Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Tsjechen ontdekken zeilvaart

HARLINGEN

De bemanningen van de historische zeilschepen die deelnemen aan de Brandarisrace van Harlingen naar Terschelling worden grotendeels gevormd door betalende passagiers. Jiri Brozek uit Praag had er een aanzienlijk aandeel in. Zijn reisagentschap huurde bij het boekingskantoor TSC vijf Harlinger zeilschepen in, aangevuld met twee klippers uit Enkhuizen. Een goed voorbeeld van vernieuwing en diversifiëring van doelgroepen in de chartervaart.

1 / 1
Jiri Bro?ek. ‘Nederland is een heel bijzonder land.' (Foto Gijs van Hesteren)

Jiri Bro?ek. ‘Nederland is een heel bijzonder land.' (Foto Gijs van Hesteren)

Door Gijs van Hesteren
Zaterdag 20 oktober voeren 77 schepen langs de Pollendam op naar het startschip. Een schouwspel dat je daar een eeuw geleden zeker niet zou hebben gezien. De enkele zeilschipper die zich destijds het Wad op waagde had echt geen tijd voor wedstrijden. Hij had het te druk met het bijeen schrapen van een schamel inkomen. Maar nu bloeit de zeilvaart als nooit tevoren. Voor historische zeilschepen is Harlingen de grootste haven van Noordwest-Europa. Met een gemiddelde passagiersbezetting van 18 man voeren er voor de Brandarisrace bijna 1400 mensen het Wad op.

‘Het breidt zich steeds verder uit', zegt Ingrid van der Pol van TSC. ‘Deze mensen komen speciaal voor deze wedstrijd uit Tsjechië.'

‘Elk jaar hebben een paar honderd van mijn landgenoten er een 11 uur durende reis van 1000 kilometer voor over', licht Jiri Brozek toe. ‘We hebben heel veel respect voor de Nederlandse maritieme tradities. Door hier mee te zeilen delen we daar in. Mijn interesse in de historische platbodems werd een kleine 20 jaar geleden gewekt, toen ik met een vriend een zeiltocht maakte langs de Friese meren. Het varen hier beviel me enorm. Ik had tot dat moment alleen wat ervaring opgedaan in de Kroatische wateren. Daar zat het het echter propvol met zeilers.'

Traditie
Brozek wist een groep landgenoten bijeen te brengen, waarmee hij in Makkum de Lemsteraak Saeftinge huurde. Ervaring met bakstagen en zijzwaarden hadden ze niet. Maaike Bijker, destijds één van de TSC-schippers, voer enkele dagen mee om hen de kneepjes van het platbodemzeilen bij te brengen. In 2011 huurde Brozek voor het eerst de driemastschoener Noorderlicht, met Johan Moen als schipper. Hij maakte er reclame voor via zijn reisagentschap Sailingclub.cz. Zo kwam er een documentaire op de nationale televisie. Sindsdien leeft het varen op de Waddenzee volop in Tsjechië. Na deze eerste maal werd deelname aan de Brandarisrace een traditie. ‘Er waren jaren dat we met 300 mensen naar Nederland kwamen. We zijn nu weer iets kleinschaliger aan het werk. Dat maakt het organiseren wat overzichtelijker. Dit jaar vaart er voor het eerst een jongerengroep mee. Mijn dochter van 19 jaar heeft die groep bijeengebracht. Net als wij ervaren haar vrienden dit evenement niet uitsluitend als een zeilrace, maar als een sociaal gebeuren, waarbij we ons steeds weer verbazen over het levende techniekmuseum dat deze 70 schepen met elkaar vormen.'

In de loop der jaren bouwde Brozek een netwerk op van Nederlandse vrienden en relaties. ‘Nederland is een heel bijzonder land, met zijn cultuur, de oude binnensteden, de manier van leven en de wijze waarop men tradities doorgeeft aan de volgende generatie. En de zeilschippers natuurlijk, al vormen die vast geen doorsnede van de Nederlandse bevolking.'

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook