Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Het avontuur kan beginnen

Waalwijk

Voor Mike en Iris Rutjes begint deze lente een nieuw avontuur. Ze stappen nog voor de zomer op hun eigen schip. Via crowdfunding werd in 10 dagen de benodigde 120.000 euro bijeen gebracht.

1 / 1
Mike stond nauwelijks 10 jaar oud al achter het roer. Iris is van de wal, maar deed hotelwerk op riviercruiseschepen. (Foto Mike Rutjes)

Mike stond nauwelijks 10 jaar oud al achter het roer. Iris is van de wal, maar deed hotelwerk op riviercruiseschepen. (Foto Mike Rutjes)

  • Mike en Iris Rutjes proberen eigen schip te financieren

  • ‘We willen meehelpen aan een schoon milieu'

Door Bart Oosterveld
We treffen Mike (1970) alleen in de stuurhut als hij in Waalwijk met de verlengde Dortmunder Marjolein schroot ligt te laden voor Zutendaal. Iris (1968) moet vanwege andere verplichtingen verstek laten gaan. Het tweetal vaart op procenten voor Kleinstra in Maasbracht. Nog wel, want binnenkort kijken zij vanuit hun eigen stuurhut over een eigen schip. De crowdfundingsactie via Weforsea heeft hun droom helpen verwezenlijken.

Mike en Iris hebben een optie genomen op de Adrie S., die ze vonden bij scheepsmakelaar GTS. Het gaat weliswaar om een ouder schip (bouwjaar 1927), maar de Adrie S. is goed onderhouden en kan voor zijn maten buitengewoon veel kuubs meenemen: 1200 maar liefst. Als de koop rond komt - en wie twijfelt daar nog aan - wordt de nieuwe naam ms Belumi, naar de namen van hun drie kleinkinderen.

Veel ervaring
Mike heeft al een ruime carrière in de scheepvaart achter zich. Die begon al achter het stuurwiel van de spits van zijn vader, de Ma Cha. ‘Toen ik 10 was kon ik het schip al sturen', zegt hij. ‘Dan moest ik wel op een stoofje gaan staan, anders kon ik niet over het rad heen kijken.' Na een opleiding aan het KOF begon hij als matroos op de melassetanker Athelia van Tankes. Vervolgens speelde zijn werk zich af rond Nijmegen en Emmerich. Zestien jaar voer Mike vanuit Millingen met de bunkerboten van Fiwado.

In die tijd, we spreken midden jaren ‘90, werd hij door zijn baas af en toe uitgezonden naar Oostenrijk. Daar had Fiwado ook een vestiging, in Enns aan de Donau. Als een collega met vakantie ging, werd Mike gevraagd in te springen. In Oostenrijk sloeg in 2001 de liefde toe. Mike leerde er Iris kennen. Als vrouw van de wal was ze toch niet helemaal vreemd in scheepvaart: ze had vaarervaring opgedaan in het hotelvak op riviercruiseschepen.

Kleine partijen
Uiteindelijk kwam Iris naar Nederland en ging samen met Mike varen. Ze voeren als zetschipper op verschillende schepen. Iris ging studeren en haalde eerst haar Schifffahrtspatent en later ook het Rijnpatent. ‘Net als ik tot Wesel', zegt Mike. ‘Dat is genoeg om via de Rijn op de Duitse kanalen te komen. Nu we een eigen schip hebben, willen we wel kijken of we het kunnen uitbreiden. Je moet tenslotte flexibel zijn.'

Mike ziet genoeg werk voor zijn aanstaande schip. ‘Met dit schip kunnen we de kleine kanalen op. We kunnen bijvoorbeeld Weert bereiken. Maar er zijn ook nog steeds kleine partijen te vervoeren, naar bedrijven die niet in één keer een grote partij willen of kunnen ontvangen. Ook daar mikken we op.'

Met het eigen schip komt binnenkort natuurlijk ook het ondernemerschap om de hoek kijken. De Belumi zal worden ondergebracht in een eenmanszaak naar Duits recht, die Iris heeft opgericht. Zij gaat ook de administratie doen. Mike neemt de bevrachting op zich. Weforsea omschrijft het in het prospectus voor de crowdfund-lening als volgt: ‘Door de ervaring van Mike in de sector en zijn kennis van de bevrachtingsmarkt, de platformen en zijn netwerk met andere schippers, kan hij goed onderhandelen over de prijs bij opdrachten. Dit is ook mede de reden waarom ze kiezen voor de vrije markt en niet tegen een vaste dagprijs willen gaan varen voor een vaste bevrachter.'

Desondanks hebben de twee voor de zekerheid afspraken gemaakt met bevrachter Oorburg Intermodaal. Niet in de vorm van een vaste overeenkomst, maar als intentie om samen te werken.

Oude GM
Een stukje avontuur zit misschien nog in de motor. Want de 16-cilinder GM in de Adrie S. heeft er sinds de inbouw in 1981 inmiddels al wel 46.000 draaiuren opzitten. ‘Zodra we genoeg binnengevaren hebben, willen we vergroenen', zegt Mike. ‘Dat is nodig voor de toekomst. We willen meehelpen aan een schoon milieu. Een nieuwe motor verbruikt ook minder en gebruikt minder smeerolie.'

Ondertussen laadt de machinist van de Helmondse Schroothandel met zijn grijpkraan met precisie het ruim van de Marjolein, schep na schep. Vanmiddag is het vertrek naar Zutendaal. Daarna nog een keer laden in Luik voor Duitsland. Steeds dichterbij komt de verhuizing naar hun nieuwe, eigen woning op hun eigen schip. En nog een voordeel: de Belumi heeft ook een ruime en goed onderhouden voorwoning. Als er al eens een loods mee moet op een reis naar de Main of verder, heeft die in ieder geval prima onderdak.

Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Belumi (naam nog onder voorbehoud). Lengte: 64,09 meter. Breedte: 7,15 meter. Diepgang: 2,49 meter. Tonnage: 776. Europanummer: 03150036. Motor: GM, 625 pk (1981). Bouwjaar: 1927.

Reacties (1)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Marcus Schneidler

    Lieber Mike ,

    Dir und Deiner Frau viel Glück ???? und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel???? Viele Grüße Marcus ( Calypso)

Lees ook