Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Koedood bouwt schone Mitsubishi’s straks helemaal zelf op

HENDRIK IDO AMBACHT

Enkele distributeurs en dealers van zware scheepsmotoren voor de binnenvaart - Koedood in Hendrik Ido Ambacht en YES in Zierikzee - zijn een traject ingegaan om deze motoren voor eigen rekening en risico EU Stage V te certificeren.

1 / 1
Koedood gaat onder andere de S12R-MPTK (940 tot 1210 kW bij 1600/1800 toeren) EU Stage V certificeren. De motor behoudt daarbij de mechanische brandstofpomp. (Foto Hans Heynen)

Koedood gaat onder andere de S12R-MPTK (940 tot 1210 kW bij 1600/1800 toeren) EU Stage V certificeren. De motor behoudt daarbij de mechanische brandstofpomp. (Foto Hans Heynen)

  • Stage V certificering door distributeurs is taai traject  

Door Hans Heynen
Zo werkt Mitsubishi-dealer Koedood Dieselservice met medewerking van de Europese vestiging van de fabrikant, MTEE in Almere, aan de aanpassing en certificering van een aantal zware Mitsubishi voortstuwingsmotoren. Het opmerkelijke traject werd als gemeld ingezet door VIV, de brancheorganisatie van importeurs van verbrandingsmotoren. 

Onder eigen naam
Koedood Dieselservice wil voor de EU Stage V-certificering CCR2-gecertificeerde scheepsdiesels van Mitsubishi aanpassen en combineren met door dochterbedrijf Emigreen ontwikkelde en geproduceerde uitlaatgassenreinigers met een roetfilter en een SCR-katalysator. 

Om onder eigen naam te mogen certificeren moet Koedood Dieselservice door keuringsinstantie RDW worden geaccepteerd als fabrikant van deze EU Stage V gecertificeerde Mitsubishi-motoren. ‘Dat vereist een hoop papierwerk en is nog geen gelopen race’, zegt directeur Arie Koedood. ‘Om zo veel mogelijk in één keer aan de daarvoor geldende regels te voldoen gaan we ons bedrijf nu ISO 9001 certificeren. Dat doen we versneld, zodat het in juni 2019 rond kan zijn.’ 

Pilotproject
Koedood heeft TNO inmiddels in de arm genomen als technisch dienstverlener voor het certificeringstraject. ‘Zij helpen bij de opzet en de planning van het testen en meten op de proefstand. Half januari hopen we met certificeringsinstantie RDW het opgestelde plan van aanpak te bespreken. We hebben uitstekend contact met medewerkers van RDW en worden door hen en door TNO goed begeleid. We werken met zijn drieën eigenlijk voortvarend samen. Het is voor iedereen een soort pilotproject, waarin we veel van elkaar leren.’  

Doel is om voor het einde van 2019 het meest verkochte motortype van Mitsubishi in de binnenvaart, de S12R-MPTK (940 tot 1210 kW bij 1600/1800 toeren), EU Stage V te certificeren. ‘Het is echter lastig om nu al te zeggen of dat lukt’, stelt Koedood. 

Omdat de S16R-MPTK (1250/1610 kW bij 1600/1800 toeren) een V-motor uit dezelfde familie is, zal die dan waarschijnlijk ook meteen EU Stage V gecertificeerd zijn. Voor de lijnversie van deze motor, de S6R-MPTK (520/605 kW) bij 1650/1800 toeren), gaat dat waarschijnlijk niet op.    

Na de S12R-MPTK hoopt Koedood de S12A2-T2MPTK (701/858 kW bij 1800/1920 toeren) EU Stage V te kunnen certificeren. 

Mechanische inspuiting
In beide gevallen gaat het om motoren met een mechanische brandstofinspuiting. ‘We nemen voor de certificering van de S12R-MPTK een CCR2-motor die we qua brandstof optimaal afstellen door de timing van de inspuiting aan te passen. Dat maakt de motor zuiniger (dus ook minder CO2) en vermindert meteen de roetuitstoot. De NOx-emissie stijgt wel, maar die wordt verwijderd in de katalysator. Het blijft dan een relatief eenvoudige motor.’ 

Het testen en meten van de emissies gebeurt straks op de geaccrediteerde testbank van Mitsubishi Turbocharger and Engine Europe in Almere. ‘We krijgen daarvoor alle medewerking van Mitsubishi die aan ons heeft gevraagd om de certificering ter hand te nemen.’ 

Stage V ready
Bij de inbouw van een nieuwe motor plaatst Koedood Dieselservice desgewenst nu al de behuizing voor een toekomstige SCR-katalysator met roetfilter in een schip. ‘Nu zetten we er nog dempende blokken in, maar je kan de motor dan ombouwen en de emissies op Stage V-niveau brengen. Een echte Stage V-certificering zit er voor deze motoren niet in, maar we streven wel naar een gelijkwaardigheidscertificaat waarmee je na een retrofit aantoont dat de emissies op Stage V-niveau liggen. Dat kan je dan aan instanties en vervoerders tonen. De techniek heeft Emigreen in huis. Probleem is alleen dat je moet aantonen dat het systeem gegarandeerd 10.000 uur naar behoren functioneert.’ 

Dat kan door een motor voor de certificering 2.500 uur op de proefstand te zetten en de verouderingslijn van de gemeten emissies door te trekken naar 10.000 uur. Komt de lijn dan onder de maximale waardes uit, dan is het goed. ‘Maar wanneer de motor voor zo’n test alleen tijdens kantooruren draait ben je ruim een jaar bezig’, zegt Koedood.

Terug verdienen
‘Alternatief is dag en nacht door te draaien, maar wanneer je dan de brandstofkosten ook meeneemt ben je minimaal een miljoen euro kwijt. Daarom haken veel fabrikanten af. Je moet heel wat motoren verkopen om dat terug te verdienen. Lever je dezelfde motor ook aan andere branches, zoals treinen, dan loont het misschien eerder, maar in de binnenvaart zijn de aantallen relatief klein. Schat je de verkoop in op 100 motoren, dan is het 10.000 euro per motor. Bij 10 motoren is het een ton per motor. En dan heb je nog niets extra’s verdiend.’ 

De motorenbranche hoopt dat RDW een testmethode accepteert waarbij de motoren een deel van de 2500 testuren op de proefstand staan en een deel, na inbouw in een schip, in de operationele praktijk mogen draaien. Daarvoor zou een aantal emissiemetingen aan boord plaats moeten vinden. 

‘We hebben een plan uitgewerkt dat we half januari willen presenteren, maar we weten niet of RDW akkoord gaat met een wat andere manier van testen. We hopen van wel, want wanneer elk motortype 2.500 uur op de proefstand moet staan, blijven er na 2020 niet veel motortypes over ben ik bang.’ 
Reacties (4)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Hein Danser

    Waarom kan zo motor, niet gemonitord worden, na inbouw van een schip?? Om dan na de behaalde testuren, toch de stage certificaat te krijgen.

  • Sjaak van Wijk

    Mooi plan, zeker van de heer de Bot; leveren aan het Netwerk, natuurlijk.
    Maar,,,,,, koop ik dan een gebruikte motor,
    of koop ik dan een goed ingelopen motor?
    Van dit soort initiatieven zal de wat grotere binnenvaart het moeten hebben.

  • J.G.J. van Maren

    Mischief mögen ze op de proefstand zelfs niet op rode gasolie varen ?

  • A.J.A. de Bot

    Waarom leveren ze op de proefstand geen stroom aan het netwerk? Verdient het nog wat terug.

Lees ook

Nieuwe vacatures meer (0)... RSS

LinksRechts