Zeevrachtenmarkt: Vale-ramp drukt vrachtprijzen

Het was te verwachten dat de inkomsten van de capesizers zouden dalen als gevolg van de Vale-ramp in Brazilië. De ijzerertsvoorraden in China zijn groot genoeg om de ontwikkelingen af te wachten. Maar de sterke daling van de huren voor de kleinere schepen was niet te voorzien. Tenminste geen daling van 30%. Een daling van de huren voor de supramaxen en handysizers van meer dan 20 % werd zeker niet verwacht.

Een groei van de capaciteit van de droge bulk vloot helpt ook niet. Als de inkomsten lang laag blijven, ligt het voor de hand dat meer schepen naar de sloperijen zullen gaan, ook al omdat aanpassing aan de IMO-eisen nogal duur uitvalt. Bimco verwacht dit jaar voor de droge-ladingvloot een capaciteitsgroei van ruim 3% en verwacht dat vier miljoen ton dit jaar naar de slopers gaat. Maar voor enig herstel van de droge-ladingmarkt moet zeker nog 10 miljoen ton uit de vaart worden genomen. Waarschijnlijk een ijdele wens. Tot nu toe werden dit jaar vijf capesizers met samen een draagvermogen van iets minder dan een miljoen dwt gesloopt en vijf handysizers en een panamax, samen 252.000 dwt. Dat zal snel veel hoger moeten worden, anders wordt 2019 een bar jaar voor de droge-bulkschepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Vale-ramp drukt vrachtprijzen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Vale-ramp drukt vrachtprijzen

Het was te verwachten dat de inkomsten van de capesizers zouden dalen als gevolg van de Vale-ramp in Brazilië. De ijzerertsvoorraden in China zijn groot genoeg om de ontwikkelingen af te wachten. Maar de sterke daling van de huren voor de kleinere schepen was niet te voorzien. Tenminste geen daling van 30%. Een daling van de huren voor de supramaxen en handysizers van meer dan 20 % werd zeker niet verwacht.

Een groei van de capaciteit van de droge bulk vloot helpt ook niet. Als de inkomsten lang laag blijven, ligt het voor de hand dat meer schepen naar de sloperijen zullen gaan, ook al omdat aanpassing aan de IMO-eisen nogal duur uitvalt. Bimco verwacht dit jaar voor de droge-ladingvloot een capaciteitsgroei van ruim 3% en verwacht dat vier miljoen ton dit jaar naar de slopers gaat. Maar voor enig herstel van de droge-ladingmarkt moet zeker nog 10 miljoen ton uit de vaart worden genomen. Waarschijnlijk een ijdele wens. Tot nu toe werden dit jaar vijf capesizers met samen een draagvermogen van iets minder dan een miljoen dwt gesloopt en vijf handysizers en een panamax, samen 252.000 dwt. Dat zal snel veel hoger moeten worden, anders wordt 2019 een bar jaar voor de droge-bulkschepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer