Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Zulu-schipper Bas Mol geniet

Hoogerheide

‘Je moet wel een beetje een einzelgänger zijn', zegt Bas Mol uit Hoogerheide over zijn werk. Bas (59) is sinds een half jaar een van de schippers van de Zulu-barges van Blue Line Logistics, de rederij van de Belgische entrepreneur Antoon van Coillie.

1 / 1
Schipper Bas Mol: afwisselende reizen met telkens vier of vijf vrachtwagenladingen bouwmaterialen. (Foto Bart Oosterveld)

Schipper Bas Mol: afwisselende reizen met telkens vier of vijf vrachtwagenladingen bouwmaterialen. (Foto Bart Oosterveld)

  • ‘Palletschepen hebben meer werk dan ze aankunnen'

  • Lange dagen, maar elke avond thuis

Door Bart Oosterveld
Bas vaart op een van de twee Zulu's die momenteel in de vaart zijn. Het gaat om schepen van Kempenaarformaat (50 x 6,60 meter). Ze hebben een vlak dek met in het midden een hydraulische kraan waarmee de lading aan boord kan worden gezet. Een soort supervrachtwagens op het water zijn het eigenlijk.

Varen op de Zulu's is alleenvaart. Bas zit meestal alleen in de kleine stuurhut op het voordek. Slaapaccommodatie is er niet, wel een toilet en een wasbakje. Daar staat tegenover dat Bas elke avond thuis slaapt. Tussen zes en zeven vertrekt hij uit Hoogerheide vlakbij de Belgische grens en rijdt dan naar het schip. Na het laden of lossen tilt hij zijn auto aan boord en vaart naar waar de planning hem roept. ‘s Avonds zet hij zijn auto weer af en rijdt naar huis. Afhankelijk van de vaarroute van die dag is hij rond zeven of acht uur ‘s avonds thuis.

Matroos
De alleenvaart op de Zulu's bevalt prima, zegt Bas. Dat komt vooral door het afwisselende vaargebied, voornamelijk over de Schelde ten zuiden van Antwerpen, de Rupel, de Nete, het Albertkanaal en de Kempische kanalen. Af en toe zijn er uitstapjes via Wintam naar Brussel of via het 30 kilometer lange kanaal Leuven-Dijle richting Leuven. Dan gaat er meestal wel een matroos mee, vanwege de moeilijke schuttingen door de Zennegatsluis en de komsluizen verderop op het traject. En mochten de routes gaan vervelen: sinds enige tijd varen de Zulu's ook af en toe naar Amsterdam. Als vracht gaat het meestal om bouwproducten zoals cement en gipsplaten en containers met afval.

Waterchauffeur
In België zijn ze al helemaal gewend aan de Zulu's, zegt Bas. Maar Nederlandse schippers doen nog wel eens laatdunkend over zijn baan: hij zou een vrachtwagenchauffeur op het water zijn. Bas haalt er inmiddels zijn schouders over op. Hij vaart al sinds zijn 15de, voer op de tanker Dintelstroom, was beroepsmarinier, voer daar op landingsvaartuigen en daarna weer in de tankvaart, onder meer op de Nedlloyd 45.

Daarna volgde een periode aan de wal. En nog wel een bijzonder verrassende: Bas werkte 14 jaar als vestigingsmanager voor de keukenketen De Keukenconcurrent. Hij was in die tijd de baas in verschillende vestigingen in onder meer Roosendaal en Numansdorp. ‘Tot ze me daar op een gegeven moment te oud vonden worden. Toen werd ik er uitgewerkt, weggepest zeg maar.'

Aflosser
Om wat om handen te hebben ging Bas daarna 'voor een klein loontje' een tijd varen op de rondvaartboten van de Beekse Bergen. Daarna werd hij aflosser voor onder andere Mercurius en Bosman, meestal tank- en containervaart. En sinds een half jaar dus vast bij Blue Line Logistics.

Voor zijn baan hoeft hij voorlopig niet te vrezen, want de Zulu's hebben meer werk dan ze aankunnen. We spreken Bas als hij ter promotie met zijn schip bij een innovatiebeurs in Rotterdam ligt. ‘De planning vond het absoluut niet leuk dat de Zulu 02 een paar dagen niet beschikbaar was', zegt hij. 'Maar jezelf als bedrijf laten zien is natuurlijk ook belangrijk.'

Nieuwe schepen
Bas verwacht veel van de twee nieuwe Zulu's die momenteel worden gebouwd. Die hebben een andere rompvorm en een grotere stuurhut met slaapbank, zodat de schipper als de noodzaak zich voordoet toch eens een nachtje aan boord kan blijven slapen. Ze hebben ook wat meer pk's aan boord. Ook nieuw: een doorgang onderdeks vanaf de stuurhut voorop naar de machinekamer achter. Want die is op de eerste Zulu's alleen bereikbaar als het dek niet helemaal vol staat.

‘Voor bedrijven zijn wij een uitkomst', zegt Bas. ‘We nemen in één keer de lading van vier of vijf vrachtwagens mee. Er komt steeds meer werk.'

Zelf is Bas nog bezig met het behalen van een hijscertificaat. Want eenvoudig hijswerk kan hij wel aan, maar bij ver reiken of een hoge kade laat hij de klus voorlopig nog liever aan een specialist over.

Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Zulu 02. Lengte: 50 meter. Breedte: 6,60 meter. Diepgang: 2,20 meter. Tonnage: 300. Europanummer: 06105497. Motor: 300 pk. Bouwjaar: 2015.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook