Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Varen met bijna leeg ruim

Werkendam

Schipper Peter Versluis (1955) van het ms Vitesse verdient al zijn leven lang zijn brood op het water, maar zo laag als nu zag hij de rivier nog nooit. De Vitesse nam onlangs nog maar 438 ton mee van Bazel naar Rotterdam. Nog geen 14% van de 3152 ton die het schip kan vervoeren.

1 / 1
Peter Versluis in het nieuwe appartement in Hank. Hij gaat nog niet met pensioen. Echtgenote Rika, waarmee hij 40 jaar samenvoer, is wel alvast aan de wal gegaan. (Foto Hannie Visser-Kieboom)

Peter Versluis in het nieuwe appartement in Hank. Hij gaat nog niet met pensioen. Echtgenote Rika, waarmee hij 40 jaar samenvoer, is wel alvast aan de wal gegaan. (Foto Hannie Visser-Kieboom)

  • Schipper Peter Versluis vaart al 30 jaar op en neer naar Bazel

  • ‘Veel kennis is weg bij Rijkswaterstaat'

Door Hannie Visser-Kieboom
‘Financieel is het lage water nog niet echt nadelig. We hebben minder brandstofkosten en varen sneller op en neer. We hebben al 30 jaar dezelfde bevrachter en ik denk eerst aan onze lange-termijnrelatie, dan aan hogere tarieven.' Naast schipper is Versluis al meer dan 25 jaar bestuurslid van Koninklijke Schuttevaer-afdeling Werkendam. Ontelbare keren zat hij aan tafel met Rijkswaterstaat om de belangen van de binnenvaart te behartigen. Juist door de combinatie van schipper en bestuurder zag hij in de voorbije jaren met lede ogen de veranderingen aan die bij Rijkswaterstaat zijn doorgevoerd. Het leidde tot een afgeslankte organisatie, veel kennisverlies en verwaarlozing van het vaarwegonderhoud. ‘Er is geen kennis meer. Door de lage waterstanden werd ineens sluis Tiel gestremd, omdat tijdens de doorvaart de stroming in de sluis te sterk zou zijn voor de schepen. Na protest van Koninklijke BLN-Schuttevaer is dat de andere dag weer teruggedraaid. En kijk eens naar sluis Weurt, waar alles piept en kraakt. Of bij de sluizen van Belfeld en Sambeek, waar ze na de renovatie niet eens twee deuren tegelijk kunnen openen. Voorheen deden ze bij Rijkswaterstaat alles zelf en nu huren ze kennis in en dat komt de kwaliteit niet altijd ten goede. Vaak krijg je te horen dat er geen budget is, ook al kan het onderhoud echt niet langer wachten.'

Meestal compromis
Behalve zijn kritische noten voor Rijkswaterstaat, noemt hij ook de zaken die wel goed gaan. Zo is Versluis blij met de nieuwe Beatrixsluis en sluis Eefde. Ook de sluizen en stuwen op de Lek worden momenteel compleet gerenoveerd.

Zijn werk voor BLN-Schuttevaer doet hij nog altijd met veel plezier, ondanks alle veranderingen. ‘We zitten nu veel meer aan de voorkant om zo zaken voor de binnenvaart aan te kaarten. Maar leden rekenen ons nog steeds af op resultaten en roepen weleens dat we niets bereiken, terwijl wij wel degelijk altijd op onze belangen blijven hameren. Of de leden zijn kritisch als we ergens mee hebben ingestemd, waar ze het niet mee eens zijn. Maar we kunnen niet altijd alles voor elkaar krijgen. Het resultaat is dikwijls een compromis. Maar we blijven inzetten op goede contacten met Rijkswaterstaat. We zijn ook blij met het goede contact met de gemeente Werkendam. Die willen we vooral ook behouden als Werkendam straks bij de nieuwe gemeente Altena hoort.'

Bazelvaart
Versluis staat als bestuurslid van de Schuttevaer-afdeling op de schouders van zijn vader. Die zat in het afdelingsbestuur van 1976 tot 1994 en werd bij zijn afscheid benoemd tot erelid van de afdeling.

Vanwege de vaste vaart tussen Rotterdam en Bazel, kan Versluis niet altijd gemakkelijk van boord en rijdt hij vaak veel kilometers. Zijn vier kinderen zaten op het Werkendamse schippersinternaat en werden bijna altijd gehaald en gebracht door Arie Heijstek. ‘Een gouden man. Hij stond altijd voor ons klaar en wist overal de weg.'

Maar zijn kinderen werden ook op het vliegtuig gezet naar Bazel als dat beter uitkwam. ‘De eerste keer sta je met zweet in je handen op het vliegveld te wachten. Maar het is altijd goed gegaan. Soms vlieg je al voor 33 euro naar Bazel en je bent er in een uurtje.' Ook voor zijn bestuurswerk vliegt Versluis regelmatig vanuit Bazel terug.

Nieuw schip
In 2009 liet hij samen met zijn zoon Jurriaan een nieuw schip bouwen, net op het moment dat de crisis zich aandiende. Definitief stoppen met varen is daarom nog geen optie. Maar intussen vaart echtgenote Rika Vlot niet meer mee. Ze woont in een nieuw appartement in Hank. 40 jaar voeren ze samen. Rika: ‘We hebben alles samen opgebouwd. In het begin vond ik het best moeilijk om Peter te missen. We waren altijd samen. Maar ik heb een dochter in Werkendam wonen en mijn moeder woont in Zwijndrecht, dus ik heb afleiding genoeg. En wat ik echt niet mis, is het sjouwen met boodschappen van en naar boord.'

Peter en Rika begonnen samen op een tanker van de firma Van der Sluijs in Geertruidenberg, maar varen nu al 29 jaar op en neer tussen Rotterdam en Bazel. Ze zijn blij dat hun zoon nu aan boord woont en het laden en lossen voor zijn rekening neemt. ‘Hij was nog maar drie jaar oud toen hij al met mij meeliep, hij heeft zijn zwemvesten echt versleten. In Lobith wilde hij altijd mee naar de douane, al was het half zeven in de ochtend. Van onze vier kinderen had hij ook de meest heimwee naar boord.'

Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Vitesse
Bouwjaar: 2009
Thuishaven: Werkendam
Eigenaar: Vitesse VOF
Tonnage: 3152 ton

Reacties (1)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • M.A.J. Bienenmann

    Leuk om hier te lezen hoe het met jullie gaat.

Lees ook