudbaar is geworden. (Foto Ernst van Deursen)

Door Heere Heeresma jr.
Naar aanleiding van een artikel in NRC Weekblad (‘Zuipschuiten versus meerkoeten') waarin de Amsterdamse wethouder voor waterwegen Carolien Gehrels (PvdA) zei zich niet te kunnen voorstellen dat de pleziervaart aan banden wordt gelegd en dat de regels op het water volgens haar voldoende worden gehandhaafd, schreef De Hooge, al 23 jaar rondvaartschipper in Amsterdam, een ingezonden brief naar NRC Weekblad, waarin zij de noodklok luidt over de situatie op de Amsterdamse grachten.
  • Rondvaartschipper Margriet de Hooge hekelt handhavingsbeleid
  • ‘De dame is een beetje in de war' 

De brief is tot dusver niet geplaatst, maar een kopie ervan kwam bij Weekblad Schuttevaer terecht.

Chaos
‘De beroepsvaart ondervindt veel hinder van de toegenomen pleziervaart', schrijft De Hooge. ‘Op mooie zomerdagen en -avonden is het een chaos in de grachten. Links en rechts worden we ingehaald door de kleine bootjes die zich meestal niets aantrekken van de vaarregels en de maximumsnelheid van 7,5 kilometer. Bij het passeren van bruggen en sluizen ontstaan steeds vaker gevaarlijke situaties.'

De Hooge beschrijft de situatie rond Sail als ‘complete anarchie'. ‘Passeren van de Sint Antoniesluis en de Haarlemmersluis was eigenlijk onmogelijk. Eén groot infarct dat elke Saildag duurde. Van handhaving was geen sprake. De waterpolitie en de Dienst Binnenwaterbeheer Amsterdam (BBA) waren op het IJ en het is een wonder dat het in de grachten weer bij materiële schade is gebleven.'
Volgens De Hooge is het niet alleen op Koninginnedag en met de Gayparade en Sail ‘een gekkenhuis in de grachten'. ‘Op iedere lente- en zomerdag en -avond is de toestand onhoudbaar en van handhaving is niet of nauwelijks sprake.'

Russisch roulette
Op haar varende woonschip, de luxe motor Onderneming, geeft De Hooge enige voorbeelden uit de praktijk. ‘Zo gauw het zonnetje doorkomt, komen uit alle hoeken en gaten bootjes tevoorschijn met mensen die lol willen hebben. Op sommige wordt ook erg veel alcohol geconsumeerd. En de vaarregels, daar zijn ze absoluut niet mee bezig. De rondvaartschippers moeten overal op anticiperen, omdat ze niet in de gaten hebben waar ze mee bezig zijn. Ik zie ook veel gevaarlijke dingen. Bootjes die volaan uit zijgrachtjes komen, zodat je er net wel of net niet voor kunt stoppen. Het is voor die bootjes net Russisch roulette, zoals die door de grachten scheuren. Bij bochten, bruggen en kruisingen is het steeds weer afwachten wat we tegenkomen.'

Zeer gevaarlijk noemt De Hooge het gedrag van pleziervaarders die hun benen overboord laten hangen. Bij een aanvaring met een rondvaartboot is hierdoor enkele jaren geleden ernstig letsel ontstaan. Meestal blijft een aanvaring beperkt tot lakschade. ‘Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat het nog zo goed gaat.'
Behalve met gevaarlijke situaties, worden rondvaartschippers steeds vaker geconfronteerd met agressie door pleziervaarders. ‘Met Sail moesten we in een complete chaos door de Haarlemmersluis varen en voordat ik er doorheen was, hadden ze al een glas wijn naar me gegooid.'

Waterpolitie
De Hooge vertelt dat de handhaving door BBA en waterpolitie op de grachten nihil is. ‘Op mooie dagen zie je 's morgens wel een BBA-bootje varen, maar zo gauw het druk wordt zijn ze er niet meer. En via de marifoon zijn ze totaal onbereikbaar, op welk kanaal ook. Ze reageren niet of nauwelijks.'

Als we de waterpolitie in Amsterdam voor commentaar bellen, krijgen we na enig wachten een telefonist bij de KLPD-centrale in Driebergen aan de lijn, die ons doorverbindt met Frederik Kalf, operationeel chef unit IJmond. Dat De Hooge weinig merkt van handhaving, is volgens hem een gevoelskwestie. En voor die onbereikbaarheid heeft hij een eenvoudige verklaring. ‘We varen niet met onze boten in de grachten, dus dan zit je op andere blokkanalen. Ik denk dat de dame een beetje in de war is.'

Kalf adviseert de waterpolitie per telefoon te bereiken. ‘Dan krijg je iemand in Amsterdam. Of je wordt doorgeschakeld naar Driebergen en dan krijg je een boot.'
‘Je kunt toch niet gaan bellen als je een rondvaartboot moet besturen?', reageert De Hooge.

Ambulance
Volgens BBA liggen er zo'n 15.000 pleziervaartuigen in Amsterdam. De Hooge heeft er niet alleen last van als ze varen, ook aangemeerd zorgen ze voor overlast. ‘De wallekant ligt helemaal vol met bootjes. Als iemand een ambulance nodig heeft, kunnen we nergens aan de kant. Maar ja, die kleine bootjes brengen natuurlijk geld op via de ligplaatsvergunningen. Ik vind het heel zorgelijk dat de wethouder in NRC zegt dat zij niet denkt dat er iets gaat veranderen. Dan vraag ik me af of zij wel weet welke gevaarlijke situaties zich voordoen.'

Reacties (26)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Bernhard

    Helemaal eens met Hans en Quinten.
    Ik ben zelf als gast met een Sleepboot op Sail geweest en ging regelmatig met de opduwer de grachten in. Mooie chaos maar gezellig. Je lag er met zijn allen voor de genoemde sluizen en iedereen had lol en dreef samen op, elkaar rustig een beetje afduwen en wachten op een doorgang. Tuuurlijk waren er hufters die nergens rekening mee hielden, maar die zijn inderdaad overal.
    Ook onder de rondvaartboten die regelmatig met forse snelheid blijkbaar op tijd moesten varen. Of terwijl het niet gepast was toch voorrang op eisten.
    Daarmee kreeg je idd. scheve gezichten. Gelukkig waren er ook rondvaartboten waarbij de kapitein een duim opstak en zelf genoot.
    Volgens mij is er naast de regels altijd nog "goed zeemanschap" Laten we daar wat meer op gaan letten met zijn allen en in ieder geval zelf naar handelen.

  • jaap

    Ja tijden veranderen.Vroeger had je de rondvaartboten van verschillende rederijen en je wist precies van welke rederij je het minst kon verwachte, De enen rederij was fatsoenlijk en de andere waren terroristen op het
    water. De ellende is allmaal begonnen met het motoriseren van de rondvaartboten, sommige rondvaartrederijen zijn begonnen met het recht van de sterkste.
    En nu heb je flesjes wijn en mandje brood figuren
    die verdringen de blikjes bier boten.

  • Imre

    Helemaal eens met Margriet, als collega schipper deel ik haar mening over de intolerantie die heerst op de grachten. Het ontbreken van toezicht is daar zeker een van de oorzaken van. De KLPD heeft enkele jaren geleden het toezicht overgedragen aan BBA, een instantie met beperkte middelen, inzichten en verantwoordelijkheden.
    Het zijn zeker niet de meeste watergebruikers zijn die zich misdragen, maar het zijn wel de aso's die het meest opvallen. In plaats van genieten en ontspannen is haast het credo. Voeg daar een stevige dosis stress aan toe als blijkt dat de manoeuvre niet blijkt te lukken, en de boosheid en agressie zijn daar!
    Overigens is het zo, dat zonder de plicht tot het halen van een vaarbewijs je als deelnemer aan het verkeer wel geacht wordt de regels te kennen. Maar ook zonder kennis van regels zou gezond verstand al genoeg moeten zijn; je gaat op je fietsje ook niet even voor een vrachtwagen langs, zelfs al heeft die geen voorrang. Juist dat is schering en inslag op de grachten; nog even voor de rondvaartboot door de brug heen, blind oversteken, te hard varen, de draaicirkel van een groter schip binnenvaren als die ligt te manoeuvreren, etc etc.
    Een oplossing is niet zomaar te vinden. Dan ga je toe naar meer toezicht, vaarbewijsplicht, en andere dingen die het plezier voor het gros belemmeren. Een publiekscampagne misschien? En wat nodig is; beeldmateriaal van dit gedrag! Neem allemaal camera's mee!

  • benbow

    Zeker heeft de vrouw gelijk Bellen heb geen zin want dan komt je bij de heer kalf terecht en hij wil niet gestort tijden zijn koffie of slaapje middags . Het is net zo op het weg met de werkbussen leaseauto's links rijden plank gas en as in de weg staat werd je aan de kant gedrukt politie bellen heb geen zin want het gat zo druk 1 voor amsterdam druk 2 voor rotterdam druk 3 voor dit druk 4 voor Friesland . nu zijn wij door alle ons me-derwerkers zijn in gespraak .HOOPLOS

  • willemijn

    Margriet heeft gelijk, ik vaar al 15 jaar als gids op het water en de sfeer is totaal anders. Vroeger waren er vooral gezinnetjes en mensen die van het water en de stad genoten. Nu zijn het vooral brallende schreeuwende en agressieve mensen die met een hele hoop lawaai en drank rondtoeren en nog schelden ook als je ze probeert te ontwijken. Gelukkig varen er ook nog leuke normale mensen rond, ik hoop dat dat zo blijft.

  • Anna

    Eens met de laatste commentaren, maar misschien moet deze vrouw eens mee met 'al die bootjes uit alle hoeken en gaten die lol willen hebben'.. Kom op mevrouw een beetje ontspannen achter dat roer...!

  • Sjoerd

    De meeste lui (of ze jou kunnen varen of niet) zijn relaxed. Het is wel erg onhandig dat kleine bootjes (op de grachten), maar ook zeil en motor pleziervaart in toenemende mate niet goed de boot beheerst of niet goed stilstaat wat varen nou echt is. We hoeven het ook niet groter te maken, maar ergens stopt het. Kijk maar eens naar de KNRM kosten voor veel acties die ontstaan zijn door het gebrek aan kennis of ervaring. Thomas is wat kort over BBA. Ik kan nog stelliger zeggen dat dit de minst functionerende overheidsorganisatie van Nederland is. De grachten liggen nog steeds vol met rotte bootjes (ook die echt al lang niet meer varen), ze zijn idd vooral te zien als het rustig is, als je ze belt dan voel ik me bijna bezwaard wanneer ik een concrete melding doe. Maargoed.. Samen varen is een goed credo.

  • Quinten

    Ik ben het niet eens met het verhaal. De rondvaartboten hebben voorrang inderdaad. Maar voorrang hoor je te krijgen en niet te nemen. Dit gebeurt niet. Ik vaar zeer regelmatig met een grote schuit door de grachten, Ook tijdens deze grote evenementen. Ik maak het mee dat we maar onder 1 boog van een brug door konden, wij lagen al door de brug heen en de rondvaartboot vaart door we lagen klem onder de brug. ik zie de beste man gas geven en nee schudden. Dan vind deze meneer ook nog eens dat wij hufters zijn!

  • Thomas

    Leuke commentaren..!

    Als ex-charter en nu met een zalmschouwtje varend over de grachten is het vooral genieten.

    Ik denk dat de mentaliteit wat anders is geworden. Mensen willen met dezelfde tijd meer doen. Varen gaat nou eenmaal niet snel en dat botst met elkaar. Zo ook de diverse populatie op het water.

    Ik vind BBA ook niet het toonbeeld van snel optreden. Ik heb ze wel eens aan de lijn wanneer het me te ver gaat. Vervolgactie heb ik nog nooit gezien helaas. Hiermee worden overtreders op geen enkele manier geprikkeld om hun gedrag te veranderen.

    Het basis probleem is idd de regelgeving. Een vaarbewijs zoals deze nu bestaat is een te zwaar middel voor de kleine pleziervaart in deze vorm. Immers als je op een scooter wil rijden heb je ook geen vrachtwagen bewijs nodig. Een goed vaarbewijs voor deze doelgroep én een praktijkdag om voorbeelden te geven kunnen het al een stuk beter maken. Bewustwording en stilstaan bij.

    Samen varen..!

  • Roger van der Kraan

    Ze moeten vaarbewijzen vaarwatergebonden maken. Met een niet snelvarende sloep van 7,5 meter ben je niet vaarbewijsplichtig maar daarmee kun je net zo goed een ravage aanrichten. Elke malloot kan een (beroeps)vaarwater op met zijn pieremachochel. De regels voldoen niet meer.

  • Hans

    Met gemengengde gevoelens lees ik dit bericht. Ik vaar in de Amsterdamse grachten zowel als rondvaartschipper als voor mijn plezier. Het beeld dat het de laatste paar jaar steeds drukker in de gracht is geworden is inderdaad juist.. dat veel van deze pleziervaartschippers geen benul hebben van de regels is voor 100% te wijten aan het feit dat er geen eisen gesteld worden (vaarbewijs) aan het deelnemen aan het verkeer op het water zoals op de weg. Op drukke (warme) vaardagen zie ik de politie en de BBA weldegelijk veel controles uitvoeren op strategische punten. Maar ja, ze kunnen niet overal zijn.. Ook merk ik vaak op dat de rondvaartschippers de regels zelf vaak aan hun laars lappen wat snelheid betreft en de houding naar de pleziervaart is te vaak van "aan de kant of ik plet je". De Amsterdamse grachten zijn geen exclusief domein van de rondvaartbedrijven maar voor iedereen die er van wil genieten.. op dagen dat je drukte kan verwachten moet je er maar rekening mee houden. Gelukkig gebeurd dat meestal ook..maar ook na een vervelende gebeurtenis op zo'n dag moet je het hoofd koel houden en hopen dat een pleziervaartschipper van een precaire situatie leert! En vergeet niet te genieten van die mooie stad die je werkgebied is!

  • Bart

    Ik denk dat de meeste beroeps schippers beroeps zijkerds zijn. Waarom kan ik niet onderbouwen. Wel luister ik vaak de marifoon uit en hoor dan niet zo vaak positieve gesprekken.
    Mischien is het zinnig dat rondvaart boot schippers eens een dagje op de hei gaan zitten met bus en tram bestuurders.
    Schept misschien een band? Trouwens
    hoeveel dodelijke ongelukken hebben we eigenlijk gehad sinds 1900? Niet mee rekenen dat er stoep tegels door "walmensen" op de hoofdjes worden gegooid!

    goede wacht maar weer.

  • frans

    Mevrouw de Hooge raakt een zeer goed punt aan.
    Hoewel ik, als rondvaartschipper, de boel meestal met humor probeer aan te zien, zie ik levensgevaarlijke acties.
    Zoals;
    wanneer het erg druk is voor de sluis, van kleine bootjes op rondvaartboten springen en terug.
    Rondvaartboot (van 20 meter) draait een andere gracht in en er gaat een bootje toch nog even achterlangs tussen kade en kont (Ruimte +/- 2 ½-3 meter)
    En de BBA, die een paar jaren geleden de taken van de politie zou overnemen, kom je tijdens drukke zondagen niet of nauwelijks tegen in het centrum waar de hele regio met zij boot(je) aan het varen is, maar wel patrouilleren in het rustige Zuider Amstelkanaal.
    En aanroepen is er inderdaad niet bij. Ze varen in radio stilte.
    Men zal er maar achter komen dat de BBA op het water is.
    Sinds ze taken over hebben genomen van de politie, vooral het handhaaf uit het politievaandel, vergeten ze dat ze ook een diende taak naar de burger hebben. Dat hebben ze niet uit het vaandel van de politie overgenomen.
    Meneer Kalf, operationeel chef unit IJmond, weet niet waarover die praat, (Is hij misschien een beetje in de war?) als hij zegt dat geen boten van de KLPD in het centrum varen. Ik heb de ervaring wel met ze te kunnen communiceren.
    Over een ding is mi. Mevr. De Hooge niet goed geïnformeerd, ja de kleine bootjes brengen geld op aan ligplaatsgeld, maar het is wel het goedkoopste jachthaven van heel Europa. Uit Almere komen ze ze hier stallen.
    Het stadsdeel centrum heeft al heel lang geleden besloten op elk stuk tussen de bruggen een steiger te bouwen zodat de veiligheid met betrekking van bv ambulances en de service tot de geldbrengers, de toeristen, gewaarborgd wordt. Helaas ligt de prioriteit bij dure processen omtrent vlaggen, privegarages en uitzichten van (ex)bestuurders, onderzoeken naar opnieuw te graven grachten, nieuw te bouwen 17e eeuwse torens en nog veel meer.
    Dus steigers is geen geld.

  • Rudolf

    Het probleem speelt zich niet enkel af op de Amsterdamse grachten. Ga 's zomers maar eens in Friesland kijken, vooral in de bouwvakvakantie is het vreselijk. De afgelopen 10 jaar is de toename van pleziervaarders groot en veel van die mensen kennen de mores op het water niet en als ze die wel kennen respecteren ze die vaak niet. Je pikt ze er zo tussen uit, de nouveau riches met snelle, glimmende boten en sloepen. Vreselijk volk. Ik had gehoopt dat door de crisis er een hoop kopje onder zouden gaan en er weer wat ruimte zou komen voor beschaving, maar helaas, het heeft niet zo mogen zijn.

  • Erik-Jan

    Tsja,
    Het is allemaal wat. Ik vaar ook als rondvaartschipper door de grachten van Amsterdam. En alles waar Margriet een probleem mee heeft ervaar ik dan weer als leuk. Ik vind het geweldig die chaos op het water op een mooie zomerse dag. Het geeft sfeer op het water. Er gebeurt tenminste iets. Inderdaad moeten wij als professionele vaarweg gebruikers hier op anticiperen. Voor mij geen moeite. Ik vind het leuk dus kom maar op met al die bootjes.

  • Johan van der Toolen

    Deze discussie heb ik met belangstelling gelezen en helaas moet ik bekennen dat dit niet alleen in Amsterdam gebeurt. De verhuftering slaat toe, juist ook op het water: staal heeft voorrang op polyester en groot gaat voor klein. Het heeft ook heel veel te maken met houding, met mentaliteit! We zuijn toch op het water voor ons plezier? (Neen, de rondvaartschipper zit er voor zijn of haar brood, en als ik deze verhalen lees mag adt wel een hele dikke boterham zijn!). Overigens: een vaarbewijs voor alles wat een motor heeft werkt echt niet: op de weg heeft iedereen een rijbewijs, en de mensen doen zo gek! Dat is niet de oplossing. Minder haast, minder ikke, ikke, ikke, dat zou wel eens kunnen helpen. En: handhaven (maar dat vindt men vaak een naar woord). Overigens: mijn bootje (een kruiser met een kruiphoogte van 2,50 m.) past niet zo goed in die grachten, dus ik blijf er maar weg!

  • Scheeps elektriciën

    Ho even B Tol,
    Ook onder de zeilers bevinden zich aso's. Even onder zeil in de vaargeul aan de verkeerde wal en toch voorrang afdwingen komt ook regelmatig voor!! Zo kan ik je nog wel meer situaties opnoemen, maar onder elke groep zitten aso's maar gelukig ook mensen die echt van het water (en alles daar om heen)houden

  • B tol

    Hier wordt toch niet alle recreatie over 1 kam geschoren hoop ik en zeker geen zeilers!!! en als je over gedrag praat gaat het over meer als 6pk per ton!!!! dus aub die benoemen graag!

  • M.Zonneveld

    Ik ben het ook eens met mevr de Hooge, het zou de politie/bba inderdaad sieren als ze eens bereikbaar waren op z'n minst.
    en zoals anderen hier reeds hebben gemeld, lang niet alle pleziervaarders maken er een potje van, maar het aantal dat dat wel doet, doet dat dusdaning dat het het melden waard is ! t ergste is nog dat velen zich van geen kwaad bewust zijn.
    helaas komt het ook andersom voor, er zijn ook beroeps schippers die het niet zo nauw nemen met de regels, of met respect voor een ander. kinderen krijgen tegenwoordig al les over verkeer voor ze uberhaupt fietsen kunnen, maar voor een motorbootje heb je geen les nodig kennelijk.... en de wettelijke leeftijd is ook niet nodig blijkbaar.
    en als iemand dan je daarop aanspreekt dan ga je dingen gooien, schreeuwen of slaat een ruit in, allemaal heeeeeel normaal.
    dat laaste gebeurd overigens niet alleen op het water. een zorgelijke situatie vind ik, en ook daar ontbreekt politie toezicht, en als dat er al is , dan is er geen passende maatregel voor.

  • harm

    zelf heb ik een kleine anderhalf jaar als invalschipper op een rondvaartboot gevaren en herken me volledig in het verhaal van deze collega marifoon plicht zou een passende maatregel kunnen zijn

  • Dirk

    Ik kan me de reactie van mevr de Hooge wel voorstellen. Het is er vaak een puinhoop. Ja wat betreft het toezicht. Ik weet dat de KLPD er vroeger altijd voer, maar vanwege reorganisaties moest de politie Amsterdam het zelf gaan doen. Eerst met voldoende mensen en prioriteit maar dat is ondertussen vermoedelijk weggezakt en heeft vermoedelijk geen prioriteit meer. Misschien is het wachten tot de "echte "waterpolitie weer terug komt en er weer goed gehandhaaft kan worden.Overal op het water hetzelfde. De echte politieman wordt vervangen door verschillende BOA's ( bijzondere opsporingsambtenaren) met elk een eigen soort optreden. Maar zo verschillend en ondoorzichtig dat het goede toezicht gewoon te wensen overlaat. Misschien gaat het nieuwe kabinet er wat van maken. Er zou meer politie komen werd er beloofd. Maar ja of nu de belofte nagekomen wordt. We gaan het meemaken. Sterkte daar in Amsterdam

  • Angelique

    Mevr. De Hooge heeft helemaal gelijk .
    Agressie, drank en drugs is heel erg toe genomen bij de pleziervaart. Als je een pleziervaart schipper aan spreekt dat hij even moet wachten omdat ik een andere gracht op moet draaien en alle ruimte nodig heb,dan begint deze pleziervaart schipper al gelijk met "wat moet je" je herhaald je vraag en maakt duidelijk dat het voor de veiligheid beter is dat hij even moet wachten. Je zet de manoeuvre in, ineens gaat de pleziervaart schipper met weinig geduld toch vooruit varen. conclusie last van mijn schroef water zijn bootje is niet goed bestuurbaar. Komt knel tussen wal en schip. Mensen raken in paniek. Deze gevaarlijke situaties komen jammer genoeg teveel voor.

  • Xander

    Mevrouw de Hooge heeft 100% gelijk! Zelf werk ik ook als rondvaartschipper op de Amsterdamse grachten en ik kan het verhaal dan ook alleen maar bevestigen.

    De plezier vaart op de grachten heeft vaak geen enkel benul waar ze mee bezig zijn. Er zijn er ook wel bij die het wel weten hoe het moet maar die zijn jammer genoeg zwaar in de minderheid. En dan heb ik het nog niet eens over het houden aan de vaarregels, maar meer over beheersing van het vaartuig. Zolang als er rechtuit gevaren kan worden lukt het meestal nog wel maar zodra er gemanoeuvreerd moet worden gaat het mis. En dit gebrek aan beheersing en inzicht breekt je al snel op omdat er op de grachten weinig mogelijkheden zijn voor uitwijkmanoeuvres. En dan komt het regelmatig voor dat je met je rondvaartboot heel dichtbij komt of ze zelfs raakt. De boze blikken die je dan krijgt toegeworpen zijn nog het minst erg...

    Er word wel gehandhaafd op de grachten. De politie maakt af en toen een rondje over de grachten met de p55 of een rubberspeedboot. En de BBA patrouilleert ook, op de rustige dagen kom je ze regelmatig tegen soms zelfs vlak achter elkaar aan. Doen ze met een lasergun op snelheid controleren en krijgen we voor een overtreding van een paar km/pu te hard varen bekeuringen van honderden euro’s. Maar op een mooie drukke dag zie je ze zelden. Zo heb ik het wel eens gezien dat een BBA boot binnendoor voorbij werden gelopen door een sloep die volgas voer in de IJ haven waar ook een snelheids beperking geld van 7,5 km/pu, maar er werd geen actie ondernomen. Over de marifoon zijn ze bijna niet te bereiken en als je bij toeval een BBA’er te pakken krijgt zullen ze de melding doorgeven aan een collega maar zelf actie ondernemen doen ze niet.

    Het is tijd voor een vaarbewijs voor alle vaartuigen die motorisch voorbewogen worden, en dan maar hopen dat politie en BBA daar op willen controleren.

  • Antonius

    Ik denk dat mevrouw De Hooge gelijk heeft. Als ik op een grachtenbrug sta en zie de bootjes door de grachten scheuren kan ik daar weinig goede zeemanschap in herkennen. Men houdt zich niet alleen aan de regels; ik denk dat vele de vaarregels niet kennen. De opmerking van de heer Kalf, ik denk dat de dame een beetje in de war is, is wel heel arrogant. Het is verstandiger om naar de waterweggebruikers aan te geven bij wie zij aan de bel moeten trekken als er problemen zijn. Is dat de dienst BBA, de Amsterdamse politie of het KLPD.
    Ook de opmerking wij varen niet in de grachten en staan daarom op de blokkanalen snijdt geen hout; immers elk politievaartuig heeft minmaal 2 marifoons waarvan er 1 gewoon op kanaal 10 hoort te staan die dan zo hard hoort te staan dat de bemanning hem hoort. Het is een steeds terug kerende klacht van waterweggebruikers dat politievaartuigen niet reageren op oproepen op kanaal 10. Maar toch een goede vaart gewenst.

  • Peter Urlings

    Mevrouw De Hooge beschrijft de pleziervaart wel erg negatief. Uit haar brief zou men kunnen opmaken dat alle watersporters alle regels aan hun laars lappen, en in dronken toestand over het water vliegen. Er zullen zeker watersporters zijn die zich niet aan de regels houden. Ook is het waar dat naarmate het drukker wordt de veiligheid afneemt. Een professionele schipper zou het sieren om zich niet zo generalistisch uit te laten over mede vaarweggebruikers. Is mevrouw soms zonder fouten?

  • C. Janszn.

    Wordt het niet tijd om die wethoudster een stage-dag/-avond aan te bieden!
    (Mogen we een dagverslagje verwachten, huier in de krant?)

    Succes,
    Ik denk dat de vrijwilliger ook al gevonden is om haar een dagje in de dienst mee te nemen!

Lees ook

Schuttevaer als krant, app en E-paper

Schuttevaer is de krant voor maritiem Nederland.

Abonnees met een Online- of Totaalabonnement, die Schuttevaer willen lezen voordat die vrijdag in de bus valt, kunnen de krant wekelijks al op dinsdagavond 22:30 uur lezen als e-Paper.

Wilt u meer informatie over abonneren, adverteren, lezersservice of losse verkoop? Klik dan op het betreffende onderwerp.