Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

‘Ergerlijke bemanningsregels'

a/b Maria Helena

Hans Heesakker vaart met een volmatroos op het Europaschip Maria Helena. Hij is van de wal en kwam op de hogere zeevaartschool in contact met schipperszonen. Nadat hij in de koopvaardij drie jaar zeeziek was geweest, stapte hij over naar de binnenvaart. Hij vindt varen fantastisch, maar de bemanningsregels....

1 / 1
Hans Heesakker: ‘Er kwam hier iemand met een boekje van stuurman aan boord met zes jaar vaartijd. Die wist niet te vertellen welke motoren er in het vorige schip stonden, waar hij dus zes jaar op had gevaren.' (Foto Henriette Driesen-Joanknecht)

Hans Heesakker: ‘Er kwam hier iemand met een boekje van stuurman aan boord met zes jaar vaartijd. Die wist niet te vertellen welke motoren er in het vorige schip stonden, waar hij dus zes jaar op had gevaren.' (Foto Henriette Driesen-Joanknecht)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • J.C Hagens

    Meneer Heesakeer, u heeft helemaal gelijk, maar probeer het de witte boorden mensen maar eens wijs te maken.
    Voor 20 jaar terug heb ik dit al aangekaart bij de RVI op de beurs in Rotterdam.
    Er is best wel wat veranderd , alleen dit is binnenlands en voor schepen tot 55 Mtr. in Nederland en Belgie, deze mogen alleen varen, met enkele aanpassingen.
    We varen niet meer in de tijd dat er Sleepschepen op de Rivieren voeren, natuurlijk wordt er nog naar vakmanschap gevraagd, maar op een andere wijze, Radars en Electronische vaarkaarten.
    Dus laat de Schipper met behulp van een cursus, en een examen door praktijk mensen een verkorte opleiding volgen, met aantekening Volmatroos in dienstboekje.
    Dit zal resulteren in meer instroom door jongere, maar ook door mensen die wat ouder zijn, omdat je ze gelijk als volmatroos mee kan laten tellen.
    Ook zal zo al de onnodige subsidies verdwijnen.

  • H.J.M. Arends

    Een dienstboekje zegt alleen maar iets over de vaartijd. Referenties, diploma's, scholing zeggen iets meer. Zet je deksman aan, om zich te bekwamen en een cursus te volgen. In België is er een korte cursus , las ik ergens.

  • Mark Nordenholt

    het besten is afschaffen die dienstboekjes.
    de politie en zeker in Duitsland intreseert het toch niet of de persoon wat kan als die maar zijn bekwaamheid heeft in het boekje wat er op het schip nodig is.
    daarom heb ik nu een dienstboekje st met een foto van mijn hond er in.
    ik ben benieuwt wat ze er van vinden!!!!
    het is toch van de zotten dat de overheid gaat beslissen wat voor personeel ik aan boord moet hebben.
    zo kan ik ook niemand van de wal een kans geven hier aan boord en er zijn zat goede mensen die zouden willen gaan werken op een binnenvaart schip.
    maar je kan niet van iemand verlangen die 30 jaar is en niet mee telt als bemanings lid om die een laag loon te laten starten.
    want je kan niet meer betalen want er is al een dure st en ma aan boord.
    mvg mark

Lees ook

Schuttevaer als krant, app en E-paper

Schuttevaer is de krant voor maritiem Nederland.

Abonnees die Schuttevaer willen lezen voordat die vrijdag in de bus valt, kunnen de krant wekelijks al op dinsdagavond digitaal lezen op tablet of vanaf woensdag als e-Paper.

Wilt u meer informatie over abonneren, adverteren, lezersservice of losse verkoop? Klik dan op het betreffende onderwerp.

Schuttevaer.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.