Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Chartervaart kan rol spelen bij regionale spreiding toerisme

Enkhuizen

Volgens Paul van Ommen, directeur van de Vereniging voor Beroepschartervaart (BBZ) lijkt de zeilende chartervaart weer welkom in Amsterdam. Hij ziet zelfs kansen in de hoofdstad, waar de chartervaart het toerisme in de regio zou kunnen faciliteren. ‘Ik denk dat het er heel positief uitziet.' Maar de geplande brug over het IJ dreigt spelbreker te worden.

1 / 1
Paul van Ommen op het opleidingsschip Kaatje van de Enkhuizer Zeevaartschool. ‘Het is in verschillende steden gebeurd dat ze vroegen: waar zijn de charterschepen eigenlijk gebleven? We willen ze graag terug. Er ligt nu wel erg veel wits en groots in mijn uitzicht.' (Foto Heere Heeresma jr.)

Paul van Ommen op het opleidingsschip Kaatje van de Enkhuizer Zeevaartschool. ‘Het is in verschillende steden gebeurd dat ze vroegen: waar zijn de charterschepen eigenlijk gebleven? We willen ze graag terug. Er ligt nu wel erg veel wits en groots in mijn uitzicht.' (Foto Heere Heeresma jr.)

  • Schepen bruine vloot lijken weer welkom in Amsterdam  

  • Historische zeilschepen horen bij stadsgezicht

Door Heere Heeresma jr.
De zeilende chartervaart voelde zich lange tijd ongewenst in Amsterdam. Veel ligplaatsen zijn opgeheven. Hoe is de situatie nu? ‘Nu is het al beter dan het was, maar het wordt nog beter', zegt Van Ommen, directeur van de Vereniging voor Beroepschartervaart (BBZ). ‘Door verbouwingen en wat geruzie over wat er wel of niet mocht in de stad, is het een tijd wat lastig geweest. Behoorlijk lastig. Daar hebben we ons tegen verzet, dat vonden we stom. Maar door goede initiatieven uit de gemeenteraad, die heel erg positief zijn opgepakt door het Havenbedrijf zijn de vooruitzichten nu een stuk beter. Er komen nieuwe ligplaatsen bij de Pontsteiger, er komen vermoedelijk ligplaatsen bij de NDSM-werf en dat ziet er allemaal erg positief uit. Er zijn ook tijdelijke ligplaatsen, waar we wat korter kunnen liggen. Het lijkt erop alsof we gewoon weer welkom zijn en dat we de problemen die we in het verleden hadden met elkaar hebben opgelost.'

Van Ommen ziet een rol voor de chartervaart in het faciliteren van toerisme in de regio rond de hoofdstad. ‘Amsterdam heeft een watervisie ontwikkeld voor de toekomst, een soort politiek ijkdocument. Daarin zegt de stad een soort activiteiten te willen hebben dat het regionale toerisme kan bevorderen. Dus mensen uit Amsterdam oppakken, die komen er toch naartoe, en die naar de regio brengen, zodat de omringende gebieden daar voordeel van zouden kunnen hebben. Nou, daar is de chartervaart bij uitstek geschikt voor. Wij pakken toeristen op en nemen ze een week mee door het land. Onze activiteiten passen prima bij dat beeld.'

Cruiseschepen
Hoe verklaart Van Ommen dat grote riviercruiseschepen wel in Amsterdam welkom waren en zeilende charterschepen niet? ‘Dat merken we op heel veel plekken. Dat hebben we ook in andere steden langs het IJsselmeer gehad. Ik weet niet precies wat dat is, maar de grote motorpassagiersvaart heeft een soort sfeer van veel geld binnen brengen. Dat lijkt om enorme bedragen te gaan, maar vaak blijkt dan toch dat het uitgavepatroon van de passagiers aan boord van die schepen minder is dan aanvankelijk werd voorgesteld. De mensen op die riviercruiseschepen komen voor een mooi beeld, voor een mooie stad. Op het moment dat de charterschepen dan moeten plaatsmaken voor die grote riviercruiseschepen, heb je een deel van die aangename aankleding weggehaald. Dat werkt dan weer negatief. Het is in verschillende steden gebeurd dat ze vroegen: waar zijn de charterschepen eigenlijk gebleven? We willen ze graag terug. Er ligt nu wel erg veel wits en groots in mijn uitzicht.'

IJ-brug
Is de BBZ actief tegen de geplande fiets- en voetgangersbrug over het IJ? ‘Ja, we hebben regelmatig overleggen met overheden, lokaal en nationaal, en we trekken vaak op met andere organisaties. De Oram (Ondernemend Amsterdam) is de trekker van een georganiseerde tegenbeweging van het maritieme leven in Amsterdam. Daar staan wij achter, dus wij doen er wel wat tegen, ja.'

Denkt hij dat die brug er komt of niet? ‘Dat is moeilijk in te schatten. De gemeenteraad staat er vol achter, de Amsterdammers zijn er wat verdeeld over, de vorige minister (Melanie Schultz van Haegen) heeft laten weten dat zij ertegen was en dat zij grote bezwaren zag voor de veiligheid van het scheepvaartverkeer. Wat de doorslag zal geven weet ik niet. We hebben er in Amsterdam weleens vaker dingen doorheen gedrukt die later onverstandig bleken te zijn.'

Opstoppingen
Hoe zou hij de oppositie willen voeren, met welke argumenten en welke acties? ‘Wij zijn niet echt een club die snel de barricades op gaat. Wij proberen in overleg en op basis van argumenten met elkaar tot oplossingen te komen. De belangrijkste argumenten om het niet te willen zijn dat het een belemmering voor de scheepvaart is op een van de drukste stukjes vaarwater in Nederland. Onze schepen moeten voor de brug gaan wachten, in dat nauwe vaarwater zal dat tot opstoppingen leiden. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. Ik denk dat dit een heel belangrijk argument is om het niet te willen. Een andere reden is dat Amsterdam dan langzaam maar zeker haar maritieme infrastructuur aan het afbreken is. De stad wordt afgesloten voor een belangrijk deel van de scheepvaart. Daarmee maak je Amsterdam minder interessant. Het zal lastiger worden voor scheepswerfjes, voor toeleverende industrie, de scheepvaart zal zich steeds verder uit de stad verwijderen. Bij andere grote steden zie je gebeuren dat dan de steun bij het publiek voor de maritieme sector afneemt. Dus ik denk dat het ook om die reden niet goed is.'

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook