Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

‘Schoorsteen stoomsleepboot Jan de Sterke moet blijven roken’

GORINCHEM

Stoomsleepboot Jan de Sterke lijkt uitgevaren. ‘Helaas zijn de kosten op dit moment hoger dan wat wij met de rondvaartjes “verdienen”. Verschrikkelijk’, vindt Alexandra Smink, één van de vrijwilligers. ‘Er wordt zoveel tijd en energie in gestoken en de boot mag echt niet verloren gaan.’ Ze zijn een crowdfundingactie begonnen om de schoorsteen rokend te houden.

1 / 3
‘Er wordt zoveel tijd en energie in gestoken en de boot mag echt niet verloren gaan’, zegt vrijwilligster Alexandra Smink. (Foto Stichting Jan de Sterke)

‘Er wordt zoveel tijd en energie in gestoken en de boot mag echt niet verloren gaan’, zegt vrijwilligster Alexandra Smink. (Foto Stichting Jan de Sterke)

  • Vrijwilligers beginnen crowdfundingactie om kolen en materialen te kopen 

Door Dirk van der Meulen
Het streefdoel voor de donateursactie op www.whydonate.nl, die eind mei sluit, is 5000 euro. ‘Er zijn wel wat donaties binnen, maar een paar honderd euro is nog niet genoeg’, vertelt Alexandra. ‘Gelukkig doneerde een bedrijf in Gorinchem, los van de crowdfundingactie, een ton kolen voor de Jan de Sterke. Dat geeft hoop. Een ton kolen kost ons ongeveer 400 euro, daar hebben we er tien van nodig om met enige regelmaat maritieme evenementen te bezoeken.’ 
Kolen zijn duurder geworden, merken Alexandra en haar mede-vrijwilligers voor de Jan de Sterke. Andere stoombootstichtingen worstelen er ook mee en samen zoeken ze naar mogelijkheden voor gezamenlijke koleninkoop.

Varend Monument
De Jan de Sterke werd in 1913 gebouwd in Den Haag en vaart nog steeds met een originele, tweecilinder stoommachine. De stoom die deze machine gebruikt, wordt geleverd door de stoomketel, een zogenaamde Schotse ketel. De originele ketel is vanwege de slechte staat in 1973 vervangen door de huidige stoomketel. Die wordt kolengestookt en verwarmt daarmee ca. 2500 liter water. 

De stoomsleper heeft in het verleden andere namen gehad. In 1913 heette zij 'Snel'. Vanaf 1949 ‘Mariëtte’ en van 1977 tot 1996 voer ze als 'Hendrina II'. Sinds begin 1995 is de Hendrina II in eigendom bij de Gorcumse Stoomboot Stichting 'De Compound', die haar op 6 december 1996 de naam 'Jan de Sterke' gaf. Onder die naam is zij sinds 2003 geregistreerd als Varend Monument. De thuishaven van de boot is Gorinchem. De vaste ligplaats is op de Linge, onder de molen aan de Ondervloed. In de wintermaanden overwintert de boot in de Lingehaven, bij de sluis.

‘Mankracht’ en materiaal
De boot wordt in de vaart gehouden door vrijwilligers, aangesloten bij de Stichting Jan de Sterke, en is op evenementen in binnen- en buitenland een graag geziene gast. In 2013 vierde de Jan de Sterke haar 100-jarig bestaan. Dit jaar is zij alweer 106 jaar en de vrijwilligers doen er alles aan om de boot in de vaart te houden.

Iedere dinsdag wordt er onderhoud aan de boot gepleegd. Regelmatig onderhoud is noodzakelijk om de boot in goede conditie te houden. Hiervoor is naast 'mankracht' ook materiaal nodig, zoals verschillende soorten verf. Bovendien moet de boot eens in de zoveel tijd op de helling om het onderwaterschip te laten controleren en moet zij regelmatig gekeurd worden. 

Zelf bekostigen
‘Alle materialen en diensten worden steeds duurder en omdat wij geen subsidie krijgen, maar alles zelf moeten bekostigen, wordt het steeds lastiger om de boot in stand te houden’, legt Alexandra Smink uit. ‘Onze brandstof kunnen wij ook niet zomaar even bij een bunkerstation kopen. Wij moeten de kolen door een bedrijf laten leveren en in de bunkers op de boot laten storten. Ook de kolen zijn helaas flink in prijs gestegen.’ 

De Jan de Sterke gaat regelmatig naar maritieme evenementen, zoals de Lekkodagen in Wijk bij Duurstede, de Open Havendag in Gorinchem en Dordt in Stoom. ‘Door rond te varen met publiek, genereren wij inkomsten. Maar helaas zijn de kosten op dit moment hoger dan wat wij met de rondvaartjes “verdienen”’, zegt Alexandra Smink. ‘Dit jaar kunnen we, zonder extra hulp in de vorm van donaties, waarschijnlijk niet eens varen. Wij vinden dit verschrikkelijk. Er wordt zoveel tijd en energie in gestoken en de boot mag echt niet verloren gaan.’ 

Er zijn door soortgelijke problemen al boten door verkoop naar het buitenland verdwenen of op de sloop terecht gekomen. Alexandra moet er niet aan denken. ‘Wij willen onze prachtige, historische boot Jan de Sterke hiervoor behoeden. Er zijn in Nederland nog maar een paar boten die op kolen varen. Dit prachtige stukje techniek willen wij voor de toekomst veilig stellen. Voor de huidige, maar ook voor de toekomstige generaties.’
 
 
 
 
Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook