Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Eerste nieuwbouw Quotter bijna visklaar in Harlingen

Urk

De nieuwe UK-150 Polar van Quotter is in haar thuishaven Harlingen aangekomen na een reis uit het Poolse Gdynia, waar de kotter is gebouwd. In Harlingen wordt de twinrigger/flyshooter ingetuigd en visklaar gemaakt voor haar eerste visreis op de Noordzee.

1 / 2
De schippers Gerard Klemann (links) en Wim van der Plas wisselen elkaar straks af op de UK-150. (Foto Bram Pronk)

De schippers Gerard Klemann (links) en Wim van der Plas wisselen elkaar straks af op de UK-150. (Foto Bram Pronk)

  • Twinrigger/flyshooter gaat volcontinu vissen

  • Zevenkoppige bemanning onder wie drie Filipijnen

Door Bram Pronk
De nieuwe UK-150 Polar is de zesde kotter voor Quotter BV en de eerste nieuwbouw voor deze enkele jaren geleden opgerichte rederij, waarin Rederij W. van der Zwan en Zn. uit Scheveningen en FishCon op Urk participeren. Quotter is statutair gevestigd in Den Haag, op het adres van Rederij Van der Zwan, maar houdt kantoor op Urk, waar Pieter Louwe van Slooten als directeur de scepter zwaait.

Quotter gaf de Poolse werf Nauta-Hull in 2016 opdracht een nieuwe twinrigger/flyshooter te bouwen naar een ontwerp van Ove Kristensen van de Deense Vestvaerftet in Hvide-Sande. Van Slooten fungeerde hierbij als hoofdaannemer. Hij heeft veel ervaring met deze in 1998 opgerichte scheepswerf, die intussen vele vissersschepen voor diverse buitenlandse opdrachtgevers heeft gebouwd. In 2010 liet Van Slooten bij Nauta-Hull de twinrigger/flyshooter UK-153 Lub Senior bouwen, eveneens naar een ontwerp van Kristensen, en twee jaar geleden werd de twinrigger/flyshooter UK-151 Stellar van Quotter daar enkele meters verlengd.

Nieuwbouw
De UK-150 is de eerste nieuwbouwkotter van Quotter, een rederij die verder bestaat uit de UK-147 Morgenster, UK-148 Lunar, UK-149 Stella Maris, UK-151 Stellar en de UK-152 Solar, pulskotters, boomkorkotters, twinriggers en flyshooters. Alle schepen zijn ondergebracht in aparte BV's, alle gevestigd op Urk. De nieuwe UK-150 is ondergebracht in Polar Zeevisserij BV. De UK-150 heeft veel overeenkomsten met de UK-153 Lub Senior, die Van Slooten onder de rederijnaam Zeevisserijbedrijf Orion BV in eigen beheer exploiteert. De UK-150 is 32 meter lang, 8,70 meter breed, heef een holte tot het mid-deck van 4,15 meter en een holte tot het shelterdeck van 6,50 meter. Daarmee is ze 3,50 meter langer dan de UK-153, maar 0,30 meter minder breed en 0,25 meter minder hol dan de UK-153 uit 2010. De inhoud van beide schepen is gelijk, 339 GT, net onder de 340 GT, de maximale tonnenmaat om als Nederlands vissersschip in Het Kanaal de flyshootvisserij te mogen beoefenen.  Verder is de UK-150 uitgerust met een ABC hoofdmotor van 1000 pk. Het visruim kan maximaal 1300 kisten vis bergen.

Bemanning
De UK-150 zal volcontinu gaan vissen, met twee ploegen. Het schip heeft dan ook twee schippers: Gerard Klemann (32) uit Scheveningen en Wim van der Plas (52) uit Katwijk. Elke ploeg bestaat uit vier Nederlandse bemanningsleden, afkomstig uit Scheveningen, Katwijk en Arnemuiden, aangevuld met drie Filipijnen, waarvan er altijd één thuis is. De Filipijnen zijn gemiddeld een half jaar aan boord, voordat zij worden afgelost. De nog jonge schipper Klemann komt van de HD-30 Fortuna van rederij Bais uit Den Helder, waarmee hij een aantal jaren op schol heeft gevist. Van der Plas komt van de UK-151 van Quotter en voer daarvoor op de SCH-303 Ariadne van rederij W. van der Zwan en Zn en op de L-303 Ariadne toen deze vriestrawler was omgevlagd naar Denemarken. Toen dit schip uiteindelijk werd verkocht, stapte hij over op de L-303 Ariadne, een Deense tankboot, die Van der Zwan in Noorwegen had gekocht ter vervanging van de verkochte L-303/ex SCH-303. Toen uiteindelijk ook dit schip werd afgestoten trad hij in dienst van Quotter. Van der Plas heeft aan het begin van zijn vissersloopbaan ook nog gevist met de boomkorkotters KW-49 Leendert Junior, de huidige TX-1 Klasina-J en de KW-145 Catharina, de huidige UK-2 Adriaantje.

Visgronden
De nieuwe UK-150 gaat de komende maanden vanuit Harlingen twinriggen op schol. Die wordt op de visveiling van Urk verkocht. In de winter zal de flyshootvisserij in Het Kanaal worden beoefend.  De Franse haven Boulogne-Sur-Mer zal dan als uitvalsbasis dienen.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook