Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Hakvoort durft nieuwe boomkorkotter aan

Urk

De UK-46 Willeke is voor de Nederlandse visserijvloot de eerste nieuwe boomkorkotter in 12 jaar. Maaskant Shipyards in Stellendam bouwde hiervoor een voorraadcasco af dat sinds 2006 voor de kant lag in opdracht van Visserijbedrijf Hakvoort op Urk.

1 / 2
Jan (links) en Leendert Hakvoort op hun UK-46. (Foto Bram Pronk)

Jan (links) en Leendert Hakvoort op hun UK-46. (Foto Bram Pronk)

  • UK-46 gaat met wekkerkettingen vissen op schol en tong

  • Vooral investeringen in twinriggers/flyshooters

Door Bram Pronk
Met de UK-46 neemt Hakvoort een tweede grote Noordzeekotter in bedrijf. Of er meer nieuwe boomkorkotters komen is onzeker. Voor de vorige nieuwbouwkotter moeten we moeten terug naar 2006. Toen kwam de KW-145 Catharina in de vaart, een 41,25 meter lange en 2000 pk sterke boomkorkotter, gebouwd door Machinefabriek A. & L. Hoekman op Urk. In december 2004 en in januari 2006 leverde Maaskant Shipyards respectievelijk de BR-14 en GO-22 op, twee identieke kotters met een lengte van 41,05 meter en een breedte van 9 meter. Daarna stagneerde de bouw van boomkorkotters. Voor het derde casco, dat Maaskant in Polen liet bouwen, werd geen emplooi gevonden. Belangstelling was er wel voor het casco, maar tot afbouw kwam het niet, tot de familie Hakvoort serieuze belangstelling toonde. Op 21 april 2017 gaf Hakvoort aan Maaskant Shipyards uiteindelijk de opdracht het casco af te bouwen en naar wens van de familie uit te rusten en in te richten. Een investering van om en nabij de zes miljoen euro, die volgens financiële specialisten in 10 tot 15 jaar moet worden terugverdiend. Dit vanwege onzekere en snel veranderende omstandigheden in de visserij.

Traditioneel
De nieuwbouwer is een traditionele boomkorkotter, maar wel uitgerust met de modernste technieken, onder meer op het gebied van koelsystemen. Het schip zal vooral worden ingezet in de scholvisserij, maar ook de tongvisserij zal onderdeel zijn van het visplan. De UK-46 Willeke heeft een lengte van 41,05 meter, een breedte van 9 meter en een holte van 5,10 meter. Het schip heeft een inhoud van 485 gt. Het casco komt van Shipyards Crist S.A. uit het Poolse Gdansk. De ABC hoofdmotor van Belgische makelij is afgesteld op 1999 pk.

Met de overdracht van de nieuwe UK-46 neemt de familie Hakvoort een tweede grote Noordzeekotter in de vaart. Hakvoort was al sinds juli 2000 eigenaar van de 40,20 meter lange en 2000 pk sterke kotter UK-45 Jacob Willemina, die in 1987 door Maaskant Shipyards werd gebouwd als TX-43 voor Visserijbedrijf Van der Vis uit Oosterend. Beide kotters worden bemand door twee broers, aangevuld met vier opstappers. Op de UK-45 varen de broers Jelle en Hendrik Hakvoort, met Jelle als schipper. Op de UK-46 is Jan Hakvoort schipper met broer Leendert als machinist. De UK-46 is vernoemd naar de dochter van Jelle, Willeke, die in december 2015 veel te vroeg overleed.

Visserij
In tegenstelling tot de UK-45 is de nieuwe UK-46 niet uitgerust voor de pulsvisserij. Een ontheffing om te mogen pulsvissen is er dan ook niet. De UK-46 bedient zich van wekkerkettingen en gaat de eerste vier weken op tong vissen. Dichtbij huis, om eventuele kinderziektes snel uit de weg te kunnen helpen. Daarna komen de scholnetten aan boord en zullen de visgronden worden verlegd naar de Doggersbank. Harlingen en de Eemshaven zullen daarbij als uitvalsbasis dienen.

De UK-45 is wel uitgerust voor de pulsvisserij, maar de pulstuigen zijn momenteel niet aan boord. Ook deze kotter vist momenteel met wekkerkettingen.

Belangstelling
Belangstelling voor nieuwbouw boomkorkotters is er wel onder vissers, vooral nu het scholquotum maar voor de helft wordt benut en het tongquotum voor 70%. Niet gesaneerde boomkorkotters worden teruggehaald uit het buitenland om weer visklaar te worden gemaakt. Vooralsnog worden echter bijna alle kaarten gezet op  nieuwbouw van twinriggers en flyshooters, zowel onder Nederlandse als buitenlandse vlag. Scheepswerven in het buitenland hebben het druk met bouwopdrachten uit Nederland, maar ook Nederlandse bouwers hebben niet te klagen. Meerdere twinriggers/flyshooters zijn in aanbouw of worden binnenkort in aanbouw genomen. Na jaren van stagnatie zal de komende jaren een flink aantal nieuwe twinriggers/flyshooters in de vaart komen.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook