Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Jonge Vlamingen met grootse plannen

DEVENTER

Bjorn de Backer (16), Manjit Øien (16), Lorenzo Kwick (17) en Leslie Clatworthy (16) volgen de Rijn- en Binnenvaartopleiding bij Cenflumarin in Antwerpen. Ze hebben grootse plannen voor de toekomst. Maar ze zullen ze eerst nog een paar jaar naar school moeten, omdat België een schoolplicht tot achttienjarige leeftijd kent. Eind dit schooljaar hopen ze te slagen voor het examen matroos en het VHF-attest (marifooncertificaat).

1 / 1
Lorenzo Kwick, Lelie Clatworthy, Manjit Øien en Bjorn de Backer (v.l.n.r.) weten wat ze willen: ze gaan het helemaal maken in de binnenvaart. (Foto Henriette Driesen-Joanknecht)

Lorenzo Kwick, Lelie Clatworthy, Manjit Øien en Bjorn de Backer (v.l.n.r.) weten wat ze willen: ze gaan het helemaal maken in de binnenvaart. (Foto Henriette Driesen-Joanknecht)

Deze vier constateren van zichzelf dat ze gemotiveerd zijn, want ze kozen de opleiding niet  om straks met speelgoed te varen, stellen ze. Later zien ze zichzelf meerdere schepen bezitten. Zo hebben Leslie en Bjorn de droom om samen een rederij te beginnen. Die rederij gaat dan Bless You heten, waarbij Bless staat voor Bjorn, Leslie en soorten schepen. ‘We willen schepen tot maximaal 86 meter, omdat we met koppels willen werken. Op zo'n klein schip is een matroos eigenlijk luxe', vertellen ze.

Een schip van Bjorn gaat later La Primavera heten, wat de lente betekent. Het schip van Leslie kan bijvoorbeeld Lefa heten. ‘Dat komt van Leslie en Eva, en als het uitgaat heb ik de naam nog', zegt hij praktisch.

Lorki en Nutryday
Lorenzo noemt zijn schepen later Lorki en Nutryday, verwacht hij. Lorki staat voor Lorenzo en zijn vriendinnetje Kim en Nutryday betekent voedzame dag. Hij ziet zichzelf rustig aan zijn carrière beginnen. ‘Ik ga beginnen als aflosser. Dan ga ik een paar schepen kopen. Als ik die heb afbetaald laat ik er een paar bouwen in Rusland. Ik kies voor Rusland, omdat die schepen steviger zijn. Bij de Chinese schepen zijn de lassen slecht. De schepen die in België aankomen moeten vaak opnieuw worden gelast en ik ben erg secuur op onderhoud. De maat 135 meter heb ik het liefst.'

Ook Majit ziet zichzelf later als ondernemer werkzaam zijn. ‘Ik wil eerst kapitein worden op een sleepboot. Als bijbaan ga ik aflossen op een tanker en op den duur wil ik een eigen tanker aanschaffen.'

Economie
De jongens hebben alle vier hun familiewortels op het water liggen. Zo voer de vader van Leslie als machinist bij de stadssleepdienst van Antwerpen en bekleedt hij nu een walfunctie als brigadier bij die dienst. Ook de familie van Manjit werkt bij de stadssleepdienst. Zijn moeder is er matroos en zijn oom kapitein. Bjorn en Lorenzo komen uit schippersfamilies. Bjorn komt van de Sylvia en Lorenzo van de Claumar.

De crisis in de binnenvaart geeft de jongens weinig zorgen. Ze verwachten dat die grotendeels is weggeëbd tegen de tijd dat zij de school verlaten. ‘Mijn vader zegt dat tegen de tijd dat wij gaan werken het beter zal zijn', merkt Lorenzo op.

‘Economie gaat altijd op en neer. Het kan nooit alleen goed of slecht zijn. Bovendien kunnen ze moeilijk de schepen in beslag nemen. Dat is voor de bank even slecht als voor de eigenaar, omdat de waarde dan zakt', voegt Bjorn toe.
Manjit constateert dat de meeste ondernemers eerder hun eigen vermogen opeten dan dat hun schepen failliet gaan.

Zes jaar
Van de opleiding is de praktijk en het varen met de Themis verreweg het leukst, want dan hoef je niet in de klas te zitten, vinden de jongens eensgezind. ‘Het allerleukste vind ik als we met de Themis volaan varen. Als ze normaal vaart zie je een paar kleine golfjes, maar als ze volaan vaart dan heeft ze een grote snor. Dat vind ik een mooi gezicht', vertelt Lorenzo.

Ook Bjorn vaart graag met de Themis, omdat zij op plaatsen komt waar het schip van zijn ouders niet kan komen.

Ze zijn tot nu toe tevreden over de opleiding en kozen ervoor omdat er toekomst zit in de binnenvaart, je als je hard wilt werken veel geld kunt verdienen en niet iedereen het doet. ‘Als je deze opleiding hebt afgerond kun je echt iets', vindt Manjit.

De Belgische Rijn- en Binnenvaartopleiding duurt zes jaar, leggen hun leerkrachten desgewenst uit. Het eerste jaar is een algemeen jaar, in het tweede jaar werken de leerlingen met kleine vaartuigen. Het derde en vierde jaar zijn de opleiding tot matroos. Het vijfde en zesde jaar omvatten de opleiding tot stuurman. ‘Na het zesde jaar zijn de leerlingen normaalgesproken achttien jaar. Dan hebben ze alle theorie gekregen om het stuurbrevet te halen. Onze school mag geen staatsexamens afnemen. De leerlingen moeten daarom het examen voor het stuurbrevet en radar apart aanvragen', zegt Manuel Lechantre.

De Belgische opleiding kent ook een zevende keuzejaar, dat opleidt voor de beperkte kustvaart, waarna bij Oostende naar buiten mag worden gevaren. (HDJ)

Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Themis II. Lengte: 55 meter. Breedte: 7,23 meter. Diepgang: 1,45 meter. Passagiers: Slepen 28 passagiers, dagvaart 100 passagiers. Europanummer: 6000248. Motor: 2 x Scania, 350 pk. Bouwjaar: 1965, omgebouwd 2002. Thuishaven: Antwerpen. Eigenaar: KTA-Zwijndrecht.

 

Reacties (20)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • .

    dat is allemael mooie en wel maar ik ben zelf ook een scheepszoon geweest ik dacht er ook zo vroeger over \\\\\\\'\\\\\\\'maar de meeste dromen zijn bedrog ik wou het ook beter doen als mijn vader maar de tijd dat mijn vader heeft meegemaakt zal niméér dezelfde zijn hé dah wete alles schippers op dit moment zo goe als 3 a4 jaar geleden zal het niméér zijn hé, en hopelijk als het terug goede tijd wordt dat ze niet te veel luxe kopen want nu worden de rekeningen leegeplunderd door de banken maar bij somige \\\\\\\'\\\\\\\'De Show Most Go On\\\\\\\'\\\\\\\'

  • andy

    in kallo naart school gaan en lere varen zijn 2 aparte dingen
    ik heb er ook jaar of 3 versleten

  • EDJE

    MIJN ZOON KOMT OOK VAN KALLO OOK NE DIKKE NEK MAAR NAAR DRIE JAAR HEEFT HIJ TOCH MOETEN TOE GEVEN DAT PRATIJK WEL WAT ANDERS IS WANT VIER JONGENS VAN ZIJN KLAS HEBBEN AL VEEL SCHADE GEVAREN WANT VAREN MET TRESCO EN T.V DAT GAAT NIET

  • Frank De Boeck

    Als de jeugd, onze toekomst, nog kan plannen maken en ondernemen krijg ik een goed gevoel. Ouwe zeerat die fier is op deze jonge mannen.

  • LA PRIMAVERA

    Ze kunnen beter een andere naam verzinnen als LA PRIMAVERA daar vaar ik al mee!!!!!!!!!

  • Deveeeeny.

    Den Bjorn & de Lorenzo gaan da waarmaké (;

  • Sander

    Leuk om eens een positief stukje te lezen in plaats van al die klaagzangen over vrachtprijzen.

  • belgica

    moest het zo simpel zijn, zoals men hier zegt, waren we denkelijk allemaal al reder geweest.....wie wil dat niet!! als je het zomaar voor 't regelen en zeggen hebt !! dromen mag , ik wens jullie succes en dat jullie dromen mogen uitkomen !!

  • scheepsdochter

    Vergeet niet mannen da ge u 7de jaar moet doen en geslaagd zijn eer ge zelfstandig kunt beginnen. Dus begin maar al te zweten. Hehehe

  • Zus Sylvia van Bjorn

    Zou spijtig zijn moesten ze negetief praten over de scheepvaart.Doe zo maar verder!!!

  • sonseahray

    vooruit mannen doe u best maar er is nog veel water dat door de zee moet ?

  • tankerboy

    YAH JONGEN KEEP ON DREAMING!! de arme stakkers ze vertellen het allemaal zo mooi 16 en 17 jaar maar 0,0% ervaring de stakkers

  • maaike markusse

    uw denk dat in de toekomste goed loopt met de eccomie? het is altijd nog zeven veter jaren enzeven magen jaren en nu zitten in zeven magen jaren.

  • Lottekeeee De Beste Vriendin Vn Bjorn ! (;

    Haahaaaa xd
    De Lore En Bjorn !
    Loreee gj weeet Raaaawt!(;
    Bjorn uuuw Bent Mijn Beste Vriend Oooit ! KHeb Uuuw Megaaa Graaaaag! Ik Ben Fier Op Uuuuw Daaa Ge Gwn Opt Internet Staaaaa !! Khvnjeeee

  • julien db Lianco

    groot gelijk manne doe zo voort

  • Sofie

    jaja ik ken 2 vn die gaste :) kbn fier op hun..! en ze gaan hun droomkes waarmake znne !

  • Lorenzo

    helemaal links ben ik ik vind dat heel tof dat ik in de schuttevaart sta en ik ben daar heel fier op dat kunnen andere mensen niet zeggen :D

  • Bjorn De Backer

    ja
    in de scheepvaart een mooie toekomst
    ok beginnen als matroos
    maar wij worden zowiezo schipper

  • s

    Voor een 16/17 jarige weten ze het mooi te vertellen. Als ze helderziend zijn is er voor ons allemaal tenminste een rooskleurige toekomst.

  • b

    zou zegge blijven dromen begin maar eerst als matroosje

Lees ook

Schuttevaer als krant, app en E-paper

Schuttevaer is de krant voor maritiem Nederland.

Abonnees die Schuttevaer willen lezen voordat die vrijdag in de bus valt, kunnen de krant wekelijks al op dinsdagavond digitaal lezen op tablet of vanaf woensdag als e-Paper.

Wilt u meer informatie over abonneren, adverteren, lezersservice of losse verkoop? Klik dan op het betreffende onderwerp.

Schuttevaer.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.