Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Gezinsvaart bijna vergeten groep

Werkendam

Schipper Marius Kornet (36 jaar) bestelde zijn nieuwe Vectura in 2006 in China, maar door de lange levertijd kwam het casco pas twee jaar later naar Nederland om in Werkendam te worden afgebouwd. Dat was zijn geluk, in die twee jaar bleven de cascoprijzen alleen maar stijgen. Maar toen hij in 2009 eindelijk de Werkendamse haven kon uitvaren, was de crisis in de binnenvaart in volle omvang losgebarsten.

1 / 1
Marius Kornet met twee van zijn kinderen, Marliza (links) en Benjamin, in het stuurhuis van de Vectura. ‘Ik weet niet hoe lang we als gezinsbedrijf nog zo kunnen blijven varen.’ (Foto Hannie Visser-Kieboom)

Marius Kornet met twee van zijn kinderen, Marliza (links) en Benjamin, in het stuurhuis van de Vectura. ‘Ik weet niet hoe lang we als gezinsbedrijf nog zo kunnen blijven varen.’ (Foto Hannie Visser-Kieboom)

  • Marius Kornet blij met ‘vastigheid’ containervaart
  • ‘Het is maar goed dat er schepen zijn met spudpalen’

Door Hannie Visser-Kieboom
‘We moesten er direct met volle bak tegenaan, we hadden geen keus. In die eerste jaren waren we al blij dat we de rente konden betalen’, zo steekt Marius Kornet van wal. Samen met zijn vrouw Janneke en een Filipijnse stuurman vaart hij sinds april dit jaar containers van Rotterdam naar Oosterhout voor scheepsbevrachter Pro-Log uit Zwijndrecht. ‘Gelukkig is de crisis zo goed als voorbij en zijn de verdiensten veel beter. Maar het gaat nog lang niet goed. Al die verliezen uit het verleden moeten natuurlijk wel een keer worden betaald. Een factuur valt nooit mee. Of het nu gaat om een aflosser die 40% duurder is of om de wekelijkse boodschappen, je loopt altijd achter de feiten aan. Ik laat mijn schip niet voor niets doorvaren tijdens mijn vakantie, stilliggen is het duurste.’

Fluitend werk
Intussen vaart de Vectura al ruim vijf jaar containers voor Pro-Log. ‘Dat biedt zekerheid. Daarvoor was je weleens een hele dag aan het bellen en dan had ik nog niets binnengehaald. Een dagje verven levert natuurlijk niets op. Ik was blij dat we containers konden gaan varen, eerst naar Harlingen en Kampen. Daar heb ik veel geld verdiend en de crisis overleefd. Containers varen is misschien een beetje saai, maar ik ben nu altijd in de buurt van Werkendam en heb een hoop vrije tijd. Ik kan mijn werk fluitend doen en mijn vrouw Janneke hoeft bijna nooit meer zelf te varen. Ook voor onze Filipijnse stuurman is dat fijn, hij werkt al 15 jaar bij ons. Eerst via een uitzendbureau, maar nu heb ik hem zelf in dienst genomen. Probleem was nog wel om een verzuimverzekering af te sluiten, ik heb nu een Engelse verzekering voor hem.’ 

Gezin aan boord
Kornet woont samen met zijn vrouw en kinderen Marliza (11 jaar), Benjamin (8 jaar) en Liander (3,5 jaar) aan boord van de Vectura. Een huis of appartement aan de wal zit er voorlopig niet in. ‘Maar ik weet niet hoe lang we als gezinsbedrijf nog zo kunnen blijven varen. Ook varen we niet op zondag en dat willen we wel blijven volhouden.’
Om als gezinsbedrijf te kunnen blijven varen zijn goede ligplaatsen onmisbaar. Kornet heeft zitting in de Werkgroep Binnenvaartbelangen Rotterdam (WBR) en zit tweemaal per jaar om de tafel met Havenbedrijf Rotterdam . ‘Ze blijven maar bedrijven bouwen in de Rotterdamse havens, maar wij moeten wel ergens kunnen liggen. Voor de Tweede Maasvlakte waren ze ook even vergeten dat de schepen nog ergens moesten liggen, pas na 2,5 jaar kregen we een autosteiger. Je ziet ook dat alle vluchthavens ontoereikend zijn, het is maar goed dat er schepen zijn met spudpalen. Alles wordt zo ingericht op de volcontinuvaart en de gezinsbedrijven worden vergeten.’ 

Werfbeurt
De Vectura lag pas nog op de scheepswerf in Raamsdonkveer voor de 10-jarige beurt en voor het ballasten van het schip. De brug in de A59 vormt een belemmering om een extra laag containers te kunnen meenemen naar Oosterhout, zonder ballasten lukt dat niet. Het schip is intussen dus 10 jaar oud, maar voor de nieuwe Vectura voer Kornet al 3,5 jaar op de ‘oude’ Vectura. Voor de afbouw van het casco van zijn nieuwe schip woonde hij een jaar aan de wal. ‘Mijn vader had samen met zijn broer een zeevaartrederij, maar hij liet zich uitkopen. Ik heb nog drie jaar op het schippersinternaat gewoond, maar nadat mijn vader was gestopt met varen op zee woonden we aan de wal. Net als mijn broer en zussen ben ik toch gaan varen in de binnenvaart, ook enkele familieleden van mijn moeders kant kwamen uit de binnenvaart. Eerst vijf jaar als matroos bij mijn broer Chris, later ook nog bij mijn zwager op de Novitas. Die voer meer naar boven. In 2004 heb ik mijn eerste schip gekocht en ben gaan varen met mijn Filipijnse stuurman. Een jaar later ben ik getrouwd met Janneke.
‘Onze oudste kinderen zitten nu op het internaat en dat gaat goed. Wel is het aantal kinderen heel sterk teruggelopen. Toen onze oudste dochter 11 jaar geleden werd geboren, moest ze gelijk ingeschreven worden, anders was er geen plaats op het schippersinternaat. Nu is het aantal kinderen al minder dan 70 en werkt het internaat samen met Dordrecht en Krimpen. Als het nog kleiner wordt, dan wordt het internaat misschien nog wel duurder.’ 

Scheepsgegevens
Ms Vectura. Bouwjaar 2009. Tonnage 3250. Eigenaar Marius en Janneke Kornet, VOF Kotrans Scheepvaartonderneming.
Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook

Nieuwe vacatures meer (0)... RSS

LinksRechts