Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

‘Ze jagen binnenvaart de stad uit'

AMSTERDAM

De binnenvaart zou wel wat meer aandacht van de media mogen krijgen, vindt schipper Rob Ipema van de verlengde kempenaar Spes Nostra. Dan zouden er misschien niet van die zware milieueisen worden gesteld en zou de binnenvaart niet uit de stad worden verjaagd. ‘Het zou weleens bekend mogen worden dat dit absurde dingen zijn.'

1 / 1
Rob en Liesbeth Ipema in de roef van de Spes Nostra. Aan de muur vlnr. de Linquenda, de vorige Spes Nostra en de huidige. ‘Het is een helemaal vierkant gebouwd schip. Loopt voor geen meter.' (Foto Heere Heeresma jr.)

Rob en Liesbeth Ipema in de roef van de Spes Nostra. Aan de muur vlnr. de Linquenda, de vorige Spes Nostra en de huidige. ‘Het is een helemaal vierkant gebouwd schip. Loopt voor geen meter.' (Foto Heere Heeresma jr.)

  • Parkeersysteem Rotterdam is een voorbeeld voor Amsterdam

  • ‘Wie op vakantie wil, kan nergens zijn schip kwijt'

Door Heere Heeresma jr.
Rob Ipema (1957) en Liesbeth Ipema-Munnik (1959) varen sinds 2001 op de verlengde kempenaar Spes Nostra (56 x 6,60 meter, 633 ton, 367 pk Volvo). Rob komt van de wal, zijn vader zat 40 jaar bij de spoorwegen, maar Rob vaart al sinds zijn negentiende. Hij wilde altijd al varen, zat ook bij de Zeeverkenners, maar het was de kennismaking met Liesbeth die de doorslag gaf. Hij begon als matroos op de kempenaar Excelsior van zijn schoonvader Andries Munnik, nadat hij in zijn diensttijd de vooropleiding schipper had gedaan bij Bestevaer. In 1979 kochten Rob en Liesbeth hun eerste schip, de klipper Linquenda, die thans onder de naam Antoinette R als charterschip vaart. In 1993 kochten ze de 400-tonner Spes Nostra. Omdat die uiteindelijk naar de sloop ging, konden ze de naam behouden voor hun huidige schip, dat in 1923 als Duitse oorlogsschuldbetaling aan België als Brabo 32 in Kiel werd gebouwd.

Rob en Liesbeth varen veevoer voor Schot Scheepvaart BV. Bij de komende keuring, aanstaande september, komt er vanwege de CCR-eisen een communautair certificaat op de Spes Nostra, zodat ze aan minder zware eisen hoeven te voldoen. Ze voeren toch al niet op Duitsland en Rob heeft geen Rijnpatent. ‘Dat is het probleem dat ik van de wal kom', zegt Rob. ‘Ik heb nooit Rijnvaartervaring opgedaan.'

Daarbij is de Spes Nostra niet geschikt voor de Rijn. ‘Het is een helemaal vierkant gebouwd schip. Loopt voor geen meter. Dus de rivier op is voor ons niet te doen. Dan gaan we eerder achteruit.'

Rob baalt ervan dat hij bij de keuring zijn piloot van Stuurboordtechniek zal kwijtraken. ‘Het is absurd, want hij is kwalitatief verschrikkelijk goed, maar Stuurboordtechniek is vergeten hem te laten certificeren. Hij werkt supergoed, maar hij wordt afgekeurd omdat er geen certificaat op zit. Kost me 5000 euro.'

Ramp
De Spes Nostra ligt aan de Nieuwe Hemweg in Amsterdam te wachten op belading. Rob en Liesbeth wonen aan boord en hebben hun officiële briefadres bij Robs vader in Haarlem. Rob had eigenlijk zijn nieuwe identiteitsbewijs willen ophalen. ‘Maar ik kan niet weg. Er zit gas op de lading, maar voor hetzelfde geld bellen ze over een uur dat ik moet komen laden. Dat is een nadeel van dit werk. Vorig jaar zomer hebben we hier drie weken gelegen. Zelfde verhaal: schip onder gas.'

Zowel de ligplaatsen als parkeerplaatsen in Amsterdam noemt Rob ‘een ramp'. ‘Ze zijn bezig de binnenvaart uit de stad te jagen. Ze hebben geen idee dat een ligplaats voor een paar dagen of langer een heel belangrijk iets kan zijn. We hebben het ook in Gorinchem, daar mag je een week blijven liggen. Stel dat je eens 14 dagen met vakantie wil, in principe kun je eigenlijk nergens je schip kwijt.'

Hoe lossen ze dat op? ‘Gewoon eigenwijs zijn en blijven liggen op een plek waar dat misschien niet mag.'

Valt er niet te praten met de havenautoriteiten? ‘Nou, er valt wel te praten, maar het hangt er vanaf wie je treft. Maar in principe zeggen ze als Rijkswaterstaat in Gorinchem: zeven dagen is zeven dagen en dan moet je maar weer een ander plekje zoeken. Er zijn in bijzondere gevallen wel vergunningen te regelen, maar er staat nergens hoe je die moet aanvragen.'

Over het parkeerbeleid in Amsterdam is Rob al helemaal niet te spreken. ‘Je bent zo 25 euro parkeergeld kwijt per dag. We wonen hier niet, dus we kunnen geen vergunning aanvragen.' Rob zou graag zien dat het Rotterdamse parkeersysteem ook in Amsterdam wordt ingevoerd. ‘Daar hebben ze voor schippers een parkeervergunning. Ik had hem in twee dagen te pakken. Lilian van Hiele speelt daar een belangrijke rol in, schippers kunnen van haar formulieren krijgen en via haar weer terugspelen naar parkeerbeheer. Wij zijn daar op een zaterdag mee begonnen en op maandag had ik een parkeervergunning.'

Luchtvervuiling
Rob is lid van de CBOB in de brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer en zat enige tijd in het bestuur. Hij vindt dat de binnenvaart te weinig aandacht krijgt in de media. Wat zou het publiek dan moeten weten? ‘Het belang van transport over water. En als je bedenkt dat ik met een schip met een oude motor van 367 pk 633 ton vervoer en een vrachtwagen met een nieuwe motor van 600 pk 30 ton, dan wil het er bij mij niet in dat een vrachtwagen op dezelfde afstand schoner zou zijn. Wij krijgen zogezegd vanwege de luchtvervuiling snelheidsverboden opgelegd op plekken waar je tussen de auto's door vaart. Hoe kan iemand dat bedenken? Het zou weleens bekend mogen worden dat dit absurde dingen zijn.'

Rob en Liesbeth hebben drie dochters, van wie twee zijn gaan varen; Linda als tweede kapitein op de luxe salonboot Grace Kelly en Nathalie op een 2000-tonner in Duitsland.

Reacties (1)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • E. Stoker

    Er zou weer eens een 8 delige serie op tv moeten komen ter promotie van de totale binnenvaart

Lees ook